hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - travere-En hest som blir sett på som pølse...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 travere-En hest som blir sett på som pølse...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2003 :  22:59:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er jeg lut lei av folk som ser ned på travere for at de ikke kan noen ting!

En venn av meg sa her om dagen;"At du ikke selger Caltex og heller kjøper en hest som KAN no, så du får startet litt???"
Selfølgelig er det jo morro å starte stevner og få¨premier osv..MEN hvis man har en såkalt a4 hest som kan alt osv,så er det jo på en måte hesten som kan dette...

Min x-traver er 12 år gammel..Hun er rød og er en dame med masse tempramang og kan ofte bli stressa...Men hva jeg lærer av henne er en god lærdom videre i livet for meg...

Alle hester KAN no...Men det er de folkene som bare vil ha hester som kan hoppe greit og går bra dressur...Hva tenker de om travere? jooooda..."ærsj...den kan jo ikke trave reint,og iallefall ikke hoppe!!!"
Hvorfor? jo den er født til å trave fort...Mange travere er slettes ikke gode ridehester..

Det finns ingen andre hester som er så brukbare som en x traver!!! For med dem kan man kjøre turer med,man kan ri den på tur og lære den masse nye ting,og traverene er utrolig arbeidsvillig!
En spranghest, når den blir solgt, så står det ikke "avdanka spranghest selges" Nei for den kan fortsatt hoppe,men kanskje ikke så bra. traverene kan fortsatt trave,men kanskje ikke så bra.

Så HVORFOR blir de sett ned på?!?!?!?!?!

En spranghest kan muligens bli innkjørt,men som jeg har sagt tidligere jeg ser IKKE for meg lord caletto feks bak en vogn!
Men med en traver så KAN man lære den opp til sprang(med maaaaasse tolmodighet)

For de er så kalde og arbeidsvillige..

jeg ser IKKE ned på spranghester osv,men jeg irriterer meg grønn på at spranghester sees på som gull og våre kjære travere sees på som null....

-Lenge leve traverene!!!-

mizz_horzegirl

Skrevet - 13/06/2003 :  18:38:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig fornuftig innlegg!!!!
holder på med noen travere i blant, de er jo ikke x-travere, men syns det var et veldig fornuftig innlegg, for du kom med mange gode poeng og argument")
Dessuten er jeg veldi enig i alt du sier.

Redigert av mizz_horzegirl den 14/06/2003 11:22:58
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2003 :  22:50:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det var et veldig bra innlegg. Ex-traveren min blir sett veldig opp på i stallen der jeg har henne pga hun er så fin kjøre- og ridehest. Men har fått høre at en gammel traver ikke er noe vits å ha, de passer bedre til svartpølse!! Da blir jeg skikkelig sint for alle traverne jeg har vært borti er veldig arbeidsvillig og er like bra som andre hester. Hesten min er utrolig grei og hun er jo en ex-traver som sagt og det beviser i hvertfall for meg at hun er like mye verdt som alle andre hester!!!

Redigert av lillings den 13/06/2003 22:51:44
Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2003 :  21:36:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for de fine responsene!

syns bare det er så sløvt av folk som aldri har prøvd en traver og si sånt om dem da...

Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 15/06/2003 :  22:27:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!!
Skjønner GODT hva du mener!
Jeg er selv så dritt lei av alle folka som rakker ned på x-travere (og fjordinger)! De er jo sååå kule og bruksvennelige!
De som slenger dritt om travere har aldri ridd en før!
Men enkelte egner seg jo ikke som ridedyr, men det er da ikke bare x-travere det gjelder! Man kan jo like så godt møte på en halvblods som ikke egner seg i det hele tatt! X-travere er jo sååå allsidige! Det er også litt irriterende at de bare blir sett på som turhester, for mange av de har jo kjempekapasitet!!!
Nei, en får bare tenke som så at de som slenger med leppa om x-traveren har veldig lite peiling på hest!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2003 :  04:35:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Slutt å skryt så fælt av disse eks-traverne! Hvis alle får opp øynene og oppdager at de faktisk er godt egnet som ridehester, så øker etterspørselen drastisk. Da blir det vanskelig å få tak i bra hester for en billig penge

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2003 :  14:04:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
En hest blir hva du gjør den til. En travhest er ikke noe mer allsidig enn andre i utgangspunktet. Ridehester kan også kjøres inn, på lik linje med at travhester kan ris inn.

