hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å leie hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Å leie hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  16:14:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ja, det er greit at det bare er snakk om respekt, men når man f.eks jobber i en stall med skolehester og privathester med forskjellige folk som håndterer og rir er det ikke alle hestene som har like mye respekt/samme respekt som man noen ganger skulle ønske. Når det da inngår innslipp/utslipp i stalleia så er det somregel den som jobber som må leie ut/inn alle hestene. Det er akkurat i slike tilfeller det kan være veldig greit å leie med f.eks kjetting over/under mulen. Jeg skulle gjerne ønske at alle hestene på stallen hadde respekt for meg, men det er ikke alltid man har tid og kapasitet til å sette seg i respekt over alle hestene.

Opprinnelig postet av Ragnhild E

ja, det er det jeg sier å. når det gjelder rideskoler og store staller der forskjellige mennesker håndterer hestene hver dag kan jeg skjønne at mange er engstelige og ikke tør å leie hestene i grime å tau uten hjelpemidler. jeg også kan være engstelig når det gjelder nye hester jeg ike har møtt før. men jeg vet at løsningen ikke er å ta en kjetting rundt mulen til hesten å stramme igjen, noe sånt får jeg meg ikke til og gjøre..

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  16:18:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Hva om de har egene stevner åsså videre da? Parrelli driver jo egen rideskole med stevner og div. De driver jo en heste farm og lever på å ha hest, kurs og div i USA.

De holder alltså div stevner også i sprang og da er det snakk om NH, ikke den type sprang som mange driver med. Har selv filmene å de hopper over 1.40 utn sal eller grime. Dette er snakk om respekt. Mange av disse hestene er problem hester som de har fått for å "trene" opp. Dette er hester som er igjennom level 2 og mulig gjennom 3.

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/12/2005 :  19:41:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva om de har egene stevner åsså videre da? Parrelli driver jo egen rideskole med stevner og div. De driver jo en heste farm og lever på å ha hest, kurs og div i USA.

De holder alltså div stevner også i sprang og da er det snakk om NH, ikke den type sprang som mange driver med. Har selv filmene å de hopper over 1.40 utn sal eller grime. Dette er snakk om respekt. Mange av disse hestene er problem hester som de har fått for å "trene" opp. Dette er hester som er igjennom level 2 og mulig gjennom 3.

Opprinnelig postet av missy_

Da blir det noe helt annet! Måten du fremstilte det på var som om noen startet i vanlige stevner i høye klasser mer eller mindre utstyr, noe som ikke er lov..
Fra middels er det påbudt med kandar, men også i de lettere klassene er det påbudt å ri med trinse, ikke lov uten bitt.

Gå til toppen av siden

politano

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  11:02:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Følte jeg bare måtte si noe...jeg har to hester,den ene er ei stor hoppe,hun er fire og er ganske busete. Jeg ville aldri i livet leid henne på tur uten hodelag,men heller ikke i et vanlig leietau!!
Jeg bruker et leietau som er langt,slik at jeg alltid klarer å holde henne!!
Hun har bukket og steilet mange ganger og løpt fra meg,men siden jeg har langt tau har jeg kontroll på henne,og hun blir bare løpenes i en sirkel rundt meg.
Høres ut som jeg har en gal hest,men hun er ikke det,bare ung og masse energi!! Hun elsker å løpe og leke seg medhopp å sprett,å jeg synes det er greit så lenge det ikke er noen fare for meg eller andre.
Hun er heller ikke vannskelig å roe ned!!

Den andre hesten min er en feit eldre fjording,han har en gud...og det er mat!!!
Så om sommeren når kornet er på sitt beste er dette ekstremt fristende,og han tar mer enn gjerne en liten smak,og da er det nødvendig for meg å leie han i kjetting under haka for at jeg skal kunne dra hann vekk fra all den deilige maten. Han er i alle fall ingen problem hest og har respekt for alle!! Det er bare at matlysten tar overhånd og han trenger en liten pekepin på at jeg fortsatt bestemmer når han får spise
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/12/2005 :  15:05:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hun har bukket og steilet mange ganger og løpt fra meg,men siden jeg har langt tau har jeg kontroll på henne,og hun blir bare løpenes i en sirkel rundt meg.
Høres ut som jeg har en gal hest,men hun er ikke det,bare ung og masse energi!! Hun elsker å løpe og leke seg medhopp å sprett,å jeg synes det er greit så lenge det ikke er noen fare for meg eller andre.

Opprinnelig postet av politano

Slik er hoppa mi og. Men jeg har faktisk arbeidet med det fra bakken.
Hun en også ung, og har masse energi. Men hesten skal forholde seg til sjefen uansett hvor mye murru i ræva den har.

