hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - I dag testet jeg ut lang tøyle dressur på egenhånd
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 I dag testet jeg ut lang tøyle dressur på egenhånd
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Destrier

Norway

Skrevet - 01/09/2003 :  10:24:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Takk Chess, det var det jeg hadde mistanke om også. Dem som ikke vil - kan helt enkelt la være. :)

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2003 :  11:32:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En ting jeg også har reagert på tidligere er folk som kommer med negativ personkritikk her på forumet (i flere sammenhenger). Dette har vært mot annerkjente trenere, som har rykte på seg for å være svært dyktige. Jeg er enig i at en trener kan passe godt for en, og ikke godt for en annen. Men i de tilfellene hvor jeg har opplevd negativ personkritikk her på forumet så har det vært personer som for det første ikke har grunnlag til å uttale seg, og som argumenterer så dårlig for seg at det rett og slett blir for barnslig. Greit nok at vedkommende ikke passer en, men vedkommende gjør ikke ting feil og galt likevel. Å henge folk ut med navn blir dessto mer barnslig. Et forum er ikke ment til negativ personkritikk. Synes nå jeg..

Jeg vil også innrømme at jeg har ridd for trenere som jeg ikke helt har skjønt noe av første gang. Nå har jeg ingen egen hest, og rir heller mye forskjellig (både hester og for ulike trenere, noe jeg forøvrig lærer svært mye av). Noen trenere fungerer 100% med en gang. Andre trenere må jeg ri noen ganger for før jeg får noen a-ha opplevelse. Men dessto mer lærer jeg faktisk av det (jeg rir mye forskjellig hest, for forskjellige trenere for å lære.. Jeg kan plukke opp lure ting fra alle sidene, og det er utrolig nyttig).. Det finnes utrolig mange dyktige trenere, og selv om jeg ikke forstår bæret første gang så tenker jeg med meg selv at her er det jeg som er "dum" i hode, og har noe og lære. Feilen ligger hos meg Og med denne holdninga har jeg ennå ikke oppfattet at en god/kjent trener er dårlig. Da tenker jeg på trener som en annerkjent person. Med mye erfaring fra både undervisning og ridning/hestehåndtering, som gjerne har nådd langt selv. Jeg hadde nok valgt å legge opp treninger mer etter hva som passet meg og hesten dersom jeg hadde hatt egen hest. Men så lenge jeg ikke har det liker jeg og plukke opp lure ting fra flere kanter. Det finnes ofte mange løsninger på en og samme ting, og å kjenne til flere løsningsmetoder er utrolig genialt. Min erfaring er faktisk at det finnes ingen dårligere trenere.. Det er bare jeg som er dum Selvfølgelig kan man kritisere pedagogiskevner osv. Og også nivå. Men jeg definerer ikke en "dårlig rytter" for en god trener. Du må kunne de tingene du skal undervise i godt. Og noen trenere kan defineres som bedre fordi de får uttrykket mer enn andre. Men dårlige er dem ikke.. Dårlig er det jeg som er.

Har forøvrig vært med på Piet Bakker kurs i lang tøyle en gang før, og jeg må si meg svært fornøyd med både Piet selv, opplegget, pedagogisk fremlegging osv. Eneste "negative" delen var at jeg er dårlig i engelsk. Men faktisk for meg mer utfordrene.. Altså er "feilen" det som ligger hos meg, og overhode ikke hos han iallfall. Og flere kurs blir det nok.. Spennende opplegg, og å få se han håndtere en hest er rett og slett en opplevelse. Mannen er svært dyktig! Og jeg hopper nok på et nytt kurs om ikke alt for lenge! Piet klarte utrolignok og forklare mye til meg selv om jeg er elendig i engelsk. Synes han rett og slett var genial!

