hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å leie hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Å leie hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  22:42:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg holder også i enden med venstre hånd, og resten i høyre. Da er det lettere å slippe med høyre, og fortsatt holde i venstre, hvis hesten skulle finne på å steile eller gjøre noen hopp hit og dit. Da har man litt og gå på, og man unngår også å få ett kraftig napp i skuldra, albuen eller håndleddet. Jeg leide nesten alltid uten leietau før, men nå leier jeg alltid med leietau, uansett. Skal jeg leie langt, tar jeg gjerne på hodelag, og leietau med kjetting på sitedet. Har litt mer kontroll da..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  23:36:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
. Skal jeg leie langt, tar jeg gjerne på hodelag, og leietau med kjetting på sitedet. Har litt mer kontroll da..

Opprinnelig postet av Wenche=)

reagrer på at du bruker bitt for og kontrollere hesten?

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  00:46:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

lino: Hvordan holdt du leietauet når du fikk brannsåret?

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Jeg var bare 6 år, fikk beskjed om å leie en hingst på stallen av en fyr jeg var livredd, han sa IKKE slipp. Hesten stakk og jeg hang etter, holdt tauet i lukket hånd. Til slutt løp selvsagt hesten raskere enn meg og tauet ble dratt ut av hendene mine fordi jeg ikke turde å slippe.
Ung og dum-type ting

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  01:07:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det samme har jeg gjort Lino, men jeg slapp ikke oga. den teite refleksen som gjør at man ikke slipper - eller griper etter ting man ikke skal gripe etter. Jeg dro på heisatur inn i skogen etter en stor og sterk fjording. ;-/ Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  14:49:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
. Skal jeg leie langt, tar jeg gjerne på hodelag, og leietau med kjetting på sitedet. Har litt mer kontroll da..

Opprinnelig postet av Wenche=)

reagrer på at du bruker bitt for og kontrollere hesten?

Opprinnelig postet av mariie.

Hmm, hvordan skal jeg forklare det. Det er jo som når vi rir, da bruker vi hodelag for å ha kontroll når vi rir. Blir hesten skremt av noe, er det lettere å holde den igjen hvis man har hodelag på. Mirforstå meg riktig, hesten min er ikke gal, og jeg klarer å kontrollere henne, men føler meg tryggere når jeg leier henne med hodelag. Slik er det jo ofte på ridesentre også, at det faktisk er påbudt å leie hestene med hodelag inn fra innhegninger osv, for at de lettere skal kunne holde hestene hvis de blir skremt osv.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  16:47:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Jeg holder hesten bak meg, å holder tauet slappt over underarmen men slik at jeg får tak i det om hun\han skulle bli skremt å stikke. Dette fungerer fint på mine hester.
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  16:56:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

jeg bruker ikke bitt for og kontrollere hesten min når jeg rir. jeg bruker det for å gi hårfine signaler. jeg leier aldri hesten min på tur med bitt i munnen, i tilfelle hesten skulle skvette å rykke i tauet. jeg hater å dra hesten i munnen, fordi jeg vill beholde følsomheten hesten har i munnen, så jeg skal slippe å rive å røske når jeg rir.

kan forstå at det er påbudt å leie hester i hodelag på store staller med dyre hingster, der det er forskjellige mennesker som tar dem inn å ut hver dag. men min egen hest, som det (nesten) kun er jeg som håndterer stoler jeg nok på til at jeg kan leie henne i grime.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  16:58:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Langt tau/leietau og med hesten på god avstand (og bak meg, litt på siden helst) er slik jeg foretrekker å leie. :)

Behøver man bitt, kjetting over nesa osv er det saker og ting som bør trenes på synes jeg ;) Jeg ville ihvertfall ikke vært avhengig av hodelag og bitt for å kunne leie hesten trygt.
Gå til toppen av siden

jeglikerhester

Skrevet - 14/12/2005 :  17:21:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker alltid leietau og så vil jeg ha hesten bak meg/på siden. Hvis jeg hadde leid langs en traffikert vei, ville jeg nok følt meg tryggest med hodelag, men synes ikke det er noe vits i hvis ikke. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  17:22:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Behøver man bitt, kjetting over nesa osv er det saker og ting som bør trenes på synes jeg ;) Jeg ville ihvertfall ikke vært avhengig av hodelag og bitt for å kunne leie hesten trygt.

Opprinnelig postet av BabyLunah

enig, enig.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  17:34:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg er jo ikke avhengig av å leie hesten min med hodelag og bitt, men som sagt, det gir meg en liten ekstra trygghet. Jeg liker ikke å nappe hesten i munnen jeg heller, og gjør det aldri¨med vilje. Hvis hesten plutselig kaster på hodet, eller snubler når vi trener, og jeg holder ganske korte tøyler, syns jeg det er vanskelig å unngå at hesten blir nappet i munnen, men dette er jo da ikke med vilje. Har heller ikke kjettingen over nesa, eller under, fester den kun i den ene bittringen. Det at jeg bruker leietau med kjetting på, kommer av den enkle grunnen at det var dette jeg kjøpte meg, uten å tenke noe særlig mer på hvorfor det er kjetting på noen leietau. Jeg tenkte bare at det var litt mer solig, og ikke ble så fort ødelagt. ( Kunne aldri ha tenkt meg at noen legger kjettingen i munnen på hesten, eller snurper den over/under nesa dens, huff..)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Svingen

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  18:00:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke det helt store problemet med å leie med kjetting over nesen på en sterk og heit hest, så lenge man er fair og ikke gjør hesten vondt med vilje (selvsagt). Det ideelle er så klart å ikke trenge det, men det er ikke alltid man har mulighet til å trene i ukesvis før man må ut og leie.
Veni, vidi, visa... Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  18:03:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ser ikke det helt store problemet med å leie med kjetting over nesen på en sterk og heit hest, så lenge man er fair og ikke gjør hesten vondt med vilje (selvsagt). Det ideelle er så klart å ikke trenge det, men det er ikke alltid man har mulighet til å trene i ukesvis før man må ut og leie.

Opprinnelig postet av ~ Lucky Girl ~

Det er jeg enig med deg i. Vil nok få mange protester fra NH folk og andre, men på noen hester er det nødvendig, mener jeg. Du skader ikke hesten, eller bryter ned på tillitsforholdet, ved at du leier den med en kjetting over nesa. Noen hester har kanskje vært hos eiere hvor de har fått lov til alt, og da kan de fort bli frekke. Da syns jeg det er greit å bruke en kjetting over nesa/under noen ganger når man leier, for å vise hesten hvem som er sjefen.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  18:09:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vel ene hesten min har svært lite respekt for mennesker. Beste måten å leie han på er faktisk med kjetting under mulen. Er egentlig imot det men prøv og leie en hest som min og du ville funnet på noe du også! Andre hesten min leier jeg helt vanlig, noen ganger hvis han er veldig stressa tar jeg kjetting under mulen hans også, men det har kun skjedd en-to ganger. Jeg foretrekker at hesten har hodet på siden av meg, på den måten går jeg litt forann men likevell ikke slik at hesten lett kan løpe på meg. Og tro meg, den ene hesten ville løpt rett over meg hvis den fant det for godt.
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  18:49:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av ~ Lucky Girl ~

Neida det er jo ikke noe problem. Annet enn et vist ubehag for hesten.

Ingen hest er for heit til å kunne leies på normal måte i grime og leietau, det er bare snakk om respekt.

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.