hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vinter/snø = sprek og uregjerlig hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 vinter/snø = sprek og uregjerlig hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  22:37:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Noen andre som opplever at hestene blir spreke og spretne nå på vinteren?

Blir helt oppgitt jeg... og kan ikke komme på noen annen grunn enn årstiden :/

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Eikdokka

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  23:08:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Eikdokka blir også ekstra sprek når det er kaldt ute.

Men hvis jeg er flink å holde henne i gang både fysisk og psykisk er det ingen problemer
Ikke problemer om hun står noen dager heller da, men kan regne med litt ekstra hopp og sprett.

Therese
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 21/12/2005 :  23:42:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har opplevd ting som tyder på det ja.. Kanskje de blir litt sprekere i hodet når det blir kaldt? Min hest blir også litt ekstra kikkete de første turene i snø, for da ser hele verden plutselig helt annerledes ut :) Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  00:20:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en hest som elsker snø jeg da, så hun er helt ekstrem. Hun blir ikke ekstra frisk, men så utrolig glad at det bobler over for henne. Men de fleste hester blir sprekere på vinteren. Med kulden så kommer også en ekstra friskhet i luften, og den blir tørrere og lettere, noe som fører til at det blir lettere å puste. Merker på meg selv at det er lettere å gjøre ting når det er kaldt (Under 5 minus), regner med det gjelder for hestene også.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 22/12/2005 :  00:32:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men de fleste hester blir sprekere på vinteren. Med kulden så kommer også en ekstra friskhet i luften, og den blir tørrere og lettere, noe som fører til at det blir lettere å puste. Merker på meg selv at det er lettere å gjøre ting når det er kaldt (Under 5 minus), regner med det gjelder for hestene også.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Opprinnelig postet av kristy

Jepp! Enig der. Hester har jo en mye lavere "trivselstemperatur" enn oss. Så når det blir noen minus er det sikkert mye mer "behagelig" å jobbe, så da blir de litt mer livlige:)

Masse snø å litt småsprek hest er jo gøy da

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  09:01:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Husker jeg laget et slikt emne i fjor...

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=4232&SearchTerms=vinter

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  11:11:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er helt sånn oversprek om dagen. Kan galoppere kjempelangt med hene og når jeg da bryter av så begynner hun å trippe og ville løpe mer etter 1/2 minutt... Puh, er litt slitsomt, men hvis jeg rir hver dag så går det greit... Men en dag her så hadde hun en hviledag og da var det ikke lett å få henne til å skritte,.. gikk å små trava hele turen...

men men, går greit da, hun er i hvertfall lydig så hun løper ikke ut med meg og tar til takke med det tempoet jeg bestemmer... Men å trene dressur på henne nå er litt av en utfordring :S

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  11:54:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
A&A&A= Nå bor jo ikke du så langt unna, og vi merker veldig forskjell på hestene og temperatursvigningene. Ta i går, da var det -9,3 grader klokka halv åtte da jeg dro hjemmefra, og midt på dagen var det 4-5 varmegrader. Og den ene dagen snør det som bare det, dagen etter er det borte. Tror det har noe å si ja. Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  12:56:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er jo en filosofi om at hester blir sprekere på vinteren pga av kulden.. Men det er jo heller ikke så veldig bra å ri så hestene blir veldig andpustne i flere kuldegrader heller da, for da trekker de så mye kald luft ned i lungene.. Syns hester er like spreke på vinteren som hingster er på våren jeg (kanskje hingstene er litt sprekere, men man merker godt at de andre hestene blir litt "hingstete" i kulda)! =)
Kenzo - diamanten<3
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  13:10:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Må si jeg kjenner meg veldig godt igjen! Hesten min er utrolig sprek om vinteren, spessielt når det er snø, og når snøen har lagt seg. Huff, enda større sjangse for at gampen skal løpe ut med meg Ikke så kjekt om det er turgåere rundt hjørnet .
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  15:35:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Hesten min blir utrolig sprek når det er kaldt. Merker det på ponnien også men den blir bare litt mer kvikk. Hesten derimot tar gledesbukk. Går nesten ikke en tur uten at jeg blir slengt av eller er farlig nære hvis det ikke bare er skrittetur. Selv etter og ha ridd han godt i dressur en time er han like frisk når han kommer ut på tur etterpå. Skjønner nesten ikke hva jeg skal gjøre med gledesbukka hans heller.

Må bare nevne at hunden blir gal av at det blir kaldt og kommer snø også =P

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  17:37:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Dei hestane eg har hatt har alle reagert på snø og vintervær. Spesielt fjordingane faktisk. Hoppar og sprett på tur, kjempegira og ser spøkelser over alt
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 22/12/2005 :  21:06:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg så på en fjording som jeg muligens skulle ha på helfôr for et par år siden,og da fortalte eieren at han ble litt smågal i vinterhalvåret :P Har ikke merket det noe særlig på mine egne hester egentlig.. Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  03:51:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Islendern min blir veeeldig sprek når høsten nærmer seg.Han er i utgangspunktet sånn"gir det rytter ber om"
Men om vintern skal han foran alle!Jeg var på tur med non folk fra stallen hær om dagen...den ene kjent for å ha et vanvittig tempo.
Men jeg og Vindur lå pokkern meg et steg foran hele tiden!
Det var jo ikke store steget da vi skritta...og Vindur sleit...men først skulle han uansett!Da jeg holt litt tilbake ble det rygging og småløping på stedet.Noen hester blir jo bare sånn om vintern.........

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  17:20:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Ene hoppa på stallen er skikkelig hyper når det kommer snø.. Da skal hun helst løpe masse, bukke og hoppe og sprette.. Er ikke så veldig gøy det akkurat (Har fløyet av henne før faktisk)..
Red henne forrige vinter, utpå et jorde (visste ikke hvordan hun reagerte på snø), så hun blei helt galen når vi travet litt rundt (vi var flere da, men holdt oss til rolig trav), men så "klikket" det litt for denne hoppa jeg red, og hun hoppet noe så sinnsykt, og ble plutselig veldig hard i kjeften (er en traver dette her), så da endte det med at jeg fløy over nakken på henne, og landet på noe is.... Gikk heldigvis bra ;)
Etterpå løp hun trimferende rundt i ring og kastet litt på hodet...

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  20:14:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

hestene her på stallen er litt yre den første dagen, men det går fort over. ikkenoe problem å holde seg i salen for og si det sånn ;)

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.