--
spoff
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 01/09/2003 :  18:57:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for at du kom med forklaringen jeg spurte etter i første innlegget mitt. Det var veldig bra forklart og jeg er enig i det meste du sier:) Men personlig vil jeg velge versade framfor kontra versade. Dette er av den grunn av at de fleste hester har en "sugning" mot veggen. En hest er bredere bak enn foran og når den går langs langsiden vil det si at yttre skulder og ytre hofte ikke kan være paralelle hvis hesten skal gå rett. Mange hester går sjevt og plasserer skulderen og hoften på samme spor- noe som resulterer i at bakdelen faller innover og hesten går sjevt. Utdannelses-stigen er et mye omdiskutert tema der det ikke finnes noen fasit. Så en må nok selv finne det som fungerer best for hver enkelt ekvipasje.

Har en liten kommentar og legge til om bruk av sidebevegelser i det fri. Hesten kan godt utføre sideførendes i mange steg, men sannslynligvis da mest på volte. F eks når en hest sirkler rundt en annen så kan den gjøre versade og får den ikke ønsket reaksjon snur den gjerne rompa til og gjør en travers.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 01/09/2003 :  21:20:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
På samme måte, kan jo du forklare fordelene med versade vanlig vei? Altså, med hvorfor og hvordan. Det at bakdelen er bredere enn framdelen har med rettstilling å gjøre, og man rir gjerne en svak versade for å få skulderen de 2,5cm inn.

Altså - hva er bra med versade, og hvorfor er det så bra?

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 01/09/2003 :  22:35:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom du leser innlegget mitt en gang til så tror jeg du får svar på det du lurer spurte om. Det som jeg mener er vanlig er at hesten plasserer skuldrene og hoftene i samme avstand fra veggen, noe som resulterer i at hesten ikke går rettstillt. Jeg mener å trene på versader før kontra versader er med å forhindre dette, fordi den lærer å flytte forparten bort fra veggen. Dette er noe jeg har tenkt på etter vi begynte på diskusjonen her, men minnes også jeg har lest om det uten da og tenke mer over det. Men på den annen side er jeg også enig som du sier over- så det er ikke lett å bestemme seg for hvilken rekkefølge en vil lære hesten øvelser.

Jeg føler jeg har fått mye ut av denne diskusjonen:) Men den går nok litt utenfor temaet på denne tråden som jo er lange tøyler. Siden du har satt deg inn i dette med lange tøyler kan du kanskje svare meg på noe? Pratet med ei veninne om dette med lange tøyler og barokkridning for en stund tilbake. Hun sa hun hadde hørt om lange tøyler(men aldri trent det selv), men følte det kom litt utenfor det hun drev med(Hun er BB elev, trener endel fra bakken men ikke på lange tøyler) og at på den spanske r.s så hadde de egne hester som de brukte til denne typen kunst. Vet du om dette stemmer? Altså om de har hester der som ikke ris på men kun trenes fra bakken hele livet?
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/09/2003 :  07:49:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar Destrier!

En fordel med versade er jo at hvis man rir versade på langsiden av ridebanen, får man hjelp i hjørnet til å bøye hesten til innvendig side. Man kan også ri en volte i hjørnet for å få enda mer hjelp av rideveiene. Hvis man rir kontraversade, kommer man ut av hjørnet med hesten bøyd i innvendig side. Man må rette ut hesten, og så bøye ut mot veggen.

På den annen side kan vel kanskje kontraversade være en god øvelse på den siden hesten gjerne overbøyer seg. Når man kommer ut av hjørnet, har man innvendig side "på plass", og det er kanskje lettere å unngå at hesten da overbøyer seg når man bøyer over til kontraversadens innvendige side (altså siden ut mot veggen).

Man kan altså bruke hjørnet eller en volte til den siden hesten stiver seg av, og ri kontraversade til den siden hesten vil overbøye. Høres dette logisk ut? Tror jammen jeg må eksperimentere litt med dette..
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 02/09/2003 :  10:01:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Mye bedre med en ordentlig diskusjon, ikke sant?

