hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye kan en shettis bære ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hvor mye kan en shettis bære ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Emblan-min

Skrevet - 12/11/2005 :  20:49:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hello!

Jeg lurer her på, hvor mye en shettis egentlig kan bære. Hvis vi da tar meg, som er rundt 1.69 høy eller noe (veldig høy) og veier rundt 40 til 45 kilo.. Tror dere en shettis ville klart å hatt meg på ryggen da? Tror dere jeg kunne fikki en shettis som i det hele tatt var stor nokk liksom!? Det er så dumt dette, kanskje det er noen andre små hesteraser som minner om shettis!? Uansett så var det vel dette jeg lurte på. Om en shettis generelt kan bli ridd av ei 1.69 høy jente på 40-45 kilo, på turer, bare sånn koseridning liksom = ) Håper noen kan svare her ; )

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  22:30:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Den ville nok ikke hatt noe problem med tyngden, men lengden blir nok værre. Du vil umulig klare å gi korrekte sjenkler, og jeg vil se for meg at shettisen vil få problemer med å balansere deg korrekt. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  22:33:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Den har nok ingen problemer med å bære deg. En shettis kan bære en voksen mann. Men det vil være svært vanskelig for deg å ri den. Beina dine vil jo slepe i bakken eller du vil sitte med knærne under haka. Såg at du var på jakt etter fôrhest og at du steller islandshester. Hvorfor ikke ha en islandshest på fôr? Det finnes jo ganske små av dem (selv om du nok burde ha en stor en). Jeg vet om en blanding mellom shettis og island, men den ville nok også være for liten for deg. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/11/2005 :  00:23:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
En shettis bør da for all del ikke bære en voksen mann!

Men jeg synes du skal spørre deg selv: Hvorfor vil du ha denne shettisen? Fordi den er søt eller kul, eller fordi det er en hest du tror du vil ha glede av som en hest (ikke en kosebamse)? Hva skal du bruke den til? Kommer du til å gi den den mosjon den faktisk trenger, på dens premisser? Jeg tror at for at en hest og rytter skal trives sammen på sikt, bør de passe sammen, også størrelsesmessig. En shettis kan sikkert passe deg - hvis du er innstilt på å gi den en fornuftig type mosjon. Og når du er såpass høy, vil jeg påstå at det mest fornuftige er å kjøre den, og å jobbe den fra bakken. Er det noe du er interessert i å gjøre hver dag?

Synes forslaget til Frøya om en islending høres fornuftig ut, hvis du er interessert i å ha en litt liten, sterk hest som også er en ridehest.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  19:36:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg sa ikke at den bør bære en voksen mann, men at den klarer det. Selvfølgelig ikke over lenger tid eller til daglig, men de er faktisk utrolig sterke. Så vidt jeg har hørt, den sterkeste hesterasen i forhold til størrelsen. Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  19:46:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
en shettis kan vel bære rundt 60 kg har jeg hørt i allefall.
- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  22:58:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke at du gjør veldig lurt i å ri en Shettis. Ikke over lengre tid ihvertfall. Men da tenker jeg ikke på tyngden din som no problem, men fordi du er for høy.
Det største problemet for en Shetland er ikke vekten, men som regel høyden på rytteren. Når rytteren blir ragende veldig høyt på ponnien blir det utrolig ustabilt og vondt for en så liten ponni å holde en god balanse. Utrolig mange rideskoleponnier har fått store ryggproblemer pga nettopp dette. Det fører til at den blir gående og spenne seg og ha problemer med å arbeide i rett form, noe som forårsaker stiv muskulatur, forkalkninger etc. Det er også nesten umulig å få en sal til Shetlandspopnni som passer både hesten og store ryttere. Ett problem blir da å skvise seg ned i salen som da vil svare med å fordele trykket på hestens rygg helt feil.

