hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tredelt eller pessoa?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 tredelt eller pessoa?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

[anette]

Skrevet - 04/12/2005 :  22:01:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei:)

jeg lurer bare på hva dere mener er snillest av tredelt eller pessoa? selv mener jeg pessoa, mn vil gjerne vite hva dere andre mener.. kom gjerne med en begrunnelse også:)

takker til alle som vil svare:D

mvh Anette

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  22:06:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener tredelt er snillest, da det er mildere mot tungen enn et todelt som de fleste pessoabitt er, dessuten synes jeg pessoabittene er veldig vinglete, og de gir et større trykk på nakke!
Personlig liker jeg et tredelt sweet iron med midtdel i løse ringer med kobber!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/12/2005 :  22:22:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tredelt trinse og pessoa virker på veldig forskjellige måter. Pessoa virker på nakken i tillegg til i munnen, som en gag. Dessuten får du en sterkere virkning av bittet i munnen hvis du fester tøylen til en av de lavere ringene på pessoaen. Så konklusjonen blir at pessoa virker definitivt sterkest på hesten, både ved at den trekker hodet ned, og at tøyletak virker sterkere.

Et tredelt trinsebitt kan virke noe sterkere enn et todelt da det gir større bevegelse i munnen på hesten. Derfor bør man absolutt bruke det på hester som kan være sterke i munnen, eller som legger seg på bittet. På enkelte hester som er spesielt vare i munnen, fungerer todelt bedre, men det er veldig individuelt. Begge er snille bitt (selv om "snillheten" selvfølgelig avhenger mye av hvordan man bruker det).

Men pessoa er altså noe HELT annet enn både todelt og tredelt trinse.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  22:31:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg vil si at tredelt er det mildeste av de to bittypene (sett at man benytter de nederste ringene på pessoaen), og vise til eligj sitt innlegg om hvordan de virker.

Om man først skal ha et stangbitt (for det er jo det pessoabittene i større eller mindre grad er), hvorfor ikke bare kjøpe seg et pelhambitt?

Jeg syns også at pessoabittene ligger urolig i munnen på hesten, men dette kommer nok an på individet.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/12/2005 :  23:05:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ullsokken: Skjønner hva du mener med at pessoa er et stangbitt. Det du mener er vel at pessoa er et bitt med "sjenkler" eller hva det heter (altså at tøylen festes nedenfor selve bittet), i likhet med diverse stangbitt, pelham osv. Med stangbitt mener man vel bitt som ikke er leddet. Stangbitt uten sjenkler finnes jo også. Pessoabittene er vel alltid leddet (ett eller to ledd).

Sånn apropos pessoa: For både pessoa og andre bitt med slike sjenkler, så er det greit å vite at ledende tøyletak ikke fungerer. Kanskje det er forsøk på dette som føles som at bittet ligger urolig? Har man to tøyler, kan man naturligvis lede med den tøylen som er festet inntil bittet. Det gjelder også hvis man har bridon og stang, man kan lede med bridon-tøylen.

Det samme gjelder forøvrig hack.

Personlig liker jeg hverken pessoa eller hack noe særlig, og synes i alle fall man bør skjønne hvordan de virker før man begynner å eksperimentere. Noen av disse bittene virker sterkere enn de ser ut som. Og med alle varianter av bitt med sjenkler skal man være klar over at det er uhyre lett å dra hesten ned bak bittet, noe som ikke er det samme som at hesten er til tøylen.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  00:01:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et uleddet bitt er ikke nødvendigvis et stangbitt... Ordet 'stangbitt' kommer fra vektstangen som sjenklene er.

Pessoa er et drittbitt. Det skrangler i munnen til hesten, har ikke kjetting og leddete stangbitt er upresise. Det værste er mangelen på kjetting. Dette gjør at man kan løfte bittet kjempehøyt i munnen til hesten, og legge et enormt press der og på nakken. De fleste rir også med bare en tøyle på pessoa, noe jeg synes er feil. Om jeg noengang skaffer meg en hest igjen som trenger ekstra tyngde i munnen, sverger jeg til uleddet pelham med faste sjenkler, og to tøyler. Stabilitet, fleksibilitet og valgfrihet.

Apple Mouth selger uleddet pessoa forresten. Brukte det på gamle hesten min...

Tredelt er et mildt bitt. Mildere enn todelt. Men, sterkere enn uleddet.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/12/2005 :  00:20:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Et uleddet bitt er ikke nødvendigvis et stangbitt... Ordet 'stangbitt' kommer fra vektstangen som sjenklene er.
Opprinnelig postet av kristy

Nei så sannelig. Ok, jeg gir meg, pessoa er et stangbitt..
Gå til toppen av siden

[anette]

Skrevet - 05/12/2005 :  18:27:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
takker for alle svar:D:D Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  19:11:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Liker ikke pessoa. Det er alt for vinglete som kristy nevner.. Dritt bitt nemlig

Min mening, tre-delt er mildest.
Men til slutt er det hånden som bestemmer, uansett bitt.