Lange tøyler er en egen selvsendig sidegren av den klassiske dressuren. Akkurat når og hvem som oppfant denne måten å trene på, er uvisst - men det var i bruk på de mest anerkjente rideakademiene nedover i Europa - og er fortsatt i bruk enkelte steder. Lange tøyler er regnet for å være den mest forfinede og den vanskeligste grenen av klassisk dressur. Dette er nok en medvirkende årsak til at det er så få som kan denne kunsten, og så få som kan lære den bort.

På Spanske Rideskolen i Wien har de en egen overberider som har ansvaret for arbeide på lange tøyler. Lange tøyler kan drives som en selvstendig kunst, eller i tillegg til ridning. Man kan både lære inn nye øvelser på lange tøyler, og forbedre øvelser hesten allerede kan. På Spanske rideskolen i Wien, bruker de å arbeide hestene på lange tøyler mellom pillarene før de setter dem fast. Hestene må altså stå og gjøre øvelsene på lange tøyler med en som står på hver side og holder tauene som etterhvert festes i pillarene.

Bent Branderup lærer ikke bort arbeidet på lange tøyler. Han sier selv at han synes det er for vanskelig. Grunnen er nok at han ikke arbeider med dette selv, selv om han har hatt en hest som han har trent på lange tøyler p.g.a. kissing spines. De bildene jeg har sett hvor han arbeider på noe som kan kalles lang tøyle - står han altfor langt fra hesten, han står slik de gjør når man tømmekjører (det ser m.a.o. ikke ut som han er så veldig god på dette, men tar det med fordi det hører til den barokke ridekunsten).

Han har sikkert forandret mye på opplegget sitt siden jeg var på kurs med ham så langt tilbake som i '94 - men jeg vet om flere som har vært på kurs med ham i nyere tid - og de forteller at han ikke klarer å lære bort hvordan man begynner arbeidet på lange tøyler. Flere av dem BB har vært i lære hos, som f.eks. Spanske Hofrideskolen i Jerez, Nuno Oliveira og Egon Von Neindorrf behersker alle kunsten med å arbeide på lange tøyler, så jeg tror nok kanskje at det er BB som har 'sovet litt' i timen her, eller han var kanskje ikke så interessert i dette arbeidet (ingenting galt i det, alle synes ikke alt er like spennende - men jeg bare forsøker å forklare hvorfor dem som kun har vært på slike kurs ikke kan så mye om det). Han lærer det iallefall ikke bort, og ifølge flere som har vært på kurs med ham hvor han har prøvd - så klarer han ikke å lære det bort fra grunnen av heller.

De mest kjente stedene hvor man arbeider med lange tøyler, er som sagt Spanske Rideskolen i Wien, Spanske Hofrideskolen i Jerez (Spania), Den Portugisiske skolen, Egon Von Neindorrf Reitinstitute i Tyskland, og som sagt Piet Bakker. Piet har nå solgt rideakademiet sitt, og reiser ikke så mye rundt og underviser lenger, derfor er han ikke så kjent blant de som har fattet interresse for denne type ridning før nå. Han var mye mer kjent for 10-20 år siden. Forøvrig, så er han en av få som blir brukt av beriderne på Spanske Rideskolen i Wien, og som de ringer til for å få hjelp.

Alle hestene på Spanske Rideskolen blir ridd inn. Målet er å lage ridehester ut av dem, selv disse som er 'pillarhester' og 'langetøylerhester'. De skal m.a.o. være en god ridehest selv om de skal kunne utføre øvelsene tilhørende den høye skolen. Det er først etter de er innridd og grunntrent at de plukkes ut etter hva slags talent de har. Arbeidet på lange tøyler er heller et skritt videre fra ridningen, etterhert går den på mindre og mindre hjelpere, og til slutt er vekt og sjenkel overflødig - og da står man igjen på bakken. Enkelte mener at man kan komme enda lenger på lange tøyler enn i ridning, nettop på grunn av dette. Jeg skal ikke 'bestemme' hvorvidt dette stemmer eller ikke, men det er en interessant tanke.

