hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å ri galoppfatninger.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Å ri galoppfatninger.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Guro
» VIP

Skrevet - 19/08/2003 :  14:53:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Da jeg lært galoppfatninger var alt såre enkelt i min verden.
Det var flytt innvendig bein fram og utvendig tilbake og vips og hei så hadde man galopp (i ettertid har det slått meg at det kanskje var mest fordi ridelæreren sa: "så fatter vi gaaloooopp" og alle hestene var mer eller mindre med på den terminologien..)

Men så etterhvert som svinging ikke lenger var å dra i tøylen er galoppfatninger heller ikke lenger å flytte beina.

Så: når jeg fatter galopp så "skyver" jeg med innvendig hofte, flytter innvendig fot en tanke fram, men lar utvendig ligge, evt drar den litt tilbake, men dette er mikroskopisk. Smatidig er det selvfølgelig hæler ned og rett i ryggen osv.

Dette har jeg kommet til etter en symbiose av det diverse ridelærere har sagt og det meste jeg har lest, samtidig som at flytting av utvendig sjenkel bakover stortsett i mine øyne er et verktøy for å flytte hestens bakpart innover.

Så nå lurer jeg, hvordan gjør dere galoppfatningen!?

Guro

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2003 :  16:12:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Grrr.. Galoppfatninger er vanskelig! Igrunn alle overganger. Synes jeg..

Hva som egentlig ligger i en galoppfatning er i stor grad varierende fra hest til hest, og eventuelt problem til problem. Men generelt gjelder det å ha en lydig og løs hest. Våken, og kvikk. Både fra trav og skritt. Så skal hesten være riktig stilt i forhold til sporet du går på. Og alt skal liksom klaffe i den gangarten du befinner deg i. Så er utfordringen å fatte galopp. Du skal helst gjøre fatningen slik at den er mest mulig usynlig også. Kommer litt ann på hesten, men på noen hester hjelper det fint å bare flytte innvendig sjenkel noen få cm frem før den fatter galopp. Andre hesten bør du støtte opp med utvendig sjenkel litt tilbake også. Kan være til hjelp for problemløsning hvis hesten skyter ut bakparten (egentlig liker jeg bedre å støtte opp med pisken som en bare holder på utvendig, eventuelt legger forsiktig inntil baken dersom det er nødvendig. Fungerer også som "gasspedal" for galoppen, da det er utvendig og bakre ben som leder hesten inn i galopp). Men ofte føler jeg at utvendig fint kan ligge der den gjør, og at du kun rir med normal støtte. Så er utfordringen å "gli" over i galopp samtidig som hesten beholder den formen den hadde i forrige gangart, er like løs og jevn. Utrolig vanskelig.. For rytter er det veldig viktig at en ikke spenner seg i denne overgangen også, og det er ikke så lett. Osv.. Synes dette igrunn er utrolig vanskelig, og kan vel ikke egentlig fatte galopp ordentlig selv. Iallfall ikke utifra hvordan jeg ønsker at det skal være. Har vel hatt noen bra fatninger, men dårlige fatninger er også lett. Og veien er nok lang før en fatning er å betegne som perfekt!

Tror jeg først ble ordentlig obs på denne problematikken da jeg rei privattime for Marit Delebekk på "yndlingen som kan alt" i vinter. Faktisk var det mye på denne hesten jeg ikke kunne.. F.eks. ri overganger! Så vi trente en time på overganger.. Utrolig lærerikt. Men jeg synes faktisk alle overganger er vanskelige. Kanskje spesielt overgang fra galopp til trav, eller trav til skritt. Skal ikke være lett. Da jeg var liten kunne jeg jo fatte galopp, stoppe hesten og alt det der, men det kan jeg visst ikke lengre *hihi*

--
spoff
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2003 :  16:52:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Overganger er "barnemat" i utgangspunktet - for den uinvidde vel og merke. Så kommer vi "dressurtanter" da... overganger er jo faktisk sinnsykt vanskelig å få til riktig, pent og "usynlig". Man blir aldri ferdig med dem - de forfølger deg fra LD til Grand Prix, og perfekt blir det vel aldri.

