hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å leie hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Å leie hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  14:18:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har vært i noen diskusjoner i det siste,ang, hvordan man leier hest på tryggest og lettest mulig måte. Vil si at å leie hest kan gjøres på lure og mindre lure måter.

Begge mine kan gå bak,på siden,foran etter hva som er mest hensiksmessig etter situasjonen.
For det meste liker jeg og ha de på siden,bak meg. Da har jeg de i øyekroken,de går ikke rett bak meg,og jeg som leder er først. Det er også enkelt for dem å følge med på hva jeg vil at de skal gjøre. Og veldig praktisk når jeg leier begge.

Jeg føler meg rett og slett utrygg ved bogen (og ofte lenger bak) på hester som blir leid slik at de alltid er litt foran leieren. Mønstring foregår jo sånn,men er det egentlig tryggest og mest hensiktsmessig?
Jeg synes ofte at det er mer styr ut og inn dører osv. når hesten durer i vei. mange hester som durer i vei,leieren tilpasser seg mer farten på dyret for å slippe å bremse de hele tiden.

Har fått kommentarer på at jeg kan bli hoppet på bakfra når jeg lærer hestene mine å holde avstand til meg og gå bak,men det er vel minst like farlig å gå "oppi" hesten? Og de går på siden,ikke rett bak.

Dette blei nok litt knotete og langt,men det hadde vært interessant å høre andres erfaringer og meninger rundt dette.
Noen

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  14:58:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg vil alltid ha hesten plassert bak, på siden. Det mener jeg er det tryggeste, for da løper ikke hesten rett på deg hvis den blir skremt av noe, den drar deg ikke med gjennom dører som det ikke er plass til begge i bredden (har skjedd meg før, gjør utrolig cvondt å bli delvis klemt mellom hesten og dørkarmen..), og man har mer kontroll på hesten. Det er nok mange måter å leie en hest på, og jeg vet ikke om det er noen "riktig" måte å leie en hest på, men jeg har hørt at hesten skal gå litt bak, på siden, og velger å gjøre det slik, da dette også passer meg bra.

Du skriver at mange ofte øker sitt eget tempo, for å holde følge med hesten, for å slippe å bremse den hele tiden. Det er jeg svært nøye med, at jeg aldri gjør, det er jeg som skal bestemme farten, uansett. Har hatt mange leieturer med hesten min, hvor vi trener på dette, og flere skal det bli ;)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/12/2005 :  15:15:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg leier hesten på siden. Altså, hodet en neve forran meg. Skjeldent jeg bruker leietau, så det er eneste mulighet.

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  15:22:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristine:Er du ikke redd for å få revet av noen fingre?! Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  15:24:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg for min del foretrekker å gå ved hestens frembein. Jeg slipper å bli løpt ned om han skulle bli skremt, og jeg kan følge med på uttrykkene hans.
Dette har jeg fått mye kjeft for av NH-folk, men det bryr meg ikke.

Det første jeg lærte hesten min etter jeg fikk ham var "riktig leiing". Han stopper når jeg stopper og går ikke før jeg sier "kom", selv ikke om jeg begynner å gå.
Han stopper selv når vi kommer til en dør e.l og lar meg gå først.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/12/2005 :  15:29:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kristine:Er du ikke redd for å få revet av noen fingre?!

Opprinnelig postet av Kine og Tassen

Nei Har faktisk ikke tenkt på det før nå.

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  15:36:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var det første jeg lærte når jeg begynte med ponnier som liten,det kan være livsfarlig dersom hesten skulle skvette. Etter at jeg fikk se hva som faktisk kan skje,vil jeg aldri finne på å slurve med å ikke bruke tau. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  15:46:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg bruker heller ikke leietau, skvetter hesten min slipper jeg.
En gang fikk jeg et svært "brannsår" inni hånden etter leietauet da hesten min skvatt!

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  15:50:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er veldig vanskelig å slippe når en hest skvetter,og den fella er det mange som har gått i. Du kan risikere å knekke armen,da reaksjonsevnen er alt for sein. Noe av det farligste vi gjør er å leie hest. Trodde det var en gylden regel blant hestefolk at man alltid bruker tau,men jeg tok visst feil. Leietau i naturmaterialer brenner ikke. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  16:00:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg leier hesten alltid bak meg og på siden, med god avstand til meg selv. Jeg har vært med på to ulykker hvor jeg har leid "etter boken", og jeg har ikke lyst til å gjenta det.

Første gang skulle jeg slippe en hest ut på et tomt jorde. Porten inn til jordet var mer enn bred nok for begge to, så vi gikk inn "normalt". Hesten får et panikk-anfall og steiler opp, noe som resulterte i at den traff ryggen min, ettersom jeg gikk et lite hakk foran frembena. Jeg ble slått i bakken, og en febrilsk hest stampet ved siden av meg. Med hesten bak og på siden, ville jeg ikke blitt truffet.

