hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva syns du om eks galopphester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hva syns du om eks galopphester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2003 :  19:40:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
hei!
hva syns dere om fullbloder?
Det er så mange som er så redde for å kjøpe de flotte dyrene for de mener at en fullblods hest, står det bare løp i hjernen på og skal bare løpe, alle fullbloder er ikke slik, det finns mange rolig fullbloder også!
greit det er en del av de som blir litt heite, men det går da alltids an å tilvennes.
så hvorfor tvile på å kjøpe en fullblod, de er noen vakre dyr, de er edle pene og de har et utrolig tempramang!
De er ikke noe persille blad som alle skal ha til.

Eller? hva syns du om dette?

snoppy

Skrevet - 30/06/2003 :  19:53:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
vel for det første, fullbloder er noen teite og heite spinkle dyr, de tåler ingen ting, de feiger seg ut hvis noe er skummelt, de er piss redde i trafikken.
de kan ikke stå på noe beite uten og få sår og kutt over hele seg, de må jo pakkes inn med beskyttelse.
man kan ikke ri på tur med andre for de er så heite de trur hele greia er et løp, så hvis du skal ri med andre må alltid fullbloden ris først for hvis ikke er det et løp og fullbloden skal komme først, og fullbloden er bare noen egne bortskjemte raser store pingler driter i om det står et menneske der de løper på bare tenker på seg selv, de eier ikke personlighet! DE ALLE ER LIKE ILLE!

nei, skaff deg en ordentlig hest, ikke fullbloder og heller ikke arabere, og eks travere.
For min del så kunne de hestene bli borte for godt!!!
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2003 :  22:11:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding: vel for det første, fullbloder er noen teite og heite spinkle dyr, de tåler ingen ting, de feiger seg ut hvis noe er skummelt, de er piss redde i trafikken.
de kan ikke stå på noe beite uten og få sår og kutt over hele seg, de må jo pakkes inn med beskyttelse.
man kan ikke ri på tur med andre for de er så heite de trur hele greia er et løp, så hvis du skal ri med andre må alltid fullbloden ris først for hvis ikke er det et løp og fullbloden skal komme først, og fullbloden er bare noen egne bortskjemte raser store pingler driter i om det står et menneske der de løper på bare tenker på seg selv, de eier ikke personlighet! DE ALLE ER LIKE ILLE!

Det dummeste jeg noen gang har hørt!!!
Folk tror at de spinkle dyrene araber, vbl. traver,fullblods alltid er skvettne,redde,stygge,udugelige osv...
Fullblodsen er en super spranghest!!!
Den har først å fremst farten,tøffheten,å høyden,til å nå LANGT opp i nivået!! Den har også gode steg,til å egne seg til dressur, og kan nok med litt trening også brukes som kjørehest ++++....
De fleste omskolerer dem til gode ridehester, hviss folkene er flinke innen hest... Da blir de fleste gode ridehester med noen år bak seg!!
De har også stor personlighet ++, å mangen av dem blir veldig rolige!
men det jeg har sagt nå gjelder, selfølgelig ikke alle da!!
Synes ikke dem skal bli sett ned på!!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2003 :  22:55:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hmm, javel?
til snoppy!
hvor i huleste har du alt det derre bull shitte fra?
at fubloden eier ikke personlighet er det dummeste jeg har hørt, aner du i det hele tatt hva du prater om?
og de er heller ikke noen bortkjemte dyr som driter i eieren sin, jeg kan ta et godt eksempel min!
min fullbod, elsker å stå ute på beite mens jeg sitter der siden av han og koser med han, han har stor peronlighet, og svært forsiktig av deg, han er heller ikke noen typisk heit fullblod, og han er en perfekt dressur hest og sprang hest han går LA dressur og hopper 1.30m bane, han er ikke noen hest som feiger seg ut nei!
og han er 110% trafikksikker, både trailere og traktorer og mopeder har kjørt full fort forbi han, og han letter så vidt på et øre!
han sparker ikke han biter ikke, han finns det ikke vondt i, så kom ikke her å si at fullbloden ikke eier personliget og driter i alt annet en seg selv, for det er feil!
venninnen min har også fullblod, den er også meget trafikksikker og hun kan fint galopperes på tur med andre hester uten hun blir en typisk fullblods heit gal hest!
den har også en stor personlighet og hun er veldig forsiktig av seg, den hesten vil heller ikke noe vondt, og den går middels dressur og har stor kapasitet innen sprang, og både hennes fullblod og min, tåler mye, de er ikke sånne som kommer hjem med kutt og sår over hele seg, greit jeg bruker beskyttere men det gjør jeg i såfall når jeg driver med sprang eller er på sikkelig fjell klatring med han!
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2003 :  23:00:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
og greit, man kan jo selvfølgelig skrive hva man syns selv her inne på denne debatten, men si ihvertfall noe som kan stemme eller er sant da, men det du prater om snoppy, er bare bull shitt!!!

