hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye kan en shettis bære ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hvor mye kan en shettis bære ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 24/11/2005 :  19:58:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Den er DRØY etter min mening. Selv om hun driver med oppdrett kan hun likevel være gal.... Det er lov å bruke hodet. Hvis du har sett en hest's skjellet så vil ser du at ryggsøylen/raden ¨henger¨i skuldrene og hoftene, det er faktisk et punkt lengre bak som er uten noe som helst støtte fra ribbein og andre organer. Hvis du absolutt vil ri og er så usikker så kjøp enn litt større hest.

Opprinnelig postet av oleo

OT: *pirkepirke*
Ryggsøylen henger ikke i skuldrene... Ingen beinforbindelse mellom hestens skuldre og ryggsøylen i det hele tatt, bare sener og ligamenter. Hadde frambeina sittet fast i ryggsøylen ville det omtrent også ha vært umulig for oss å ri dem, ville blitt innmari ubehagelige bevegelser iallfall. Bortsett fra det er jeg helt enig i innlegget ditt.

Tilbake til tråden: Jeg synes du er for stor for en shettis, som alle andre her også har sagt, kanskje ikke på vekt, men på høyde. Vil du få noe særlig ut av å ri på en shettis? Ser for meg at beina dine vil omtrent sope i bakken.. Forslaget om islandshest synes jeg er godt, evt en liten fjording eller en koselig nordlandshest. Finnes mange flotte, greie ponnier som er litt større enn shettis uten å være "store hester".

Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 28/11/2005 :  17:32:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes egentlig du skal finne ut av dette selv. Jeg er både enig og uenig. Rir selv en shettis jeg er stor til, men jeg når ikke ned i bakken(ikke mange centimeterne fra), men jeg for til å gi rette signaler, så det går fint med oss. Min mening er at du kan ri den på tur og sånt, men sjenklene vil bli som sagt ett problem. Jeg rir med akkurat på nære nippe med å ha alt for små stigbøyler. Men nå har ikke vi sett deg, så det kan jo hende at du har korte ben! Vi får håpe det for din skyld ;)

Frøya93: Det er klart at hesten kan dra 100kg, men å RI på en shettis når man veier det!? Den dama kan ikke være riktig rett! Shettiser kan bære mellom 70-90kg, men man skjønner selv at man ikke kan ri på en når man veier en plass mellom der. Hesten vil rett og slett ødelegge seg på det vise.

Redigert av - Isabel&Perla<3 den 28/11/2005 17:36:19 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/12/2005 :  10:26:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Den er DRØY etter min mening. Selv om hun driver med oppdrett kan hun likevel være gal.... Det er lov å bruke hodet. Hvis du har sett en hest's skjellet så vil ser du at ryggsøylen/raden ¨henger¨i skuldrene og hoftene, det er faktisk et punkt lengre bak som er uten noe som helst støtte fra ribbein og andre organer. Hvis du absolutt vil ri og er så usikker så kjøp enn litt større hest.

Opprinnelig postet av oleo

OT: *pirkepirke*
Ryggsøylen henger ikke i skuldrene... Ingen beinforbindelse mellom hestens skuldre og ryggsøylen i det hele tatt, bare sener og ligamenter. Hadde frambeina sittet fast i ryggsøylen ville det omtrent også ha vært umulig for oss å ri dem, ville blitt innmari ubehagelige bevegelser iallfall. Bortsett fra det er jeg helt enig i innlegget ditt.

Tilbake til tråden: Jeg synes du er for stor for en shettis, som alle andre her også har sagt, kanskje ikke på vekt, men på høyde. Vil du få noe særlig ut av å ri på en shettis? Ser for meg at beina dine vil omtrent sope i bakken.. Forslaget om islandshest synes jeg er godt, evt en liten fjording eller en koselig nordlandshest. Finnes mange flotte, greie ponnier som er litt større enn shettis uten å være "store hester".

Opprinnelig postet av Anniken B.

Nei, som du ser står det skrevet med gåsetegn, den ¨henger¨ ikke i hoften heller men skal man forklare litt kort så er dette det mest nærliggende. Jeg kunne forklart om hele halsen, at det faktisk starter ved hodet, manken som brer seg noe over ligamenter, at mellom skuldre og hofte så er det ribben osv..... men det var lenden som var mitt poeng, den har ingen støtte overhode Syns det er galskap av oppdretter å hevde at en så liten hest kan bære en voksen mann.... Stygg sak.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 03/12/2005 10:33:36 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 03/12/2005 :  16:01:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forskjell på hvor mye den klarer og på hvor mye som er bra for den.

Jeg tror den kan klare en voksen mann, men jeg tror ikke det er bra for den å bli ridd mye av en som er så tung!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  16:45:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg har lest at en shettis tåler å bære 40 kg over lengre tid. Men om en voksne person setter seg opp for en liten stund (noen minutter) så tar den nok ikke skade av det. Har skjedd på ponnikurs noen ganger at læreren (en voksen mann) satte seg opp for å korrigere ponnien. (en ganske lav og ikke kraftig mann)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Clarisma_