For meg, så er arbeidet på lange tøyler svært instruktivt, det er en utmerket kvalitetskontroll på hjelperne mine, det er gøy - man har en ting til å trene på, det tar ikke så lang tid, og man trenger ikke allverdens av utstyr, det er oppbyggende for hesten - man bygger den opp uten å belaste den med ryttervekt. Mye mer kan sies. Jeg er iallefall veldig glad for at jeg har fått lære, og får lære mer om denne kunsten. Akkurat som jeg er glad for å lære mer om alt annen innen ridningen også.

De samlende sidebevegelsene som versade (kontraversade er også versade, bare andre veien), travers og renvers er alle veldig sentrale i den klassiske ridekunsten. Selv om det ser svært forskjellig ut, er grunnprinsippene de samme - enten man arbeider en hest i pillarer, for hånd, på lange tøyler eller i ridning. Alle disse har en versadelignende bevegelser som utgangspunktet for all senere trening. Jeg har tidligere nevnt fordelene ved å bruke veggen som en hjelper i kontraversaden, og at det er viktig at hesten lærer 1) at den ikke skal gå dit nesa peker, og 2) at den skal forstette sidebevegelsen. I versade 'vanlig' vei, har man tilsvarende ting som man ønsker at hesten skal lære, og at den skal trene på. Når jeg trener versade 'vanlig' vei, så er det altså andre kvaliteter jeg legger vekt på enn i en kontraversade. Selv om øvelsen i seg selv er den samme - med unntak av veggens plassering - så kan man altså trene på høyst ulike ting alikevel. Dette er vel også en av de fine tingene med disse øvelsene - de kan brukes til 'alt'. :)

Rekkefølgen er jeg ikke i tvil om. En unghest vil jeg alltid forsøke med så små hjelpere som overhodet mulig, og da er kontraversaden den første. Versade 'rett vei' - før hesten har lært det grunnleggende - fører alltid til at man arbeider med mer kraft enn det som er nødvendig om man bare tar seg tid til å få inn det grunnleggende først. Det at hesten skal ha framparten litt innenfor for å være rett, er rytterens ansvar. Dette er nesten alltid en rytterfeil, og årsaken er at rytteren 'glemmer' ytterhjelperne sine, og i tillegg rir hesten for nærme veggen. Flytt den litt inn - og man er nødt til å passe på ytterhjelperne sine. En rutinert rytter vil aldri ha noe problem med nettop dette her. Selv Gueriniere anbefalte elevene sine å ri bort fra sporet, og han fikk dem også til å ri masse midtlinjer, for at de skulle lære å ri hesten rett. Dette hører med til rytterutdanningen, ikke så mye til hesten. Versade derimot, er en øvelse som er oppbyggende for hesten - men for å gjøre den rett - krever det selvsagt at rytteren kan koordinere hjelperne sine, og som tidligerenevnt - at den har lært det grunnleggende.

Det er også mulig å lære den sidebevegelse for hånd, ved at man flytter den litt rundt i en slags blanding mellom sjenkelvikning og versade på volte. Her får man hesten til å gå til siden ved å bruke kroppen. Man går mot skulderen dens, slik at den flytter seg - og når den stopper etter to-tre steg, så 'møter' den kroppen min + pisken, slik at den fortsetter å gå. Dette er den metoden BB bruker. Jeg bruker begge, d.v.s. både flytte rundt på volte, og senere i versade langs sporet når hesten har forstått hva den skal - og kontraversade og versade på lange tøyler. Og har jeg mulighet, så arbeider jeg med det samme i pillarer også. Jatakk - begge deler er nå mitt syn.