Angående galoppfatninger så vil jeg helst at hesten skal fatte for sete og eventuelt et lett trykk med sjenkel. Tror ikke jeg greier å forklare hvordan jeg fatter, er så "automatisk".

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/08/2003 :  18:15:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Melder meg inn sammen med Spoff, syns liksom alt bare blir værre og værre jeg
Her sitter man og rir et fin,fint trav (alle gangarter er helt ok, så lenge du skal holde deg i den..)
Så klarer ridelæreren min å si: "ja så rir du _helt_ likens, og bare _legger_ til galoppen" jepp, lett for henne å si det ja...

Samtidig har man også dette med "vi skal tenke fram, selvom vi skal senke tempo" noe jeg finner utrolig vanskelig, og jeg har faktisk vært med på å gjøre overganger til skritt i ca 15 min før ridelæreren min ga opp, og da var vi heelt på slutten av timen, og skulle gjøre overgang for å skritte ut...

Men, dette som du skriver Spoff, om at du red hesten som "kunne alt" og alt slett ikke gikk på skinner, akkurat det håper jeg er en liten tankevekker for alle som tror at folk bare kan "kjøpe seg til lykke" på hestefronten. Alle som sier at folk bare kjøper en dyr hest også vinner de...
Tror de fleste av oss "dressurtanter" vet at det slett ikke er sånn det funker (selvom jeg ikke hadde sagt nei takk til en hest som kan masse da )

Vixi:
Kan du for min skyld prøve å tenke klart over hva du gjør neste gang du fatter galopp. For tiden rir jeg på en fattig ridetime i uka (å være student er ikke en dans på roser ang penger gitt ) og prøver å suge til meg all teori jeg finner. Og ting jeg kan tenke på mellom hver gang jeg rir!!
Når du sier at hesten skal fatte med setet, mener du da som meg at du skyver den innvendige hoften fram, og på en måte skyver hesten over i galopp!? Eller!?!?
Er kjempeinteressert i å lære, ikke bare fra bøker, men fra andre folks meninger...

Jeg er bare 21 (snart iallfall ) og oppdager stadig at jeg er skrekkelig mye dårligere til å ri, enn hva jeg trodde når jeg var ca 15-17 (etter det har det gått i nedoverbakke....med selvtilliten, og forhåpentligvis i oppoverbakke med kunnskapene!!)
Så jeg syns det hadde vært så utrolig gøy om det gikk ann å få til noen seriøse meningsutvekslinger her inne

Guro (alltid på jakt etter kunnskap!!)

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2003 :  10:51:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Helt korrekt, det blir værre og værre. Jo bedre man blir som ekvipasje, desto mer kreves det. Det blir aldri perfekt.

Den eldste hesten jeg har nå er 3 år, så galoppfatninger blir det lite av - mest fordi innridningen utføres av en "proff" på stallen her. Hun er mer "ekspert" på lette hjelpere, og legger stort sett pr dags dato vekt på at hesten skal være selvgående. Ellers går den jo galoppfatninger, som for meg er helt usynlige.

Den forrige hesten min fattet galopp ved å bruke hoften slik du beskriver, noe som også gir et lite "ekstra" trykk med låret. Forholdsvis usynelig - og det er jo det vi vil ha.... noe som ser ut som tankeoverføring

Overtar hesten (den nåværende 3 åringen) mer over jul en gang tenker jeg. Så da skal jeg prøve å finne en bedre forklaring... tenke over hva jeg gjør (og hva jeg får beskjed om). Har fått "trøkt" inn hvor bra hesten faktisk er, så nå er jeg i hvertfall livredd for å gjøre noe feil med henne. Må vel sitte å ri for instruksjon daglig sikkert... heldigvis så har jeg mulighet til å trene sammen med hun som rir henne inn flere dager i uken om nødvendig. Så da har jeg et "skarpt" øye i nakken som ikke nøler med å si ifra. Heldigvis!!!

