hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye kan en shettis bære ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hvor mye kan en shettis bære ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

*sunflower*

Skrevet - 21/01/2006 :  13:10:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har 2 shettiser som jeg rir på.. de er ca 1.10 begge 2 og jeg rir litt sprang og ponnigalopp med dem.. Men jeg veier 45 og er 1.57 høy, og når noen av dere sier at en sjettis kan bære en voksen mann på 100 kg, blir jeg veldig provosert... Hvis en sjettis er vant med å bære tunge mennesker er det jo greit, men du har ingen nytte av en sjettis hvis du ikke skal bruke den til kosehest, selskapsponni eller kjøreponni...
Hilsen Lise
Gå til toppen av siden

nordlyng

» VIP

Skrevet - 26/01/2006 :  19:52:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Hei.

Dere som sier så mye forskjellig om shettis har dere selv ridd shettis.

Vi driver med avl på shettis og de blir ridd av både voksne og barn. Faktisk liker shettisene mye bedre å bli ridd av voksne en barn. Antar det har med balanse og bestemthet å gjøre.

Våre shettiser er fra 86 til 95 cm og fungerer fint på times turer med voksne ryttere. Er sjøl 169 og rundt 62 kilo.

Shettisene går både dressur øvelser og fatter uten problem alle gangarter.

Shettiser er avla for akkurat det å vere råsterke kompakte arbeidsmaskiner. I kullgruvene der de var i arbeid før i tida drog de tunge kullvogner dagen lang og noen steder bar de tunge bører på ryggen.

I følge shettisorganisasjoner internasjonalt skal en shettis kunne bære 120 kilo 1 time hver dag.

Så det er ikkje noke grunn for at den ikkje skal kunne bære voksne folk.

Kjenner ei som avler på shettis som hopper sprang med hingsten sin og ho er nok rundt 185 cm.

Det kommer sjølvsagt mykje an på bygningen til ponnien og trening men våre syns i hvertfall det er kjempegøy å bli brukt og har ingen problem med vekt hvertfall.

Mvh Dagmar Vigdis.
Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  12:19:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en shettis hingst på 4år. Han elsker å arbeide spes med meg på ryggen jeg er 1,63cm og 65kg å det bryr ikke han seg om.
Han viser seg på to forskjellige måter når jeg sitter på han og når dattere mi sitter på han. Han er mer arbeidsvillig når han får en sterkere rytter,når dattra mi sitter på blir han en sånn typis shettis gjør som han vil.
Jeg å har lest det at en shettis kan bære så mye som 100kg, Disse små ponnien har gjort mye tungt arbeid dem ble avlet opp til det.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.