hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å leie hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Å leie hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  19:00:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel ene hesten min har svært lite respekt for mennesker. Beste måten å leie han på er faktisk med kjetting under mulen. Er egentlig imot det men prøv og leie en hest som min og du ville funnet på noe du også! Andre hesten min leier jeg helt vanlig, noen ganger hvis han er veldig stressa tar jeg kjetting under mulen hans også, men det har kun skjedd en-to ganger.
Opprinnelig postet av Rebekka

jepp, jeg vlle funnet på noe jeg åsså. jeg ville lært hesten min å respektere meg som sjefen. kalrte jeg ikke det på egenhånd hadde jeg tatt kontakt med noen profesjonelle.

hvis du tror du roer ned hesten når den er stresset med å rykke i kjettingen tar du feil. hesten blir ikke mindre stresset når den får vondt. da blir den bare mere redd. prøv heller forholde deg rolig å gjør det klart at hesten ikke skal tråkke på deg, selv om den er stresset. ikke ved å rykke å slå, men vift litt med tauet eller armen å be den holde seg bak deg.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  19:15:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Vel ene hesten min har svært lite respekt for mennesker. Beste måten å leie han på er faktisk med kjetting under mulen. Er egentlig imot det men prøv og leie en hest som min og du ville funnet på noe du også! Andre hesten min leier jeg helt vanlig, noen ganger hvis han er veldig stressa tar jeg kjetting under mulen hans også, men det har kun skjedd en-to ganger.
Opprinnelig postet av Rebekka

jepp, jeg vlle funnet på noe jeg åsså. jeg ville lært hesten min å respektere meg som sjefen. kalrte jeg ikke det på egenhånd hadde jeg tatt kontakt med noen profesjonelle.

hvis du tror du roer ned hesten når den er stresset med å rykke i kjettingen tar du feil. hesten blir ikke mindre stresset når den får vondt. da blir den bare mere redd. prøv heller forholde deg rolig å gjør det klart at hesten ikke skal tråkke på deg, selv om den er stresset. ikke ved å rykke å slå, men vift litt med tauet eller armen å be den holde seg bak deg.

Opprinnelig postet av mariie.

Ja hestene skal trenes med NH, men det blir først når jeg har mulighet til å ta del av treningen selv, altså antageligvis først til sommeren.

Hesten er ikke STRESSET, det er bare litt viktig for meg å få frem. Hesten bestemmer seg for at den skal bort hit eller bort dit eller gå rett over deg. Vifting med tau er prøvd ut for lenge siden og det har null virkning da han også har null respekt for mennesker. Jeg rykker heller ikke til når jeg leier han. Det eneste som skjer er at hvis han vil gå et sted og jeg holder igjen vil kjettingen stramme seg og skape et ubehag for han. Det ubehaget vil forsvinne når han går der jeg vil.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  19:16:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er jeg enig med deg i. Vil nok få mange protester fra NH folk og andre, men på noen hester er det nødvendig, mener jeg. Du skader ikke hesten, eller bryter ned på tillitsforholdet, ved at du leier den med en kjetting over nesa. Noen hester har kanskje vært hos eiere hvor de har fått lov til alt, og da kan de fort bli frekke. Da syns jeg det er greit å bruke en kjetting over nesa/under noen ganger når man leier, for å vise hesten hvem som er sjefen.

Opprinnelig postet av Wenche=)

hvis man må leie hesten med kjetting over nesa, så er det vel egentlig ikkenoe tillitsforhold der i det hele tatt. Som BabyLunah har sagt tidligere, ingen hest er for heit til å leies i grime å tau, det handler om respekt.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 14/12/2005 19:18:23 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/12/2005 :  19:40:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

jeg bruker ikke bitt for og kontrollere hesten min når jeg rir. jeg bruker det for å gi hårfine signaler. jeg leier aldri hesten min på tur med bitt i munnen, i tilfelle hesten skulle skvette å rykke i tauet. jeg hater å dra hesten i munnen, fordi jeg vill beholde følsomheten hesten har i munnen, så jeg skal slippe å rive å røske når jeg rir.

Jeg leier aldri hesten etter bittet jeg heller. Bruker bitt for å stille hode, ikke for å få mere kontroll..