Fullbloder, arabere og alle andre raser, alle er en skjønn skapning, de er våre verdifulle vesner ikke noe ting som vi skal prate dritt om, om hvem som er best til ditten å datten, så det er da ikke noe vits å rakke ned på de, hestene kan da ingentingen for det!!!
Tenk på alt de lar seg finne i med oss mennesker!!

Vi burde være kjempe taknemlig for at vi har de!!!
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2003 :  23:51:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Snoppy!
Du er velkommen til å komme å prøve min "ville" og "glae" fullblod! Anytime ;) Det du sier er litt å ta i... Det er akkurat som jeg skulle kritisere kaldblodser for at de er så utrolig tjukke og runde å sitte på. Man må jo sitte i spagaten på de! For meg kunne alle kaldblodser bare slaktes. Det blir så mye mat av de, så det er bare flotters! Men det er jo litt usakelig, akkurat som det du sa var... Jeg har en fullblods og en dølagamp. Du kan komme å ri begge, så kan du vurdere selv hvem som er mest trafiksikker av dem... Jeg vet hvem i alle fall! Greit nok at en fullblods får lettere sår og kutt enn en kaldblods, men det kommer jo helt an på hva du gjør det til...

En annen ting er at en hest må ha litt guts, og være lett på foten for å gå høye klasser i dressur og sprang.. Okey, man rir dressur og sprang på kaldblodser, men ikke på høyt plan! Hvorfor? Pga bygningen, og noe pga temperamentet... Men smaken er som baken, delt..

En ting til! Hvor mange fullblodser har du ridd/vært borti?

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 01/07/2003 :  20:47:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si at denne Snoopy bare er misunnelig og bare vil provosere, ikke bry dere.
Hva som menes med skikkelig hest kommer an på hver enkel person, men før i tiden valgt man ikke en fjording for eksempel i krig og lange reiser, tror de aller fleste i verden forbinder en "skikkelig" hest med de "store brune" og ikke de små loddne (sier ikke dette for å provosere noen, liker de små loddne kjempe godt jeg:)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2003 :  23:18:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har samme syn på x-galopphester som på x-travhester, helt fine hester med rett rytter - og kan lære seg det meste. Gjelder det konkurranseridning har jeg nok litt mer tro på fullblodsen enn travhesten, i hvertfall på et høyere plan.

Ikke synes jeg fullblodsen er spes pinglete heller, de tåler som andre hester mer enn vi tror.

En annen ting med fullblods er jeg vil nesten våge å påstå at det er sannsynligvis en av de viktigste rasene vi har i dag. De benyttes i avl som foredling, de kan hevde seg helt i toppen i flere grener og er dessuten vakre. Har til gode å møte en sprø fullblods! Faktisk, de få jeg har møtt på har vært regelrett late... et par av dem var nå faktisk løpshester på tidspunktet også.

Man kan ikke dømme en rase ut i fra noen få enkeltindivider.... hørte du Snoppe-loppe?!???

Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 01/07/2003 :  23:39:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unskyld meg, Snoppy!
-Men hva hvet du egentlig om hester? Det virker som du ikke kan en J**** dritt!!! Har du noen gang ridd en x-traver, araber eller fullblods??? -Det har jeg, MAAAAANGE ganger!! Disse dyrene er flotte, og de fleste er rolige og GODE ridedyr! Men om du er en rytter som river i tøylene, og sjenklene dasker i sidene på hesten hvert sekkund er det ikke rart hesten blir gira!!
Så hold kjeften din før du kommer med en slik utalelse igjen!!!
-Sannsynligvis hvet du VELDIG lite om hester, og når du lar alle eksemplarene gå under en kniv, er du rett og slett dum!
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 02/07/2003 :  09:04:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
En fullblods eller x-traver er ikke for de uerfarne. Dere som kommer med slike kommentarer her er tydeligvis ikke erfarne nok til aa haandtere disse hestene. Det er jo greit det, og fullblodser er derfor ikke noen hest for dere. Men for oss som HAR nok erfaring, kan en fullblods fremstille en skikkelig utfordring, noe ihvertfall jeg liker, spesielt etter aa ha daffet rundt paa lett ridde hester i mange aar.