Hilsen Destrier

Redigert av Destrier den 02/09/2003 10:14:53
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 02/09/2003 :  16:43:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel jeg foretrekker versade først og synes ikke det er noe problem uten å ha en vegg som "stopper" hesten fordi det kun er et til 3 steg sideførendes til å begynne med. Og som sagt tror jeg det hindrer hesten i å begynne å "bli sugt" mot veggen med framparten, og man slepper da oftest dette problemet i framtiden. Selvfølgelig henger dette sammen med hvilken side hesten er svak og sterk i, men det skjer likevel ofta på begge hender. Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 04/09/2003 :  16:59:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå vet jeg ikke hvilket nivå du rir på selv, men jeg har de siste årene alltid ridd en smule versade på langsidene.
Dette fordi, som du sier, hester gjerne klistrer litt til langsiden. Dette handler først og fremst om å ha full kontroll på hele hestens kropp, altså å kunne rettstille hesten på langsiden. Så snart dette problemet er løst, vil hesten kunne rides like problemfritt i både versade som kontraversade, og i alle andre sideførende øvelser. Men som innlæringsfasen vil jeg tro at kontraversade fungerer glimrende av de grunner Destrier har beskrevet. At hesten vil klistre mer mot veggen i kontraversade kan jeg ikke skjønne.

Hva er forresten renvers i forhold til kontraversade?
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  19:18:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Renvers er når hesten går stilt og bøyd til bevegelsesretningen, og med rompa 'ut mot veggen'.

Det vil forøvrig aldri være noe problem at hesten 'klistrer' seg for mye på veggen. Dersom den forsøker på det, korrigerer man den bare gjennom et vikende tøyletak - og det funker, garantert! Også når man rir.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/09/2003 :  20:11:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå har jeg prøvd å lese alle innleggene skikkelig. Men med all mulighet for at jeg har oversett noe.
Men jeg lurer bare på hvorfor noen påstår at hesten "suges mot veggen" om man rir en kontraversade!?
Det er jo ikke meningen hesten skal støtte seg til veggen!?
Den skal vel støtte seg til de hjelpere den blir tilbudt fra den som sitter oppå, men som Destrier sier så har veggen "heldig plassering" i en kontraversade.

På mange måter blir det vel samme sak når du rir midtlinjer (som også Destrier nevner) disse _skal_ kunne ris akkurat like rett som enhver langside mot gjerde, nettopp fordi det er rytters bein og hender som danner "vegg" for hesten, og viser veien stødig og pent dit man vil, og ikke den fysiske veggen som står der!!

Så på et vis skal det vel være like hnsiktsmessig å ri en kontraversade midt ute på jordet, på din egen fiktive bane, som inne i ridehuset!? (Hadde engang en ridelærer hvis favorittøvelse var å sette alle til å ri minimum 1meter innenfor sporet, og da i en like pen firkant som ellers..på rideskolehester. Det fikk iallfall alle til å bli oppmerksomme på like hjelpere på utvendig og innvendig hånd!!)

Guro

Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 04/09/2003 :  23:38:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har i mine innlegg skrevet at problemet med at hester plasserer ytre skulder og hofte i lik avstand fra veggen skjer når man skal ri rettstillt langs langsiden. Og dette er ikke ønskelig fordi hesten da går med indre hofte og indre bakben innenfor sporet(går ikke rettstillt i kroppen, men sjevt.) Jeg sier IKKE at hesten suges mot veggen UNDER kontra versaden. Men jeg mener kontra versaden kan være med på å forsterke denne adferden hos en ung hest dersom kontra versaden læres inn for tidlig. Jeg mener versaden er med på å motvirke at hesten lærer seg å "suge" mot veggen. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/09/2003 :  00:31:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Et lite spørsmål - hvada med travers? Her ØNSKER man jo at hesten skal gå med bakparten innenfor...

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 05/09/2003 :  07:52:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Travers kommer senere i hestens utdannelse og hesten er da også stillt i bevegelses-retningen.Defor ser jeg ikke dette som noe problem med hensyn til det at hesten suger mot veggen. Men vi kan nok diskutere dette i det vide og brede uten at vi blir mer eninge, så jeg synes det er best og innse at vi foretrekker ting i forskjellig rekkefølge:) Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/09/2003 :  08:52:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det mest vanlige problemet i begynnelsen når man arbeider på lange tøyler, er faktisk ikke at hesten søker for mye mot veggen - men at hesten hele tiden vil gå inn mot midten. Jeg kan med hånden på hjertet si at dette stemmer så å si i 100% av tilfellene. Dem som har arbeidet på lange tøyler, kan helt sikkert skrive under på at det stemmer.