Det jeg tror mange reagerer på er at en del eiere av slike x-travere tror de har den neste NM vinneren i sprang. Rett og slett av den grunn at hesten kan hoppe 1.50. De har x-travere som er så gode til å hoppe, har finere trav og galopp en de fleste ridehester o.s.v. Når man til stadighet møter slike, så får man etterhvert et inntrykk av at disse er useriøse, og vet ikke det dugg om hva de snakker om. Desverre gir det også et dårlig inntrykk, som slår tilbake på alle med en x-traver.

ALLE hester har begrensninger, og det hadde jo vært fint hvis eieren kunne se hvilke dette var. For x-traveren sin del begrenser det seg i konkurranseridning. Noen topphest blir den neppe.

En stor del av problemet er at folk hører til stadighet om disse allsidige travhestene med herlige steg, og som hopper "hus". Men desverre så er det få personer som har sett dem. Så har du en slik en, vis den frem! Folk må ha konkrete "bevis" for å endre sin oppfatning. Det hjelper lite å snakke om dem.

Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2003 :  21:22:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke sagt at min x traver kommer til og bli en stjernehest,men er såååå mange av de som har "ordetelige" ridehester som rankerer ned på en traver/xtraver...
Jeg skjønner ikke bare HVORFOR!!!!!!!!!
de er like mye hest som en ridehest!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2003 :  12:08:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg har akkurat begynt å jobbe på en travstall, der skal jeg jobbe i 2 mndr. I går når jeg var på jobb, var det ei varmblodshoppe jeg syns så synd på, hun var ikke blitt trent på over ei uke, ridd altså, fordi hun var visst så stiv i trynet... Hun var svær, og jeg syns så synd på henne at jeg maste til jeg fikk tatt henne ut på ridebanen. Hun kunne ikke svinge, hun raste avgårde så fort hun fikk lov til å trave, hun bukket av glede, osv, men stiv i trynet var hun ikke før en annen hest kom inn på banen. Men poenget var at hadde denne hesten blitt trenet skikkelig, kujnne hun blitt en god ridehest hun. Iallefall i dressur, hun hadde et nydelig trav. Problemet til denne hoppa er at hun har løse beinbiter i bakbeina, hun fyller i hasene, hun har en gammel gaffelbåndskade osv. Da er det ikke vits i å trene henne opp... Kansje det er det sopm skremmer folk med ekstraverne??? Alle beinproblemene....???

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2003 :  21:11:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
jeg diger travere, ri rundt på en hest som du kan berre sitte og daffe på er gør, frøken florett min unge trav hoppe har jeg trent mye med, å folk blir imponerte av felles skapet våres...
de fleste andre har problemer med og takle traveren, de som starter med en travhest blir ofte veldig dyktige, for de må tenke seg til den rette måten og trene hesten på, for den er stridig...
har aldri lært noe av a4 hestene, men de sterke a1 travhestene har jeg lært mer av enn noen annen hest... og min hest traver foresten reint og hopper som en gudinne... hvorfor søren kalle traveren en dårlig ridehest?! det er bære de så sier det så ikke er dyktige nok til å takle hesten....

koslig hilsen fra ei meget fornøyd travhest eier....

roses are red and ready for plucking. boys are over 16 and ready for F*****
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2003 :  02:08:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Har ikke sagt at min x traver kommer til og bli en stjernehest,men er såååå mange av de som har "ordetelige" ridehester som rankerer ned på en traver/xtraver...
Jeg skjønner ikke bare HVORFOR!!!!!!!!!
de er like mye hest som en ridehest!

