hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Galopp på ridebane ..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Galopp på ridebane ..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 22/11/2005 :  22:11:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita og jeg skal vær med på dressur/sprang-kurs straks.
Så skal vi jo selfølgelig være på ridebane
Det første problemet jeg får da er at jeg aldri har galoppert på ridebane med Rosita og jeg regner nesten med at det blir litt galopp under kurset. Så jeg vil høre hvordan jeg kan trene Rosita, sånn at hun klarer det. For kjenner jeg henne rett, så blir det full galopp, hopp og sprett, skrensing og mere til, og det går ikke på en ridebane når det også er andre hester der.
Det andre problemet er at jeg ikke kommer meg til ridesenteret, fordi vi har ikke bil som kan dra hengeren når det er snø.
Derfor må jeg øve litt hjemme. Rosita fatter galopp på flat mark, så det er ikke noe problem.

Noen tips? Så jeg forhåpentligvis kan fatte en kontrolert og behaglig galopp på ridebanen.

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  04:14:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Hmmm,hadde en litt rar opplevelse med akkurat galopp nylig...det funka!
Hehehe,Vindur er en kar som er ganske stiv og løpete av seg.På tur går det sjeldent i kort er jeg redd,men stort sett i et veeeldig til tempo.Jeg har prøvd ut galopp på banen tidligere men det endte alltid med full fart og korting av svingene til det ble trav.
Antok jo bare at han ikke hadde nok muskler og erfaring til å greie det så lot egentlig være med å prøve(hadde mer fokus på andre ting)
Så fikk vi en ny fôrrytter(vil egentlig ikke kalle det det da hun er såpass flink at hun rir gratis så mye hun vil...en som trener han blir mer riktig))
Og sannerlig...de hadde galopp på begge hender og på volter.Trodde ikke pånnin hadde venstre galopp i det hele tatt.Hadde instruksjon hær om dagen og hesten var over all forventning!Jeg er superoveraska!
Poenget er vel at jeg slett ikke har trent mye på bane...men alikevel er det utrolig hvor fort det går bare man prøver!Rundt og rundt på et beite er nok...om man starter i det små og vil ha volter i galopp på et jorde så er det jo super trening

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  09:18:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Du kan ikke sette opp en provisorisk ridebane på et jorde da? Så kunne du øvd der.

Der jeg var før, satte vi opp plastgjerdestolper og strømtråd (uten strøm) på en flat del av jordet. Så kunne vi flytte på det etter hvert som det ble tråkket opp.
Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  10:22:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det mot formodning skulle gå til dundass og det bare blir full galopp så kan du jo alltids travhoppe!Har gjort det masse med unghesten min som ikke helt ville høre på halvparadene i galopp både forann og etter hinderet...Da travhopa vi i noen mnd. for å få lydighet og roen på plass først.... Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 23/11/2005 :  12:29:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Her er det overganger som må trenes, ikke galopp over lengre tid, heller msse fatninger, det styrker bedre galoppen.

Men å styrke galoppen tar tid, så det kan hende du ikke har det helt på plass før kurset.

Som de andre sier, prøv å få ridd mye volter o.l.
Du må jo ikk ha en ridebane for å få det til, baare du har et jorde.

Og ikke vær redd for å si ifra til instruktøren på kurset at Rosita er ganske ung og fersk, og ikke så sterk i galoppen enda, så er det større sjans for at dere får den hjelpen og tipsa dere trenger.
Vi drar jo på kurs for å lære, man må jo ikke kunne alt før man kommer

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/11/2005 :  18:29:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar alle sammen :)

Men skal jeg ri i volter i galopp, eller i skritt/trav? Har trent ekstremt mye på volter før, i både skritt og trav, uten problem.

Jo jeg rir jo en del på jorder når jeg trener(har forøvrig en fin plass, gjerde på den ene lang siden og på begge kortsidene, og en høy kant opp til veien på den andre langsiden). men det har jo regnet så mye, og det er så uuutrolig blødt! Og det er jo litt ekkelt å trave i et slags myrhull(ja, så bløtt er det)og da.

Gå til toppen av siden

EikenesMaja

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  18:59:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEikenesMaja  Send %s1% en ICQ meldingEikenesMaja  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikenesMaja  Svar med kopi av melding
Det er jo ikke sikkert du trenger å galoppere.Men viss du vil kan jo du sikkert få noen til å leie deg på kurset.

Elin Sofie og Festus

Hest - en venn for livet! <3 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/11/2005 :  19:01:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leie faktisk. Aldri i livet.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  19:59:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Øv masse på selve galopp fatningen som noen andre også nevnte.

Og fatt galopp kun når du føler at både du og Rosita er avslappet, det er mitt beste råd
Ikke krev for mange steg i kort galopp i starten og øk litt etter litt, du får sikkert ikke trent henne opp noe i galoppen før kurset, men du kan nok få til en rolig og kontrollert galoppfatning + noen rolige galoppsteg uten at hun legger avgårde i full fart før den tid.

Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/11/2005 :  23:26:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
God forklaring på galoppfatning?

