hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gjesping
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Gjesping
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  19:11:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gjesping kan og være et tegn på magesår.

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

På hvilken måte henger det sammen? Fint med forklaringer på ting, og ikke bare påstander. Jeg kan jo komme og si at gjesping kan være tegn på at hesten har ørebetennelse og folk kan tro på det, men er det sant? Ikke for fem flate øre. Ikke det at jeg tror du bare finner på noe, men det er alltid greit med en forklaring på hvorfor.

Redigert av - Ragnhild E den 27/12/2005 20:09:50 Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  19:19:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
skulle akkurat til å si det samme Ragnhild. fint med forklaring på ting..
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  00:17:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
gjesping er en måte å komunisere med "flokken", du har sikkert lagt merke til at gjesping "smitter"?
slik er det med de fleste pattedyr, de gjesper når de følesr seg trygge som for å si "det er trygt så nå kan vi roe ned"
fikk tips av en "hunde-dame" at om hunden min stressa seg opp skulle jeg stå å gjespe til han... og det funker faktisk...:)

Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

Off Topic:

Jeg har forstått det sånn at når hunder gjesper, prøver de å ´dempe´ en situasjon. Om du ser barn går frem til hunden din veldig brått, vil den snu hodet bort, og gjespe. Eller om folk er uforsiktige og skaper en situasjon hunden ikke trives i.
Kan jo hende at når du gjesper til din egen hund, at du ´demper´. Altså prøver å snu situasjonene litt.

Tror forøvrig ikke at gjesping betyr det samme for hester og hunder. Da hunder er rovdyr og streber etter å være med i flokken. Og hester er fluktdyr som løper om de finner en situasjon truende...

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  11:29:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Tja jeg fikk en himmla god forklaring av Anne Wangen (veterinær) da jeg hadde en hest vi mistenkte magesår på. Den hesten gjespet mye. Hesten ble satt på Pronutrin om jeg ikke husker feil og blander to medisiner nå.. I hvertfall en magesår light medisin. Hesten sluttet å gjespe ca halvveis i kuren, og de andre symptomene forsvant. Trolig hadde han ikke skikkelig magesår, bare begynnende. Grunnen til denne gjespingen sa A. Wangen var noe med at de prøver å dempe syren i magen på denne måten. Selvsagt gav hun en langt bedre forklaring enn dette, men det er vel 4 år siden.

Sier ikke at alle hester som gjesper har magesår, men om man har en som gjesper mye og kanskje også er dårlig i magen så kan man i hvertfall vurdere det.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 28/12/2005 :  14:38:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester løsner også spenninger i kjeven ved å gjespe... Dersom man har hatt en lastetur med hest som har føltes stressende og spent for hesten kan dette sees etterpå. Har også sett det på hester i arbeid, eks på ridebanene hvor det da har dukket opp situasjoner med trener/eier med skjenn og krangling. Dessuten kan hester gjespe mye av samme grunn som oss. Dette ser jeg godt dersom det har vært ordentlig rusekvær ute en natt(hesten min går på løsdrift)ofte da også i sammenheng med at hun er våt. Hender huset deres blir vått og klinette som da igjen gjør at de står vesentlig mere. Lille folen min gjesper også dersom været har vært veldig dårlig, noe som tyder på at søvnen også blir dårlig. Da legger han seg til å sove med en gang han kommer inn i stallen på deilig tørt underlag.
Dette med magesyre er trolig også et svar, har hørt lite om dette.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.