hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Voltesits
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Voltesits
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 07/09/2003 :  07:03:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Er det noen her som bruker mye voltesits? Hoorer saa mye bra om det, leser jakob sine svar paa hest.no. Har proovd litt selv, men faar det ikke helt til... Kan noen fortelle litt om hvordan de gjoor det? Hvor lang tid tar det foor man faar det til? Hvilke oovelser kan man bruke? Hva med aa stoppe? Hvordan gjoor man det?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begynne... det er vanskelig!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2003 :  08:05:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er bare Jakob som underviser i voltesits i Norge. Han har lært det av sin mor. Voltesits er visst endel mer utbredt i Tyskland bl.a. Har selv lest litt av innleggene til Jakob på hest.no, og må vel innrømme at jeg skjønner noe av ideen, men ikke alt. Tror det mest geniale ville vært å ri noen timer for han, men uten egen hest og uten tid og penger er det vel ikke bare og bare De instruktørene jeg rir for driver ikke med voltesits, så da har det endt med at ikke jeg gjør det heller.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/09/2003 :  13:13:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Som Spoff nevner så er det bare Jakob som underviser i voltesits i Norge!
Tror egentlig du får svar på en del av spm dine ved å lese svarene hans på hest.no

Men når temaet først er brakt på bane...
Etter å ha lest en god del av det han har skrevet og svart på osv. så virker det jo i grunnen ikke som en helt "ny teknologi" heller.
Ridelæreren min nevnte også at hun følte at det var mye å si det vi alle gjør, bare på en litt ny måte...
Noen som har noen tanker rundt dette!?

Jeg mistenker at jeg føler det litt på den måten, mest fordi jeg lettest får tak på det jeg alt har skjønt ved "vanlig" ridning, og derfor kanskje har litt problemer med å skjønne "plottet" helt, og dermed hvorfor dette er fantastisk.
Samtidig er det jo litt vanskelig å drive med når ingen andre enn han holder på med det i Norge da (iallfall i følge han selv, tror jeg leste et innlegg der hvor ei påsto at noen hadde undervist henne i voltesits her i Norge...)

Ikke meningen å ødelegge spørsmålet til Beauty, men om noen kan svare på begge deler er jo det bare utrolig flott

Guro

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 07/09/2003 :  20:47:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det å vende hesten ved hjelp av sitsen er nok mer vanlig enn mange tror, det er bare Jakob Kielland som har 'funnet opp' et eget navn på dette. Til og med sprangryttere vender ved å 'vri på seg'. Ikke bare sprangryttere forresten - westernrytterne gjør det de også...

Synes forøvrig at det Tyske begrepet er mer betegnende, direkte oversatt blir det noe sånt som 'bøyesits', og begrepet beskriver nettop det man gjør - nemlig å bøye hesten gjennom sitsen.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2003 :  22:53:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Da jeg var på dressurseminar med Jakob Kielland og Torun Knævelsrud på hest 2002 snakket Jakob litt om voltesits. Han fortalte at det var han og kun han som underviste i voltesits med mindre det var noen andre som evnt hadde lært det av han eller hans mor. Han påpekte at det var andre i Norge som mente at de også underviste i det, og han hadde sjekket det nærmere opp. Han mente at de ikke gjorde det (ikke etter hans og hans mors prinsipper for voltesits iallfall). Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke kjenner til hva Jakobs nøyaktige definisjon på voltesits er (har aldri ridd for Jakob, men har lest litt på hest.no). Men han mener at det kun er han og hans mor og deres elever som bruker dette i Norge. Og endel internasjonale ryttere i Tyskland bl.a. At de fleste rir med vekt, "bøyning i forhold til hesten" og sits er nok tilfelle, men Jakob påstod iallfall at hans voltesits ikke var som andre i Norge rir.

--
spoff
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  19:56:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Første gangen jeg leste om voltesitsen på hest.no tenkte jeg, det er jo sånn jeg rir! Men er ikke sikker siden han påstår at bare hans elever gjør det, osv, osv. Men min voltesits, som er helt lik som han har beskrevet har alltid vært naturlig for meg...

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.