Ja, jeg veit at man skal legge innvendig sjenkel ved gjorten, og den utvendige sjenkel litt bak gjorten. Og gi et bestemt trykk.
Men hva om man rir på en rett vei, hva er innvendig, og hva er utvendig?

Redigert av - Bustetrollet den 25/11/2005 23:35:09 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 26/11/2005 :  00:25:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
På en rett vei bestemmer du i grunn selv hva som er hva. Pass på at du også bruker setebeina dine for å hjelpe Rosita å forstå hvilken galopp du vil at hun skal fatte, skal du fatte venstre galopp, skyv venstre hofte litt fram i fatningen.
Det kan også hjelpe å stille henne litt i sida når du skal lære henne høyre/venstre galopp. Altså: still henne litt til høyre i høyre fatning, og litt til venstre i venstre fatning. Dette gjør det lettere for henne å "velge" riktig bein da balansen er over på den sida allerede. Når hesten er helt rett kan den velge å fatte den sida som er lettest for den selv, uansett hvilken galopp en prøver å fatte. Når du stiller henne er det mer sannsynlig at hun velger rett. I en innlæringsfase kan dette være nyttig, også å gjøre fatningene i f.eks et hjørne på banen. Når Rosita har forstått hva som er hva kan du prøve å fatte på rette linjer mens hun er rett i kroppen.
En annen ting er at du bør ri henne godt fram i galoppen til å begynne med, ikke krev at hun går kort og samla, det er hun antagelig ikke sterk nok til, og du kan bygge opp mye frustrasjon ved å prøve å få henne til å gjøre noe hun ikke greier. Sitt gjerne litt i lett sete for å avlaste ryggen hennes når hun har fatta galopp, la henne strekke litt, ros masse når du får riktig reaksjon. Veldig viktig at hesten synes dette er gøy, veldig mange unghester som får ødelagt en egentlig helt grei grunngalopp av å bli holdt tilbake og tvunget til samling av utolmodige ryttere.

Du vil oppnå en mye bedre arbeidsgalopp og kort galopp på sikt rett og slett ved å droppe den enda.

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  00:32:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Nå vet ikke jeg hvordan hesten din er når det gjelder oppvarming... Og hvordan kurs dette er... Men på en del kurs kommer man jo med en delvis eller helt oppvarmet hest. Da hadde det jo kanskje gått ann å ri litt på banen der før timen begynner? 15 min eller noe...
Vet ikke om det hjelper på din hest da.... Men et tips iallefall...
Lykke til!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/11/2005 :  02:20:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Nja, når det gjelder Rosita og ros, så stopper hun når jeg roser henne. Litt strevsomt, men det ordner seg

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 26/11/2005 :  12:06:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk for svar!

Nja, når det gjelder Rosita og ros, så stopper hun når jeg roser henne. Litt strevsomt, men det ordner seg

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Haha, kjenner til det problemet... Har selv hatt en hest som var sånn, kom ikke lenger enn til "Sånn ja, fli.." "OKFERDIG!!STOPP!"

Innmari irriterende, og siden Wanda hadde fått lov til dette tidligere fikk jeg den koselige oppgaven å venne henne av med det.. Det tok litt tid, og "litt" sjenkel, men det gikk bra til slutt. Bare vær konsekvent, og kanskje ros litt mer "begrensa", altså ikke så mye at du faktisk må slutte å RI for å rose. Jeg måtte gå helt ned på det nivået at ros var litt ettergift på innvendig tøyle, evt litt kløing i mana med lillefingeren til å begynne med..

Gå til toppen av siden

Lita<3

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  12:15:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta det med ro, du er jo på kurset for å lære ;) Hadde du mesteret alt hadde du ikke vert der. Bare ver positiv og ros henne når hun gjør det riktig. La henne ta den tiden hun trenger.

-Lykke til-
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/11/2005 :  12:51:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Takk for svar!

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Haha, kjenner til det problemet... Har selv hatt en hest som var sånn, kom ikke lenger enn til "Sånn ja, fli.." "OKFERDIG!!STOPP!"

Innmari irriterende, og siden Wanda hadde fått lov til dette tidligere fikk jeg den koselige oppgaven å venne henne av med det.. Det tok litt tid, og "litt" sjenkel, men det gikk bra til slutt. Bare vær konsekvent, og kanskje ros litt mer "begrensa", altså ikke så mye at du faktisk må slutte å RI for å rose. Jeg måtte gå helt ned på det nivået at ros var litt ettergift på innvendig tøyle, evt litt kløing i mana med lillefingeren til å begynne med..

Opprinnelig postet av Anniken B.

Hehe .. Ja, men det er litt rart. Noen ganger når jeg roser henne så speeder hun opp igjen. Å blir glad for å få ros, så blir det litt hopp og sprett. Litt rar den hesten gitt..
Når jeg roser så sier jeg "flinkjente". Og tar henne med fingrene litt i mana ------------WroOom--------->> Der løp hun enda fortere..
Men når vi skritter og jeg roser, da stopper hun:P

Huff, lille rare ponnizen..

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.