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  19:19:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det egentlig noen som har ett fasit svar her..? det er vel egentlig ingen som kan si akkurat hvor mye hesten kan bære, det kommer vel heller ann på hesten. er jo stor forskjell fra shettis til shettis.. og kanskje hva hesten er vant til... er vel egentlig ikke mulig å si hva en shettis tåler, men man merker nok fort om hesten syntes dette er behagelig eller ikke.. hesten veit jo å si ifra selv, selv om den ikke snakker... eller.. det går ann å se LETT om hesten trives eller ikke.. ser det godt på mine hester bare jeg bytter salene dems... ene har syntetisk sal me cutback, pga manken hennes. og hu andre ha skinn sal.. når jeg bytter sal på dem, så går det bra me hu som får den syntetiske salen, men hu som får skinn salen, hu trives ikke i det hele tatt. hu henger me hode, legger ørene bakover, og er ikke no grei.. men når jeg bytter sal igjen, da er dem snille igjen. opp me hode, ørene fremover og bare koser seg.
men, tilbake til "debatten". det jeg mener er at ingen kan si om det er rett eller ikke, det merker du når du prøver. kanskje ikke lurt å ri hver dag, men litt kose riding.. vil ikke hesten ha deg på ryggen, så viser den det.. bare gå av da, og lei hesten hjem i stedet.. ikke tving den, vær grei og vis at du forstår. hesten sier i fra når det er nok, bare på en litt annen måte enn vi sier gå av, jeg orker ikke bære deg mer:)
Gå til toppen av siden

Dalsrud_Gaard

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  23:08:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDalsrud_Gaard  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDalsrud_Gaard  Svar med kopi av melding
En shettis kan bære opptil 90 kg.
Med variert trening er ikke dette noe problem, men det kommer seff an på den aktuelle shettisen. Den må være vant med tyngde.
Som de fleste andre her, er jeg oxo mer usikker på høyden din.
Mye pga høyden og balanse momentet. men oxo at beine dine vil være ukorrekte og belaste hesten feil. Dette vil gå utover både din og hesten trening. Du får feil sits og hesten blir feillært.
Lykke til med den hesten du velger.
Islandshest var en god ide!

Livet er herlig:) Gå til toppen av siden

Eli K

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  12:48:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva bør max lengde på rytteren til en normalt stor shettis være da?
Jeg har nemlig fått tilbud om å få en shettis til min 3år gamle sønn....mange mener vel at det er galskap at en så liten gutt skal få sin egen hest. Det er ikke meningen at det bare skal være sønnen min sin ponni da, den skal også fungere som selskap for min N/L som ikke takler å stå igjen alene når jeg er ut på tur m kaldblodsen min. N/L hoppa mi må faktisk bindes fast i et tre m kjetting for å kunne stå igjen alene, hun slapper faktisk av da....merkelig! Jeg synes det er forferdelig å forlate henne slik, derfor blir det bare korte rideturer på min andre hest. Så dette har på en måte blitt en vond sirkel! Visst jeg takker ja til shettisen får jo hoppa mi selskap og jeg kan gi den andre hesten min skikkeli morsjon...men da har jeg jo plutselig en tredje hest som trenger mosjon. Noen som har noen meninger??? Samboern min mener at vi har nok med de 2hestene vi har,,,men han er jo ikke spesielt glad i hester da! Hestene mine kommer til å gå på utegang visst jeg får shettisen, så de mosjonerer jo endel i innhegninga si. Det følger også m vogn til ponnien, så N/L kan jo henge m på tur bak vogna, da får jeg mosjonert 2stk samtidig!
Jeg er foøvrig 154cm høy, og kan vel ri ponnien litt jeg også??!
Håper på svar og råd
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  16:30:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Da jeg red på ridekurs ble jeg plassert på shttiser endel ganger. Skal nevnes at jeg var rundt 155 cm høy da. Fikk itl å ri hesten ordentlig, og hadde ikke noe problem. Så en liten tur nå og da vil nok gå bra vil jeg tro.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Hanne & Reggie

Skrevet - 07/01/2006 :  13:17:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk høre at en shettlandsponni skal kunne bære en voksen dame...
(uten å mene at jeg har rett, bare hørt det)
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  02:31:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
En shettlandsponni KAN selvsagt bære en voksen.men det er ikke SUNDT!
Samme med islandshester(som jeg,ganske stor:1,69 høy,65kg).De må trenes opp for å bære rytter!Må ha masse bakketrening når man kan (får ikke ridd noen steder om vintern vi)
Men med riktig og god trening kan de gå med større ryttere.

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Eliza E.K.

Skrevet - 14/01/2006 :  16:56:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
en god og grei tommelfingel regel er at en ponni/hest ikke bør bære mer en 15% av sin egen kroppsvekt (da er utgangspunktet en normal-vektig ponni/hest).

Personlig synes jeg nok 50kg er absolutt i toppsjiktet av hva en shettis bør bære.
Som skrevet av andre her...det er stor forskjell på hva de kan, og hva de bør bære.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/01/2006 :  17:25:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor kommer den tommelfinger-regelen fra? Da må jo en voksen mann (på rundt 90 kg) opp i hester på 600 kg...? (Kun stooore dølehester/shirehester)??
Jeg veier rundt 75 kg, og skulle da ridd på en hest på minst 500 kg? (Rir nå en kaldblods som jeg tipper veier rundt 350-400 kg).

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  01:07:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eliza E.K.:
50 KILO?! En shettis kan bære myyyyye mer enn det! Du regner sikkert med den shettis på falabellastørrelse, men jeg har vært borti shettiser som blir ridd av voksne folk flere dager i uka, noe som gjør den ekstremt sterk, og ikke det man kan kalle ''svak'' i forhold til det andre. Tenk at shettisen kan bære mest i forhold til størrelsen!? Jeg sier ikke at den BØR det, men den KAN det..
Klems

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 15/01/2006 :  13:37:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare tenk på islandshesten f. eks. De bærer jo lett en voksen person i flere timer uten problemer. Jeg regner at en gjennomsnittlig islandshest veier rundt 300 kg. En gjennomsnittlig mann m/utsyr veier ca 90 kg. Da bærer jo hesten faktisk 30% av sin kroppsvekt.

Jeg tror hvor mye en hest kan bære avhenger i større grad av hva slags type hest det er, samt muskulatur og kroppsbygning, enn hestens kroppsmasse/vekt.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.