hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

AinaVj

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  11:44:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Jeg selv er i mot kryssavl så lenge loven taler i mot det.
Men tenk om ens drømmehest faktisk ER en krysning da?
hadde min drømmehest vært en blanding, hadde jeg avla den til meg selv, og ferdig med det. Betyr ikke nødvendigvis at jeg skal avle på denne videre. Og om den ikke kan registreres og utstilles, neivel!! Skal jo da bare ha den for meg selv.

Men om jeg skulle ha drevet særiøs oppdrett for å avle og selge, som jeg har veldig lyst til en gang i framtiden, vil jeg selvsagt holde meg til loven.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 30/12/2006 :  21:48:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
http://www.nationen.no/meninger/Kronikk/article1966310.ece

Dette er jo også et paradoks i denne debatten, hvor jeg har argumentert for å ta vare på rudehest-egenskapene i kaldblodshesten.
Nå vil ikke spillerne ha den som spillobjekt i travsporten, heller. Og da er snart grunnlaget for hele kaldblodshesten borte, også?
Så lenge man ikke får kåret hingster som ikke er gode i travbanen- SNAKK om å ødelegge framtida for en gammel rase med masse spennende historie?

Jeg synes at dette er et argument for at man skal kunne tenke annerledes og ta vare på det som finnes i de forskjellige rasene, (uansett måte å gjøre det på, også om den måten i visse tilfeller heter kryssavl. VAR det f.eks egentlig så negativt at de reddet nordlandshest rasen fra "innavlsdøden" vha finsk blod? Jeg vet mange ikke er så glade for dette i dag, men hva hadde nordlandshesten vært i dag, UTEN??) - og at de som "bestemmer" ikke alltid tar de beste avgjørelsene på våre vegne.

Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 31/12/2006 :  15:25:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er synd at/om kaldblodsen blir ødelagt/til overs, og at avlsmålet fjerner seg fra en hest som kan brukes til mere enn kun trav. Det var heller ikke så ille at man blandet finsk blod i Nordlandshesten, og jeg kan godt forstå hva du mener Lisa, men problemet med kryssavl er vel ikke de blandinger som blir skapt med vilje, av mennesker med store kunnskaper og som har en spesifikk mening med det, for disse blandingshestene blir sikkert fine nok, og kan brukes til formålet. Men problemet er de som ikke har kunnskaper til å velge en hingst som forbedrer hoppen, som ikke vil forsterke hoppens feil, og ikke kan se at deres elskede hoppe faktisk er en særs dårlig representant for rasen. Det er jo sådan sett ikke bedre å avle på dårlige raserene individer enn dårlige blandingshester. Men her i DK, hvor det er lov å blande hesteraser, og det er lov til å krysse kårede hingster med alt som står og går, så er det desverre et overmettet marked for de dårlige blandingene som kommer til verden, og dette stygge markedet heter tvilsomme hestehandlere. Dette er hester "ingen" vil ha, og de har et forferdelig liv, til de blir kjøpt opp på markeder og sendt som slaktehester til italia.. Dette fenomenet ser man ikke så mye av i Norge heldigvis... Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 02/01/2007 :  08:19:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
men skulle x avl bli lovlig vil vi straks se en enorm ökning i dette. blir norge medlem i EU vil det ikke "bare" apne for fri avl, men det vil og apne for hestetrafikk til Europa, og slaktebilene vil komme for a bringe "Ekte Norskt hestekjött" til land som frankrike, italia og videre nedover i Asia.

ameriansk hestekjött blir i Europa reklamert med "villhest kjött. kjött fra ville mustanger som aldri har fatt noen form for kjemikalier i seg" kan du ikke se for deg kampanjen, skulle Norge komme inn pa dette markedet..... "norsk sunn fjordingsteik"...
Gå til toppen av siden

