hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening i kulden...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trening i kulden...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  09:32:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Dette er noe jeg har tenkt mye på i det siste, men ikke funnet svaret på. Tror jeg...

Når kulden kommer og minusgradene viser seg på gradestokken, trener dere hestene deres svette likevel? Eller tar dere lettere treninger og holder hesten tørr?

Det er jo greit for de som har ridehus og ordentlig varm stall, men om en ikke har ridehus og så veldig varm stall?
Jeg får meg ikke til og ri ham svett når det er som kaldest, legger heller på ham et skrittedekken og skritter oss en lang tur, jobber ham heller en del på turen så han ikke kjeder seg.
Hvordan fikser dere treningen i kulden?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  10:16:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Det kommer an på hvor kaldt det er, trener ikke Holter svett/sliten hvis det 20 minus, men ned til 10 minus så trener vi bortimot normalt, men jeg jobber henne mest i hallen (hun er foresten barbert,så hun blir forsåvidt ikke svett), når vi rir på tur er det for kos og avslapping, så det er ytterst sjelden hun blir svett/sliten av en tur:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 18/11/2005 :  12:59:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Enig med Natalie S her, må se an litt. Har man barbert hest er mulighetene selvfølgelig mye større.
Gamlegutt hjemme får slippe å gå særlig hardt når det er kaldt pga pusten hans, men han svetter ikke så mye igjen da. Hestene jeg har hatt som jeg ikke har barbert har jeg bare måttet ta det litt med ro med når det har vært som kaldest, og lagt på dekken som har tørka dem fort etterpå (ull, fleece eller liknende).
Det sies at hester tørker innafra, og at det visstnok ikke er så farlig om dem blir svette når det er kaldt, men jeg liker å være på den sikre sida likevel jeg da.

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 18/11/2005 :  14:11:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir ikke i over 15 minus. Mest pga lungene til hesten. Du kan trygt ri hesten din svett selv om det er minus ute, bare legg på han ullteppe/ulldekken når du setter han inn. Det puster, slipper ut fukten og holder han varm.
Men om du skal ri aktivt og hesten svetter endel hadde jeg kanskje klippet han? Ikke nødvendigvis hele hesten, bare halvklipp.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  14:24:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
som regel er det oss det stopper på å ikke hesten når det kommer til trening i kulde.
er ikke farlig å ri hesten din svett i minusgrader men bør ikke slippe den ut rett etterpå.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  14:46:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Løkken står fortsatt på utegang.. Men har bare ridd rolige tura, passa på å skritta ordentlig av etterpå..
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  15:41:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg rir helt frem til det er 18-20 minus jeg, men da rir jeg kun på korte skritteturer. Jeg har ikke tilgang til ridehus rett utefor døra, så rir ganske mye på tur, og trener henne der, med travintervaller osv. Pleier ikke å ri så hun er kjempesvett, med at pelsen blir litt "fuktig" syns jeg ikke gjør noe. slik kan jeg ri henne frem til det er 15 minus, men er det mer er det kun rolige skritteturer. Lar henne få stå inne og tørke ordentlig før jeg slipper henne ut igjen da.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  18:31:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir uansett jeg, men på det kaldeste så skritter jjeg bare pga lungene(20-30 minus). Hvis hun blir svett, legger jeg bare på ulldekkenet hennes ogg slipper henne ut med det...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  19:30:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke veldig varm stall på det kaldeste er det vel ca -6 grader der pga vannet. Men jeg trener hesten min som vanlig helt opp til -20 og har aldri hatt syk hest (les forkjølelse ol) Hesten min er ikke barbert og har skikkelig bamsepels så han blir fort svett..
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  23:20:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ettersom jeg har adresse på vestlandet er det ytterst sjeldent vi opplever kulde nede i -20/-30 grader. Så har til dags dato ikke opplevd å måtte stå over trening på grunn av kulde. Men forstår dere som står over når det såpass kaldt,om ikke annet for iallefall å ta hensyn til lunger på både hesten og en selv... ;)
Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  23:31:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg bor også på Vestlandet og har heller ikke opplevd og måtte stå over trening pga kulde. Heller pga for mye regn og sterk vind.. Slikt vær kan til tider være ganske ekstremt her borte på denne kanten av Norge ja...
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 19/11/2005 :  11:44:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Har pleid å trent hesten til ca -10 og da har den fått dekken å tørke med om den ble svett. Sette ikke varm og svette hest rett ut i kulda! Kaldere enn -10 har vi tatt det med ro, med tanke på lunger, og kaldere enn -15 har jeg vurdert ut fra været, om det er sol og fint eller blåser og surt. Litt for min egene del også ;)
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

skli

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  16:51:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg spurte instruktøren min om det samme, hu sa det va lettere og jobbe hestene om de ble vant til å jobbe i minus grader. Samme som til oss, om vi jogger så er det lettere å puse i + grader og vanskeligere i minus grader. Men med tid vil hestene bli "vant" til det, og da er det ikke noe problem. hun sa også at det er ikke nødvendig å jobbe hestene svett i under 20 minus (men etter mine er erfaringer, så er ikke det så altfor ofte(bor i trondheim)). Men er ikke no problem, men blir lettere viss man blir vant! GOD JUL :) Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  17:01:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Vi trener som oftest hestene våre som vanlig selvom det er et par minus (bor på Vestlandet, så det er ikke så altfor mange minus grader her)..
Trener ikke for fullt i sprengkulde da, men så lenge tempraturen er sånn noenlunde, så trener vi som normalt ;)

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

norva news

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  20:48:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg trener hesten selv om det er kaldt, men tilpasser treningen etter været Blir hesten svett, hiver jeg på henne et fleecedekken og skifter det når det er bløtt igjen, noe som fungerer kjempebra
~*~ ~*~ Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  22:25:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det var i Ridehesten det sto en artikkel om dette nettopp. Der sto det at i et forsøk i Sverige hadde de funnet ut at hestene ikke hadde noe vondt av å trene hardt helt ned til -25!! Dette fordi luftveissystemet deres er anderledes enn vårt (eller noe sånt, jeg husker ikke helt!). Og så lenge man selvfølgelig tørker hesten, har på dekken osv etter trening, så skulle det altså ikke være noe i veien for å trene hardt i kulden, det var heller oss mennesker som ikke takler det, sto det:)
Hege Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.