hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Champion Energi
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Champion Energi
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

TML

Skrevet - 07/11/2005 :  21:00:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anniken B: Egne erfaringer er jo en ting, følte bare behov for å presisere litt "fakta" ettersom du skrev: "Du kan godt gi bygg i tillegg for aa faa litt "langsommere" energi"

Team Luffe: Soyabønner er bønnene fra soya og ligger "kapslet" inni et skall (belgen). På samme måte som sukkererter eller grønne bønner. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare, men håper at du forstår "tegningen"
Gå til toppen av siden

Alerta

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  14:55:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlerta  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlerta  Svar med kopi av melding
Hei
Ettersom Energi inneholder mellom 30-50 % ser det ut til,trenger jeg ikke å gi byggpellets i tilleggOg kan jeg kombinere med betfiber

PS:Er Biola/Kefir bra for tarmfloraen

Side by side,or far apart,you'll always live inside my heart
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 08/11/2005 :  16:38:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kan sikkert kombinere med betfiber også, med mindre det står på at det ikke er bra. Jeg liker også å gi betför, hestene elsker det, og det er svært drøyt.
Jeg ga biola til Wanda da hun var løs i magen, ble bra igjen etter noen dager (fikk ca en liter om dagen) Det blir vel litt dyrt å gi dersom du skal gi det kontinuerlig som et fôrtilskudd, finnes andre ting på markedet for å regulere tarmflora til hest som du får kjøpt i større pakninger. F.eks yea-sacc fra FK, dette er et slags gjærprodukt som skal holde tarmfloraen ved like, samt at det er bra for hester som har hatt magesår. Har ikke brukt det selv, men en hest på folkehøgskolen jeg gikk i fjor fikk det, og hun ble mye bedre.

Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 08/11/2005 :  23:54:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk uansett å sørge for at det blir en god balanse i fôringen, med riktige forhold mellom de ulike næringsstoffene.

Yea-Sacc er også inkludert i en del ferdige fôrblandinger
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  23:55:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Hadde ei hyperstressa kaldblodshoppe før, som blei lett tynn. Ho brukte mykje energi berre på å stå i boksen sin til og med. Prøvde vel alle champion-typane trur eg.. Men når eg begynte med Energi da løyste ting seg fort, ho roa seg betraktelig ned, og begynte endelig å legge på seg. (Fora med bygg,alfalfa og soyaolje i tillegg)
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Alerta

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2005 :  21:00:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlerta  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlerta  Svar med kopi av melding
Gunvor og løkki:Ble hun mye roligere når du red henne og eller Setter utrolig pris på deres erfaringer om Energi om stressa hester,så bare skriv ivei

Side by side,or far apart,you'll always live inside my heart
Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  12:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder Energi, så er det en kraftfor type som er spesiallaget for å gi bygg eller havre ved siden av. Man kan lese om det på www.fk.no. Selv forer jeg også med energi og er kjempe fornøyd Og jeg har også en hest som blir litt for gira av havre.
Hun får pr dag 2 kg Energi, 1 kg bygg, 1 kg betfor(hun elsker betfor) + ca 1 dl soyaolje, red cell og ølgjær.
Dette er en hest som er 180 cm i mkh, 800 kg og som blir brukt middels hardt 6 dager i uken.
Hun er nå rolig og lett håndterlig, i motsetning til den perioden hun fikk havre. Pelsen er fin og blank, hovene gode og hun er i passe hold.
Hun brukes stort sett til dressur og turridning.
Energi vil jeg på det sterkeste anbefale.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  16:43:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eeeh, Ch. Energi er jo basert på bygg, så hvordan kan det være meningen at man skal gi bygg ved siden av? Kunne du kommet med en direktelink til hvor FK skriver dette? Jeg fant det iallefall ikke. Som jeg har sagt tidligere, så er Ch. Energi laget for å kunne gi så mye havre som nødvendig ved siden av for å få den energi boosten som havren gir, men jeg har aldri hørt noen nevne bygg og Ch. Energi i samme setning.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  18:43:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
www.fk.no/article/articleview/2292/1/367/

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  21:18:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Merkelig... Har alltid lært at man ikke skal fôre med bygg i tillegg når man fôrer med Ch. Energi... Uansett så skjønner jeg ikke vitsen med å fôre med bygg heller når man har alternativer som er bedre for hesten å fordøye.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Alerta

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  21:26:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlerta  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlerta  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Som jeg har sagt tidligere, så er Ch. Energi laget for å kunne gi så mye havre som nødvendig ved siden av for å få den energi boosten som havren gir, men jeg har aldri hørt noen nevne bygg og Ch. Energi i samme setning.
Opprinnelig postet av kristy

Kristy,når du skriver dette så blir jeg egentlig i tvil,for du skriver at Energi er laget for at man skal gi Havre itillegg,mn d jg har vært ute etter er et för som man ikke skal gi havre i tillegg,for han er en hest som föret går lett i toppen på.Derfor tenkte jg Energi var ideelt,siden d ikke var tilsatt havre..............

Side by side,or far apart,you'll always be inside my heart
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  21:31:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
På felleskjøpet sine internettsider www.fk.no kan du lese om Champion Energi, der står det at det er beregna for dei som forar med bygg og/eller havre i tillegg.

