hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - I dag testet jeg ut lang tøyle dressur på egenhånd
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 I dag testet jeg ut lang tøyle dressur på egenhånd
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2003 :  20:33:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
*hihi*

I dag testet jeg ut lang tøyle dressur på Taharkas, og han har aldri vært med på det før tror jeg.. Men han er innkjørt, og har nok blitt tømmerkjørt og det har neppe vært noen ulempe. Gikk iallfall veldig bra synes jeg (er trossalt andre gang for meg). Utrolig hvor mye jeg lærte på den ene timen med Piet Bakker forrige helg.

Men et spørsmål.. Hvordan bør jeg egentlig bære pisken? På hesten jeg fikk låne på Piet Bakker kurset så hadde jeg pisken i utvendig og ned. På Taharkas ville jeg gjerne ha litt mer fremdrift (han stoppet lett opp i trav når jeg krevde at han skulle trave sakte). Forsøkte å ha den i utvendig fremdeles, men ved å peke opp istedet. Det funka iallfall slik jeg ville, men er det egentlig riktig?

Ellers ble traverene litt mislykkede. Tror det var jeg som ikke helt gjorde det rett. Så må ta en repetisjon på det før neste gang jeg prøver Eller kanskje Anne kan ta en "hvordan traver på 1-2-3" her? Jeg tror jeg rett og slett falt ut i starten, og da blir det jo et dårlig utgangspunkt videre.

Men med pisken opp gikk han bra i trav, og versader (prøvde bare i skritt) fungerte også bra. Så det var morro.. Blir neppe siste gang. Håper vi får med oss Piet Bakker kurs på Lipizzanerutstillinga. Enten om det blir med meg, eller Karianne som eier hesten.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Ida KR

» VIP

Skrevet - 09/06/2003 :  23:30:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg holder pisken i innvendig og opp. Første dagen med Piet holdt jeg pisken slik du beskriver (utvendig og ned), men da jeg spurte Piet hvordan han gjorde det demonstrerte han med innvendig og opp. Han fortalte samtidig at du da konsentrerer utvendig hånd om å holde 'det som er til overs' av tøylene (la de henge slakt i lillefingeren).

Men jeg tror det er viktig å ikke gå for fort fram, husk at den hesten du lånte hadde vært med de 3 (ihvertfall 2) første dagene, og derfor visste litt hva det gikk ut på og hvordan. Dessuten er det helt annerledes å gjøre det på egen hånd, enn med en som Piet til stede! Han hadde jo alle svarene om noe ikke gikk som det skulle, og med hans 'oppskrift' gikk hestene perfekt. Når vi trener på egen hånd må vi tenke ut svarene selv, og det er jo ikke alltid like lett..

Jaja.. Jeg har praktisert litt med Astor jeg også den siste uka, og han går strålende, men når det er noe som ikke går som det skal så blir jeg ganske rådvill, og prøver mye som ikke fungerer før jeg omsider finner en løsning som fungerer. Dette er nok ikke særlig hensiktsmessig, da det helt klart er meg feilene ligger hos (for med Piet gikk jo ALT), ergo fungerer hesten som en slags prøvekanin der jeg prøver meg fram på hans bekostning. Dette er neppe særlig positivt.
Men stort sett går alt heldigvis særdeles bra, og jeg er mildt sagt frelst over denne (for meg) nye treningsmetoden.
Men jeg tror nok jeg skal ha noen som 'kan dette' tilstede mest mulig når jeg trener, ihvertfall frem til jeg føler meg tilstrekkelig 'belært' (utlært blir man jo aldri).

Hehe, Anne?? Du hjelper vel du?

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 10/06/2003 :  08:50:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Først litt om pisken.

Når man holder den i utvendig hånd, og lar den peke ned mot bakken - så er den mest nøytral. Dette er altså den posisjonen man holder den i når den ikke er i bruk. Min erfaring er den at jo mer man klarer å skille mellom de ulike signalene sine, jo enklere er det for hesten å forstå.

