hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

LisaFi

Skrevet - 12/12/2006 :  09:59:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Runde to, LisaFi?

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Haha, nei, helst ikke, tar aaaaltfor mye tid,
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  19:03:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
hihi, ja dette er et av emnene her som virkelig kan "ta av". Jeg forstår uansett ikke hvorfor mange er så ekstremt mot krysninger.
Norge er så vidt jeg vet et av svært få land som har så strengt/sært regelverk med tanke på avl. Norge er også et av de dårligste landende både ridemessig og avlsmessig. Vi har enkelte topper, men ikke noe å snakke om internasjonalt. Bredde? Tja... Vil vel ikke akkurat si vi har det heller.
Å få fram gode krysninger, som vil være rimeligere enn hester med god stamtavle vil gjøre det mulig for flere å komme seg "opp og frem". Slik det er nå, har ikke norge nok hester med kapasitet.
Å avle krysninger vil uansett ikke skade de rene rasene. Det kan ikke være noen grunn til å tro det, siden de landene som tillater krysningsavl også er LANGT mere framme og bedre enn oss på renraset avl.
GLEDER meg til Norge må følge reglene fra EU når det gjelder avl ((o:

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 12/12/2006 :  21:56:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
*klappe* Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  23:00:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Here we go again

Kopi av melding:
Å få fram gode krysninger, som vil være rimeligere enn hester med god stamtavle vil gjøre det mulig for flere å komme seg "opp og frem". Slik det er nå, har ikke norge nok hester med kapasitet.

Å få frem dårlige krysninger basert på "lystprinsippet" vil kanskje være mer kostbart i lengden?

Kopi av melding:
GLEDER meg til Norge må følge reglene fra EU når det gjelder avl ((o:

Hvorfor det? For da kan man gjøre som man vil?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  23:51:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
I all avl vil det være dårlige og gode hester. Det er ikke slik at krysningsavl vil gi flust av ubrukelige hester. Igjen, se på de landene hvor dette faktisk er tillatt... Det har ikke tatt knekken på avlen der, tvert imot, og det er ingen grunn til at det vil gjøre det her heller ((:

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

j.i.m

» VIP

Skrevet - 13/12/2006 :  14:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg, Irene A. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  15:45:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I all avl vil det være dårlige og gode hester. Det er ikke slik at krysningsavl vil gi flust av ubrukelige hester. Igjen, se på de landene hvor dette faktisk er tillatt... Det har ikke tatt knekken på avlen der, tvert imot, og det er ingen grunn til at det vil gjøre det her heller ((:

Opprinnelig postet av Irene A

Sier meg enig i det.
Nå hadde jeg på ingen måte tenkt å delta i denne debatten, men når jeg først har sagt A så får jeg vel også si B.
Rent personlig tror jeg ikke vi ville merket særlig mye til en opphevelse av forbudet mot kryssningsavl, vi ville nok fått en masse mer eller mindre "vellykede" kryssninger.
Jeg innrømmer også at jeg i ettertid godt kunne sagt meg enig i endel av bl.a LisaFi sine argumenter og synspunkter i forrige runde av denne debatten. Men nå er det en gang slik at om man vil fremme en mening synspunkt så er det ofte "lurt" å holde seg til ytterpunktene ( da blir man som regel ikke misforstått).
Jeg kan på den ene siden forstå forbudet, kryssningsavl kan ha en inndirekte påvirkning ved at færre får interesse for å avle på gode individer med "safe" bakgrunn. Men på den annen side vil den kunne sies å være harmløs fordi de enkelte raseforbundene har sine lover og regler. På bakgrunn av sistnevnte vil jeg vel si at ingen får vel noe særlig mye mer ut av en opphevelse av forbudet da kårede avlsdyr av div raser kun blir kåret for bestemte formål/ raser, og man da kun vil ende opp med useriøs avl uansett hvordan man vrenger og vrir på det fordi man ikke har lov til å krysse eksempelvis en kåret/ premiert fjordhest med en NV. Man ender allikevel opp med en "kvalitativt dårligere" kryssningsstamme hvis man kan kalle det for det på bakgrunn av at man ikke har lov til å bruke de kårede/ premierte individene.

Beklager om det blew endel gjentagelser av setninger her men jeg sitter EGENTLIG med hjemmeeksamen og har ikke tid til rette å feil osv

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 13/12/2006 :  20:23:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... Nå hadde JEG også egentlig tenkt å holde meg unna denne her, men shit, la gå...