Har fått for meg at du er fra Gjøvik (Guro altså) - stemmer det? I såfall, hvor ofte er du hjemme?

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/08/2003 :  11:00:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nei tenk at, jeg er _ikke_ fra Gjøvik, er fra Nordlia, et pitte lite sted 7 km sør for Gjøvik Jeg er hjemme hver gang jeg har ferie + en helg i ny og ne!! (Ferie = ca 2 månder på sommern, 2 uker i jula og påsken!!)Du bor på "gæli sie" gjør du ikke!? (eller er jeg på bærtur nå!?)

Vel, i går fikk jeg (for første gang i mitt liv) skryt for galoppfatningen min...utenom at jeg selvfølgelig fort falt tilbake til gamle vaner, jeg fatter og begriper det ikke...Men jeg skal altså hele tiden drive og falle framover når jeg fatter.

Syns jo noen flere her kunne kommet med et innspill på hvordan de fatter galopp (siden Vixi, Spoff og jeg er så rørende enig i at det er vanskelig men bør gjøres mest mulig usynelig!!)

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2003 :  11:04:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ja. Og selv om man prøver å forklare hvordan man fatter galopp så stemmer ikke beskrivelsen heller. Ikke min iallfall.. Til hva jeg gjør. Jeg gjør jo det jeg sier, men jeg gjør jo mer. Masse ting man gjør utifra situasjonen og ting du ikke tenker på. For man bruker jo vekt også. Men jeg leder ikke ann med mye vekt med mindre jeg rir en hest som har lett for å fatte feil galopp. Men da utnytter jeg situasjonen og fatter på bøyd spor også. Utrolig vanskelig. Men håper jeg blir flink til å fatte galopp en gang

--
spoff
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2003 :  11:36:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Nei så alledeles ikke - jeg er fra rett side av Mjøsa! Har faktisk vært med på treninger på Gjøvik tidligere også. Samt trent for et par fra den kanten (Starum-folket).

Dra hjem neste helg - så reiser du til "riktig side" og ser på dressurtrening! Kommer en veldig dyktig instruktør som prater mye. Det vil si, hun forklarer hele tiden - og gir som regel en forklaring man faktisk forstår, og en grunn til hvorfor man skal gjøre så og så.

Er ganske entusiastisk med tanke på den treningen. 3 åringen min skal være med på sin første "treningssamling".

Treningene er stort sett en gang pr måned.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2003 :  11:43:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvem kommer dit? Kan ikke komme, men av ren nysjerrighet. Kan være kjekt å vite..

Selv har jeg vært litt på Ellingsrud og sett på treninger med Paul Fielder noen ganger. Selv om de som rir gjerne rir på mange nivåer over meg så er det innmari gøy å høre på. Prinsippene og poengene er gjerne mye av de samme, og en lærer utrolig mye av å se at faktisk de proffe hestene og proffe rytterne også gjør sine feil. Dessuten rir jo ofte de proffe rytterne unghester, og når de ikke får til ting er det utrolig lærerikt å høre hvorfor hesten gjør sånn og sånn, og hva Paul mener man må gjøre. Selv om han snakker engelsk, så har han tydligvis tilpasset seg engelsk som nordmenn skjønner. Jeg skjønner til og med hva han sier

--
spoff
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2003 :  12:05:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hun heter Marianne Lindberg, og er dansk. Prater imidlertid godt norsk - svensk. Har bodd i Oslo noen år, og trente vel en gjeng i Asker tror jeg.

Metodene bygger på at det skal være letthet kort og godt. Det skal ikke slurves med noe. Hun forklarer alt så det blir "logisk" og man tenker aha ganske ofte. Grunntrening er hovedsaken, for hest og rytter - og hun legger mye vekt på sitsen (selv om hun har gitt opp enkelte). Ingen store tvangsmidler, ingen stygg behandling - hun fører det meste tilbake til rytter. Gjør rytteren sine ting, så vil hesten også gjøre det. Ting tar tid - og vi får akseptere det. Hun er også veldig "rett frem", og sier ting akkurat som det er.