Ut fra svarene dine, forstår jeg at du aldri har forsøkt å arbeide en hest på lange tøyler, det høres ikke ut som du noengang har forsøkt å gjøre en kontraversade heller. Da blir det selvsagt ganske så vanskelig for deg å forstå hva som egentlig skjer. Så det er nok like greit at du avslutter diskusjonen her.

Forøvrig så er det veldig kort vei fra kontraversade til en travers, det er bare å stille om. Disse to øvelsene kombineres vanligvis fra dag en (så snart den gjør kontraversaden greit, og det gjør den normalt på ca 10-15 minutter). Så så veldig mye senere i utdanningen kommer den nok ikke - ihvertfall ikke om du begynner med kontraversaden. Begrensningen ligger hos den som trener - ikke hos hesten, så om treneren er i stand til det, så gjør hesten både kontraversade og travers normalt i løpet av en helg. Versade 'riktig vei' tar litt lenger tid, men det er kort vei til denne fra en travers over diagonalen (det er bare å endre retningen). Fra travers, er det også kort vei til bakdelsvendingen (samme posisjon og samme hjelpere - det er bare fremdriften som endres). Og fra bakdelsvending er det igjen kort vei til renvers, som igjen er 'i slekt' med bakdelsvendingen og traversen. Flere samlede sidebevegelser er det ikke.

Øvelsene gjøres i alle gangartene, skritt - trav og galopp. I trav og galopp må hesten være samlet, for treneren skal jo gå ved siden av. Dette gjør at hesten må lære piaff før den kan lære galopp. Dette er helt sikkert en helt annen 'utdannings-skala' enn du noengang har hørt om, men den sørger for at hesten blir sterk og holdbar - slik at den holder i mange mange år. Man styrker og bygger den opp uten rytterbelastning, og man tar tiden til hjelp, slik at sener og ledd rekker å bli sterke. For dette tar mye lenger tid enn å bygge muskulatur. Unødig å si at ubalanse mellom muskelmasse og styrke i sener og ledd fort fører til belastnings-skader? Målet er m.a.o. å gjøre hesten sterk over lang tid. På lange tøyler nytter det ikke å ta 'shortcuts' eller å 'jukse'. Man er nødt til å være 'der man er' inntil hesten er klar for å gå videre, og det forteller den selv. Når den er klar for neste trinn - så begynner den å tilby seg å gjøre det selv, og da er den klar. Den arbeides mest i de samlede gangartene, som skoleskritt, skoletrav og skolegalopp. Disse er mer samlet og mer kadensert enn det vanlige skrittet, travet og galoppen. I tillegg har man øvelsene tilhørende den høyere skolen, som piaff, passage, levade, courbette, capriol etc. ettersom hva hesten har talent for. Changementer og changementserier gjør man også på lange tøyler. Det eneste man ikke gjør, er de økede gangartene, og 'enerbytter'. I den klassiske dressuren stopper changements-seriene egentlig på 'toerbytter'.

For meg kan du begynne akkurat hvor du vil. Og jeg er enig med deg at når det gjelder rytteren - så begynner man med å lære vedkommende at hesten er bredere bak, og at man derfor må flytte skulderen litt inn - for at den ikke skal gå på to spor. Men dette har altså med rytterens utdannelse å gjøre - ikke hestens. Det er rytterens ansvar å sørge for at den er rett, at den bøyer korrekt, går i rett tempo osv. Dette er jo helt elementært, og noe av det første en rytter må lære.

Når man kommer til hvilken rekkefølge som er naturlig for hesten - noe som man er nødt til å ta hensyn til om man skal arbeide den på lange tøyler - så er rekkefølgen en helt annen enn om det er rytteren som skal lære. Denne rekkefølgen er bestemt av hesten (og av øvelsenes natur), og ikke av deg eller meg.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.