Altså, med pisken i utvendig hånd, pekende ned mot bakken (litt på skrå bakover), så er den så nøytral som den kan være (hesten ser at den er der).

Ønsker man å forsterke litt, kan man bevege på den. Neste er å berøre hesten med pisken bak oss. Her må man være forsiktig så man ikke tar et forholdende tøyletak med samme hånd samtidig. Har man lett for det, er det bedre å vende pisken opp.

Bare det at man vender pisken opp, er en forsterkning i seg selv, så det kan du gjøre om du nærmer deg et punkt hvor du normalt vet at du kommer til å trenge å bruke pisken.

Med pisken opp - litt på skrå bakover, så kan du lett bruke pisken uten å forandre noe på tøyletaket.

Når du er 'ferdig', er det viktig å vende pisken ned igjen, for ellers så mister du etterhvert den forsterkende virkningen det er å bare vende den opp.

Ellers så gjelder det her som med alt annet, og det er at man hele tiden må gå litt frem og tilbake. Når det er noe man ikke får til - så må man gå tilbake til foregående øvelse (når det gjelder traverser - så må man tilbake til kontraversaden og til overganger mellom holdt og skritt). Når dette fungerer og hesten gjør det lett, så kan man forsøke en travers igjen. Spør deg hele tiden om hva som ikke funker. I traversene er det som regel to ting: Enten går den for mye framover (da må du forholde med begge tøylene), eller så er ikke bakparten nok 'med' (da må du forholde på tøylen 'nærmest' deg.

Kontraversade er nok en mer effektiv øvelse for å bygge opp hesten enn travers, iallefall i begynnelsen. Derfor er det ingentig galt med å arbeide mye med kontraversader.

Det er mange ting både hesten og 'rytteren' skal lære seg når man arbeider på denne måten, og mange småting som skal på plass. Det tar tid.....

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 04/08/2003 :  02:02:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
På alle stedenejeg har sett bilder av dere som driver med lange tøyler trening ser jeg at dere gjør eller kontraversade som dere kaller det(jeg bruker ikke norske ord på disse øvelsene). Bruker dere ikke vanllig shoulder in(versade) i like stor grad? Hjelperne blir jo de samme da, men ellers er det mer vanlig å ri versade enn "kontraversade" på langsidene, det er jo enklest også med tanke på veggen.

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 20/08/2003 :  21:30:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Kontraversade er en av de mest grunnleggende av de samlende sidebevegelsene. Den ble mye brukt i Barokken, og er beskrevet av bl.a. Gueriniere.

Uten vegg er det ingen forskjell mellom kontraversade og versade.

Kontraversaden har faktisk flere fordeler fremfor den 'vanlige' versaden. Dette visste de gamle mesterne å sette pris på (i barokken).

Jo mer man lærer om fordelene ved denne øvelsen, jo mer blir man faktisk 'glad' i den. Desverre har den vært 'glemt' i flere hundre år, unntatt i enkelte kretser sentralt i Eurpoa, hvor man arbeider aktivt med klassisk dressur.

Selvsagt kan man gjøre versade 'vanlig' vei også på lange tøyler, i likhet med de andre samlende sidebevegelsene. Med tiden kommer det helt sikkert bilder som viser dette også. Men øvelsen er teknisk sett den samme, det er bare å 'flytte veggen', eller ta den bort om du vil.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 29/08/2003 :  22:07:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du sier kontra versade har flere fordeler enn vanlig versade. Hadde vært interessant om du kunne begrunne dette litt nærmere. Jeg ser ikke den store forskjellen siden hjelperne teknisk sett er helt like. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 29/08/2003 :  22:44:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Når man arbeider med øvelsene i praksis, oppdager man hvor gode de er. Det blir egentlig for langt og omfattende å beskrive på et forum som dette. Hesten selv er den beste læremester i så måte.