Jeg synes det er helt feil at dere sier det er RASEN, det er noe feil med. For VI MENNESKER laerer hele tiden hesten aa loope og loope saa fort som mulig, og da er det ikke rart at den gjoor det da, for den gjoor jo bare det den har laert. Da maa man OMSKOLERE, og bygge sin egen hest. Og derfra er det jo bare de som har omskolert den sin skyld om den ikke blir helt slik som du vil ha den. Om man omskolerer en hest, og ikke blir fornooyd, da har man gjort en dritt jobb.

Det at fullblodser er veldig skvettne, stammer ogsaa fra dens dager som loopshest. De fleste som har galopphester som gaar i loop, tar de ikke med paa tur. Dette gjoor at naar hesten plutselig blir tatt med ut, ser den en helt ny "farlig" verden. Da maa de som omskolerer jobbe med dette. Igjen, om man ikke klarer aa bli kvitt dette problemet, har man gjort en dritt jobb med omskoleringen.

Naa vil jeg fortelle litt om fullblodsen min. Ei paa stallen som hadde ridd i omtrent ett halvt aar kjoopte seg en fullblods rettfra galoppbanen. Hun, som mange andre rideskoleryttere, viste ikke at disse hestene var annerledes og trengte spesialbehandlig, noe hun merker fort. Hun innsaa at hun hadde gjort noe veldig dumt, men fikk ikke solgt hesten. Hun sendte han til trening med forskjellige trenere, noen av dem var absolutt ikke saa gode som de skulle ha til, og gjorde alt bare vaerre. Saa rundt jul spurte hun meg(hun viste at jeg red en del "ferske loopshester") om jeg ville proove han. Jeg proovde han, og tenkte jeg kunne ta utfordringen.

I foorsten virket det haaploost. Alt gikk feil; han var 0% trafikksikker, livredd for alt mulig rart, hoppet og spratt under rytter, var redd for alt og alle(etter daarlig behandling av tidligere trenere), og hadde veldig daarlig selvtilitt. Folk sa jeg burde gi opp, men saa begynte endelig ting aa roe seg. Jeg merket at han fikk tilitt til meg, og etterhvert ble selvtilitten hans bedre. Dette tok meg rundt tre maaneder av trening, og for vaert skritt jeg gikk fram, fooltes det som jeg gikk 10 tilbake. Etter han fikk selvtilitt gikk ting mye bedre og han begynte aa fortsaa hva jeg ville.

Naa er det rundt ett halvt aar senere. Vi er langt fra perfekt, men det gaar veldig fremover. Vi har begynt med sprang, greit nok, vi hopper bare 80cm, men det hopper vi bra. Vi skal starte vaart foorste dressur stevne i slutten av Juli. Han er traffikksikker, og nesten trygg paa tur(han begynner aa skjoonne at traerne ikke kommer for aa ta han;)). Jeg er veldig stolt av han, og det gjoor godt i hjertet aa vite at jeg har virkelig forandret fremtiden hans. Blir skikkelig stolt selv naar noen skryter av den fine hesten min:) Maa innroomme at jeg blir litt sjalu naar andre rir forbi med dyre, lett ridde hester, men da minner jeg meg selv paa at jeg kan "lage min egen hest" akkurat slik jeg vil:)

AA kjoope en fullblods er IKKE bare bare. Man MAA virkelig ha erfaring, tolmodighet og kanskje talent for at det skal gaa bra. Men om man har dette, kan man kaste seg i utfordingen og proove seg paa en fullblods. Det blir tider der man er saa utslitt at man er rett ved aa gi opp, men belooningen er skikkelig fin:) Folk boor se litt mer opp til de som klarer aa jobbe med loopshester...
Gå til toppen av siden

♥Starlight♥

» VIP

Skrevet - 02/07/2003 :  13:03:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Snoppy!