Hun har selv utdannet hester til GP (Lipizzaner sådan tror jeg). Men rir vel ikke så mye nå som tidligere (ryggskade). Hun som rir inn min har trent for henne med sin "gale" hest. Den går nå St Georg, og ble som "ny" på ganske kort tid. Ikke mange hadde trodd det var mulig for noen år siden. Virker til at ekvipasjene hennes kommer sent, men godt. Ser noen av de hun har trent lengre tid, de rir pent og og ekvipasjen er teknisk god + at hestene beveger seg lett og avspent. Harmoni hele veien.

Jeg synes hun er topp å ri for, men må si jeg gruer meg til å begynne igjen også. Heldigvis noen måneder til. Har ikke trent skikkelig på 3 år.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/08/2003 :  14:04:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hmm, er det den Marianne som bruker å være på Lillehammer også!?
I tilfelle har jeg hørt veldig mye bra om henne (og selvfølgelig litt mindre bra, i og med at det alltid er sånn at alle kan jo ikke like alle ) Å holde ting enkelt er en ting alle ridelærere burde ha fått et kurs i..har ridd for noen som "roter" seg kraftig bort innimellom!! Tror hun har hjulpet ei på Gjøvik som selv sliter med ryggen, har hjulpet henne i forhold til ridning altså...

Hvem er det du har ridd for på Starum forresten Vixi!?
Wille!? Hva syns du i tilfelle!? Jeg har aldri vært i kontakt med noen hest som har vært bra nok til at jeg har ridd for Wille, eller sånn _så_ seriøst. Og nå setter pengene effektivt stopp for det meste
Men jeg må jo bare få skryte litt av henne jeg rir for nå. Jeg rir på et helt vanlig dressurkurs på Reppe ridesenter her i Trondheim, hestene er helt vanlig rideskolehester, og vi er 6-8 stk på kurset. Men Lisbeth (som jeg ikke klarer å huske etternavnet til akkurat nå) er helt utrolig flink til å ha et øye på hver finger, og et par i nakken. Hun holder også ting simpelt, hun klarer stadig vekk å få meg iallfall til å skjønne hvordan jeg skal ri det meste av hester
Syns slett ikke det er ille å føle at det faktisk er verdt pengene når jeg går på ridekurs.

Men, gleder meg jo selvsagt til jeg kan anskaffe min egen hest og kaste bort alle pengene mine på treningssamlinger osv!!

Er det forresten nå helga 22-24 at Marianne Lindberg kommer?

Guro

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  04:50:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Av "Starum-folket" har jeg ridd et par ganger for Johan, og litt mer for Christin (??? er det ikke det hun heter... søsteren altså?). Det passet liksom ikke helt med min hest, men - de er jo dyktige nok vil jeg tro.

Marianne er den eneste som "så" løsningen umiddelbart på den hesten jeg hadde tidligere. Og da ble jeg jo "fan" selvsagt. Av Marianne, lettere form for ridning og Passier (var Stübben menneske en gang jeg også) .... var med på treningene med henne som gikk på Gjøvik en periode.

Selvsagt vil det alltid være noen som ikke er fornøyd. Jeg er selv sær, vrang og kritisk. Jeg strevde sinnsykt med hesten min (som bare knakk i nakken) og fikk all verdens idiotiske løsninger fra instruktører. Noen syntes hun bare kunne gå der å "knekke", hun gikk jo fint allikevel (øøøhh... javel?), noen mente gramant var en god løsning for å trekke henne ned, og en tvang meg faktisk til å sitte på dressurtime med armene rett i været for å "løfte" opp hodet. Ærlig talt.... jevnt over skulle ridning foregå med mye tøyle (selv om samtlige pratet veldig om "myk" hånd) og mye sjenkel (= spore). Hesten skulle bøye nakken og løpe... løpe fort! Jeg var nok uvitende, men ikke til de grader. Alle må jo skjønne at noe er feil når hesten skumper rundt med rygg som en tørr, gammel lakrisbåt. Jeg greier ikke for mitt bare liv å sitte skikkelig på en hest som går på den måten. Jeg vil "gynge", ikke sprette!

