hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tempo i snøføre ..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Tempo i snøføre ..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 18/11/2005 :  18:33:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten har snø helt opp til knærne, kan man sette opp i fullgallopp over ei eng da? Hva med trav?
Enn om det er mere/mindre snø en til knea?

Kom til å tenke på det idag(red Rosita for første gang i snø idag :D Både trav og gallopp)hvor fort jeg kan sette ut med Rosita når det er snø.

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  19:14:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Så lenge man kjenner underlaget ser jeg ikke noe galt i en frisk galopp i nysnø!
Det er utrolig herlig da, ikke sant?

Men ville ikke gjort det på steder jeg normalt ikke ferdes, og kjenner underlaget...

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 18/11/2005 :  19:17:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte mest på snø dekkte enger jeg da

Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  19:27:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Bare positivt å ri på snø underlag. Pass på at hesten bruker andre muskler og blir raskere sliten hvis den går i høy snø. Det er også naturlig kjøling for beina etter en trenings økt å skritte i litt høy snø
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 18/11/2005 :  19:55:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Galopp i snø til knea er herlig,slow-motion galopp Så lenge du kjenner underlaget og hesten klarer det så ri på Er det mer snø enn til knærne så se an hesten hva den vil/klarer! God trening å brøyte stier i djup snø..
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  20:51:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Fikk klar beskjed fra dyrlegen (spesialist på hest) at jeg ikke måtte ri i dyp snø eller gjørme med Eikdokka. Dette pga. at sena måtte få bli frisk, og generellt for at den sena alltid vil være litt svakere enn de andre.

Klar over at dette ikke hadde noe med dypsnø å gjøre på den måten, men jeg fikk en liten tankevekker.. Tror dere ridning i dypsnø (over lengre tid) vil slite på friske sener?

Therese
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  21:36:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten bruker jo muskler som den ikke er vant til så jeg tror det over lenger tid kan ha en innvirkning. hesten får jo ikke trent og brukt disse musklene mer enn et par mndr iløpet av året, også skal det gå et år imellom før man rir i snøen igjen.
man får ikke akkurat styrket sena med den treninga iallfall.
men en gang iblant der hesten får bestemme tempo tror jeg ingen har skade av.

mulig jeg er litt overdrevet hysterisk når det kommer til bein?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  17:45:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er kjempemorro og ta en galopp i masse puddersnø over ei eng =) Hesten min også synes det er kjempegøy, kjenner på hele henne at hun "fryder" seg, hehe :D
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  18:56:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hesten min har alltid kladdet så mye i snøen, så noe galopp og " kose-seg-tur " i snøen har vi aldri fått oppleve :o( Siden han kladder såpass fort og mye i den kjipe snøen vi har her borte, fyller han ofte i bena sine når der er snø.
I år skal jeg prøve og bruke snøsåler, så da håper jeg at vi får prøve oss i galoppen også.

Men det er også kanonherligt og trave/galoppere på grusveier som er ploget og har et godt pakket lag med snø :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  19:09:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Se det litt an. Er hesten flink til å balansere seg og plassere beina, så er det ikke noe problem å base i snøen, men om den snubler seg rundt så bør man kanskje ta det litt mer med ro. Det samme med tanke på sener og slikt, jeg ser det litt an formen på hesten. Når den første snøen kommer, og den har gått en hel sommer uten å bruke de musklene, så blir den fort sliten. Dette merkes lett på at bevegelsene blir mindre smidige og lette. Jeg tror senene blir trent opp i samme tempo som resten av hesten, så når hesten klarer galopp over snødekt jorde, så klarer senene dens det også...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 19/11/2005 :  22:32:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting med mye trening i djup snø når det gjelder sener er vel at som oftest så trenger ikke hesten å trø helt ned med hoven men blir kanskje gående som på "høye hæler"? Da blir jo senene kanskje litt korte når våren kommer og snøen forsvinner. Sammenlign med å gå i høye stilletthæler leeeenge og så på med vanlige joggesko og begynne å jobbe

Man må jo se an formen og om hesten har forutsettning for å gjøre det vi ber om, uansett hva vi vil den skal gjøre Man tar jo ikke ei avlshoppe som har stått 1 år og stiller i distanseritt på x-antall mil

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  11:42:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
je e itj no ekspert, men je ha aldri hørt at det e falig og ferdes i djupsnøen. alle je kenne ri i søen som andre tullinga, og det ha aldri vært no problem for oss.je si berre:kjør på!!!!!:)
Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  12:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er nok ikke noe farlig, men man bør se ann snøen,.. Den kan fort bli for hard og tung. Og hvis det er skara(veit ikke hva det heter på bokmål :S) så er det ikke bra for hesten og løpe i snøen da den hele tiden detter igjennom det harde laget(tenk deg når du løper over et jorde og snøen akkurat ikke klarer å bære deg så du detter igjennom det harde laget, ikke noe godt).

Men med sunt vett så tror jeg de aller fleste klarer å finne ut om det er trygt for hesten og seg selv og ta en galopp i dypsnøen.

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/11/2005 :  14:44:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil tro at å ri i løs snø er litt som å ri i sand eller gjørme (som Eikdokka også sier): Det belaster senene. Mange tror at alt underlag er fint sålenge det er hardt. Det er ikke riktig! For tungt underlag kan være like skadelig som for hardt, men det påvirker kroppen litt forskjellig.

Som med mye som er potensielt skadelig, passelig mye er ikke farlig. Å galoppere lenge og ofte i løssnø er neppe så veldig bra, dessuten blir hesten fort sliten. Men relativt korte intervaller av og til er sikkert bare bra, da det er variert trening (og de fleste hester ser ut til å synes at det er gøy). Selv prøver jeg å følge et par forholdsregler:

1. Jeg gjør ikke hesten sliten når jeg trener den i uvante forhold, for eksempel snø. Den bruker muskler den ikke er vant til å belaste, noe som kan øke risikoen for skader (slitasje, vridning, strekk osv). La den gjerne puste og svette litt, men ikke voldsomt.

2. Jeg passer på at den er varm før jeg setter i gang, og jeg skritter av etterpå. Dette gjør man naturligvis alltid, men det er spesielt viktig når man gjør noe uvant.

Når det gjelder snø og annet tungt føre, tror jeg at det kan være lurt å skritte på relativt hardt underlag etterpå, slik at man avlaster sener og annet som blir ekstra belastet på tungt underlag.
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 20/11/2005 :  22:39:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med forrige innlegg.
Er det snakk om pudder snø som bare "flyr" rundt hesten, altså som det ikke er motstand i og såklart med godt underlag er dette en grei og moro treningsform.
Men når snøen er dyp og tung kan man veldig fort sitte med en belastning skadet hest... ikke moro. Prøver selv å unngå den dype tunge snøen. Både fordi den er veldig tung å gå i, og hesten har lett for å tråkke seg! Særlig med de hestene som har både 2 og 4 brådder i tåa skal men tenke seg om flere ganger. Kan også bli stygge skader.

Rir selv i snøen så fort det er "forsvarlig" kjempe deilig!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/11/2005 :  22:47:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hester som står i innheining, med snø under magen da? Hoppa mi løper som gal når jeg henter henne inn, uansett.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.