Jeg tror nesten du må prøve å slappe av litt, jeg! Herregud, hva er problemet ditt??
Du syns jo alle raser er noe dritt, hva slags hest liker du egentlig?
Og så utrolig mye fakta du hadde om fullblodsen, da! Det virker jo som at du har skikkelig peiling! Hvor er det du har all dritten fra?
Du mener at de er så fæle, skvetter, er hissige og skal løpe hele tiden. Tenk litt på hvordan disse hestene blir ridd når de ris inn. Hver gang de får en rytter på ryggen, får de beskjed om å løpe. Hesten er et VANEDYR, og de blir en vane for dem å løpe når noen sitter på dem. Derfor, etter en stund, vet de hva som skal skje når noen setter seg opp, og mange av dem hisser seg opp/begynner å trippe. En hest som er opphisset skvetter mye lettere enn en hest som ikke er det, det gjelder alle raser! Du har sikkert merka selv at hvis du rir et sted hesten er vant til å galoppere, er den vanskeligere å holde igjen på akkurat de stedene. Hvis du i det hele tatt rir, da... Spørs jo om du har klart å finne en hest som er god nok for deg...
Fullblodsen gjør bare det den har blitt lært opp til å gjøre, de er ikke "heite beist som er syke i hodet" sånn som du vil ha det til!
Med riktig omskolering kan en fullblods bli en like bra ridehest som alle "ridehestrasene"!
Og hva er det ex-traveren har gjort deg? Det er vel sant at mange av dem har forskjellige belastningsskader etter et liv på travbanen, og en del av dem har kanskje ikke verdens vakreste bygning, men hva så? Belastningsskadene er det menneskene/sporten som har påført dem, de blir ikke født med slike skader! Og du kan ha akkurat like mye glede av en hest selv om den har f.eks litt høy manke!
Så jeg tror du skal prøve å slutte å se så mye på om "rasen er tynn og spinkel", og heller konsentrere deg om hesten som enkeltindivid!
Hvilken rase hesten er sier nemlig ikke alt om hva den tåler, hva slags oppførsel den har og hvordan personligheten er! Hesten blir hva mennesket gjør den til!
Du sier at fullblodsen ikke har personlighet... Personligheten kommer fram etterhvert som du blir kjent med hesten og den får tillitt til deg. Du kan ikke stå på 100 meters avstand og si "den hesten der ute på beitet har ingen personlighet, for den er en fullblods." Det høres jo helt fjernt ut!
Ta og slapp av litt du, og ikke tenk så mye på raser, så skal du se at det finnes ganske mange fine hester der ute!

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2003 :  22:54:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan ikke dømme en hesterase bare pga at du har opplevd(hvis jeg har forstått riktig da)en eller to hester som har oppført seg dårlig. Det blir som å dømme en folkegruppe bare fordi èn fra den gruppen har gjort noe galt. Synes du skal tenke litt før du uttaler deg slik du har gjort. Mange blir veeeldig sinte når de leser sånnt, særlig hvis de har et eksemplar selv av denne rasen(andre blir jo også sinte da).

Dere får ikke bry dere om denne snoopy`n, skrev sikkert dette bare for å terge...

~Lill~

Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 03/07/2003 :  12:31:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp...Snoppy har skrevet 2 inlegg her og i begge har hun slengt dritt om x-travere, arabere, fullblodser, varmblods ridehester og halvblodser... Hun kan nok ikke mye om hest og skriver slike ting BARE for å terge... Gå til toppen av siden

snoppy

Skrevet - 03/07/2003 :  16:11:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud!!!!!
dere er jo så på jordet at det går ann!
jeg har faktisk vært borti mange eks travere og eks fullbloder, og jeg er nok mer langt erfaren en de fleste her inne, og av all den erfaringen jeg har lært meg av, er både eks tarvere og fullbloder noe DRITT!
eks travere er jo værre da, de er sinsykt stygge! er alltid noe galt med dem, du har en forferdelig gange og de ser ikke pene ut i det hele tatt.
Fullbloder, og tro meg jeg har vært borti mange av de! de er heite, og de tenker bare på seg selv, greit det finns sikkert noen av de snille, men som oftes er de noen store pengler som ikke tåler noe, jeg har nok drevet med både fullbloder og travere mer en noen av dere, og jeg angrer på at jeg har gjort det, har kast bort så mye tid på de fæle økene, og araberen også, dritt hester!
så ingen av dere kan komme her å si at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om, for jeg vet godt hva jeg preiker om!
Nei, skal man ha seg en ordentlig hest, sats på fjordingen, de kan sakene sine og de bryr seg om menneske de fins ikke vondt i og de har en stor personlighet som visse andre dumme hester ikke har!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 03/07/2003 :  16:44:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si at traveren min får ca tusen ganger mer oppmerksomhet en den tidligere fjordingen min blant folk...de sier: herregud for en flott hest, til varmblodsen. Mens fjordingen får en gullrot:)
Ikke vansklig å se hvem av de to hestene 100% av forbigående syns er finest

Det kan jo være på grunn av den skinnende brune pelsen, musklene under den tynne huden og den fine buede nakken som er grunnen til at folk syns varmblodstraveren min er finest av de to.

Men ikke vet jeg...Smaken er jo som baken....
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2003 :  19:55:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Snoppy, du tok ikke mot tilbudet mitt altså? Du sier du er så erfaren, så det skulle jo gå bra :)

Men hvor gammel er du egentlig a? Jeg tror du er en av de mest usaklige og barnslige her inne på hestemarked. Unskyld at jeg sier det, ass... Men du ser jo hvordan folk reagerer her når du kommer med sånne dumme uttaleser...

Du sier du liker fjordingen... Hva med Dølahesten? Hva er ditt syn på den? Den er vel for stor igjen den? Eller?

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 2.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.