Den andre gangen kom en idiot på traktor og idiot som han var, ruste han opp motoren. Resultat, hesten som jeg leide skulder mot skulder bråsnur og treffer meg i hodet med kjevebena på vei rundt. Jeg så stjerner noen dager, for å si det sånn. ;-)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  17:38:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Litt bak meg og på siden er Eikdokka sin plass

Hvis jeg skal leie langt har jeg på meg hansker i tillegg.

Therese
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  18:45:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg for min del foretrekker å gå ved hestens frembein. Jeg slipper å bli løpt ned om han skulle bli skremt, og jeg kan følge med på uttrykkene hans.
Dette har jeg fått mye kjeft for av NH-folk, men det bryr meg ikke.

Opprinnelig postet av lino

det er fordi vi "NH folk" har som prinsipp at hesten skal respektere oss som ledere, å stole på oss. det er naturlig for hesten å holde seg bak sjefen sin.

dere som sier dere leier uten tau: om hesten skvetter, da må dere jo slippe og hesten kan løpe ut på veien osv.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  18:50:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hesten min respekterer meg som leder samtidig som vi kan gå ved siden av hverandre. Han stopper som sagt når jeg stopper og går ikke før han har fått beskjed om det, stopper ved dører.
Jeg kan også si stopp og han stopper mens jeg går videre.

Forøvrig - jeg leier ikke uten leietau om jeg skal leie langt, når jeg leier hesten de to metrene det er fra beitet og inn i boksen tar jeg ham bare i grima. Skal jeg lenger enn det har jeg på leietau.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 13/12/2005 :  19:04:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alltid tau, uansett. Ikke bare fordi det er tryggest, men også fordi du får mye mer frihet til å gjøre andre ting, som f.eks åpne grinder eller dører, ta med noe osv. Uten tau blir den ene hånda "låst fast" ved hestens hode.

Dette med å lære hestene å bli leid ordentlig mener jeg er viktig, uansett om man foretrekker at hesten går bak eller på sida. Jeg skulle leie inn to avlsmerrer på stutteriet i dag, og dette er hester som blir håndtert av mange forskjellige folk hver dag, og har ikke akkurat så alt for mye respekt for de som skal leie. I dag ville de INN, og det NÅ! Så jeg sto med en hest i hver hånd (i tau selvfølgelig) og så begynte de å dra meg bortover jordet i gjørma, en slags engelsk form for snørekøring... Jeg ble fly forbanna, makan til frekkhet!! De hestene kom seg fort bak på hver side ja, og der ble de gående også! Hadde dette skjedd med en mindre erfaren person, som kanskje hadde blitt usikker i en sånn situasjon, kunne det fort gått galt. Det tar ikke så forferdelig lang tid å lære hesten å gå ordentlig i leietau, og man får veldig mye gratis igjen i ettertid.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/12/2005 :  19:11:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Trodde det var en gylden regel blant hestefolk at man alltid bruker tau,men jeg tok visst feil. Leietau i naturmaterialer brenner ikke.
Opprinnelig postet av Kine og Tassen

Selvfølgelig bruker jeg leietau på lengere turer. Og når jeg skal leie hesten av/på henger, når jeg er på ridesenteret ol. men aldri når jeg leier en tur ned i gården eller inn/ut av beitet.

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  20:58:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Det er sjeldent jeg leier uten leietau. De hestene jeg leier (privat og skolehester), leier jeg inn og ut fra paddoc til stall. Det er ikke lange veien, kanskje 10-15 meter, men det er så utrolig mange ganger flere av hestene skvetter til for ditt og datt. Leide f.eks en hest på 1.72 som plutselig fant ut at han skulle ta en liten tango på vei inn. Hadde jeg ikke hatt leietau da hadde jeg hatt problemer. Det jeg er så redd for om jeg leier i grime, det er å få armen ut av ledd hvis hesten skulle hoppe til. Au..! Bruker tilogmed leietau fra boks til vaskespilt (samme bygning, ikke mange meterne). Både på min egen og andres hester.

Eneste gangene jeg kan leie uten leietau er når jeg skal flytte en hest fra en boks til en annen, såsant boksen ikke er så langt unna. Nei, leietau liker man.

lino: Hvordan holdt du leietauet når du fikk brannsåret? Jeg holder alltid tauet samla i høyre hånd, også holder jeg enden på tauet i venstre. Hopper hesten til slipper jeg gjerne ut på høyrehånd, eller slipper det helt, men da har jeg fortsatt tak i venstre hånd. Somregel slipper jeg bare ut på høyrehånd og tar nytt tak. Jeg har, i den korte tiden jeg har jobba på stallen leid en god del hester som har skvetti, men aldri hatt problemer med brannsår.
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.