hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Får bare trene 1 gang i uka
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Får bare trene 1 gang i uka
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  19:45:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Foreldrene mine er lei av å kjøre meg til hesten jeg har på fòr, så nå får jeg bare trene henne 1 gang i uka. Det er skikkelig surt, fordi hun er allerede smellfeit. Hun har fri tilgang på fòr og har til og med "spist seg ut av" den nye kjøreselen sin. Har prøvd å si det til eierne at de må slanke henne, men de hører ikke.

Når jeg først skal trene henne, hva burde jeg gjøre for å få mest mulig ut av den økten i det hele tatt? Hadde tenkt å tømmekjøre masse, men det går ikke nå som selen er blitt for liten (er veldig flau over akkurat det da...For liten sele lksom.. Da er hun LITT vel feit.. ). Blir mye leieturer og ridning. Hun går på utegang og er ute 24 timer i døgnet, 7 dager i uka hele året, så det er vel noe derfor hun er så tykk.

Forslag til lette aktiviteter vi kan gjøre? Siden det er glatt her akkurat nå tenkte jeg at vi skulle ri en tur i skritt, øve litt på holdt, rygging og ri slalåm o.l. for å trene litt på psyken.

www.hestene.no

Tonje_

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  21:00:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Du trenger jo ikke tømmerkjøre i selene..
En longering/tømmerkjøringsgjort er kjempefin og bruke..
Jeg bruker det selv når jeg tømmerkjører..
Men hvis du ikke har, vil jeg anbefale og kjøpe en=P
Fin når du skal longere også, til og feste innspenningstøyler o.l til..
Du kan jo også få med deg en veninne så kan dere snørekjøre..
God trening for hesten. Og dere får det morro:P
Vil virkelig annbefale snørekjøring=)

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  21:53:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan tømmekjøre med sele og. ta ned stigbøylene i passe lengde, knyt fast under magen så de ikke flagre til alle kanter og ta tøylene gjennom stigbøylene. kjedelig å kjøpe altfor mye utstyr når hesten ikke er din.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/12/2005 :  21:57:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var det sal du mente nå Lucky June?

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 18/12/2005 :  02:11:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote Hun går på utegang og er ute 24 timer i døgnet, 7 dager i uka hele året, så det er vel noe derfor hun er så tykk. ] [/quote]

Ja, vet ikke helt hva jeg skal si i forhold til dette utsagnet... Godt å vite at du har så tiltro til å holde hest på den måten - at de rett og slett blir bælfeite... Tror nok at det skyldes helt andre ting jeg da... Hesten får rett og slett ikke nok mosjon i forhold til inntak! Og da ligger det litt i kortene - hesten må få mer aktivitet enn inntak av for!
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  11:34:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Var det sal du mente nå Lucky June?

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

hehe var det ja

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  13:45:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for svar!! Idag hadde vi det kjempegøy - jeg fikk lillesøster til å ri mens jeg leide. Vi løp i dysnøen og koste oss. En riktig mrsom treningsøkt både for meg go hesten!!

Ang. det med feit hest ute: Jeg er 110% klar over at hun er alt for feit, men hun står som sagt ute hele tiden, og jeg tror det er bedre med en litt småfeit hest med tykk pels enn en slank og sprek en når graderstokken viser -30. Er som sagt ikke jeg som eier henne, så jeg får bare glede meg til våren, da kommer hun til meg og da skal hun på diett!!

Tømmekjørte litt med sal i sommer, og det gikk bra. kan prøve det igjen senere.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  14:12:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvorfor skulle en småfeit hest ha det bedre enn en veltrent hest når gradstokken viser -30? Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  14:35:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor skulle en småfeit hest ha det bedre enn en veltrent hest når gradstokken viser -30?

Opprinnelig postet av Formosissima

Slik jeg har lært det klarer hesten seg bedre med litt ekstra fett på kroppen når det er kaldt, men det mener vel dere sikkert er feil?

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  14:51:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nånå, det er ingen grunn til å vise pigger. Jeg bare lurer jeg, ettersom det gjerne er greit å begrunne slike påstander :-) Du trenger ikke reise lenger enn til Otta før du finner en veltrent araber som står på utegang i -30, uten å lide noen nød. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  14:53:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke feite hester holder varmen bedre enn slanke. Det er vel pelsen som holder de varme, ikke spekklaget.... ?
Når det gjelder mennesker hjelper ihvertfall ikke fettet til å holde varmen.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  15:05:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
fett hjelper litt på varmen, men ikke overdrevet mye fett. men en sunn og frisk hest tror jeg holder varmen best.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  18:46:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Joda. Miss Viola er sunn og frisk, bare med litt ekstra fett. Jeg tror ikke det skader henne akkurat. Hun er en frisk og glad ponni på alle måter.

Guro
» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  10:58:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hun går på utegang og er ute 24 timer i døgnet, 7 dager i uka hele året, så det er vel noe derfor hun er så tykk.

Ja, vet ikke helt hva jeg skal si i forhold til dette utsagnet... Godt å vite at du har så tiltro til å holde hest på den måten - at de rett og slett blir bælfeite... Tror nok at det skyldes helt andre ting jeg da... Hesten får rett og slett ikke nok mosjon i forhold til inntak! Og da ligger det litt i kortene - hesten må få mer aktivitet enn inntak av for!

Opprinnelig postet av Dikselen

Det finne faktisk en del ponnier som må trenes ganske hardt om det skal gå bra å ha de på fri tilgang til grovfor. Denne meningen baserer seg forøvrig utelukkende på utsagn fra en del ponnieiere, eller eiere med nøysomme hester. Klart nok hadde det vært lettere å styre hennes inntak mot hennes mosjonering om hesten hadde vært inne på natta feks.

Hva med å spørre om dere kan ta med hesten hjem Mari? Dere har da stall er det ikke sånn? Bare til du begynner på skolen igjen over jul feks. Da har du tid til å begynne å gi henne litt kontinuitet i treningen, slik at hun kanskje passer inn i selen sin igjen (fint nyttårsforsett ;-))

Guro
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  11:44:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
fett hjelper litt på varmen, men ikke overdrevet mye fett. men en sunn og frisk hest tror jeg holder varmen best.

Opprinnelig postet av lucky june

Dette ligger nok nærmere sannheten,ja...
For å si det sånn,en svært overvektig hest vil muligens ha et bedre vern mot kulden,men det er så mange andre skadelige effekter ved det å være overvektig,at om hesten muligens er bedre skjermet mot kulde,så vil det likevel ikke veie opp mot de andre negative bi-virkningene...

En tynn hest vil derimot ha et dårligere utgangspunkt hvordan man enn ser på det...

Så når hesten er akkurat passe,vil det både være bra nok vern mot kulden(såfremt hesten ellers er frisk og setter vinterpels...) og være det beste for hesten mtp helsen generellt...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  16:40:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding

Slik jeg har lært det klarer hesten seg bedre med litt ekstra fett på kroppen når det er kaldt, men det mener vel dere sikkert er feil?

Det er ikke det at hesten er fet som holder hesten varm, men, fettet i PELSEN!! det er det jeg har lært ihvertfall:)

Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.