Jeg tenkte bare forklare noen tanker jeg har.

Den norske kaldblodshesten, som er nært i slekt med dølen, er en gammel rase i Norge. Veldig gammel. Denne typen hest fantes lenge før man begynte å kappkjøre i trav, det var da de også begynte å ødelegge en del av rideegenskapene dens. Fra gammelt av var veiene rundt omkring i Norge så dårlige at ikke engang å reise med hest og vogn fra Oslo til Trondheim var særlig aktuellt, ridning var eneste nogenlunde hurtige framkomstmåte, utenom å gå til fots... På den tida var de "norske" hestene faktisk meget fine ridehester. Det finnes bilder helt tilbake til vikingetid som viser norske ryttere på hester som går i en form/ viser "øvelser"/ rides på enhåndsfatning - som igjen viser at dette var svært ridbare hester med talent for samling, blant annet. (Også da var det selvfølgelig ønskelig med holdbare ridehester..)
Vikingene var også kjent for å ta med seg mye av det flotteste de fant rundt omkring i verden hjem, så også hester. På bilder og framstillinger som finnes rundt omkring, ser man tydelige iberiske trekk hos hestene som vikingene brukte som ridehester. Dette tyder kanskje på at søreuropeisk ridehestblod ble krysset inn i de norske hestene når vikingene kom hjem, og at noe av grunnlaget for rideegenskapene som fantes i de norske rasene for bare et par hundreår siden, stammer derfra...?

For dølens del, er det jo innkryssing av diverse tyngre raser (ardenner, etc, div..) i en periode hvor det var "moderne" som har gjort den til hva den er i dag, sammenlignet med traverrasen. Men på mange vis har den kanskje beholdt mer av rideegenskapene sine, enn kaldblodstraverne har. Men ikke alle. Mange døler er fremdeles mest av trekkhesttype, med lengre rygger og tunge bein, og litt mindre smidige gangarter enn de litt lettere travsportshestene.

I dag så avles kaldblodstraverne kun på travegenskaper. Det vil si hingster kåres ikke om de ikke har løpt fort i banen. De som løper fortest i banen, er de som løper på samme måte som varmblodshester, det vil si med bakbeina på utsiden av forbeina. Dette er ikke ønskelige egenskaper hos en ridehest. Til tross for at hestene har vært avlet på disse egenskapene i noen mannsaldre, dukker det fremdeles rett som det er opp individer med meget gode rideegenskaper, fine proporsjoner, og ridbare bevegelser. Men hva skjer? Får man muligheten til å bruke slike hingster om en ønsker å ta vare på "rideandelen" av blodet i disse hestene? .. Nei, for de blir ikke kåret, fordi de egner seg dårligere for trav.

Personlig synes jeg nesten dette er en tragedie, fordi disse lette/mellomtunge mellomstore kaldblodshestene faktisk er meget fine ridehester på det nivået som en norsk "gjennomsnittsrytter" er (lette klasser dressur/sprang, vil jeg anta). Problemet er at det er veldig vanskelig å avle på disse egenskapene innen en rase som ikke kårer de fineste (ride)hingstene sine.
For å ta vare på en del av norsk kulturarv, og for å "berge" kaldblodshestene som ridedyr (ikke bare kasserte trav-avlede ridedyr, altså) ser jeg i (uoverskuelig, muligens, men dog..) framtid for meg for eksempel noe innkryssing av spansk blod igjen, for å komme nærmere tilbake til det denne norske hesten en gang var. Å bruke dølehesten burde jo kunne vært et godt forslag, om den var holdt ren også, men der ligger det jo dessverre endel trekkhestblod som en heller ikke ønsker opp i dagen, om en skal kunne se for seg å lage en fin "nytte"/ sportshest av dagens norske kaldblodshest.

Men den avlen som er i dag, gir oss altså ingen muligheter til å ta vare på rideegenskapene i en rase som egentlig har (hatt) dem. Er det så mye riktigere, da?

Vill kryssing av raser kan ikke være interessant for så mange, tror jeg, men hva med gjennomtenkt rekonstruksjon av historiske interessante egenskaper? Hva med franskmennene som når krysser travblod inn i ridehestene sine for å få mer holdbare bein (visstnok)? Er ikke det i samme gate?