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  16:13:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville aldri i livet leid henne på tur uten hodelag,men heller ikke i et vanlig leietau!!
Jeg bruker et leietau som er langt,slik at jeg alltid klarer å holde henne!!

her er det nok ting som bør jobbes med. syns det er riskikabelt at du leier henne i det hele tatt jeg. du har jo ikke kontroll på dyret.. når hesten din oppfører deg slik som du skriver, så syns jeg det tyder på null respekt eller tilitt, uten det trives den nok tvilsomt i ditt selskalp.. du sier du har kontroll med et langt tau. Nope, hesten er nok sterkere en deg.

Kopi av melding:

Høres ut som jeg har en gal hest,men hun er ikke det,bare ung og masse energi!!
Hun er heller ikke vannskelig å roe ned!!

hesten er ikke gal, i mine øyne er det du som er gal, som tillater den salgs oppførsel. og har et slikt forhold til hesten din.. hvis hun har masse energi, la hun få bruke den. MEN ikke mens du leier henne.

Kopi av melding:

Så om sommeren når kornet er på sitt beste er dette ekstremt fristende,og han tar mer enn gjerne en liten smak,og da er det nødvendig for meg å leie han i kjetting under haka for at jeg skal kunne dra hann vekk fra all den deilige maten. Han er i alle fall ingen problem hest og har respekt for alle!!

kjenner til problemet ditt fjordingen min var akkurat sånn. men jeg har et prinsipp i min omgang med hest, aldri straffe den (påføre hesten smerte når den gjør noe galt). det er netopp det som skjer når du strammer kjettingen rundt mulen hans. mulig du er tilfreds med og løse problemet på denne måten, men det er kanskje ikke hesten din.

jeg løste dette med at hver gang Tilja ville spise å dro i tauet ga jeg henne en oppgave. f.eks. gå i ring rundt meg eller rygge o.l. etterhvert forsto hun at hvis hun dro i tauet for og spise så medførte det at hun måtte gjøre kjedelige oppgaver, så da sluttet hun. det hender fortsatt hun prøver, men da repeterer jeg det og hun husker raskt at det heller lønner seg å følge etter meg.
Kopi av melding:

Det er bare at matlysten tar overhånd og han trenger en liten pekepin på at jeg fortsatt bestemmer når han får spise

du liker å vise han det med å starmme en kjetting rundt mulen hans?

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  17:56:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det er en grunn til at jeg ikke liker NH-folk, og det kommer godt frem i denne diskusjonen.
Her er det de som har rett, og alle andre som velger å gjøre det på andre måter har hester som ikke respekterer dem, trives i deres selskap osv. Og dette sies om mennesker/hester man ikke engang kjenner. Jaja..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  18:31:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er en grunn til at jeg ikke liker NH-folk, og det kommer godt frem i denne diskusjonen.
Her er det de som har rett, og alle andre som velger å gjøre det på andre måter har hester som ikke respekterer dem, trives i deres selskap osv. Og dette sies om mennesker/hester man ikke engang kjenner. Jaja..

Opprinnelig postet av lino

Som jeg skulle sagt det selv. Jeg har i prinsippet ikke noe imot NH - folk, og heller ikke noe imot måten de lærer hestene sine ting på, men jeg vil våghe å påstå at de kaller det mishandling, så fort man tar litt i hesten sin, på en "brutal" måte i deres øyne. Hestefolk er forskjellige, og jeg mener at det ikke er noen riktig eller gal måte å løse ett problem på. Selvfølgelig, harde slag osv er ikke en måte å lære en hest noe på, men en liten smekk med flat hånd på rompa, halsen eller magen, for å vise at "nå er det nok" ser jeg ikke noe galt i..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/12/2005 :  18:41:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Huff.. *Ligger på gulvet og ler*

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  19:07:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

stusser litt når du sier at du ikke liker NH-folk. Du snakker som vi er et egent folkeslag eller noe å si at du ike liker NH-folk blir om trent som å si "jeg liker ikke folk fra Bærum".Men alle folk fra Bærum har forskjellig personlighet, forskjellige prinsipper og erfarniger. det er bare det helt grunnleggende de har til felles, nemlig at de er fra Bærum. Syns det blir for dumt å si at du ikke liker NH-folk ut i fra hva noen sier på et internett forum.