Team-Tunette

Skrevet - 02/01/2007 :  15:09:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTeam-Tunette  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTeam-Tunette  Svar med kopi av melding
Er sikkelig enig med Torhild som har skrivd på 1.sia. Der hørtes sikkelig snobbete ut det Bustetrollet skreiv. Fins mange gode blandingshester! Uansett, så er jo omtrent ALLE rasene blandet fra starten av! Untatt noen få, som er nevnt tidligere. Men, hva gjør det om hesten har papirer eller hvor mye den er verd??Så lenge den fungerer og den som eier den er glad i og fornøyd med den, så gjør det jo ingenting om den er blandet!Jeg hadde gjerne kjøpt en blandingshest, hvis jeg hadde likt den og trodd den kom til å fungere for meg. Det gjør jo absolutt ingenting om hvor mye hesten er verd!!Finnes mange blandingshester som er bedre enn rasehester. Ville dere virkelig heller ha hadd en dårlig rasehest som ikke hadde fungert i noe, enn en god blandingshest som hadde fungert kjempe godt i det dere ville brukt den til??

Hjelpe meg..

The voice in my head told that I'm NOT crazy!!

- Www.Uglem92.Piczo.Com -

Redigert av - Team-Tunette den 02/01/2007 15:10:55 Gå til toppen av siden

Dalsrud_Gaard

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  14:37:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDalsrud_Gaard  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDalsrud_Gaard  Svar med kopi av melding
Ehhh...
Veldig mange med sterke meninger, noen ytrer sin mening som om den var rett med motsier utsagn,mail og regelverk fra Norsk hestesenter.
Unnskyld Linda, men må dra opp hesten din litt igjen.
Han har papirer og er reg pinto. DVS reg rase. Da er han teknisk sett ikke bare en bakgårdhest. Har man en varmblodstraver med pairer som er reg, er det en varmblodstraver. Ikke en bakgårdshest.
Kan ikke fordra mennesker som sitter på sine store norske og danske varmblods å sier at fysjameg... for en hest. For om man sjekker i passet på hesten sin kan det stå 25% holsteiner eller 55% hannoveraner.
Så da har dere en bakgårdsmix selv da eller?

Livet er herlig:) Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  17:05:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Oi, her er det lenge siden jeg har vært Kommet noen nye innlegg ja

Kopi av melding:
Unnskyld Linda, men må dra opp hesten din litt igjen.
Han har papirer og er reg pinto. DVS reg rase. Da er han teknisk sett ikke bare en bakgårdhest. Har man en varmblodstraver med pairer som er reg, er det en varmblodstraver. Ikke en bakgårdshest.
Kan ikke fordra mennesker som sitter på sine store norske og danske varmblods å sier at fysjameg... for en hest. For om man sjekker i passet på hesten sin kan det stå 25% holsteiner eller 55% hannoveraner.
Så da har dere en bakgårdsmix selv da eller?

Opprinnelig postet av Røkaas

Min guttebass du mener? =)
Isåfall, jepp han er registrert, t.o.m hos Norsk Hestesenter. Så ingen bakgårdshest han nei.

I fare for å gjenta meg selv, så er jeg ikke for kryssavl jeg heller sålenge det finnes lover og regler mot det.
Ikke var det jeg som avlet hesten min heller, altså Paint og Varmblodstraver.
Men jeg skal innrømme at jeg har lyst til å bedekke Varmblodstraveren min med Pintoen min etterhvert. Men kun hvis han skulle bli kåret eller at jeg søker om lov til å gjøre det, og får lov såklart.
Og avkommet har jeg faktisk veldig lyst til å beholde selv

Enig i det du skriver Røkaas.
Gå til toppen av siden

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  10:57:18  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
hviss ikke vi ikke hadde kryss avlet hadde det ikke fantes så mye hesteraser som det gjør...tinker, engelsk fullblods, kallblodstraver,quarter hest,appaloosa,varmblods traver,varmblods ridehest,fallabella,friser,lipizzaner, hanoveraner,oldenburger, holsteiner,lusitano, andalusier, orlovtraver og masse, masse andre hester!hvis man ikke hadde kryssavlet så hadde det kke vert så mange hesteraser nei!!
gjør livet til en fest, ri på islandshest!! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  14:05:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
men det er stor forskjell når et avlsforbund tillater innblanding av div raser i kontrollerte former enn når naboen henter den nærmeste fjordingen han finner og parrer på sin dølehoppe..
"for det var så mye lettere liksom"

stooor forskjell!!!!