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  20:56:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Lisa -

(jeg var for sent ute i denne tråden også gitt... )

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  21:03:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Meget bra innlegg LisaFi * thumbs up*

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 15/12/2006 :  14:11:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
leste gjennom alle sidene jeg.... og orker ikke a begynne en lang diskusjon om det, men ma jo bare si min emning....

til alle de som spör om hva som er galt/kan ga galt dersom kryssavl blir lovlig i alle retninger?

vel... vet dere noe som helst om de norske rasene? vet dere at det ikke er sa forferdelig lenge siden fjordingen var utryddningstruet? störste grunnen til det var kryssningsavl, og dette er en av grunnene til at vi har dagens lover og regler i norge...

vet dere hvor mange hester som hvert ar sendes til slakt i USA pga et overfyllt marked? blandt disse hestene finner du bade alle de "interessante" kryssningene som ikke ble som de skulle (sök ordene "Elmer" og "ozland" i google og se hva jeg mener) og der er hester med gode papirer som ingen andre enn kjött oppkjöperene gidder a by pa...

i USA har det na blitt sa ille at hester blir sendt til Mexico for a slaktes...

om föllet kan registreres eller ikke har ufattelig lite a si, nar der er sa mange föll som allerede er födt, og som desperat trenger ett hjem.

mange bruker argumentet "jeg avler for meg selv. jeg skal eie dette föllet for evig og alltid....." hva om noe skjer med deg? bilulykke, sykdom, mister jobben, familie krise..... hva skjer da med det lille hendige "uhellet" ditt, som pga en litt uheldig kryssning ikke ser sa pen og attraktiv ut for de som ikke kjenner hans eller hennes personlighet?

Hest og avl er ikke en "uskyldig hobby" dette utsagnet fikk meg virkelig til a se rödt... det er levende vesener vi driver med. det er liv dere leker med nar dere krysser pa mafa for a fa ett föll med flekker. dersom dere vil ha flekker.... kjöp en paint eller en islandshest eller wen pinto. (jeg vet at teknisk sett sa er alle "gatemixer" med to farger registrerbare som pinto, men i steden for a ta en risk som involverer traverblod ol, sa kjöp en som du kan se og pröve för du betaler....)

jeg avler selv for farge.... men jeg avler renrasede islandshester, og jeg avler pa island. og her tilsier markedet at jeg kan regne med a selge alle mine pinto fargede föll, mens den lille mörkebrune jenta mi nok kommer til a matte vise fantastiske gangarter eller ett eksepsjonellt rolig temperamang for a oppna noe over "gi bort" eller slaktepris... jeg har alltid dette i tankene nar jeg velger hingst, og passer pa at forutsetningene er tilstede nar det kommer til stamtavle, men jeg vet og at der er ingen garantier, i og med at de ikke er kloner....
Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 15/12/2006 :  14:26:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
ville bare legge til dette, som jeg har sakset fra fjordhest.no.

ja, vi vet mer om avl na enn de gjorde da, men dersom norge blir medlem i EU og alt blir sa fritt som dere önsker, og moten pa samme tid tilsier noe annet en det de rene rasene har a tilby, sa kan dette fort skje igjen....

og bare for a nevne noe for dere i norge som synes sa synd pa dere selv... tenk pa oss her pa island. det er vi som har de desidert strengeste avls lovene i verden, og vi klager ikke engang, fordi vi vet a sette pris pa det vi har....