**Team Luffe**: Ja ho blei roligare å ri også. Hadde ho i 9 mnd, på den tida gjekk ho fra å spinne rundingar med ein gong ein satte seg oppå, til å kunne gå kort gallopp på venstre hand. Men det var siste 3 mnd (da eg begynte med energi), at den største forandringa kom. Kan ikkje seie 100% at det var kun kraftforet som gjorde susen, men trur at det var den største grunnen til at ho roa seg. Var framleis gira, men ikkje hyperstressa. Kunne f.eks ri med slakke tøylar i skritt på ein god dag, før eg begynte med Ch.Energi var det ein god dag om vi i det heile tatt skritta:) Ho var tidligare travtrent, og ikkje så mykje brukt til ridning så vidt eg veit. Gjorde det for øvrig knallbra på travbanen etter at eg sendte ho fra meg igjen, så trur dei han godt av avkobling fra travmiljøet av og til:)

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  08:28:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei team luffe

Jeg tror du trygt kan fore med Energi i ditt tilfelle Hvis du går inn på linken og leser om foret så ser du selv at Energi IKKE inneholder havre og at du selv kan velge om du gir bygg eller havre ved siden av. Dette står jo svart på hvitt på produsentens nettside. Siden min hest IKKE bør ha havre valgte jeg altså å gi bygg ved siden av. Inne på siden til produsenten er det også satt opp forslag til foring.

Lykke til med foringsplanen

Hilde
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  09:35:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kristy,når du skriver dette så blir jeg egentlig i tvil,for du skriver at Energi er laget for at man skal gi Havre itillegg,mn d jg har vært ute etter er et för som man ikke skal gi havre i tillegg,for han er en hest som föret går lett i toppen på.Derfor tenkte jg Energi var ideelt,siden d ikke var tilsatt havre..............

Nei, jeg skriver at man skal kunne gi så mye havre man vil ved siden av. Ikke at man skal gi havre. Men kan kan, hvis man vil. Jeg gjør det ikke, fordi Lita koker over og jeg ikke har bruk for noe ekstra energisk hest nå.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  11:07:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv foret med følgende forplan

4 liter havre
1 liter bygg
2liter energi
1 dl olje(varierende type,oftest solsikke/oliven)
tillskudd i form av biotin,salt(før 2 ss,økt nå),vit fra FK,og ekstra kalk(før,kuttet ut nå...)

Fri tillgang på ensilert høy.

Dette er på en traver i full trening,som tåler godt mye energi-rikt for uten at det "går ham til hodet". Ensilagen er analysert,men husker dessverre ikke verdiene. Verdiene ble sendt med når jeg fikk foretatt en forplan-analyse,og klipper her ut litt av svaret jeg fikk... :

Kopi av melding:
Resultatet av selve analysen er oppsiktsvekkende godt, sett fra et ernæringsmessig hold. Rasjonen er godt sammensatt, med noen få unntak. Det er kun verdien for natrium som viser et relativt stort underskudd.

- Behovet for natrium eller vanlig salt varierer sterkt og påvirkes av omgivelsenes temperatur og hestens arbeidsintensitet. Behovet om vinteren (oktober - april) tilsvarer 60 % av behovet om sommeren. Hester i hard trening kan ha problemer med å regulere saltinntaket. De bør derfor gis en kontrollert mengde salt hver dag. Anbefalt mengde salt til hester i trening om vinteren er 5-6 gram per 100 kilo kroppsvekt, om sommeren 6-10 gram, da hestene svetter mer. Visste du at det må være elektrolytter (natrium, kalium og klor) i tarmen for at hesten skal kunne omsette energi under konkurranse?

Ellers vil jeg få bemerke verdiene for fordøyelig råprotein, lysin, sink og vitamin A. Disse ligger i grenseland høyt. Ensilasjen står for rundt 50 % av tilførselen til disse næringsstoffene. Dette behøver ikke være negativt.

Dagens fôrplan er meget fornuftig satt opp, og kan trygt fortsatt brukes. Eneste forandringer er: Så lenge hesten ikke har tilgang til saltstein, vil jeg anbefale deg å tilføre mer havsalt. 5 spiseskjeer daglig vil dekke behovet i den varme årstiden. Som du kan se av analyseresultatet, kan kalksteinmel trygt sløyfes. Hesten får nok kalsium fra det øvrige fôret. Grov-/kraftfôr står for 80 % av tilførselen. Det at du tilfører hesten ekstra biotin, har jeg ikke tatt høyde for. Har du god erfaring med dette, synes jeg du godt kan forsette med det.

Men vil legge til at selv om denne forplanen fungerer bra på min hest,så er den også tillpasset hans hold,vekt,og ikke minst,trenings-mengde...så det vil nok ikke fungere å bare kopiere denne planen!

Grunnen til at jeg har limt inn fra analysen ,er for å vise at det faktisk kan fungere bra å fore på bygg ved siden av...man må bare ta hensyn til både hesten og trenings-mengder,og se på om det er riktig plan for den spesielle hesten,eller hva man evt må justere på....

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.