hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Lopke

Norway

Skrevet - 15/01/2007 :  00:01:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OT: krysning mellom PRE og frieser må være min drømmehest.. det er en ny rase, ikke bare en krysning. de kalles Warlandere.. er avlet for dressur, men hadde plutselig et naturlig anlegg for sprang! er veldig få av dem, da. men lov å drømme..

http://www.warlander.org

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

La du merke til at det ikke fantes noen frieserhingster på hingstelisten??
Det er nå engang sånn at har man en frieserhingst godkjent for avl bruker man den IKKE på andre raser..
Og er den ikke godkjent for avl så ville jeg ikke brukt den heller..

Selvom der sikkert blir en flott hest (selvfølgelig)
Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 23/01/2007 :  18:50:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
mange hester blir KRYSSET med det målet å få gode sprortshester utav det. Dette er da en hoppe som er kåret for ridehestavel og en kåret hingst som er godkjent for avl på de og de hesterasene. DA er det lov!!! Det som IKKE er lov, er om du har en hest stående hjemme og bestemmer deg for at du vil ha føll med hesten til naboen. Akkurat det samme er det med bikkjer. Du har faktisk ikke lov her heller å kryssavle (men alle gjør det jo uansett).

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/01/2007 :  23:18:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er stor forskjell på bevisst avl, med hester av ulike raser - for å få frem bestemte egenskaper - og det å taue mærra til første og "beste" gamp med baller....

I noen få tilfeller dreier det seg som uhell og tjuvparring - men det er et fåtall pr. år.

At man ønsker seg et "søtt føll" - kan bli svært så problematisk - to måneder etter at føllet er født - når det ikke lenger er "søtt", og man ikke får det registrert, ikke får evt. noen pris for det mmm.

For enkelte hesteraser er reglene strenge på renraset avl, mens f.eks.en varmblods hingst kan benyttes på hopper av flere raser. Mange sportsponnier er blandinger - avlet etter bestemte regler.

For å ta hundeavl som eksempel: De fleste avler rent, men noen avler også etter funksjon, som f.eks. de som driver med hundekjøring. Da blandes f.eks. vorstehere med huskys.

Og jeg mener ikke at de som har hester som ikke er "godkjente" har noe "dårligere" hester - har selv opplevd utmerkete hester av "de merkeligste blandinger" - men da er det ikke hestens skyld, men avlerne. Det er da eierne som har gjort en god jobb.
Gå til toppen av siden

krøllalfa

Norway

Skrevet - 24/01/2007 :  16:49:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
Greit nok at man ikke trenger å "rote til" hesteraser unødvendig, men synes uansett ikke det er riktig at en blanding ikke skal ha like høy verdi som en renraset.
Man trenger ikke avle blanding "for å se hva resultatet blir" eller "jeg er så glad i den kaldblodshoppa mi, og like glad i araberhingsten på stallen, så jeg vil ha et minne etter dem begge". Man skal ikke avle bare for å få et "minne" etter en kjær venn. Jeg mener er at man trenger ikke avle videre på en blanding, og man trenger ikke avle for å få en blanding, selv om blandinger er like lett å bli glad i, og som kanskje har bedre sjangs for å lykkes i ditt og datt (kanskje som rideskoleponni) som en hvilken som helst renraset hest.

*Ronja*

Jenka, you'r my everything <3 Gå til toppen av siden

krøllalfa

Norway

Skrevet - 24/01/2007 :  17:07:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
Altså er jeg i mot at folk bare krysser en hest med en annen fordi de synes det er gøy, men jer er ikke imot blandingshester (kunne selv tenkt meg en hvis jeg fant en jeg likte og som passet til det jeg ville ha den til (IKKE til avl, såklart!) )

*Ronja*

Jenka, you'r my everything <3 Gå til toppen av siden

Hest140

» VIP

Skrevet - 24/01/2007 :  17:07:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
De forskjellige rasene har jo kommet siden mennesker har blandet dem da...
Mvh
Susann

Sitter du der hjemme med ponni som skal ut på halvfòr,
så ikke nøl med å sende mail!
Gå til toppen av siden

janne1980

Skrevet - 26/01/2007 :  15:10:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja.. er enig med deg at blandinge hest e D FLOTTESTE!!!

Kopi av melding:
De fleste vet det, men jeg synes det er litt dumt...

Min egen mening er at de flotteste hestene er blandingene.

Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 29/01/2007 :  13:45:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Kryss to gode ponniraser og kall avkommet sportsponni. Da er det helt greit! Da kan avkommet selges til en forholdsvis god pris til og med, fordi den kalles sportsponni og ikke gatemix. Blir jo atpåtil importert såkalte sportsponnier fra hele europa! Hadde ingen kryssavlet så hadde vi ikke hatt alle disse gode sportsponniene, og "sportshestene", for ikke å glemme rasetypene vi har i dag.
Men jeg er hjertens enig i at renraset avl er interessant og spennende. Har selv gått til innkjøp av ei renraset avlshoppe og har ingen planer om å "ødelegge" linjene hennes ved å blande inn andre raser.
Men jeg dømmer ikke de som har "laget seg en hjemme" til kosebruk.
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 29/01/2007 :  16:57:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er nå engang sånn at har man en frieserhingst godkjent for avl bruker man den IKKE på andre raser..
Opprinnelig postet av Lopke

Nå har ikke jeg særlig greie på kåring av friesere, men jeg har da sett flere bilder/artikler om frieserhingster i USA, hvor de har et tre-siffret godkjenningsnr etter navnet sitt, og det står at de er godkjent i div organisasjoner. Blant annet hovedorganisasjonen.
Disse blir da brukt på andre raser. Så det er nok ikke slik at ALLE eiere av godkjente frieserhingster KUN bruker de på denne rasen

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/01/2007 :  17:32:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Over there ja.. men det er virkelig fåtallet. Har du link vil jeg gjerne se dette..

Når hingstene blir 3 år og kåres for avl, må de skifte navn.. Etter 4 år testes avkommene og mange hingster blir "avkåret" disse kan jo i teorien selges og brukes til avl på "ikke avlsfrieserhopper" i utlandet. Litt derfor jeg vil se hvilke hingster du mener og om de er avlsgodkjente den dag i dag hos FPS.

En annen ting er hva folk skriver og reklamerer med.. F.eks hingsten i Sverige som er åhh så godkjent for frieseravl.. NOT!! Det tyske frieserforbund (som også driver med deres egen avlshingtegreie) er IKKE FPS, og et avkom med slike foreldre kan ikke godkjennes hos FPS.. Desverre er det ikke alle som kjenner forskjellen på det Tyske og det Hollandske avlsforbundet.
Og amerikanske frieserforbund som ikke er underlagt FPS følger nok heller ikke FPS regler.
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 29/01/2007 :  21:25:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Har ikke link dessværre, for har ikke lest det på nettet men i et blad jeg får innimellom.
Hvis jeg finner igjen annonsene skal jeg gi deg info ((:

Har lagt merke til at det er mange forskjellige steder å registrere friesere, endel hingster er kåret i en laaaang rekke "forbund", men alikevel ikke i hovedforbundet.
Forhåpentligvis er vel de fleste med frieserhopper klar over dette, og bedekker ikke med hingster som ikke har kåringsbrevet i orden.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/01/2007 :  00:06:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
:) oki..

ja desverre er det sånn da FPS har verdens strengeste tregler for avl.. kanskje litt derfor prisene på en slik hest er litt høyere enn normalen. Jeg kan spore Lopke tilbake til første godkjente hingst på 18oo tallet. (om jeg husker rett)

Det er bare et sted å registrere "ekte" friesere og det er FPS. Alle andre avlsforbund setter ikke like standard på hingster og avl. Disse kan heller ikke kåres og avkom vil ha en langt lavere verdi.

Tror og håper de fleste er klar over dette, selvom det sikkert finnes et par naive som hopper på en "billig frieser". Eller siden man må inseminere og dette koster nermere 20.000 bare å få sæd til ditt kommende føll så finnes det sikkert også en del som heller velger en norsk hingst som ikke er godkjent. Det er pr dags dato INGEN godkjente hingster i skandinavia.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/01/2007 :  00:20:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan vel nevne at Time som ble ReserveChampion (tror jeg.. merete??) i fjor, ble avkåret i år. Dette var en super hingst på alle måter. Men nå er han altså ikke godkjent mer..

Hadde aldri trodd at han skulle bli det, men det sier jo litt om at en hest som nesten fikk toppkarakter på fjorårets kåring blandt de beste hingstene, viser seg å ikke avle godt nok etter FPS regler.. synd, strengt, men sånn er det bare.

Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 30/01/2007 :  08:27:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding
De frieserhingstene som blir brukt i kryssningsavl i blant annet USa, er ikke godkjent på Avl på selve freiseren, så det sier jo en del om både standaren på avlsreglene på frieser, og hvordan enkelte bare tar seg til rette og lager gatemix av alt de tror blir vakkert og funksjonelt.... ikke bra.
NOe av det værste eksemple spør du meg, finner du i Europa, nederland, hvor eier av Godkjent frieserhingst (på bakgrunn av dressurprestasjoner) også har avlshingst som er kryssning av frieser. ja, fin er denne flekkete karen som er sort og hvit, men feil blir det, og sende slike signaler om seriøsitet.

Ja lopke, Time var fjorårets avlshingst nr 2 i verden (reservechampion) - men desverre så ble han avkåret etter å ha stått i avl i 4 år, på bakgrunn av undersøkelse av avkom, som viste seg å ikke vere bra nok.

er dette som er flott med FPS's avllsregler, det MÅ vere mer enn bra nok for å få stå i avl på livstid!!!
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 30/01/2007 :  10:28:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Det er lixom en grunn til at den rasen er så spesiell som den er.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.