hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kandar
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Kandar
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 06/06/2003 :  01:14:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hei!
Kandar:
Naar kan man begynne med det?
Er det behagelig for hesten?
Fordeler/ulemper?
Hvordan fungerer det?
Noen som bruker det?

Har ikke tenkt aa begynne med kandar, trives godt med trinsen min! Men jeg vil gjerne vite mer om det... vanskelig aa finne stoff om...
Hoorte at Destrier bruker kandar, kanskje du vil dele dine erfaringer;)

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2003 :  03:32:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har ikke så veldig stor erfaring med bruk av kandar akkurat. Begynte imidlertid tidlig tilvenning på min forrige hest, og kommer nok til å gjøre det samme med de jeg har nå. Begynte å skritte på tur med kandaret LENGE før hesten eventuelt skulle gå med kandar. Bare for å venne den til å ha litt "mer" i munnen. Har man en hest som fungerer godt på trinse, er sjelden ridning på kandar noe problem. Det kommer mye an på rytter og hvor fintfølende man er med hånden.

På denne siden står det i hvertfall litt mer om effekten, tøyletak, tilpasning m.m.
http://www.levad.nu/markus/bok/dressyr/dressyr.htm#Kandar

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 06/06/2003 :  08:42:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Har aldri hatt problemer av noe slag når jag har satt på hestene mine kandar. Har bare satt den på, og 'ridd som vanlig'. Lærte det for mange år siden av en meget dyktig berider, som har utdannet massevis av hester til GP nivå. Om dette skal funke, bør hesten ha kommet så langt i utdannelsen sin at den har lært å 'avstøte' bittet. Det vil si at den går i selvbæring uten å behøve noen støtte foran, slik at man kan ri på helt lett kontakt, nesten 'litt hengende' tøyle, d.v.s. at det er kun vekten av tøylen man har i hånden. Og at det er hesten selv som 'avstøter', og går i ettergift, ikke gjennom 'tukling med munnen' fra rytterens hånd. Da er den i mine øyne klar for kandar.

Målet er å kunne ri alle slags øvelser på både stang og vanlig trinse. Veien frem består for min del ofte av at man veksler mellom å ri på trine og stang, ettersom hva som skjer.

Ellers så har Markus beskrevet det godt i artikkelen sin. Her står det meste som man trenger å vite om stangbitt og kandar.
En ting han ikke har med i artikkelen sin, er at et rett (uleddet, ikke nødvendigvis stangbitt) bitt lett kan være 'sagende' i hestens munn. Når hesten skritter og traver, beveger den seg litt om en 'orm'. Avhengig av hvor god rytteren er til å 'gå med' i bevegelsen, altså sitte avspent og ledig, elastisiteten i hesten og hvor stor avstand det er mellom rytterens hånd, så kan et stangbitt virke sagende. Merker man denne tendensen, er 3-1 tøyletak, eller enhåndsfatning å foretrekke. På Spanske Rideskolen rir de alltid med 3+1 tøyletak, nettop av denne grunnen. Har man stangtøylen i en hånd, eliminerer man denne 'sagende' virkningen på bittet. Et leddet trinsebitt virker ikke 'sagende' på samme måte, da hver del 'reagerer for seg'. Kanskje litt vanskelig å forstå, og om du ikke forstår det ordentlig, å vent iallefall med å ri på stangbitt (eller rett trinsebitt).

Fordelen med å ri på kandar, er at man kan kombinere 'det beste' fra begge bittene. For eksempel å er stangbitt et utmerket 'redskap' for å ri hesten rett. Trinsebitt er best når man skal bøye. + Mye mer, som egentlig er for omfattende å ta med her.

Det som er viktig å ha klart for seg - uansett hva man skal gjøre - er HVORFOR. Som regel får man massevis av gode råd om HVORDAN man skal gjøre ting. Spør da om HVORFOR. Dersom den som kommer med det 'gode rådet', ikke klarer å begrunne hvorfor, kan du være sikker på at vedkommende ikke egentlig kan det. Eller om du selv ikke klarer å forstå hvorfor ting er slik - å vent. Kanhende det du har fått forklart er riktig, men du gjør deg selv og hesten en stor tjeneste om du virkelig har forståelse av hvorfor.

Om man tenker etter, er det mye som man tror man kan - men egentlig ikke kan alikevel, når man skal begynne å forklare hvorfor.

En bok som er fin å lese dersom man ønsker å vite mer om ridning på kandar, er boken til Bent Branderup - ridning på kandar. Eller for dem som er virkelig avanserte - Pluvinel's Maneige de Royal. Det som Branderup har skrevet om ulike typer stangbitt i boken sin, har han hentet fra Pluvinel. Boken til Pluvinel er fra 1626, og er av den grunn ikke den mest lettleste boken man kan lese - selv om den er lettere enn mange andre fra samme tid.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 07/06/2003 :  00:46:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Tusen Takk for gode svar... fooler meg litt smartere naa... Jeg skjoonte det riktignok ikke helt, men NOE skjoonner jeg;) Jeg faar vel heller proove aa lese litt om det senere, naar jeg har mer erfaring...

Hesten min baerer seg selv veldig fint, jeg kan ri han paa litt lange tooyler(om de er for lange, strekker han seg etter kontakt), og da holder han seg selv... Kjempe gooy aa ri en saa fin hest;) Men jeg tror jeg er litt for urolig i hendene mine til aa begynne med kandar enda... dessuten virker det litt komplisert;)

Er forresten veldig enig med Destrier... Jeg har ogsaa begynt aa tenke slik: HVorfor?? istedet for HVORDAN? Og noen ganger faar jeg de merkeligste svar til hvorfor: "Hvorfor er ikke viktig, det er hvordan som er viktig!"... for noe tull... Men alt blir saa mye lettere naar man forstaar det, ikke bare vet hvordan man skal gjoore det. Og naa er jeg saa heldig aaa ha en ridelaerer som alltid forklarer hvorfor... Jeg blir bestandig imponert over hvor myehun kan:)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 07/06/2003 :  00:56:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hvordan gir seg som regel selv når man forstår hvorfor.

En annen ting som er fint å spørre seg selv om (når det er noe man ikke får til, eller ikke er helt fornøyd med - er:
Hva er det som ikke 'virker' nå?

Hvorfor gjør hesten 'slik'

Ogsåvidere.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 14/09/2003 :  18:27:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kandar er kombinasjon av 2 bitt,en bridon som er et tynt trinsebitt og et stangbitt som brukes sammen med et hakekjede.
Bridon virker på samme måte som et vanlig trinsebitt,og hever hestens nakke.
Stangbittet virker i hovedsak bakhodet og haken.
Ved å kombinere disse to bittene på samme hodelag kan man finjustere posisjonen på hestens hode.
Et kandar skal kun brukes på godt skolerte hester og av ryttere som vet hvordan det fungerer,og du har ikke brukt for kandaret før du skal ri middels øvelsene i konkuranse.
Trener selv mine hester både på trinse og kandar,synes det er fint at de også får jobbe med bare trinse.
Å venne hesten til å akseptere å gå med kandar (pga at det er "mye" bitt i munnen) kan man gjøre ganske tidlig,med å bruke kandar men bare la stangtøylen henge.
Husk da at bridon bittet er tynnere enn vanlig trinse og derfor virker skarpere.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.