Så Marianne da... 1 time og vi så "lys i tunnelen". Punkt 1 var salen (som ingen, inkludert meg, hadde tenkt på). Legg den litt mer sånn, og bruk en pad inntil videre - til du får byttet sal... så var det sitsen da. Følte meg som en forvridd potetskrue der jeg satt. Jeg ble regelrett dratt inn i riktig sits med beskjed om at DER skulle jeg sitte (det lyktes ikke helt da...). Så hesten, plutselig skulle den legges ned... og jeg skulle ri mer med sete og lår (hun er veldig flink til å "messe" om akkurat den biten). Den fikk også gå i et helt annet tempo... var den ikke sterk nok, så fikk vi heller la den gå roligere en periode da... og bøy og tøy, bøy og tøy. Myk og rolig hånd... egentlig ting de fleste av oss vet, men... kanskje ikke alltid gjør. Når hesten etterhvert ble stabil "der nede" skulle den gradvis opp, den skulle da ris opp - til forandring fra tidligere. For meg var dette da ganske fjernt - da all ridning for tidligere instruktører medførte 500 kilo som skulle løftes ved hjelp av håndkraft.

Har jo sett et par episoder med misfornøyde elever. Da dreide det seg om selvutnevnte proffer som skulle ri øvelser... syntes de. Ganske festlig å se de bli plassert i laaang form på storvolten med beskjed om at hesten var for dårlig grunnridd, og langt i fra sterk nok til å gå i en slik holdning rytteren krevde. Hun ene ble skittsur !!!

Fordelen jeg ser med Marianne er at hun som nevnt forklarer mye - og slik at man forstår hvorfor. Videre som kan hun selvsagt utrolig mye om både hester og mennesker. Det er aldri noen kjefting og smelling, mer oppmuntring om å gjøre mer så og så... men hun kan kanskje være litt skremmende for noen, ganske skarp i sine uttalelser av og til. En annen "stor" ting med henne er at hun er like entusiastisk uansett type hest. Blant hestene som har vært med har jeg sett typiske dressurhester på St Georg nivå og nedover, fjordinger, x-traver, aktive travere, spranghester m.m. Selve "kronjuvelen" var ardenneren (tror den ble utdannet til middels). M.a.o. en del type hester som en del instruktører bare "fnyser" av.

Kurset er 30-31 (?) august, og muligens er september-treningen 14 dager senere. De skulle prøve å få det til slik i hvertfall.

Du får hive deg på toget og falle av på Lillehammer. Du kan gjerne overta plassen min i senga her... midt i mellom to "sagbruk" i form av en "sambo" og en schäfer... jeg tar gjerne sofaen! Se på tidpunktet dette innlegget er skrevet, og spør deg selv hvorfor????

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  20:08:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Svarer jeg, selv om jeg ikke er dressur-rytter eller noe erfaren egentlig...

Før jeg fatter galopp tar jeg en liten halvparade, så når jeg fatter galopp flytter jeg innerste sitteknoke litt fram, så tar jeg innvendig sjenkel litt fram og utvendige noen millimeter tilbake og presser forsiktig med sjenklene mens jeg skyver forsiktig med setet, og slipper litt på tøylene (mener da at jeg bare tar et litt "løsere" tak rundt dem, ikke gir hesten lengere tøyler eller noe).

Kanskje en heeelt feil metode å fatte galopp på, men virker iallefall, det er verre å stoppe ponnien for å si det sånn, *hehe* :-).

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.