hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - travere-En hest som blir sett på som pølse...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 travere-En hest som blir sett på som pølse...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

mizz_horzegirl

Skrevet - 28/06/2003 :  13:04:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig Bruna33!!!!!!!
Ville neppe solgt Shiboney for hennes "verdi" som er på sånn ca.50-55 tusen, hun er ikke traver, men det var jo ikke det du skulle frem til heller?

Mizz_horzegirl

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2003 :  21:00:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
De aller fleste ekstravere kan bli gode hester, men mye av dagens problem der i gården er at mange av hestene blir banket til å løpe, og er dermed ødelagt for livet. Det er også avlet litt for mye på fart, hadde de avlet litt på intelligens og, så hadde nok også traverne blitt sett litt opp på=)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2003 :  22:02:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det er ikke rart det er krig i verden! Regner med at det Stormy skrev om intelligens var bare for å provosere. Hvis enkelte hester virker dumme, er det vanligvis vi mennesker som ikke er flinke nok til å lære den det den skal. Det har værtfall ingenting å gjøre med om hesten er avlet fram til ridning eller trav.
Hvorfor skal dette med travere kontra ridehester være gjenstand for så mye diskusjon? Selv synst jeg travere er fantastiske hester på alle måter, og har en varmblods selv som jeg rir fornøyd omkring på Men det hadde jo vært litt merkelig da, om travere hadde vært minst like egnet som ridehester som halvblodsene! Da kunne ikke avlsarbeidet vært særlig vellykket... Samtidig så finnes det nok velskolerte travere som kan slå mange ridehester ned i støvlene, det er stor variasjon i kvaliteten hos begge typer hest.

Travere er som regel innkjørte, og det er jo kjekt! De fleste ridehester har aldri hatt sele på engang. Men hadde eierne hatt utstyr tilgjengelig, og erfaring med innkjøring, så tror jeg neppe det hadde vært noe problem å kjørt inn de fleste ridehestene.

Grunnen til at jeg valgte traver, er at de er lette å få tak i for en rimelig pris. Dessuten har de fleste god oppdragelse, mye energi og pågangsmot, er lærevillige, har ofte anlegg for pass og tølt(v.bl), pluss mye mer.... Altså, jeg er storfornøyd med traveren min! Hadde jeg valgt f.eks. en halvblodshest, hadde jeg nok blitt like fornøyd da også tenker jeg Skjønner ikke helt hvorfor vi skal dele oss inn i "ridehest-folk" og "traver-folk" og krangle om dette her......

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2003 :  02:36:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Enig Dagros, hvorfor i all verden dele seg inn i to grupper? Hestesporten er liten nok fra før. Jeg må si jeg gir blanke i hva slags hest folk velger, så lenge hesten passer rytteren må vel alt være i sin skjønneste orden da? Ingen kan forvente at folk skal velge hest ut i fra andres forutsetninger.

Verdien på en hest er selvsagt en vanskelig tema. Men den harde sanneheten er at ingen hest er verdt mer enn slakteprisen til syvende og sist, i hvertfall ikke i kroner og øre.

Personlig ser jeg ingen grunn til å sende en frisk hest som egentlig er i sin "beste" alder på slakt - og det er der disse x-traverne ville havnet hvis ingen kjøpte dem som ride/hobbyhest. Hadde liksom det vært en bedre løsning da? Bruk og kast heter det! Fortjener ikke disse hesten en sjanse på lik linje med alle andre?

Det er greit å ha ambisjoner om å nå langt, men man må da akseptere at andre ikke nødvendigvis har samme mål.

Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2003 :  11:24:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Se ikke ned på ridehesten jeg,har jo en ridehest i tilleg!!!Og med de to sammen så lærer man kjempe masse!!
Men folka som har ridehestene,ser NED på travere og miljøet dems for de at de holder jo på med no anna enn det..
Og det er kanskje omvendt oxo,men har hørt maaaaasse dritt om travere og bare positive ting om ridehester osv...
Hvorfor kan ikke bare folk akseptere traverene da? er det veldig vanskelig..

Folk som skaffer seg travere(ikke missforstå,tar IKKE alle under en kam), tenker oftes bare på å ha noe å ri på,og den er jo billig og da kjøper de den,uten no spess peiling..
hva blir resultatet? joooda..en frustrert hest og en sinna irritabel rytter...Det er nok en av grunnene for at folk ser ned på traverene,men burde de egentlig ikke se ned på folka som da buser rundt med hesten..Hesten kan jo ingenting for at menneske des ikke viser omtake for dyr og folk...

Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2003 :  19:09:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
hey!
jeg ser ikke ned på ex- travere, men når man sier det at vi ser ner på den, eller det jeg har inntrykk av, er at de ligger på en lavere pris på salgs tavler og slikt, det er jo en grunn!
den mest vanlige er at de har enten ikke rene bøye prøver eller så har de slitasje etter alle løp de har godt og treningen!
ellers så er det også vanskelig å trene opp en eks traver, hvis den personen er intressert i å få hesten sin et sted så hun/ han vil kjøpe en eks traver da ber de om mye slit å arbeid, man kan selvfølgelig få en fin hest ut av det, men det er ikke så mange som har den tolmodigheten!
Og det er mange som når de vil ha hest, er å ville at den skal kunne litt, og de da kjøper seg en eks traver, så ber de om å en jobb med de for å få de til å bli gode, men da må du regne med mye arbeid og sinsykt med tolmodighet, noen tarvere kan bli fine dressur og sprang hester, men hvis du vil nå litt så er ikke en eks traver til å andebefale, mange for trekk for de ikke har ren galopp, jeg skjønner da godt at de sliter med galoppen da, de har godt trav hele sitt liv!

Jeg prøver ikke å provosere noen jeg nå, det kan kanskje virke sånn, men jeg ser på ingen måte ned på tarvere eller eks travere, selvom jeg er på jakt etter ny hest, så har jeg skrevet i annonsen at jeg ikke vil ha noen eks traver, men det er fordi jeg har lyst til å nå litt i sprangen og dressuren, for det er det jeg driver med, eier nå en fullblod, som jeg skal selge for han er en læremester og jeg ser etter noe ungt som jeg kan trene opp selv, og jeg kjøpte faktisk en eks traver, dem kom ned til meg også, skulle betale etter en uke, men da kom det, jeg tok bøye prøver på den og en vanlig salgs undersøkelse, da viste det seg at bena var ikke bra og ryggen på hesten var helt ødelagt, pga, sitt trav liv, igjennom live sitt!

så nå leter jeg etter en ridehest ikke taver, men jeg vet dette kan høres fælt ut mot travere og eks travere, men jeg mener på ingen måte å rakke ned på noe som helt, hvis det kan høres slikt ut så beklager jeg!
Gå til toppen av siden

snoppy

Skrevet - 30/06/2003 :  19:58:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til prospect.

jeg skjønner ikke at du en gang prøver å forsvare disse dyrene her, de er jo pølser, herregud hvem gidder å ha en eks traver, de ser jo ut som noen øk, og de ser jo ut som om de er feil bygd hele hesten, nei, skaff dere en ordentlig hest!

jeg skal hjelpe dere litt, her er noen raser dere må holde dere unna!
eks travere, varmblods ridehest, fullbloder, arabere og halvbloder, for min del kunne de rasene synke i jorden for de er bare noen fise fine skapninger som egentlig er bare dritt..
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2003 :  22:00:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
ØØØhhhhhhh........
Tror ikke du helt hvet hva du snakker om snoopy....
Hvaslags hest er det som ikke er dritt da???

Jaja... Tilbake til forumet...
Synes ikke at x-travere er udugelige for å si d sånn!!
Men det som er så dumt er at de fleste x-travere har noe galt med beina en eller annen plass,så det er ikke den hesten folk først anbefaler andre å kjøpe,men da snakker jeg jo selfølgelig ikke om alle x traverene seff.!
De som er friske å raske,er mye å se på sprangbanen,etter en god del omskolering! De er veldig raske,å kan ta krappe svinger,så de sanker som regel en premie eller to!!
Synes det er flott at folk har fått til en "klubb" for den allsidige travhesten!! For det er den jo!! Der arrangeres det stevner i sprang,dressur såvel som western å presisjnskjøring!!
Så synes ikke X-Traveren bør bli sett på som pølse!!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2003 :  23:07:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Til snoppy

Til prospect.

jeg skjønner ikke at du en gang prøver å forsvare disse dyrene her, de er jo pølser, herregud hvem gidder å ha en eks traver, de ser jo ut som noen øk, og de ser jo ut som om de er feil bygd hele hesten, nei, skaff dere en ordentlig hest!