Nei, du har ikke det. Men veldig mange andre har den oppfatningen av sine "x-travere", og det er der ryktet ødelegges. At mange ser ned på travhestene kommer også ofte litt an på eierene, det er ikke til å stikke under en stol at mange travhester (etter endt travkarriere) havner hos tut-og-kjør ryttere. Synd men sant.

Bare hev deg over slike useriøse mennesker som rakker ned på hesten din fordi den tilfeldigvis er en traver. Det er da ikke deres hest, så hvorfor i all verden skal de bry seg? Livet er mer enn konkurranser.

Det finnes folk som ser "ned" på disse hestene alle steder. La dem gjøre det! Det sier mer om dem enn om hestene.

Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2003 :  10:28:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Caltex er kanskje ikke så flink og så perfekt som hestene på en annen stall i nærheten er,men når jeg fikk henne kunne hun verken gallopere eller trave rent...

Jeg jobbet hardt i 3 år,og det har nå vist seg,hun er blitt så flink!!
når jeg da startet stevne med ho(for første gang i hennes liv) så var det en inne hall og hun var så flink!! vi kom feilfritt i begge klassene(60,80) bare noen riv i ommhoppningen..
Mange sa at hun var et skikkelig syn for øyet(hun er heeelt rød med en hvit stjerne i panna) og når jeg sa hun var en x traver sperret folk øyene..

Når folk sier at de bare er noen stressa fæle hester,så har de nok ikke ofret en finger for og prøve en slik hest..
Stresset er de for at instingtet dems er for å løpe og komme først..

Har fått masse skryt av at hun har blitt så fin,og da blir jeg gla..for når jeg fikk henne så var det ingen som trodde på henne..

Noen jeg kjenner sier at hun IKKE klarer å hoppe høyere enn 80,men tror dere ikke at jeg har hoppet 120 med henne??jepp!!
Og hun fløy over..
nei jeg er stolt av folk som rir x travere!!

stå på!!

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 26/06/2003 :  16:29:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
En av mine hester er travhest, x traver. Men hva gjør det? Jeg har eiet henne i 7 år, og hun har vert en glimrende hobbyhest på alle områder, oppfylt sine oppgaver med godt gemytt. Noen topphest blir hun aldri, men det gjør ingen ting, Det ville blitt veldig "trangt" i toppen om alle skulle være der, noen hester og ryttere må bygge de nedre byggestenene og.

Vær stolt av hesten din, uansett hvilken rase den er....For de er da hester alle sammen.
Gå til toppen av siden

Bobbie

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2003 :  20:54:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBobbie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBobbie  Svar med kopi av melding
Heizann ;)

Synes det er litt dumt av noen av dre og begynne å rakke ned på ridehester, når dere lager en debatt om ridehest folk som rakker ned på x travere. Eks. Det er så kjedelig å sitte å ri på en A4 hest som bare lunter der eller man lærer ikke en dritt av A4 hester. (Kanskje ikke akkurat sånn skrivd, men nesten og jg tolka det som å rakke ned på ridehester.!) Vet dette ikke har så mye med debatten å gjøre, men synes dere det er litt dumt at noen av dere rakker ned på noen andre når dere blir ganske skuffa over at andre rakker ned på x travere. (ble litt innvikla!) hehe, men håper dere forstår det jg prøver å skrive ;)

Så til debatten..!