Som de fleste andre sier jeg meninga mi i debatter. og når det gjelder treningsmetoder på hest er meninga mi veldig sterk. netopp fordi jeg har sett så utrolig mange hester som har blitt ødelagt etter feil behandling av feil folk og fordi jeg har sett hvilke underverker NH kan gjøre med hester. Hvis du ikke tåler at folk sier meninga si så er vel et debatt forum feil sted og være på.

Når politano skriver at hesten hennes bukker, steiler, løper fra henne når hun leier den så syns jeg dette tyder på mangel på respekt og at hesten ikke trives. hva mener du da lino?

siden jeg ikke kjenner noen av de som skriver på mix'n, må jeg svare på debatten ut fra informajonen jeg får via innleggene. kanksje jeg hadde sett det anneredes hvis jeg hadde sett situasjonen i virkligheten, men så har jeg jo ikke muligheten til det.

Kopi av melding:
men en liten smekk med flat hånd på rompa, halsen eller magen, for å vise at "nå er det nok" ser jeg ikke noe galt i..

opprinnelig postet av Wenche =)

ikke jeg heller. feks: når hesten min er utolmodig å står og graver med frambeina for og få mat o.l. gir jeg den en liten smekk eller sier Nei! litt strengt. har ikke noe i mot sånt.. men poenget mitt er at jeg lærer ikke hesten min noe ved å straffe den. feks, hvis jeg skal lære hesten min å gå bak meg mens jeg leier den, så straffer jeg ikke den hvis den ikke gjør det, men jeg roser den når den gjør det riktig.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  19:09:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Som jeg skulle sagt det selv. Jeg har i prinsippet ikke noe imot NH - folk, og heller ikke noe imot måten de lærer hestene sine ting på, men jeg vil våghe å påstå at de kaller det mishandling, så fort man tar litt i hesten sin, på en "brutal" måte i deres øyne. Hestefolk er forskjellige, og jeg mener at det ikke er noen riktig eller gal måte å løse ett problem på. Selvfølgelig, harde slag osv er ikke en måte å lære en hest noe på, men en liten smekk med flat hånd på rompa, halsen eller magen, for å vise at "nå er det nok" ser jeg ikke noe galt i..

Opprinnelig postet av Wenche=)

Så rart da at vi NH folka Ikke trenger å slå eller være "litt" hardhendt med hestene våre for å få dem til å gjøre det vi ber om? Jeg har aldri slått en hest,bitt eller klipt eller hevet stemmen på noe vis. å alikevel gjør hesten min alt jeg ber den om. å tilgjengjeld får jeg et forhold til hestene nå, som jeg aldri har klart å oppnå før jeg begynnte å lære meg NH. Å da snakker jeg også om hester som ikke er mine.

Liker ikke NH folk? Har du møtt dem alle?

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  20:32:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Har heldigvis møtt mange fine NH-folk, så måten jeg uttrykket meg på var vel litt feil, ja.
Problemet mitt er ikke hva dere sier eller mener, men måten dere sier det på. Som om dere sitter med en fasit alle andre er for dumme til å skjønne, det blir for dumt.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  20:37:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Fasiten er det naturlige.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  21:19:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg forstår litt av hva Lino mente i den kommentaren. Tror egentlig ikke det finnes noen fasit i korrekt hestehold. Det som er bra for en hest hadde sikkert fått en annen til å stikke. Så vidt jeg har lest på disse NH debattene er det også krangling om hvilken NH metode som er den riktige..
Tror sund fornuft er best jeg.. NH har masse bra å by på, men å si at alt annet er feil blir litt for arrogant..
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  21:22:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fasiten er det naturlige.

Opprinnelig postet av missy_

Og det naturlige kan være så mangt.

Kopi av melding:
Så rart da at vi NH folka Ikke trenger å slå eller være "litt" hardhendt med hestene våre for å få dem til å gjøre det vi ber om? Jeg har aldri slått en hest,bitt eller klipt eller hevet stemmen på noe vis. å alikevel gjør hesten min alt jeg ber den om. å tilgjengjeld får jeg et forhold til hestene nå, som jeg aldri har klart å oppnå før jeg begynnte å lære meg NH. Å da snakker jeg også om hester som ikke er mine.

Jeg kjefter heller ikke på hesten min hvis den ikke gjør det jeg ber den om. Gjør den ikke det jeg har bedt den om, har jeg ikke vært tydlig nok med beskjedene mine. Da prøver jeg bare en gang til. Men hvis hun står og sparker i veggen i boksen, grave med beina (vet det er noe hestene gjør for å sjekke om det er trygt å gå foran dem, ja.) mi betong gulvet, så får den ett lite smekk, eller jeg hever stemmen og sier Kutt uT! . Enkelt og greit.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.