hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tempo i snøføre ..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Tempo i snøføre ..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

eligj

Skrevet - 20/11/2005 :  23:04:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hester som står i innheining, med snø under magen da? Hoppa mi løper som gal når jeg henter henne inn, uansett.
Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Da ville jeg prøvd å finne ut hvorfor hun løper så veldig, uansett snø eller ikke. Ofte løper hester i frustrasjon ute i paddock hvis de står lenge ute, eller hvis de står alene. I så fall kan det være lurt å ta dem inn tidligere. Generelt synes jeg det er en fin regel å ta inn siste hest når man tar inn den nest siste.

Hvis hesten tar seg et par runder i paddocken av og til, feks. når man slipper den ut, så er det ikke så mye å gjøre med det. De stopper ganske uansett ganske raskt hvis de føler seg vel, og da er det jo ikke farlig. Men kontinuerlig løping i paddock er vanligvis et sikkert tegn på frustrasjon, og da bør man løse problemet på en eller annen måte.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/11/2005 :  23:08:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Men hester som står i innheining, med snø under magen da? Hoppa mi løper som gal når jeg henter henne inn, uansett.
Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Da ville jeg prøvd å finne ut hvorfor hun løper så veldig, uansett snø eller ikke. Ofte løper hester i frustrasjon ute i paddock hvis de står lenge ute, eller hvis de står alene. I så fall kan det være lurt å ta dem inn tidligere. Generelt synes jeg det er en fin regel å ta inn siste hest når man tar inn den nest siste.

Hvis hesten tar seg et par runder i paddocken av og til, feks. når man slipper den ut, så er det ikke så mye å gjøre med det. De stopper ganske uansett ganske raskt hvis de føler seg vel, og da er det jo ikke farlig. Men kontinuerlig løping i paddock er vanligvis et sikkert tegn på frustrasjon, og da bør man løse problemet på en eller annen måte.

Opprinnelig postet av eligj

Hm. Er det ikke vanlig at hestene får gå på jordet om vinteren? Jeg har ingen paddock, så Rosita går i ei innheining på et jorde.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 21/11/2005 :  00:06:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Innhegning på jorde blir det samme. Det blir bare som en litt (eller mye) større paddock..
Redigert av - eligj den 21/11/2005 00:06:57 Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  07:33:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
At hestene tar seg en "æresrunde" i ny og ne er heldigvis helt normalt. Men om de løper unaturlig mye rundt hadde jeg nok forsøkt å finne ut hvorfor. Nå har jeg bare 2 føll for øyeblikket, og de går på utegang på 50 mål med skog og jorder... så at de løper og leker er jo helt natrulig. Men voksne hester som løper og løper på et "lite" område er som sagt gerne et tegn på frustrasjon.
Om mine voksne hester har "rast" rundt i luftegården sin har jeg pleid å ta de inn.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  08:31:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjerne litt off topic fra selve emnet,men for noen år siden skulle jeg kjøpe meg hest og ringte da litt rundt på forskjellige. En vallak jeg ringte på virket veldig lovende,og jeg snakket flere ganger med eieren. Men det av gjørende for min del ble da han sa så greit at om jeg hadde dårlig tid en dag,så skulle jeg bare sleppe hesten ut i luftegården...da stresset han såpass,at han trimmet seg selv...
Det trengte forsovidt ikke være noe galt,men det var det som bestemte saken for min del,og jeg kjøpte Knekten istedet...noe jeg er veldig fornøyd med :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/11/2005 :  14:45:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det er da ikke noe galt at hesten kommer løpende om den ser en hest som kjører forbi, en person som går tur(som det ofte er hos oss) forbi eller når jeg skal hente inn hesten? Veldig ofte springer Rosita da! Om det er snø opp til magen til den hesten, så er det lite som stopper henne. Men ikke ellers, nei.

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  18:07:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei da vil jeg absolutt ikke si at det er noe galt! Det kommer inn under det jeg vil kalle naturlige tilfeller..
Men om det blir forferdelig mye snø, og hesten ikke får tråkket det ned etterhvert ville jeg forsøkt å brøyte luftegården.. Ikke helt ned, men de har lett for å bli tråkkende i et hjørne om de føler det tungt og ubehagelig å gå i den høye snøen.
Og blir den veldig tung kan hesten skade seg om den bakser for mye. Selv om den synes det er moro selv..
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  23:26:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
jeg tar alltid hensyn til underlaget, best å sjekke om underlaget er sikkert først. Puddersnø ser jeg ingen problemer i å galoppere avgårde i. I mer kram snø er det mye tyngre for hesten igjen, den klabber mer, og underlaget kan også være sleipt under hvis bakken har vært veldig våt før den falt, så da er jeg mer forsiktig. Såler er unasett et must før jeg skal ut og frese rundt med havremopendene mine! ;)
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/11/2005 :  00:15:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei, men takk for svar folkens

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/12/2005 :  22:34:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med snølagt asfalt?

Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  08:04:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er herlig å galoppere i snøen!! MEN, gjør det kun der jeg syns det er safe, og kjenner underlaget.
Kjører på vinterføre også jeg.
Jeg også lurer på snølagt asfalt...?

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 20/12/2005 :  12:03:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Vi kjører endel vogn med pånnis, og nå på vinteren må vi nesten kjøre der det er brøyta. Da kjører vi på snølagt asfalt, og det blir jo noe helt annet enn vanlig asfalt.. Likevel traver vi bare, tror ikke jeg ville galoppert. Må kanskje se an litt hvor mye snø det er oppå..? Her er det såpass mye snø oppå at fartsdumpene nesten forsvinner, så jeg vil tro det er ganske trygt.
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  14:03:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Hestene mine er helt gale når jeg slipper dem ut i snøen, men det hopper og spretter av glede. De elsker snø, løper om kamp og tar brå svinger med små byks. Med andre ord full av glede.

Men med ridning på snølagt asfalt, der tar jeg det roligere enn utn snø så klart. Men jeg lurer litt på en ting! Hvor får man tak i pigger til vogn med gummi dekk? Sånn får å sette på selv. Får man kjøpt det på vanlig bensin stasjon eller lignende? Litt OT men, lurte bare på.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.