hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For oss "oldiser"...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 For oss "oldiser"...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  21:18:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva synes du var bedre "før i tiden" ifht. å drive med hest, har du noen gode setninger som begynner slik: " Åja...det var mye bedre før i tiden da ungdommene oppførte segog hestene var...blabla, eller utstyret var blabla....eller prisene på blabla...."

Forbeholdt oss "oldiser" av den grunn at de litt yngre har juniorsnakk/ debatt, husker ikke helt hva det heter men hukommelse oppi åra vet du....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  21:40:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Er jeg en oldis? Jeg føler meg iallfall alt for gammel for juniorsnakk ;-)

Det var mye bedre før i tiden når det var normale priser på dette med ridning. Husker jeg betalte 50 kroner for ridetime. Betalte 100 kr. for en hel dag i stallen, hvor jeg fikk ri så mye jeg ville, stelle og tulle rundt - og kanskje til og med kjøre. I tillegg til dette fikk man mat og drikke. Billigbillig.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/10/2005 :  21:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å jada...

"Jeg husker før i tida når jeg jobba på rideskolen og ungene/ungdommene hadde noe som het oppdragelse.."

Kan desverre ikke si det nå. Fytterakkern..
(Internatet blir jeg rett og slett dårlig av å se på.)

Gudskjelov finnes det alltid noen unntak.

Redigert av - xxxx den 13/10/2005 21:48:29 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  21:53:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og ikke minst at hestepasserne var effektive og flinke. Nå gidder de knapt møkke uten at de får ri for det, og ber du de om å pusse utstyr får du et høyt negativt -Åhhhhhhh..... Husker når jeg var hestepasser, jeg pusset og gnikket på alt jeg kom over. Møkket og styrte. Og ikke minst var hestepasserne "trofaste". Jeg stelte en hest i over to år, og på de årene fikk jeg ri i volten 1 gang (!!!) og skritte på tur kun i helgene om hun var bortreist. Og trave på tur var uaktuelt! Men å slutte kom aldri på tale =) Nå steller ungene hesten i to uker, og har de ikke fått ridd før det, så gidder de ikke mer...
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  22:22:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Når jeg tenker tilbake var det faktisk værre å være hesteeier før i tiden. Den gangen jeg hadde hest kostet faktisk oppstalling tilsvarende det det gjør i dag, og det er 12 år siden! Jeg har også et hansbodekken som jeg kjøpte da, prisen den gang var vel en 5-600 kroner. Samme dekkenet selges ennå for 7-800. Så prismessig er det nok bedre nå =) Angående ungdommen nåtildags; vi vet jo at det sitatet opprinnelig kom fra det gamle Hellas. Så at ting var bedre før, det har nok vært sagt titt og ofte, uten at det nødvendigvis er så mye sant i det.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  23:20:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å jada...

"Jeg husker før i tida når jeg jobba på rideskolen og ungene/ungdommene hadde noe som het oppdragelse.."

Kan desverre ikke si det nå. Fytterakkern..
(Internatet blir jeg rett og slett dårlig av å se på.)

Gudskjelov finnes det alltid noen unntak.

Opprinnelig postet av In Nancyville

Jeg er bare 16 år, men jeg forstår hva du mener..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  23:28:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er bare 16 år, men jeg forstår hva du mener..
--------------------------------------------------------------------------------

Noen mennesker er født "gamle" vettu

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/10/2005 :  00:16:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeps, godt at noen unge selv reagerer.

Når jeg var barn/tenåring var det ikke noe som het <fri oppdragelse> som nå.
Vi respekterte våre foreldre og lærere, sån var det bare.

Og gjett om vi slava rundt i stallen for å få en gratis ridetime/tur eller to på en stivtryna skolegamp.
Lempa flere tonn høy,foret,møkket,kostet stallgangene så de skinte og raket ridebanen.

Det var tider det tenker jeg...Huffameg, var vel litt på grensa og det noen ganger til hvor hardt en unge bør jobbe..

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  00:16:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes egentlig hesteiere var bedre før også. Nå er det så ufattelig mye hysteri fra folk. Knapt nok så man får møkke boksen til noen av de, man kan jo komme til å møkke på en måte som de ikke liker (been there, done that). Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/10/2005 :  00:27:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må flire litt for meg selv når jeg tenker på hva slags utvalg det var av feks.dekken..

Det var Goldstripe,Jute og bomullsdekken liksom..

Shabracker hadde vi ikke på rideskolen,kun voilocker.

Beinbelegg, kun Gera..

Medisinkassa besto av Jod,bomull og bacimycinpulver..

Kraftfor og tilskudd var knust mais,havre,melasse og kli. Thats it..