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  22:15:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det er jeg enig med deg i. Vil nok få mange protester fra NH folk og andre, men på noen hester er det nødvendig, mener jeg. Du skader ikke hesten, eller bryter ned på tillitsforholdet, ved at du leier den med en kjetting over nesa. Noen hester har kanskje vært hos eiere hvor de har fått lov til alt, og da kan de fort bli frekke. Da syns jeg det er greit å bruke en kjetting over nesa/under noen ganger når man leier, for å vise hesten hvem som er sjefen.

hvis man må leie hesten med kjetting over nesa, så er det vel egentlig ikkenoe tillitsforhold der i det hele tatt. Som BabyLunah har sagt tidligere, ingen hest er for heit til å leies i grime å tau, det handler om respekt.

kjettingen gjør jo ingen "skade" før hesten begynner å dra avgårde, slik som Rebekka beskriver her:

Kopi av melding:
Jeg rykker heller ikke til når jeg leier han. Det eneste som skjer er at hvis han vil gå et sted og jeg holder igjen vil kjettingen stramme seg og skape et ubehag for han. Det ubehaget vil forsvinne når han går der jeg vil.

Jeg står på mitt. Og dette kommer også ann på hvert eneklt individ av en hest. Jeg er ogdå av den oppfatningen av at alle hester kan "temmes", og bli like rolige og trofaste, uansett hvilket utgangspunkt man har, men det kreves forskejllige metoder for å komme til det punktet. Og vold og slag er ingen av metode, men en kjetting over nesa/under mulen for en periode, mener jeg at ikke skader. Det kommer også litt ann på krafta til hesten. Her vil nok noen si at om en hest har det tillitsforholdet til deg, og den respekten som behøves, har ikke kraften til hesten noe å si, den adlyder deg uansett. Hva om den ikke gjlør det da? Hva skal man da gjøre? Er ikke alle som har råd til å få hjelp av profesjonelle folk. Hesten min dro veldig avgårde før, men det har jeg klart å få av henne. Jeg har ikke brukt kjetting eller noe, bare helt vanlig grime og leietau, når hun har begynt å dra, har jeg stoppet helt opp, så grima har stramma til over nesa, og jeg har lent meg mot bogen hennes, så har hun stoppa. Etter utallige repetisjoner på dette, har hun endelig slutta, og går nå fint bak meg når hun blir leid. Hadde jeg hatt en større, kraftigere hest jeg skulle hanskes med, og hatt samme problemet, ville jeg nok ha brukt leietau atpå. Først ett uten kjetting og lagt over nesa. Hadde ikke det funka, ville jeg ha prøvd med en kjetting.

Wenche & Amber

Redigert av - Wenche=) den 14/12/2005 22:22:26 Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  22:50:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg synes du sa mye smart der Wenche. Dessuten hvis man passer på at kjettingen er løs og ikke rører leietauet hvis hesten oppfører seg bra er det da ingen forskjell på om du har kjetting eller leietau. Jeg kan jo ikke bare la han gjøre som han vil, det er jo det han har fått gjøre og derfor han nå har et par uvaner.
Si hva dere vil men inntil jeg har fått hesten trent med NH vil jeg bruke kjetting på han, ikke fordi jeg alltid trenger det, men fordi det er utrolig greit og ha den ene gangen han vil prøve og løpe deg overende. Han er svært stor og bestemt, et vanlig leietau bryr han seg ikke noe om. Heller ikke en advarende pisk. Har hatt folk som har prøvd og løshoppe han f.eks. som bare har løpt ut av ridebanen fordi han holder på og løpe dem ned gang på gang. Han mener nok ikke noe vondt, han bare eier null respekt dessverre.

Det blir jo som om jeg skulle latt hunden springe løs i byen, for den hører jo på meg sånn 80-90% av tiden. Det holder ikke. Skal man leie hesten i leietau må man være minst 99% sikker på at hesten ikke vil finne på altfor mye tull. Jeg setter hestens ve og vel forann det meste, men av og til må man tenke litt på seg selv også. Dessuten tror jeg en kjetting under haken er bedre enn at han løper ut på bil veien og blir påkjørt.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  23:16:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
fester den kun i den ene bittringen.

Det har jeg lært at jeg aldri skal gjøre av den grunn at hvis hesten hopper til så rykker du kraftig til i den ene munnviken. Leier jeg med hodelag og leietau drar jeg det somregel gjennom bittringen på venstre side, under/over mulen og fester det på høyre side.

Kopi av melding:
det er bare snakk om respekt.

