hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gjesping
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Gjesping
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Olithyon

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  20:26:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Forhesten min har fått en skade nå, og kan ikke ries på en stud. Fouten leieturer blir det ekstra mye tid til kos og stell når jeg er i stallen. I dag måtte jeg bare le, jeg stod og holdt på med manen hans, løste opp litt floker og generelt bare koste med han. Plutselig begynte han å gjespe; sikkert 10 ganger på rad. Jeg gjespet tilbake, også gjespet han igjen. Dette skjedde flere ganger. Han stod med mulen nesten i gulvet og så ut som han slappet av. Noen som vet hva denne gjespingen er utrykk for? Bare velvære?
Mvh Christine

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  20:37:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
gjesping er en måte å komunisere med "flokken", du har sikkert lagt merke til at gjesping "smitter"?
slik er det med de fleste pattedyr, de gjesper når de følesr seg trygge som for å si "det er trygt så nå kan vi roe ned"
fikk tips av en "hunde-dame" at om hunden min stressa seg opp skulle jeg stå å gjespe til han... og det funker faktisk...:)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  21:18:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Må bare legge til at jeg gjespet når jeg leste dette :-P Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  23:39:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Haha, jeg og :P

Cisco gjesper nesten alltid når vi har ridd og jeg har salt han av. Da gjerne flere ganger. Kjæresten var særdeles begeistra for de store gjespene hans, øya blei så morsomme sa han

En annen ponni på stallen gjesper alltid når eiern kommer med hodelaget.

Hester er så søte når de gjesper atte :)
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 21/10/2005 :  13:33:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Oregon gjesper også når jeg kommer med hodelaget.Hva kan det komme av?
Han stritter ikke imot når jeg skal ta det p,men med engang d er imunnen så spenner han kjevene.
Bittløst gjør han naturlig nok ikke seg noe av.

Eva
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2005 :  23:45:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Hahaha,det gjør Vindur også stadig...tellte engang 17 gjesp etter en tur
Gjeeesp!

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Svingen

» VIP

Skrevet - 28/10/2005 :  01:35:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hahaha,det gjør Vindur også stadig...tellte engang 17 gjesp etter en tur
Gjeeesp!

Opprinnelig postet av Lise&Vindur;)

He he - min gamle hest gjorde alltid det når vi kom tilbake til stallen. Mellom 15 og 20 gjesp hver eneste gang, laange gjesp. Har alltid synes at det var så søtt og snodig

Veni, vidi, visa... Gå til toppen av siden

Sambalabamba

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  18:37:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSambalabamba  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSambalabamba  Svar med kopi av melding
Gjesping kan også bety at hesten underkaster seg. :) Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 25/11/2005 :  14:36:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vitenskapelig påvist at men begynner å gjespe når man leser om gjesping....Gjeesp.. Gå til toppen av siden

Idtulla

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  20:39:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!
Oregon gjesper også når jeg kommer med hodelaget.Hva kan det komme av?
Han stritter ikke imot når jeg skal ta det p,men med engang d er imunnen så spenner han kjevene.
Bittløst gjør han naturlig nok ikke seg noe av.

Eva

Opprinnelig postet av oregon

Dette kan være fordi han ike liker bittet av en eller annen grunn.. gjesping kan være positivt og negativt. hvis hesten stresser vil den ofte begynne å gjespe. det er for å dempe deg og seg selv.. siden han strammer kjeven etter bittet at er kommet i munnen ville jeg ridd uten bitt hvis han reagerer fint på d, for han liker d sannsynligvis ikke.. hester vil ofte gjespe hvis de har vondt og for å få deg til å fjerne smerten..

T.ulla
Gå til toppen av siden

South_Victor

Skrevet - 24/12/2005 :  01:25:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg har lært er at et gjesp hos en hest kan bety to ting. det ene er at hesten er trøtt, men i denne sammenheng der man kommer fra tur eller er på tur ut på tur , så er det nok den andre betegnelsen som jeg tror det er.

Nemlig det at hestens gjesping er å avspenne seg på, dette er bare positivt og er en for m for avslappning for hesten. den viser at den er trygg i sin situasjon og slapper virkelig godt av. Dette er en trygg situasjon for hesten som den kjenner i fra før og vet er trygt.

Min hest gjesper før jeg skal ut, med det samme jeg kommer med hodelaget begynner hun å gjespe, har overhode ingen problemer med å få på bitt eller problemer når jeg rir henne. Så jeg synst det virker rart dersom gjespingen skal ha forbindelse med at bittet er vondt elr no sånt.

Min mening er nå at hesten avspenner seg når den gjesper. dette kan den gjøre både før turen og etter turen. Hesten koser seg og slapper av.. Ikke noe uvanlig, og heller ikke noe å være redd for.

Kos dere videre på hesteryggen, og god jul til dere alle

Mvh vip hestemarked ; Jinx^
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  23:13:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hehe... Brave Star gjespet også MYE før, da han sto hjemme... Sinnsykt morro å se på..
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

*Jane*

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  12:01:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg rir gjesper også ganske mye. Spesielt når han skal få på seg hodelaget. Hvis man gjesper tilbake fortsetter han og hvis man titter inn i munnen hans tvinger han fram gjesp på gjesp. Litt søt når han står der og prøver å gjespe for harde livet :-) Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  14:49:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Gjesping kan og være et tegn på magesår. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  15:55:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er vitenskapelig påvist at men begynner å gjespe når man leser om gjesping....Gjeesp..

Opprinnelig postet av xasup3

jeg har ikke gjespa

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  16:11:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er vitenskapelig påvist at men begynner å gjespe når man leser om gjesping....Gjeesp..

Opprinnelig postet av xasup3

Jeg greide ikke å holde meg.. *Gjeeesp*

www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.