Therese
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  21:57:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor mener du tredelt er mildest Therese?

Jeg skal ikke overkjøre din mening, men vil bare fortelle litt. Jeg er også oppvokst med at udelt bitt er er sterkt bitt, og derfor holdt meg langt unna det med Lita. Hun er nemlig som smør i munnen, og trenger ikke å bli tatt i det hele tatt, det holder å bare spenne fingrene litt. Jeg har hatt litt problemer med å finne et bitt hun trives med, og bestemte meg for å teste ut udelt, fordi jeg har fått veldig mye ny kunnskap fra Forumet. Vips, hun ble en annen hest. Hun trives veldig godt med det udelte bittet, i tillegg til tredelt fullsjekk bittet. Todelt hater hun, da er det risting på hodet og hakking i bittet hele tiden. Nå gjør hun det kun når hun blir hissig.

Men, til saken. Som sagt har jeg både tredelt og udelt. Og jeg har nesten måttet gitt opp å ri med det udelte bittet på banen, for blir hun tung og henger seg på bittet. De små lirkingene med fingrene som jeg pleier å gjøre da, virker ikke. Hun blir også hardere å holde sammen med andre hester. Jeg må faktisk bevege på hånden min, noe jeg ikke trenger med tredelt bitt. Rir jeg med tredelt så trenger jeg bare å lirke med lillefingeren når hun henger seg på, og det holder å spenne fingrene om hun blir hissig.

Skjønner du hvorfor jeg mener at tredelt er sterkere enn udelt?

Og, til slutt, så har du selvsagt rett. Bittet er ikke sterkere enn hånden som holder tøylene.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  18:12:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil også henge meg på at pessoaen er den sterkeste av de to pga stengene.. Disse forsterker jo rytterns tøyletak pluss at den virker på nakken.. Til dere som nevnte på at pessoa "mangler" kjetting så går det ann å feste feks en lav nesereim under i de øverste ringene noe som fører til at bittet vil ligge roligere og ikke kunne løftes like høyt.. Rir selv med pessoa i sprang og min hest fungerer veldig godt på dette - har prøvd pelham, men det gikk ikke da hun fikk helt hetta så fort jeg tok opp tøylene..
Ang hva som er sterkest av to og tre delt så er vel dette en diskusjon som aldri ender.. Mange mener at tredelt er sterkere pga at dette har flere brytnings punkter i hestens munn, andre mener det er mildere fordi det er mer anatomisk riktig og ligger bedre. En annen ting som også blir nevnt er at det todelte ved tøyletak vil presse hestens hode mer oppover ved at bittet blir plogformet, noe som vil bli veldig ubeghagelig for en hest med trang gane.. Prøvd både to og tredelt og er fortsatt ikke sikker på hva jeg synes er mildest..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  18:54:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Joda Tone, er helt enig med deg
Jeg svarte ut fra hovedinnlegget nemlig, hva er mildest av pessoa og tre-delt.

Nå lærte jeg forøvrig først at "tjukkt og to-delt trinsebitt" var det mildeste av det milde.
Lærte meg fort at dette ikke stemte.. Og jeg er ikke i tvil om at to-delt ikke er mildt i det hele tatt.
Ikke på Eikdokka i allefall, passer ikke munnen hennes.

Tror nok jeg og du Tone har ganske så samme mening om bitt

Therese
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  21:40:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, ja, da er vi enige Therese

Picazzo: Hvordan i all verden skal en lav nesereim hindre at bittet løftes i munnen? (Ja, bittet ligger mer stabilt, men for å være helt ærlig så synes jeg at om du trenger nesereim for at det skal være stabilt så har du feil bitt. Jeg rir alltid uten nesereim, og det udelte bittet er kjempeslakt (Hun vil ha det slik), men likevel har jeg aldri problemer med at de ligger ustabilt...) Når du tar i tøylen på et pessoa, så løfter du jo bittet opp i hestens munn. I tillegg er det ingenting som stanser bittet, så det legges et uhorvelig press på hestens nakke. En (Korrekt tilpasset) kjetting stanser dette.

Har du prøvd pelham og kommet frem til at hesten trives ber på pessoa, så er jo det en annen ting. Man skal alltid veie hestens meninger tyngst. Men jeg ville uansett satt på en kjetting på pessoa bittet også...

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  23:32:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristy.. Jeg har ikke brukt dette selv, men vet at sprangtreneren hos oss gjorde det på en ponnyrytter som red på pessoa.. Er ikke snakk om lav nesereim, men en reim som festes i ringene på pessoaen under hestens "hake" for at det ikke skal være mulig å dra stengene like langt tilbake, den reimen gjør da en lignende virkning til kjettingen på feks pelham.. Var hvertfall det som da ble fortalt..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 07/12/2005 :  00:20:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Pessoa, hva og hvorfor: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#pessoa

Trinse, todelt og tredelt, why og why not: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#bit

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  09:03:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Picazzo: Da snakker vi og samme språk

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.