Øvelsen er spesielt godt egnet for hester som har lett for å gå i for høy form, altså uten ettergift på tøylen. Og for dem som går for mye på og har lett for å bli 'harde' i munnen. Og for hester som er ubalanserte... ogsåvidere ogsåvidere. Om du ønsker å lære mer om hvorfor/hvordan når det gjelder de samlende sidebevegelsene, kontraversade inkl. er du velkommen til å være med på kurs. :)

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 30/08/2003 :  22:22:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan altså ikke begrunne selv hvorfor du mener kontra versade er bedre enn versade? Selv synes jeg øvelsene er meget like siden bevegelsene, bøyning stillning og hjelperne er like, kun veggen som er forskjellen. Jeg takker for tilbudet,men venner av meg har ikke vært fornøyd med PB. Hvis jeg kunne velge instruktør ville det vært Alois Podhajsky (vet ikke om han lever lenger) Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  09:35:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Podhajsky er nok desverre død. Men han har etterfølgere som lever i høyeste grad. En av dem (Jochen Rothleitner) hadde kurs på Strømsholm her i sommer, og dette kurset var knallbra. Det blir antakelig gjentatt til neste år, og da er det bare å hive seg rundt og bli med. De tar imot fotfolk også. Det er den Svenske Lipizzanerforeningen som er arrangør. www.lipizzaner.nu

Synes egentlig du svarer litt negativt. Det å begrunne de gode egenskapene med en kontraversade er en gangske omfattende jobb. Med mindre du viser litt mer positivt interessert, så gidder jeg faktisk ikke bruke tid på det. Fordi jeg tror at uansett hva jeg skriver, så vil du si at 'det er jo det samme'. Ok, det er samme øvelse - med unntak av veggens plassering. I klassisk dressur bruker man omgivelsene som hjelpere, deriblant veggen. Gueriniere beskriver som sagt dette i boken 'School of Horsemanship' som utkom i 1733. Her skriver han også litt om de negative sidene ved øvelsen (hva som skjer når det blir feil, og hva man ikke skal gjøre).

Men om du aldri har opplevd noen forskjell, eller ikke er mottakelig for at det kan være noen forskjell - så er det altså ingen grunn for meg å utdype dette nærmere.

Jeg vet at flere elever til BB (som også underviser) mener at kontraversaden er for vanskelig, derfor unngår de denne (de sier selv at de ikke kan lære den bort ordentlig, det er ikke noe jeg 'finner på'). PB tar ikke de samme snarveiene som mange andre instruktører. Man arbeider mer med det grunnleggende. Det er det jeg liker med ham. Forøvrig så synes jeg det er dumt av deg å begrunne eget syn på hva andre evnt. har sagt. Jeg vet hvor du har det fra, og jeg kan love deg at vedkommende det gjelder før eller senere finner ut at det hun fikk beskjed om er rett (om hun virkelig ønsker å komme videre i ridningen sin). Flere av dem som så på, ristet bare på hodet av hele greia. Om du har bare hennes versjon, så er nok den veldig farget.

Du velger selv hvem du ønsker å trene for. Selv søker jeg informasjon flere steder, jeg ønsker ikke å begrense meg til en - men henter litt her og litt der. Jeg foreslår at du spør treneren din neste gang, om hun kan forklare deg mer om kontraversade. Om du ikke får noe ordentlig svar derfra, eller om du bare avises med et 'svada-svar', så er du velkommen til å spørre igjen. Eller kanskje du nå svarer at du ikke er interessert i å vite mer om kontraversade, fordi du allerede vet at det er samme øvelse som versaden? I bunn og grunn har alle de samlende sidebevegelsene mye til felles. De er egentlig ikke noe annet enn flere variasjoner av samme sak, nemlig løsgjøring og samling.