Blandingsavl
Siden midten av 1800-tallet fantes det i Norges en statstilsatt statsagronom. En av hans arbeidsoppgaver var å sørge for gode arbeidshester på Vestlandet. De små bygdene på Vestlandet hadde knapt nok veier og Norge ellers bar preg av å være en koloni under Sverige.
Statsagronom Lindeqvist besøkte Vestlandet i 1861 og var ikke imponert over det han møtte, verken gårder eller hestene. Han mente at det ikke fantes noen gode avlshingster av Vestlandsrasen, som hadde sin største styrke i evnen til å komme fram i bratt terreng framfor den store styrken til de større Gudbrandsdal/Dølehestene som nå var vanlig på Østlandet.
#65532;
Fjordhesten er sikker på foten
i bratt terreng.
Lindeqvist var ikke interessert i å bevare den gamle rasen, han ville ha en skikkelig arbeidshest som kunne hjelpe til med å dyrke opp jorda på Vestlandet. Derfor tok han med seg fire dølehester over til Vestlandet slik at de skulle brukes i et avlsprogram sammen med Vestlandshesten. Dette for å effektivisere jordbruket.
De fire hingstene ble stasjonert ut på fire gode jordbruksbygder. Napoleon Soleglad ble boende på Voss, Harald Viking i jordbruksbygda Vik i Sogn. Den tredje hingsten het Batalden og ble stående i Førde og siden til Fana. Brage stod først på Birkeland i Hardanger og siden i Synnylven, Møre og Romsdal. Dette er steder hvor Dølehesten fortsatt har et godt grep.
Blandingsavlen hadde foregått en stund da turen hadde kommet til Nordfjord og Indre Sunnmøre. Her stod fortsatt Fjordhesten sterkt og et av de opprinnelige hjemstedene for denne rasen. De hadde lenge stått imot presset fra blandingsavlerne og satset i stedet på en planlagt og avl av kun Fjordhest. Bøndene visste hva de ville og det var å beholde Fjordhesten slik den var.
I 1892 kom hingsten Rimfakse 146 til bygda, en vakker hingst med flott farge. Fra morssiden hadde Rimfakse rent fjordhestblod hvor morfaren var den kjente Rosendalsborken. Men faren var av blandingsblod og kunne dra sin slektslinjer tilbake til Harald Viking, dølehesten som ble utplassert på Vik i Sogn flere år i forveien.
Rimfakse ble viden kjent i området og det var mange føll som vokste opp med hans gener i årene. På denne tiden ble jordbruket bedret og krav om en større hest vokste fram, noe som nok er en grunn til at den rene fjordhestavlen snart stod for fall. Selv en statskonsulent som snakket varmt om Fjordhesten hjalp lite etter hvert som Rimfakse avlet flotte føll og flere av dem ble premierte hingster.
#65532;
Rimfakse.
Svakhetene fra Rimfakse var et til tider litt vanskelig lynne og trang bakbensføring, noe som gjorde den ikke enkel å bruke i skysstrafikken. I andre ledd ble disse svakhetene forsterket og til tider mye innavl gjorde ikke situasjonen bedre. Fargene ble stygge og lynnet ble kraftig forverret. Bruken av hestene ble vanskelig da de ble sure og vrange og ofte sprang ut under arbeid og kjøring.
Vestlendingene begynte å murre og mente at blandingsavlen ikke hadde ført fram til bedre hester enn den rene Fjordhesten, snarere tvert imot. Diskusjonen fikk sitt klimaks under et møte i Innvik i 1907. Salen var stappfull av hestefolk og det var den ferske staskonsulent K. Teig som skulle prøve å ordne opp. Han var nølende til kravet om at blandingsavlen skulle fjernes helt. Men beskjeden var klar: Hvis ikke han ryddet opp i dette skulle bøndene selv ordne det. De begynte å granske stambøker og hester med mistanke om dølehestblod ble rensket ut. Avlen måtte begynne på nytt og nye hingster av rent blod måtte fram i lyset for å hjelpe med å starte nye avlslinjer og stambøker.