Ja, det er greit at det bare er snakk om respekt, men når man f.eks jobber i en stall med skolehester og privathester med forskjellige folk som håndterer og rir er det ikke alle hestene som har like mye respekt/samme respekt som man noen ganger skulle ønske. Når det da inngår innslipp/utslipp i stalleia så er det somregel den som jobber som må leie ut/inn alle hestene. Det er akkurat i slike tilfeller det kan være veldig greit å leie med f.eks kjetting over/under mulen. Jeg skulle gjerne ønske at alle hestene på stallen hadde respekt for meg, men det er ikke alltid man har tid og kapasitet til å sette seg i respekt over alle hestene.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  23:36:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Alle hestene jeg driver med skal gå noen steg bak Meg. De skal stoppe når jeg stopper, og ikke gå forbi meg om jeg stopper osv. Jeg er også nøye med at spesielt hesten min, som er en gira type som går som et uvær, skal gå i mitt tempo, uansett om jeg langer ut eller bare "loffer" bortover. De fleste andre hestene er skolehester, m.a.o så er de vant med å blir håndtert av mange ulike folk på alle slags nivå, og da er det ikke alltid like lett å få dem til å røre på seg så rask som jeg kanskje skulle ønske.. De har rett og slett blitt for runde i kantene.

Jeg bruker nesten alltid leietau, og alltid når jeg leier langs vei eller i ulendt terreng. Jeg har lært at om man leier hesten i grima, så blir det som om noen går og holder jeg i skuldra - Det er lite behagelig egentlig, og man klarer ikke gå så naturlig/fritt som man ønsker.

Raving madness suits me fine

Redigert av - Ullsokken den 14/12/2005 23:41:30 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/12/2005 :  23:38:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Veldig enig med de siste innleggene her.

Men nå er det stor forskjell på ens egen hest og andre hester som skolehester, hester på en stall man jobber osv.
Nå har jeg hatt endel stallvakter på skolens staller her, og enkelte hester bruker vi hingstebitt på, eller kjetting leietau, rett og slett fordi de blir som Ragnhild nevnte, håndtert av mange forskjellige. På en stor stall som her blir det forventet en viss effektivitet, og hvis jeg skal være nødt til å bruke en halvtime på å få Della (en liten satan av en ponni) til å gå ordentlig hver gang jeg skal ta henne inn og ut, så hadde det bare ikke gått. Da synes jeg det er bedre at man tar på et hingstebitt, sånn at hun går ordentlig med en gang, enn at jeg skal drive å smådra og mase på henne hele veien.

En annen ting er hvis jeg har min egen hest på en stall, og min hest er vanskelig å hanskes med ved utslipp og inntak. Da hadde jeg heller bedt de som jobber på stallen om å bruke kjetting eller hingstebitt sånn at hesten hadde gått rolig, enn at ti forskjellige skal bruke ti vidt forskjellige måter på å "dressere" min hest til å gå pent! Så kan jeg heller jobbe med at hesten skal respektere meg når jeg leier den. Jeg hadde ikke villet tillatt at alle andre skal teste ut sine metoder på min hest, da tror jeg den hadde blitt bare forvirra og mye verre igjen. Det er ikke alle som har mulighet til å ta seg av alt stell av egen hest selv..

Redigert av - Anniken B. den 14/12/2005 23:39:03 Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  02:24:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Med riktig behandling og "trening" trenger ingen hest bitt. Bruker selv aldri bitt når jeg rir eller noe. bare når jeg kjører. Det er totalt unødvendig. Det er mange som sier at ; ja men hesten er så heit og sterk åsså videre. Men det er ingen grunn til å bruke bitt. Riktig bakke trening gjør at det e totalt unødvendig. Har selv en stor sterk tungdøl,som det er umulig å holde igjen hvis hun vil løpe ut eller være "frekk" som noen kaller det. Det er kunn snakk om respekt og tillit.