Jeg har ei Shettishoppe som er forholdsvis stor, å hun er av den kraftige typen. Men jeg ville ikke ridd henne, det lar jeg heller min yngste søster gjøre. Koser meg heller på kjøreturer jeg.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/11/2005 :  00:00:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, hadde jeg hatt en shettis, hadde jeg ikke sett noe poeng å sette en mann på den for et eneste minutt en gang. Med mindre det var snakk om en veldig pitteliten mann ;)

Men poenget er uansett, det tror jeg at vi er enige om Frøya, at dette kanskje ikke er rett ponni for en jente på 169 av forskjellige grunner. Jeg synes man skal tenke nøye igjennom grunnene til å skaffe seg ethvert levende dyr. Skal man ha et kosedyr, så er kanskje kanin tingen. Skal man ha en turkamerat som også kan ligge foran peisen, så er hund tingen. Skal man ha en ridehest, bør man skaffe seg en hest som er *egnet* for at man rir på den. En shettis er egnet som ridehest for barn som er passelig store, ikke for oss som egentlig er alt for lange..
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  09:13:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg synes heller ikke at voksne menn skal ri rundt på shettiser. Poenget er at det ikke er vekten som er den største utfordringen når det gjelder hvem som kan ri dem. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  15:22:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

det kommer jo an på hva hesten er trent for. er den vant til og gå med barn på 30 kg på ryggen blir det jo altfor tungt å bære en voksen mann.
men som Ragnild E sier, ser jeg oså for meg at den kan få litt problemer med å balansere deg. men som kjørehest er den jo ypperlig!

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 16/11/2005 :  18:45:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ser ingen problemer med at denne shettisen kan BÆRE deg, men høyden blir kanskje ett lite problem? Jeg har en shetlandsponni som er 112cm høy, jeg er selv 160 og veier mellom 40-50 kg! Vi går veldig godt sammens, og har ingen problemer å ri henne! Rir både dressur, og har ridd sprang en gang med henne. Shettiser kan bære opp til 90kg, og den som sa at den bærer bare 60kg er tull. Har du prøvd å ridd denne shettisen, og hvordan gikk det? Bare turridning ser jeg ingen problemer i, men det er nå min mening ;)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/11/2005 :  22:01:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
KAN bære 90 kg, men da hadde jeg sagt stakkar hest! Jeg klarer også å bære kjæresten min på 93 kg på ryggen, men kort for en meget kort distanse!!!! Så om du skal ri ponnien en time eller noe, så bør du være under 60 kg mener jeg, og helst lavere enn det også!

Redigert pga skrivefeil

Redigert av - TORHILD den 16/11/2005 22:02:41 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  22:47:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Poenget her er jo som vi alle er enige om, at det ikke er vekten som er utfordringen for hun som spurte om råd, men høyden. Om en shettis kan bære så eller så, spiller ingen rolle. En person på 90kg eller 60kg vil uansett være alt for lang til å ri en shettis. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  00:04:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter min mening er ikke høyden et reelt problem, snarere et praktisk og utseende messig problem. Det jeg vil kalle et problem er hvor man havner på ryggen av en slik hest. Mange sier at islandshesten er sterk også, derfor rir man to en så sterk hest. Problemet blir at hesten bærer den ene rytteren rett på lenden. Dette kan bli et problem på en shettis også, at man havner for lang bak. Liten hest, liten rygg, mindre bæreflate....stor belastning. da hvis rytteren i tillegg er tung så vil jeg påstå at dette er en lite klok gjerning.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Frøya93

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  18:04:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
100 kg ikkeno problem sa hun jeg kjøpte mn shettis.... od det tror jeg på ! hun driver med opdrett Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 24/11/2005 :  19:37:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den er DRØY etter min mening. Selv om hun driver med oppdrett kan hun likevel være gal.... Det er lov å bruke hodet. Hvis du har sett en hest's skjellet så vil ser du at ryggsøylen/raden ¨henger¨i skuldrene og hoftene, det er faktisk et punkt lengre bak som er uten noe som helst støtte fra ribbein og andre organer. Hvis du absolutt vil ri og er så usikker så kjøp enn litt større hest.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.