Nye tider for Fjordhesten
Njål og hans avkom var noen av de hingstene som kom til heder og verdighet etter mange år med blandingsavl. Det er hit alle nålevende fjordhester kan dra sine slektslinjer. Njål ble født i 1891 i Sogn og Fjordane og ble solgt til Sunnmøre. I 1895 og 1896 fikk Njål fornyet sin 2. premie og kjøpt opp av statskonsulenten for husdyr på Vestlandet og plassert ut hos fórvert Rasmus L. Sunde hvor han døde 19 år gammel.
Njål avlet meget gode avkom og de ble tatt godt vare på i de årene blandingsavlen med Dølehest var i ferd med å øke i popularitet. Så da møtet i Innvik ble avsluttet i 1907 var det nettopp Njål og hans sønner som skulle sette grunnlaget for den nye fjordhestavlen. Dette var 3 år før Njål døde så han ble faktisk ikke ordentlig verdsatt før i slutten av sitt liv. Fórvert Rasmus Sunde standhaftig holdt seg til sin flotte fjordhesthingst i alle årene med blandingsavlen. Njåls popularitet steg til nye høyder og i 1907 bedekket han 97 hopper, mot 13 det første året hos Rasmus. Det er registrert 31 sønner og 88 døtre etter Njål i stamboka og 20 av sønnene oppnådde premiegrader. De fire mest kjente sønnene var Rosenkrants 239, Rolv Njålson 264, Fremad 275 og Odin Fridtun 423.
Den ene slektslinjen som går utenom Njål er Enok 1610, men de har felles stamfar på farssiden. Kåre 189 ble født i 1893 og var av Njåls generasjon. Dessverre vet man lite om Kåres opphav, og mange som nøster opp sin hests slektstavle vil stoppe opp ved denne hingsten. Noe som er av stor sannsynlighet da Kåre fikk 24 sønner og 47 døtre etter seg.
#65532;
Rasmus Sunde med Njål og Kåre.
Med den økende interessen for Fjordhesten ble det snart stiftet avlslag flere steder i Norge. Det var da vanlig med en hoppe og en unghest på gårdene. For å kunne få mulighet til å bruke de beste hingstene i avlen slo bøndene seg sammen for å kunne stille sterkere i en handel om en god hingst. Det var også lønnsomt å stå sammen om å holde hingsten. En samlet gruppe i et avlslag står på mange måter sterkere.
Etter siste verdenskrig stod på nytt Fjordhesten i fare. Da hadde maskinene innhentet hestene på gårdene og interessen for Fjordhesten var raskt synkende. Hestetjenesten i Forsvaret ble nedlagt og nå måtte det satses på andre måter for å få opp populariteten til Fjordhesten.
Det ble bl.a. satset på eksport til USA, og i 1987 løftet et fly fra Gardermoen med 40 Fjordhester om bord. Norsk Fjordhestsenter på Nordfjordeid ble stiftet, og alle muligheter for å spre reklame om Fjordhesten ble benyttet. Fjordhesten som brukshest ble et begrep.
Norges Fjordhestlag ble stiftet i 1949 da folk så at Fjordhesten var på vei ut av landbruket og markedsføring av Fjordhest til eksport ble en viktig arbeidsoppgave. I tillegg skulle det arbeides for økt bruk av Fjordhesten i turisme, terapi og rideopplæring.
Hingsteutstillingen på Nordfjordeid har i mange år vært et viktig vindu mot utenlandske oppkjøpere. Mang en hingst har blitt solgt under dagene her og mange også til utlandet.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 16/12/2006 :  09:43:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Men Skjotta, sånn du sier det, om alle som evt kryssavler, avler for seg selv, og vet at dette er tungt omsettelige hester, tror du det blir så mange av krysningene, da? For alle som en gang kanskje må tenke på å selge en hest, teller jo salgbarhet ganske høyt?

For seriøse oppdrettere av forskjellige raser, norske eller andre, hva skulle endre seg, om lovforbudet skulle oppheves? Seriøse oppdrettere- som høyst sannsynlig sitter på de beste merrene ville da aldri konvertert til "vill buskavl" uansett? Et krysningsavkom har ikke noe i en stambok å gjøre, og ergo er det liten sjanse for at det får noen innvirkning på en ren rase? Har man ei premiert hoppe av ren rase, er det mye mer nyttig for en oppdretter å lage et ..sikkert også premiert føll av ren rase?

Jeg tror omfanget av slik kryssavl aldri vil bli så stort at det vil bli noe problem for levedyktige raser.

Og for å ta en annen ting med det samme... Selvfølgelig er det trist om raser dør ut eller antallet synker, speiselt for entusiaster. Men om markedet nå ikke vil ha disse (renrasede) hestene- skal de produseres alikevel? For mangfoldets skyld da, kanskje? Og hvem skal pålegges å holde liv i disse hestene? Staten? Dette er kanskje satt litt på spissen, men om en rase "forsvinner" fordi bruksområdet ikke er der mer, eller markedet etterspør noe annet, så er det vel bare slik det ER? Eller skal vi pålegge Nordmenn i Norge å like/bruke kun Norsk hest?

Dessuten er det litt merkelig å sammenligne norske hestetilstader med amerikanske. At amerikanerne shipper hester over grensa til Mexico for at de skal bli fint tacokjøtt, er et resultat av amerikanske forhold. I Norge importeres hvert år lassevis med "ridehester" av mer eller mindre kjent herstamning, fordi det ikke finnes nok ridehester i forhold til det markedet etterspør! Grunnene til denne store importen er nok flere. En er at oppdrett av hest Koster så mye i Norge, at unghestene er relativt dyre, sammenlignet med utlandet. I tillegg er det ofte sånn at folk vil ha mer "ferdigridde" hester, disse koster også mindre i utlandet, da arbeidskreftene som rir til disse hestene er flere, og billigere i utlandet, samtidig med at hestematerialet er billigere. Å avle "billige" krysninger for å spekulere i slaktepris etc i Norge er i alle fall uaktuellt, om en vet hvor lav slakteprisen på hest er i Norge..