Jeg har selv ikke bitt på mine store veldig sterke tungdøl å det sier jo litt. For hun var veldig heit å ikke minst sta. men med riktig behandling å bakke"trening" trenger vi ikke noe bitt. Jeg syns det er bare tull. Har ikke hesten nokk tillit til deg slik at du ikke kan leie han på normalt vis er det noe viktig som mangler i forholdet mellom hest og menneske.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  08:01:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Med riktig behandling og "trening" trenger ingen hest bitt. Bruker selv aldri bitt når jeg rir eller noe. bare når jeg kjører. Det er totalt unødvendig. Det er mange som sier at ; ja men hesten er så heit og sterk åsså videre. Men det er ingen grunn til å bruke bitt. Riktig bakke trening gjør at det e totalt unødvendig. Har selv en stor sterk tungdøl,som det er umulig å holde igjen hvis hun vil løpe ut eller være "frekk" som noen kaller det. Det er kunn snakk om respekt og tillit.

Jeg har selv ikke bitt på mine store veldig sterke tungdøl å det sier jo litt. For hun var veldig heit å ikke minst sta. men med riktig behandling å bakke"trening" trenger vi ikke noe bitt. Jeg syns det er bare tull. Har ikke hesten nokk tillit til deg slik at du ikke kan leie han på normalt vis er det noe viktig som mangler i forholdet mellom hest og menneske.

Opprinnelig postet av missy_

Rart at man svært sjelden ser spranghester og dressurhester på høyt nivå uten bitt da.. For veldig mange er det faktisk en nødvendighet å ri med bitt.

Selv kunne jeg godt ha ridd hesten min uten bitt, da det jeg liker minst er å putte et bitt i munnen på hesten en kald vinterdag. Da skulle jeg ønske at jeg kunne ha ridd med hack e.l. , men det fungerer ikke på min hest. Hun blir så utrolig sint når hun kjenner presset over neseryggen, at jeg rett og slett ikke tør å ri henne med det. Så alt som foregår i denne hesteverdenen, er avhengig av hvert enkelt individ av en hest.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/12/2005 :  10:24:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av missy_

Rart at man svært sjelden ser spranghester og dressurhester på høyt nivå uten bitt da.. For veldig mange er det faktisk en nødvendighet å ri med bitt.

det var vel ikke snakk om konkuranse hester på høyt nivå dette.
Men, dressurrytterne bruker bitt på hestene for og stille hodet til hesten. Som man ikke klarer i den grad når man rir uten bitt.
Det samme er det omtrent med spranghester.
Også for å gi ørfine signaler. Stillende tøletak, motholdende og regulerende tøyletak, oppreisende tøyletak, understøttende tøyletak osv. Når man skal gjøre disse tøyletakene, er det bedre og bruke bitt, for da trenger man ikke så mye kraft, fordi hesten reagerer raskere når den kjenner det i munnvika.

Og feks. hvis du rir på en rett linje, så plutselig setter hesten hodet til høyre. Og da skal du ikke dra tilbake hodet med venstre tøyle tilbake, men du skal bruke sjenklene. Og du oppnår hvertfall ikke kontroll på hesten ved å trekke tilbake hodet.

Vet ikke om alt dette er riktig. Men det er derfor jeg bruker bitt. IKKE for og få mere kontroll! Men for og stille hestens hals/hode. Husk: Tøylene er den helpern du skal bruke minst. Vekthjelpa->Sjenklene->Tøylene. Det er noe som jeg synes er viktig at man skal ha kontroll på hesten, uten og bruke tøylene.

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  14:28:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Det er ikke rart de bruker bitt,det er fordi de har lært hestene ting,som de må bruke bittet til å gi signalene. HVorfor ikke bruke vekt og trykk i stede for bittet. Frisco ries i dressur og litt sprang,men han bruker jeg ikke bitt på,selv om tidligere eiere har gjort det så lenge han har blitt ridd. det er unødvendig med bitt,for du kan lære en hest samme signalene med vekt og balanse. det trenger bare mere tid. Men å bruke bitt når man kjører er en annen ting.

Linda er pat parelli instruktør og bruker aldri bitt på sine hester å hun bruker bare vekt og trykk. å hun driver veldig aktivt med sprang og dressur...

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/12/2005 :  14:36:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Nå er det vel sånn at i dressur så MÅ man bruke sånn og sånn utstyr.. Tror ikke du får lov til å starte MB med taugrime eller hack for å si det sånn..
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  14:44:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå er det vel sånn at i dressur så MÅ man bruke sånn og sånn utstyr.. Tror ikke du får lov til å starte MB med taugrime eller hack for å si det sånn..

Opprinnelig postet av Anniken B.

Ja, det er også riktig, hadde jeg helt glemt, hehe.. Er det ikke slik at fra middels klasser er det "påbudt" med kandar?

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.