å hva i huleste mener du med det?
jeg prøver da ikke å forsvare noe i det hele tatt, det jeg skrev var akkurat jeg mente, og de er ikke noe pølser, hvorfor skal du rakke ned på de?
en hest er en hest, fra falabella til oldenburger, de alle er av samme skapning vi skal være taknemlig for vi har de, ikke sitte å rakke ned på de, de er vesner ikke en ting!

og alt du skriver snoppy, er BULL SHITT!!

og spør om det samma jeg, hvilken rase er det du liker da, siden du hater nesten alle, er du misunnlig på noen, er det derfor du oppfører deg slik, har du hatt dårlig erfaring med disse, siden du rakker ned på alle disse rasene, bare så du vet det, alle de rasene som du tok opp nå, og skrev ned at de er de værste, vel det er faktisk de mest ettertrakte hestene og det er de som blir kjøpt mest av, de er de mest populære, jeg skjønner da godt at mange folk ikke er enige med meg her for det er mange som elsker islands hesten og ndre ponnyer og fjordinger, jeg har ikke noe imot de dyrene jeg, men det jeg prøver å si er at det er akkurat de typiske heste rasene som er de mest populære, det er jo fakta!

sorry, hvis noen syns jeg hørtes litt dritt imot noen heste raser her, men jeg mer ikke på noe måte å rakke ned på noen heste raser!!

Klem Prospecty
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2003 :  00:09:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hæhæhæhæ, Snoppy. You Make Me Laugh! Skikkelig sakelig du ass! Jeg blir helt overveldet her jeg ass!

Hver hest til sitt bruk, sier bare jeg ass...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2003 :  20:03:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
snoppy.....

er du og en av de dårlige rytterene så ikke takler en god stridig INTELIGENT rask traver???????????
har ri d så mange hester, i forkjellige hesteraser, det er ingenting så står opp mot en solid utfordring som travhesten.. de kan brukes i mye de.. sprang, dressur ALT!!! hver hest trenger den rette eier...
som islandshest til traveren... envær hest trenger den rette eieren!
jo noen travere kan bli ubehaglig i gangen, ei travhoppe jeg sjenner på 15 år er så ubehglig i gangene at jeg føler jeg sitter på ørene hennes. men mi jente er rask og smidig, og god å sitte på...
selvsagt slår hun ikke bussen tinker hoppa shannon rose jeg skjenner, som er så god å sitte på,treig, og snill og grei og ha på tur å alt.. men med min kaldblods traver, kan jeg gjøre alt, sprang, dressur, western( PGA hun er smart og inteligent) inteligensen er etter hver enkelt hest, jo noen travere blir ødelagte men det hadde de andre hesten og blitt hvis de hadde blitt behandlet like hart som en traver kan bli behandlet. ellers pleier traveren og være meget lære villig, og grei.. og en fin utfordring for den så vil ha en utfordring, for å omskolere en travhest er jo ikke alltid det lette...derfor liker jeg traveren, for de er så greie og ha med å gjøre, skoing, transport, dyrleger, bråk.. de kan jo bli litt stressa... med det gjør jo ingenting, det er jo godt med en hest så kan brukes godt vær dag...
JEG LIKER TRAVEREN PASTA BOM men hver hest til enkelt smak,,, anyway... allle hester skal ha det godt=)

...hest er livet...
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 01/07/2003 :  20:48:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si at denne Snoopy bare er misunnelig og bare vil provosere, ikke bry dere.
Hva som menes med skikkelig hest kommer an på hver enkel person, men før i tiden valgt man ikke en fjording for eksempel i krig og lange reiser, tror de aller fleste i verden forbinder en "skikkelig" hest med de "store brune" og ikke de små loddne (sier ikke dette for å provosere noen, liker de små loddne kjempe godt jeg:)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2003 :  23:10:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Heldigvis, jeg liker de fleste hester. De jeg ikke liker finnes selvsagt, men det har ikke noe med hvilken rase de er i hvertfall. Når det gjelder hvilke type hest jeg ville kjøpt så er det straks noe annet, da er jeg nok ganske enveiskjørt.

Gå til toppen av siden

snoppy

Skrevet - 03/07/2003 :  16:20:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til bruna33
» VIP

hvorfor i F**** skal jeg være misunnelig, eeee unskyld meg liksom, hvem gidder å være misunnelig på avdanka eks øker av en traver, og arabere og fullbloder, nei det kaan jeg med stolt si at jeg ikke er misunnlig på, syns synd på dere folk som ikke ser det sanne her, at disse gampene er noe dritt!
Nei, sats på fjordingen, de har ihvertfall peronlighet og de er snille og fine dyr, i motsetning til visse andre, gamper, KREMT!!!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 03/07/2003 :  16:35:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kos deg med fjordingen du Snoppy, ingen ting i veien med dem....fine og koslige hester. Har hatt fjording selv, og hun var alle tiders..ikke like snill som traveren min, eller flink som araberen min, men absulutt en koslig hest, men jeg solgte henne fordi jeg liksom vokste fra henne....
Men skal hun selges er jeg den første til å kjøpe henne tilbake:)
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.