Med tanke på hvor kostbart hest og oppdrett av hest,- fire-fem år med utgifter før en kan begynne å tenke på å ri- så tror jeg de fleste tenker seg om mer enn en gang før de setter føll på hoppa si, renraset eller ikke. Selvfølgelig noen unntak og uhell, men jeg tror de Fleste ville tenkt seg Nøye om. Spesielt om de vurderer en krysning som vil gjøre at avkommet blir tungt omsettelig, og for lavere pris- selv om aktuelle kostnader- for-flis-stell etc i de fire-fem åra vil være helt likt om hesten var renraset. Rent tapsprosjekt, altså..
Om folk tenkte slik, tror jeg de krysningene vi hadde fått, var gjennomtenkte og Ønskede hester, som eier/bruker ville fått stor glede av. Og det skulle kanskje være en forutsetning å få lov til å bestemme selv i en moderne verden? Vi får jo stort sett lov til det i alle andre sammenhenger i alle fall..

Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 16/12/2006 :  15:23:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest med ukjent stamme (les: blandingshest) kan vel typegodkjennes for varmblodshest? Altså komme inn i et forregister? På den måten kan det forsvares å ville ha et føll etter blandingshoppa si, fordi man da får en kvalitetssikring, og selvfølgelig så velger en kåret hingst, og får et registrerbart avkom..

Hva med Blue Hors Matine f.eks? Fantastisk hest, men har LU-papirer.

Personlig er jeg ikke så interessert i avl, er mer typen som vil vite hva jeg får, derfor vil jeg heller kjøpe, for avl er jo ofte et sjangsespill, selv med renstammede avlsindivider. MEN, om jeg skulle avle, ville jeg jo ha et best mulig avkom, og den største sikkerheten da, er å bruke en god hoppe og hingst, og med stor sikkerhet for nedavling av de bruksegenskaper jeg var interessert i, og da ville muligheten være best med å bruke "reinavla" dyr, som f.eks varmblodsridehest, som jeg ja, ser på som reinavla, selv om den egentlig er typeavlet, fordi der er "en rød tråd" i hele avlsarbeidet.
Hadde jeg hatt en god reinstamma hoppe, hadde jeg selvfølgelig valgt en reinstammet hingst, noe annet ville i min mening være idioti, fordi avkommet ville bli mindre salgbart, med mindre jeg skulle legge mye ridning i den. Hadde jeg hatt en god blandingshoppe, ville jeg forsøkt å få den typegodkjent, dersom dette ikke var mulig, ville den være uegnet for avl.

Samtidig skal jeg være så ærlig, at jeg er dobbeltmoralsk nok til å si ja takk til en fin billig blandingshest, men ville ikke avlet videre på den.
Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 28/12/2006 :  11:01:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hovedpoenget mitt er at dersom du ikke vil ha norsk rase hesat, sa er der til nok av hester til salgs. a avle bare fordi "föll er sa söte" eller "hoppa mi er saaaaa pen, jeg bare ma ha föll etter henne" er sa useriöst at det i det minste burde bli gjort i fölge norske lover og regler i norge. som jeg viste tidligere, sa er der en grunn for disse reglene.

det samme skjer i alle land der kryssavl blir apent. prisene pa renrasede hester stiger dramatisk fordi markedet oversvömmes av "uheldige blandinger" som selges for en slikk og ingenting. seriöse avlere klarer ikke a holde det ökonomisk gaende og forsvinner sakte med sikkert.

lover og regler er til for a fölges, samme hvor dumme og teite de er. jeg synes vi heller bör legge kreftene i a öke fengselsstraff for alvorlige forbrytelser, handheve bandtvang loven (hunder) legge penger i dyrebeskyttelsens arbeid osv osv i steden for a syte og klage over at vi ikke kan krysse hopper og hingster som vi vil.

og jo, jeg tror at dersom kryssavl blir lovlig vil de norske rasene forsvinne, og nar de först er borte vil folk savne dem......
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.