Som ere sikkert har forstått er jg da en ridehest jente..! Har en sprang ponni på 12år og jg NYTER hvert sekund med han :D
Men før jg fikk han hadde jg en x traver på for, en snill og pålitlig gammel dame som var stø som ett fjell. Hun kunne INGETING, men etter de 3måndene jg hadde hu kunne hu stå stille (ikke ta det som en spydgihet, det re det IKKE, men hun kunne ikke det.), fatte galopp, hoppe (ikke høyt og bra, men hun skjønte det ihvertfall) og forparts, bakparts vendinger +++ Og var en fantastisk hest. Så jg skjønner hva dere mener med at travere er veldig lærevillige.! Men det er jo oxo ridehesten.! Alle er jo hester, så alle er jo like mye verdt :D
For min del liker jg best sprang og ridehster, men det er min mening. Mange liker travere, galopphester +++ Men noe av grunnen til at x travere blir sett litt ned på er det samme som en her sa, mange x travere eiere trur hesten dems kan hoppe hus og kmme til NM. Vet om en dame som eier en x traver, hu starter stevner (80 og 1meter) og det er (unnskyld ordspråket) men helt for jævlig å se på. Hesten liker det ABSOLUTT ikke, den har øra flatt bakover og ruser rundt banen. Og når den hopper klarer den ikke å bedømme hindret ordentlig så noen ganger raser den inn i hinderet og hesten hopper kjempe høyt over fordi den er redd. Og tru meg, de har trent LENGE. Mens hesten børner rundt der holder hu ikke den igjen neida der sitter hu med sporer og pusher på den. SYKT.! Derfor trur jg det er mange som ser ned på x travere siden noen "missbruker" sjangsen sin til å vise at <øi, x traveren min kan faktisk noe, men selv om dne ikke hopper 80 så betyr ikke det at den ikke kan noe, det er min bestevenn>. Hvis der skjønner hva jg mener?! Ihvertfall i vårt distrikt ses denne ekvipasjen på som noen raringer og eieren på som en dyremisshandler. Og da ser oxo man ned på x travere for man trur alle er like.! Det ble litt komplisert, men men..!
Tru meg jg ser ikke nde på x travere, men jg synes ikke man skal starta høye klasser med hester som ikke er klare.

~Nina&Jasper~

Nina =)

Redigert av Ninniz den 27/06/2003 20:58:00
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2003 :  00:53:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Forstår godt hva du mener... mye likt min tankegang. Men det er synd at noen skal "se ned på" en hest fordi den tilfeldigvis har traverstamme, eller har gått på banen. Det at mange av dem havner hos uvettige eiere er jo ikke hesten sin feil.

Tror det er lettere at folk aksepterer kaldblodshester enn de varme løpshestene. Virker slik rundt her. Har du kaldblods så har du en ok turhest, og ridehest for et "normalt" nivå hvis interessen er der. Har du en varmblods kan du bare gi opp - da er du liksom stemplet som en dårlig rytter og hesteeier som bare "peser" rundt i vill fart. Hvor får folk slike oppfatninger fra, klart det finnes slike - men de tilhører tross alt fåtallet, og jeg tror slike "villbasser" er representert innenfor alle raser.

Som Ninniz sier, blir for dumt å rakke ned på ridehester for å "fremme" travhesten som ridehest. De er tross alt avlet for hvert sitt bruksområde, noe de bærer tydelig preg av.

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 28/06/2003 :  10:21:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare si at prisen og verdien på en hest er noe vi mennesker har "funnet opp". Uten oss hadde ingen hester vert verd noe som helst, de hadde løpt ute i naturen like verdiløse, eller verdifulle alle sammen, uansett rase.

Tar som eksempel varmblodstraveren min, hun er verdt 10, Max 15 tusen vist jeg ville solgt henne, men hun betyr alt for meg og jeg ville høyst sansyndlig ikke solgt henne for en million, så mye er hun verdt for meg. Og hadde noen andre funnet ut at de ville kjøpe henne for en million, var det det hun hadde blitt verd. Som sagt det er marked, etterspørsel, og hva folk er villig til å gi for akkurat den hesten akkurat da, som bestemmer verdien til hesten.

Jeg vet dette var noe utenfor temaet her, men det jeg prøver å formidle er at en hest er det vi gjør den til....
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.