Det har jammen forandret seg!
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  00:52:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
"Hvis jeg møkker to bokser, kan jeg få ri <skolehest> i en halvtime da!?"
Sagt sist uke av ei jente som var innom. Og da skal det også si at alle boksene var møkka for 1-2 timer siden, og de fleste hestene stod ute.
Er ikke gammal selv (19), men synes det er mye som er forandret fra da jeg var yngre. Ikke bare i stallen, men over alt. Men så har du også de som faktisk tar i et tak. Har ei som kommer opp en gang i uka utenom ridetimen sin og bare er der. Pusler rundt og hjelper til uten at vi ber henne om det. Åh, det er så koselig! Og hun får faktisk ri litt nå og da også, men det skulle bare mangle. Holdninger har mye å si altså! Og de har endra seg, synes iallefall jeg.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  09:04:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Da jeg var tenåring husker jeg at jeg stelte en stor fjording i et år før jeg fikk sitte på henne! Har fullstendig angst for edderkopper og hesten stod i en bitteliten gammel " stall " med kun plass til 2 båser ( andre hoppen ble slaktet rett etter at jeg begynte og stelle ), og lavt under taket. Altså gammel stall.. Men jeg tvingte meg inn der hver dag og stelte henne til hun glinset! For ikke og snakke om rengjøringen, det var bare min jobb!

I rideklubben som ble siftet her stelte jeg en knabstruper ingen ville ha noe med og gjøre pga biting og sparking, men den ble vesle jeg ( ca.10 år ) satt til og stelle og ri. ( gjorde meg ikke så mye siden eier var den søteste gutt som gikk på 2 bein, haha ).
Men det var blodslit hver eneste dag på senteret! Men jeg kunne ikke klage, fikk jo være med hester og det var jo min store drøm.
Han som drev senteret tvingte oss barn til og gå ned til bekken og hente vann til hestene om kveldene, selv om vi var seriøst mørkeredde.. Eneste gangen det var hjelp i og spørre om og slippe var da min far kom for og levere lastebillassene med flis!! Da klappet han meg på hodet og sa " klart du skal få slippe, noen andre kan hente i kveld ". Jeg sa aldri noe til min far av redsel for ikke få stelle hesten mer..
Hadde det vært noe vi spurte ungene nå for tiden om og gjøre, hadde vel bare svaret vært " gjør det selv gamla!! " ;o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 14/10/2005 09:08:24 Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  09:20:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe... dette var en morsom tråd!!

Jeg husker ikke hva som var bedre før i tida, når det kommer til hester... Sånn er det vel når det er 1 hest i mils omkrets!! Nå har jeg jo to egne, og er i hestehimmel

Men da jeg var Russ for 3,5 år siden, da kom barna INN I KLASSEROMMET, midt i timen.... De skulle ha russekort, og tok seg svært mye til rette, og hadde ikke respekt for noen!!
Men da JEG var liten og skulle har russekort... Ja, da var det andre tider!! Vi måtte alltid jobbe for korta, som å løpe en strekning, snurre rundt ti ganger, eller andre ymse ting

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  10:26:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husker jeg syklet hjemmefra til stallen,en strekning som tar ca 20-30 min med bil,og stort sett består av bakker(jeg brukte vel rundt om halvannen til to timer på turen)...flere ganger i uken i ferien,hver lørdag og søndag når det var skole i uken. Fikk penger til buss innimellom,men hadde ikke all verdens god råd,så det ble mest sykling...og skulle jeg ta bussen,ble det til å vente tre kvarter på stasjonen ettersom bussene ikke korresponderte...
Dette for å ri på tur i skogen,eller hoppe et hinder eller to på marken... Eier var dessverre rimelig lei hesten,så mesteparten av arbeidet falt på meg,og det hendte det ikke var møkket ut på dagesvis før jeg kom...
Men gledet meg alltid like mye,og i løpet av de to årene jeg stelte den hesten,var jeg vel syk to ganger...og husker jeg gråt mine bitreste tårer for at jeg ikke fikk gå i stallen da jeg lå med et par og tredve i feber,og hals/øre-betennelse....

Nå er man heldig hvis man finner en hestepasser som gidder ta bussen i mer enn ti min... :/

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  11:18:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Husker vi tok bussen til rideskolen rett etter skolen og gikk en time fra bussen BARE for å komme i stallen tidelig å kose med hestene, enda vi ble kjørt dit av forledrene våre uansett, siden det var såpass langt og mørkt gjerne før vi skulle ri.

Enda jeg hadde egene hest så husker jeg at jeg styra fælt med å hjelpe folk for å få lov å ri flere hester. Var HEST HEST HEST for alle penga. Jeg jobbet veldig mye bare for å få lov til å ri noen runder på banen for å skritte av hesten da eier var ferdig med å ri. Var ingen sure miner om jeg måtte ta i et tak.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  12:12:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg dro alltid i stallen rett etter skolen, og det var en lang vei å dra, for det fantes ikke så mange rideskoler i Trondheim for 10-17 år siden! Jeg gjorde alt som var av "møkk" arbeid, og stortrivdes med det:) Hjalp alltid til med det som var (bare det å holde en stor spranghest var kjempe stas!).

Synes holdningene har blitt endret til det negative nå. Ingen som gidder noe, og alle skal ha "alt" igjen hvis de først gjør noe. Frekke og freidige er vel en grei beskrivelse...

Hege Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.