Hilsen Destrier

Redigert av Destrier den 31/08/2003 09:43:05
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 31/08/2003 :  13:15:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du er ganske dømmende! Jeg spør om du kan forklare hvorfor du mener kontra versade har en annen funksjon enn versade men så unnskylder du deg med at du ikke gidder. Ja en av mine venner var på kurs med PB og ikke fornøyd, men jeg har ikke sagt navnet og synes det er ganske frekt av deg og derfor si at du vet hvem personen er. Førøvrig har jeg hørt flere som har hatt samme oppfattning av PB som henne. Men man må finne den instruktøren som passer for en selv og at PB passer for deg og ditt syn det er jo helt topp det. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  16:42:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Fint om du kan fortelle konkret hva disse vennene dine var misfornøyd med, og sende meg en mail om dette. Slike tilbakemeldinger er det fint å få, så det ville vært fint om du tar deg tid til å sende en mail til: an-grun(ætt)frisurf.no nå når du først har gått ut med det du nå sier. Håper at du er såpass stor at du gjør dette.

Hilsen Destrier

Redigert av Destrier den 31/08/2003 17:26:36
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 31/08/2003 :  19:00:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det er min jobb og si ifra til arrangøren hva mine venner mener om PB. Det er forøvring ikke arrangementet de er misfornøyde med, men hvordan PB tenker,prioriterer og underviser. Så enkelt er det, og er jo ikke mye å få gjort med det uansett. Det finnes ikke en instruktør som kan passe alle og som jeg har sagt tidligere er det topp at du har funnet en instruktør som passer deg! Men jeg føler ikke PB er den rette for meg etter det jeg har lest og hørt om ham og slik er det bare.

Synes det er dumt at du ikke "gidder" med egne ord og begrunne utsagnet ditt om hvorfor du mener shoulder out er mere nyttig enn shoulder in.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  23:53:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det at man har forskjellige prioteringer og legger vekt på ulike ting - er vel kanskje det som kjennetegner kunst? Jeg forstår fortsatt ikke den negative tonen din...

Beginners mind
In the beginners mind there are many possibilities, but in the expert's there are few.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/09/2003 :  08:29:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det at man har forskjellige prioteringer og legger vekt på ulike ting - er vel kanskje det som kjennetegner kunst?

Jo, forsåvidt. Men det finnes en del forskjellige meninger om hva som er kunst og hva som ikke er det. En del ting som noen kaller kunst, kaller jeg søppel ;).

Jeg har i alle fall også opplevd at folk liker forskjellige trenere. Ikke noe galt i det vel? Selv om noen liker PB, så må jo andre få lov å si at de ikke vil trene for ham, uansett grunn egentlig.

Synes forresten det er synd at du ikke ville fortelle litt mer om versade vs. kontraversade. Jeg har også lagt merke til at den går igjen i bilder og tekster jeg har sett om lang-tøyle-dressur, og jeg har lurt på hvorfor.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 01/09/2003 :  10:03:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Jeg kan godt forklare, men fikk en følelse av at innleggene til Heidi2 hadde en svært negativ tone, og å diskutere ting med en som bare leter etter ting som 'ikke passer', det bryr jeg meg rett og slett ikke noe om. Jeg har allerede gitt henne svar på mye av det hun har spurt om - og fortsatt sier hun at hun ikke ser noen forskjell - da får jeg inntrykk av at hun ikke egentlig vil se den. Nok om det, jeg skriver gjerne litt mer for dem som vil vite.

I en kontraversade bruker man veggen, slik at man kan gjøre øvelsen med lettere hjelpere.

Veggen er en viktig hjelper for å lære hesten at den ikke skal gå dit nesa peker. En versade kjennetegnes gjennom at hesten er bøyd og stilt fra bevegelsesretningen - den skal m.a.o. ikke gå dit nesa peker. I kontraversaden er den også stilt og bøyd fra bevegelsesretningen - men kan ikke gå dit nesa peker, for der møter den jo veggen. Når man da ber den om å fortsette å gå - er den nødt til å gjøre en sidebevegelse.

Det er naturlig for en hest å gå et par skritt til siden - men den vil aldri i det fri fortsette sidebevegelsen. Etter et par skritt til siden vil den alltid gå frem. Men er den i kontraversade - så møter den veggen og må fortsette til siden... Det å fortsette sidebevegelsen er altså noe den er nødt til å lære, og her har kontraversaden helt klare fordeler fremfor versade 'riktig vei'. I barokken brukte man omgivelsene som hjelpere, noe som illustreres godt i dette tilfellet her. Uten veggen ville man måttet bruke kraft og holde hesten igjen.

