hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tredelt eller pessoa?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 tredelt eller pessoa?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  22:54:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det gjør vi Kristy satte reim under idag når samboer`n min skulle ri på time og de skulle hoppe - gir bra effekt.. Men hesten presterte å legge tunga over tvert, så jeg fortsette nok uten så lenge hun trives best med det, men hvor og hvordan mener du da man skal feste kjettingen på pessoaen? sånn just in case..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  08:24:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men skal feste kjettingen på samme plass som på andre bitt: På den øverste ringen. Og så skal den være tilpasset slik at den strammer når bittet står i 45 grader.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

kjers

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  22:47:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! jeg er litt usikker på om jeg skal kjøpe meg et pessoa med EN ring under 'selve' bittringen. Har den samme virkning som et vanlig pessoa, og trenger jeg hakekjede? Vil det beste for hesten. det er en nordlandsvallak. Han blir veldig sterk når jeg trener sprang, og vil derfor ha noe sterkere enn vanlig trinsebitt når jeg hopper. Har ikke lyst å rive i munnen hans mer. Noen som har noen tips? :) Bruker forresten kryssnesereim. Burde jeg bruke noe annet? syns han er bra med den.
Redigert av - kjers den 10/12/2005 22:49:44 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  00:39:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg har sagt tidligere så ville jeg heller ha brukt Pelham med doble tøyler. Da slipper du å slite i kjeften på hesten, og trenger ikke bruke stangtøylen om du ikke må. På den måten har du større sjanse for å bevare mykeheten i munnen til hesten, og faktisk reversere den, så du til slutt slipper stangtøylen.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

kjers

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  23:13:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gummipelham, er det mildere enn et Pessoa med EN ring under trinsa? Skal jeg bruke pelhamdeltaer? Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  23:33:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stålpelham, udelt, med to tøyler. Delt pelham blir mer upresist, og gummi er sinnsykt tykt, og seigt. Selvsagt, trives hesten din bedre med gummi enn stål, så bør du jo bruke det, men de fleste hester foretrekker stål. Gummi gir også større friksjon, så hestene letter får sår.

To tøyler fordi du da kan velge selv når du bruker stangtøylen. Om du rir med delta, så virker stangøylen når du hever hendene, og trinsetøylen når du senker de. Med to tøyler sliper du å sitte å veive slik med hendene, men kan bruke stangtøylen når den behøves bare med små bevegelser i håndleddet.

Når du rir slik så er pelham mildere enn pessoa, ja. Fordi pessoa har ikke kjetting. Hvorfor det blir mildere, har jeg forklart tidligere.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.