hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - I dag testet jeg ut lang tøyle dressur på egenhånd
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 I dag testet jeg ut lang tøyle dressur på egenhånd
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

heidi2

Skrevet - 05/09/2003 :  09:42:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes et ikke virker som om du aksepterer helt at andre ikke trener på lange tøyler. Jeg trener ikke på lange tøyler men kan hende interessen blir større en gang i framtiden, og klart det kan være nyttig. Ellers så uttaler jeg meg ikke om kontraversade i hendhold til lange tøyler men til ridning. Og ja det er rytteren som skal sørge for at hesten ikke suger mot veggen, men dersom man begynner med versade tidlig slepper man kanskje korrigere hesten for dette i det hele tatt. Dersom hesten trekker mot midten under lange tøyler trening høres det jo veldig fornuftig ut at dere begynner med kontra versade. Men som sagt tidligere har jeg ikke tenkt så mye over forskjellene på disse 2 øvelsene før denne debatten.

Som du sier så er det ikke deg eller meg som avgjør hva som er riktig eller galt, men vi må jo selv følge de linjene vi føler er riktigst for oss og for hesten vi trener! Jeg synes det er kjempespennendes å lese bøker om klassisk dressur og akkurat nå er det en bok av De Kunffy jeg leser. Her er et lite utrag fra boken til Charles De Kunffy: "The shoulder-out is the reverse of the shoulder-in It is not necessary to do it, for by changing hands a rider can supple equally both sides of the horse with schoulder-in alone.

Og med hensyn til piaffe før galopp så er jo dette spesiellt nyttig for x-travere fordi de må lære og bruke bekkenet sitt på en annen måte. Jeg mener traven er den gangarten som egner seg best til skolering, og er litt av denne grunnen til at jeg ikke er så glad i dressur programmene til NRF der jeg synes galoppen kommer inn for tidlig.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/09/2003 :  19:29:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Joda, jeg aksepterer veldig gjerne at man ikke arbeider på lange tøyler, men det var nå engang det denne debatten dreiet seg om...

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/09/2003 :  18:07:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder versade vs. kontraversade under RIDNING, kan jeg vel se en fordel med versade som kontraversaden ikke har. Når man rir versade, oppmundrer man hesten mindre til å sette utvendig bakben ut fordi man har veggen å "lene" seg mot. Hvis man rir kontraversade, er det lettere å miste utvendig bakbein (altså utvendig for kontraversaden) iom at man ikke lenger har veggen som støtte. Dersom bakbenet faller ut, rir man ikke lenger versade.

Men når man gjør kontraversade under long reining, blir det vel litt annerledes da man går på innsiden av hesten. Da kan man bruke seg selv til å hindre hesten i å sette utvendig bakben ut til siden. Har ikke prøvd long reining altså, men dette høres i alle fall logisk ut for meg.

Når det gjelder traver under ridning, så skriver faktisk Podhajsky (i The Complete Training of Horse And Rider) at denne øvelsen normalt ikke rides på den spanske skolen. Begrunnelsen er at det er uheldig å oppmuntre hesten til å sette innvendig bakben inn, fordi man hele tiden ellers forsøker å unngå at hesten krøker seg og setter bakbenet innenfor. Man ser derfor normalt ingen grunn til å ri traver, når man kan ri renvers i stedet. Traver benyttes kun i spesielle tilfeller.

Kontraversade er faktisk ikke nevnt i boka til Podhasjky i det hele tatt. Her beskrives kun versade, traversade, renvers, half pass og full pass. Mener å huske at versade trenes på volte, langs langsiden, i hjørnet og deretter innenfor sporet, i den rekkefølgen. Det er forøvrig dermed ikke sagt at versade ikke ris på "feil" hånd, slik at det blir kontraversade. Men såvidt jeg kan se nevnes ikke denne øvelsen eller rideveien i det hele tatt.

Lite ps sånn i farten: Såvidt jeg skjønner, må det være kontraversade som jeg har hørt Paul Fielder kalle for "shoulder in with a wrong bend". Aner ikke om det er den vanlige engelske termen. Han bruker altså ikke et eget ord som kontraversade, men kaller det bare for "versade med feilbøyning".
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 09/09/2003 :  18:27:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Versade med feilbøyning er noe helt annet enn en kontraversade. Førstnevnte er en grov feil, versade med feilstilling i halsen vil si det samme som at hesten er S-formet i ryggraden, og dette er noe man for enhver pris skal unngå. Det er rett og slett skadelig for hesten når den går slik.