tror kanskje noen har missforstått akkurat dette med kontroll og "fri tilgang" når det gjelder avl.
(og kanskje man burde sette seg bare litt inn i linjer, bevegelser og typer og eksteriør FØR man begynner å hjemmestrikke hester og så forsvare det som det var en "renavlet" typehest som dansk eller norsk varmblod..

for det er slettes ikke det samme!

Kopi av melding:
hviss ikke vi ikke hadde kryss avlet hadde det ikke fantes så mye hesteraser som det gjør...tinker, engelsk fullblods, kallblodstraver,quarter hest,appaloosa,varmblods traver,varmblods ridehest,fallabella,friser,lipizzaner, hanoveraner,oldenburger, holsteiner,lusitano, andalusier, orlovtraver og masse, masse andre hester!hvis man ikke hadde kryssavlet så hadde det kke vert så mange hesteraser nei!!

og hadde vi ikke hatt kontroll og avlsregler hadde vi ikke hatt de rasene du nevner over heller!!
ikke tro at disse rasene er oppstått av tilfeldigheter.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 06/01/2007 :  20:01:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Men de er ikke blitt til ved forbud, heller... :D Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  09:32:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men de er ikke blitt til ved forbud, heller... :D

Opprinnelig postet av LisaFi

de er blitt bevart ved forbud.. kan vi være enige om det??
Gå til toppen av siden

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  15:08:35  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
jeg synes att mix hester er fine jeg!!som fjoring+araber=en fjoring farget litt tung araber=)fullblods+islandshest=en sportsponni lignene hest med MYE fart i:D P.R.E.+friser=en nydelig hest!!men det er jo klart att deet funnes mange stygge krysninger...man kan jo ikke kryssa hva som helst...

Kopi av melding:
men det er stor forskjell når et avlsforbund tillater innblanding av div raser i kontrollerte former enn når naboen henter den nærmeste fjordingen han finner og parrer på sin dølehoppe..
"for det var så mye lettere liksom"

stooor forskjell!!!!

tror kanskje noen har missforstått akkurat dette med kontroll og "fri tilgang" når det gjelder avl.
(og kanskje man burde sette seg bare litt inn i linjer, bevegelser og typer og eksteriør FØR man begynner å hjemmestrikke hester og så forsvare det som det var en "renavlet" typehest som dansk eller norsk varmblod..

for det er slettes ikke det samme!

Kopi av melding:

og hadde vi ikke hatt kontroll og avlsregler hadde vi ikke hatt de rasene du nevner over heller!!
ikke tro at disse rasene er oppstått av tilfeldigheter.

Opprinnelig postet av Lopke

gjør livet til en fest, ri på islandshest!! Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 14/01/2007 :  15:52:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis der ikke hadde vart importforbud herpa island, ville islandshesten ikke vart til lengre... det er bare i sener tid at tolt og pass har blitt ettersokte gangarter. uten importforbud ville man for lenge siden krysset for a fa en storre hest her pa island..... Gå til toppen av siden

A.J.C

Skrevet - 14/01/2007 :  21:53:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
herregud.. En blandings hest kan være mer ridebar og mye bedre enn en renraset. Selvfølgelig! Holde rasene rene er bra det, men om man kun ser rasen og ikke hvordan hesten går, det er bare patetisk. Så om en blandings går GP,er den et verdiløstnull? Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2007 :  22:50:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
OT: krysning mellom PRE og frieser må være min drømmehest.. det er en ny rase, ikke bare en krysning. de kalles Warlandere.. er avlet for dressur, men hadde plutselig et naturlig anlegg for sprang! er veldig få av dem, da. men lov å drømme..

http://www.warlander.org

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.81 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.