Kontraversaden er også mer effektiv for å få en hest til å gå i rett form - på grunn av den samlende effekten veggen har. Veggen er m.a.o. med på å flytte vekten bakover.

Når man først er blitt kjent med øvelsen, så ser man hvor mange gode sider den har, og vil ikke gi slipp på den igjen. Derfor blir den med hele veien opp.

Alt det som er nevnt ovenfor her, går på bruk av så små hjelpere som mulig. Dersom hesten ikke har lært at den ikke skal gå dit nesa peker, og/eller at den skal fortsette sidebevegelsen av seg selv - så fører dette til at rytteren må bruke sterkere hjelpere når vedkommende skal ri den 'vanlige' versaden. Det er hestens instinkter og dens naturlige reaksjoner som har bestemt dette. Arbeide på lange tøyler handler også om å forstå hestens natur.

Dersom du er i tvil om dette virkelig stemmer, så gjør versade (riktig vei) på lange tøyler, her får man virkelig testet hjelperne sine, og om hesten går ærlig på hjelpen - eller om den blir tvunget til å gjøre øvelsen. Når man sitter og rir, er det lett å tvinge gjennom en versade gjennom vekt og sjenkel. Disse hjelperne har man ikke på bakken - og man er da nødt til å gå den lange veien med å virkelig lære hesten øvelsen helt fra bunnen av. I tillegg, er man nødt til å motivere hesten til å gjøre det. Dette burde være en selvfølge også når man rir - men det er ikke alltid så.

Det starter med å blant annet forstå de instinktive kreftene som bor i hesten, og de overførbare kreftene som kommer fra rytteren. Slikt arbeidet man mye med i barokken. Skolesprang er f.eks. en kombinasjon av hestens instinktive krefter (i en capriole bruker man aggresjon) kombinert med overførte krefter fra rytteren, som gjør at hestens aggresjon får den til å sparke bakut mens den samtidig er 'på hjelpen' i landingen, og kan enten bli stående i holdt eller som de gjør på Spanske rideskolen i Wien - fortsette i passage. Da får hesten hjelpen til passage på vei ned, slik at den lander i diagonal fotforflytning, og fortsetter i passage.

Slike ting lærer man når man arbeider for Piet Bakker, og det som er fint med ham - er at man lærer dette helt fra bunnen av. Den minste detalj blir ikke hoppet over, samtidig som at han er veldig god på å skille mellom det som er viktig og det som ikke er det. På verdensbasis i dag, er det svært få som kan denne kunsten og som ønsker å lære den bort. Piet følger læren til bl.a. Pluvinel og Gueriniere. Det kan godt være at han prioriterer annerledes enn mange andre trenere, men grunnen er at han ønsker å ta det fra begynnelsen av, og å få grunnen rett. Han legger også stor vekt på at rytteren skal sitte ordentlig og ikke feilbelaste hesten - samt at hesten skal arbeide i en hensiktsmessig form og tempo - slik at den ikke pådrar seg belastnings-skader. Lette hjelpere er punkt en på utdannings-skalaen, balanse er nummer to. Disse to tingene arbeides det mye med. Kort fortalt. Han bruker også vekten til å bøye hesten, ikke så mye tøyle og sjenkel. Dette er også annerledes enn hva mange andre sier. De usynlige hjelperne spiller en stor rolle i ridningen.
Kort fortalt. Det blir som sagt veldig omstendig å forklare dette på et forum som dette.

Hilsen Destrier

Redigert av Destrier den 01/09/2003 10:19:30
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/09/2003 :  10:14:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Har fulgt med litt om temaet her og må vel "backe opp" Destrier føler jeg.Det er en negativ holdning her og da kan man jo argumentere i det vide og det brede uten å komme til en konklusjon.Jeg hadde rett og slett gitt f...jeg..Benytt din viten og hjelp andre istedet.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.7 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.