Forøvrig så skiller man på engelsk mellom half pass og travers. Her i Norge gjør vi ikke det, og kaller det for travers også når øvelsen går over diagonalen. Det stemmer ikke at de ikke rir travers på SRS. Det inngår i øvelsene de viser frem. Det Podhajsky mener, er at en hest lett kan unndra seg arbeidet gjennom å traversere - og da er det en uønsket ting - hvilket ikke skal forveksles med at øvelsen travers ikke skal benyttes. Men vær obs på at selve ordet travers kanskje ikke benyttes, eller at det benyttes i forbindelse med traversering.

Som nevnt innledningsvis, så er kontraversade en gammel øvelse, som er 'glemt' blant mange av dagens trenere. Det at den ikke er så vanlig (enkelte mener at den er vanskeligere enn versade 'vanlig vei') - betyr ikke at den er unyttig.

Jeg har her forsøkt å fremheve hva som er øvelsens gode egenskaper, men som med alle andre øvelser kan den også utføres feil, og da har den ingen hensikt.

Mye kan sies om disse øvelsene. Det er få steder i litteraturen hvor kontraversaden blir beskrevet, på lik linje med at man finner få beskrivelser av arbeidet på lange tøyler. Dette er en gammel kunst, som beherskes av noen få - selv på verdensbasis.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/09/2003 :  20:06:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det Podhajsky mener, er at en hest lett kan unndra seg arbeidet gjennom å traversere - og da er det en uønsket ting - hvilket ikke skal forveksles med at øvelsen travers ikke skal benyttes.

Ok, burde kanskje spesifisert at det var traver langs langsiden det gjalt. I boka til Podhajski, står det faktisk akkurat det at den normalt ikke praktiseres på grunn det jeg skrev ovenfor. Hvis han mener noe annet enn han skriver, så kan jeg ikke gjøre noe med det. Forøvrig har jeg personlig ingen ting i mot travers langs veggen, jeg bare gjengir argumentet til Podhajski.

Når det gjelder shoulder in with a wrong bend, så skjønner jeg ikke helt hva denne S-en du snakker om er. Jeg mener å huske at øvelsen det var snakk om, var versade utført langs veggen, men med forbena ut mot veggen i forhold til bakbena, og bøy mot veggen, altså fra bevegelsesretningen. I så fall er vel det det du kaller kontraversade? Det er da vel ikke mulig å bøye hesten i en S-form? Hvis hesten går med forparten innenfor og bøy i bevegelsesretningen, så er vi vel over på renvers? Eller mener du bøy innover, og stilling utover? Det er vel kanskje mulig, og i så fall er jeg enig i at det høres ganske feil ut. Men jeg kan i alle fall ikke skjønne at det er fysisk mulig for en hest å være bøyd både utover og innover.

Hm. Kanskje vi burde ha startet en ny diskusjon om dette ;).
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 09/09/2003 :  22:40:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Er enig med deg dersom øvelsen gjøres i galopp. Galopptravers 'ned' langsiden er en øvelse som normalt frarådes, her pleier man å anbefale renvergalopp isteden. Vanskelig å si hva som menes i boken uten å se hele teksten - uansett, så er det mye som kommer an på når det gjelder dette her. Over diagonalen blir det annerledes, for her skal framparten 'lede' i bevegelsen. De som har vært med å trent på lange tøyler, vet forresten at det er travers over diagonalen det er snakk om, og ikke ned langsiden. I et slikt forum, er det ikke alle detaljer som kommer med. :)

Ellers så synes jeg det høres det veldig rart ut å kalle 'shoulder out' for 'shoulder in with a wrong bend'. For meg så høres det ut som man forsøker å stille hesten motsatt vei i en versade, noe jeg vet P.F. av og til mener man skal gjøre for å få på plass skulderen - iallefall gjorde han det tidligere.

Nok om det, umulig å si uten å ha sett hva som menes i virkeligheten.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/09/2003 :  23:14:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

De som har vært med å trent på lange tøyler, vet forresten at det er travers over diagonalen det er snakk om, og ikke ned langsiden. I et slikt forum, er det ikke alle detaljer som kommer med. :)

Ja, jeg lurte litt på det, altså hvordan man får til en travers fra bakken. Det blir vel vanskelig å få det til langs veggen når man hverken har sjenkler eller sete. Det er kanskje derfor man gjør det på diagonalen?
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 10/09/2003 :  10:45:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det går fint å gjøre det langs sporet også, men det er mer naturlig å gjøre det over diagonalen, spesielt i innlæringen. Når vi rir, bruker vi å lære inn piaff gjennom å gå fra kontraversade i skritt, til noen piaffsteg i travers - og det gjøres langs sporet. Dette er m.a.o. akkurat som 'alt annet' - det kommer an på. Når man arbeider på lange tøyler, bytter man ut sjenkelen med seg selv. Forskjellen er at uten at man gjør det helt riktig - så får man det ikke til (fra bakken). Man får da en utmerket kvalitets-sjekk på hjelperne sine - og det blir også mer logisk hvordan de skal brukes. Veldig interessant.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.