hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Farlig å gallopere på stranda?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Farlig å gallopere på stranda?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

€Lucas€

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  18:09:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tok en tur på stranda en dag sammen med ei vennine på hestene våres. Da vi kom ned til stranda og var helt klar til å galopere i sanden utbrøt vennina mi: Nei! ikke galoper i denne myke sanden! bena til hesten kommer til å bli ødelagt.

Nå blir det litt vanskelig å forklare hvor myk sanden på stranda er, men myk nok til at hele hoven forsvinner når vi står. (kanskje litt over)
Finnes det grenser hvor mykt det kan være i sanden før bena kan bli ødelagte?

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  18:17:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
jeg vil tro at det eneste som er farlig er at hesten kan overanstrenge seg, siden det er ganske tungt og gallopere der man synker litt.. og hvis den ikke får med seg beina kan den jo snuble og falle..
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  18:23:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror heller det er sundt. Tenk på trykket hver gang den setter hoven i bakken. Mange anbefaler også svømming fordi det er mildere mot leddene. Så jeg tror ikke riding på strand eller snø er skadelig, men alt med måte.. Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  19:16:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jeg vet det er veldig mange galopphester som blir galoppert langs strender for å bygge opp muskulaturen, så jeg regner da ikke med at det da er farlig, for jeg må nå si at folk er ganske så forsiktig med galopphestene sine;) Bare hesten ikke blir overanstrent som det står her oppe, så går det fint skulle jeg mene:)
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  20:13:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vet det er veldig mange galopphester som blir galoppert langs strender for å bygge opp muskulaturen, så jeg regner da ikke med at det da er farlig, for jeg må nå si at folk er ganske så forsiktig med galopphestene sine;)
Opprinnelig postet av Kristine!!

Første jeg tenkte på når jeg så denne tråden

Vil ikke tro det er farlig jeg heller. Bare løp du! Det hadde jeg også gjort om jeg hadde hatt en lang nok strand..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/12/2005 :  21:14:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men husk at det er tung for hesten, så den blir fortere trett (melkesyre?) og dermed kan bli ganske stiv og støl dagen derpå.
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  21:31:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg vil tro at det eneste som er farlig er at hesten kan overanstrenge seg, siden det er ganske tungt og gallopere der man synker litt.. og hvis den ikke får med seg beina kan den jo snuble og falle..

Opprinnelig postet av mariie.

det jeg mente var at den kunne overanstenge seg hvis den ikke var vant til det, siden det er betydelig tynger å løpe på løst/gjørmete undelag. men tror absolutt hesten har godt av det. men må jo bygge opp musklaturen gradvis..

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  21:39:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville vært forsiktig jeg. Om det er såpass løst som du beskriver,en hovdybde om du står stille,er dette ganske dypt.
Ved trening av løpshest på stranda var det i hvertfall langt fastere der vi cantret.
Det er veldig lett å strekke ei sene ved riding på for løst underlag og særlig når hesten begynner å bli litt trett og mør i muskulaturen.

Ta det i allefall pent...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 20/12/2005 :  21:56:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville også vært veldig forsiktig med å trene fort i løst underlag, selv om den er aldri så godt trent!

Skritting er nok greit nok, men ved å løpe, spesielt og løpe fort vil det skje en feilbelastning, og det vil slite spesielt på hestens hofter og bakknær, og ganske sikkert hestens framknær også etterhvert. Hesten synker langt ned i den løse sanden, og får en unaturlig balastning som heller gir skader og slitasje i stedet for å styrke.

Derfor bør en løpe helt ned i strandkanten, når en trener hest på stranden...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  21:59:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg ville tro at hvis man tok det pent og ikke galopperte så altfor lang strekning at det ville gå helt fint. Bare vær forsiktig.
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  22:14:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Derfor bør en løpe helt ned i strandkanten, når en trener hest på stranden...

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Der kom det. Tenkte det samme.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  23:18:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er ganske mange joggere som har brendt seg kraftig på å jogge på stranda når de ikke er vandt med det. Betennelse i akilles senen er vellkjent på mennesker. Regner med at det kan ha lignenede effekt på hester. Et argument jeg hørte en gang mot å galoppere på stranda, var at hesten lett kunne skade seg på skjell, steiner ol. som stakk opp. Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  23:23:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
I stallen der fôrhesten min står er det brukt strandsand til baneunderlag (stalleier brukte det billigste han fant). Jeg har fått beskjed om å bruke banen minst mulig, da det er veldig belastende for beina til hesten. Eieren til fôrhesten hadde kodeleddsbetennelse på andre hesten sin i sommer, og fikk beskjed av veterinær om at det sansynligvis var baneunderlaget som gjode det.

Så min mening er: ta det med ro, og ikke for ofte. Alt med måte.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  23:34:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten tråkker litt fiel,vil skaden komme veldig lett.
Tidl nevt råd om å bruke vannkanten er lurt. Der er sanden mye fastere.
For løst underlag er vel så skadelig om ikke mer enn fast.
Vil du ha noe å virkelig bygge muskler med,skritt og trav i vannet.
Knedypt.Bare vær sikker på at bubbeb er jevn.
Det er "bodybuilding" for hest det...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  00:59:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Alt med måte
Akkurat min tanke!
Det venninnen din har hørt,og sikkert tenker på er muligens det at det kan slite mye på hestens sener å trene i svært mykt underlag,spesielt dersom hesten ikke er vant til dette.
Menne...har da alltid innbilt meg at det også er rimelig mykt underlag i mange innendørs ridehaller? Så da kan det da ikke være direkte skadelig så lenge man ser hesten an,og ikke trener til dagen i dyp sand?

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 21/12/2005 :  12:13:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Menne...har da alltid innbilt meg at det også er rimelig mykt underlag i mange innendørs ridehaller? Så da kan det da ikke være direkte skadelig så lenge man ser hesten an,og ikke trener til dagen i dyp sand?

Opprinnelig postet av Lene.

I ridehaller er ofte underlaget tyngre og fastere enn sanda på ei strand. Mer pakka sammen og hestene synker dermed ikke så dypt nedi. Da treneren min fikk nytt underlag i hallen sin fikk vi beskjed om å ta det med ro de første ukene, sånn at vi fikk tråkka det ned litt, og sanda fikk satt seg ordentlig før vi begynte å ri skikkelig igjen.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.