hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Kurre

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  00:25:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette går litt over hodet på meg også og for å være helt ærlig håper jeg at jeg ikke har rett...men det skal vistnok være mulig.

MEN blir den da lov å avle på i Norge?
Kan jeg umulig tenke meg.De "over there" har sin egen måte å gjøre ting på.
Og det kan være jeg er feilinformert av en som så gjerne ville at det skulle være sånn.Håper det!

Jack,Casana,Mahjiino kan kanskje hjelpe oss ut av uføret med å oppklare?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  00:28:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Håper det!

Da er vi to

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 22/01/2006 :  00:32:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han får papirer fra Usa, siden hans far er Amerikansk.
Faren hans Gamblers Blackmale hvis jeg ikke husker feil og han er registrert i USA - i tillegg til her i Norge. I USA er det lov å blande American Painthorse og Varmblodstraver. Blir registrert i USA som Amerikansk Pinto. Han kan stille til kåring her i Norge tror jeg.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  00:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Yep,de har sin egen måte å gjøre ting på.

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  01:07:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har undersøkt litt og funnet at dette ikke er en lovlig blanding ifht. å registreres som paint, hverken her i "potet- Norge" eller "over there":

Sakset fra APHA:

To be eligible for registry, a Paint's sire and dam must be registered with the American Paint Horse Association, the American Quarter Horse Association, or the Jockey Club (Thoroughbreds). At least one parent must be a registered American Paint Horse.

Den kan dog registreres som pinto i USA men ikke her i Norge:

Sakset fra NPF:'

Det er absolutt forbudt å krysse inn følgende typer/ raser i pintoavlen:
Tigermønstrede av alle raser
Rene kaldblods/ trekkhester
Islandshester
Shetlandsponnier
Fjording
Dølehest
Nordlandshest/ Lyngshest

Det stenges også for avl på traverblod med mindre annet blir bestemt på årsmøte.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 22/01/2006 :  01:53:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal vi se om jeg husker riktig.Gamblers Blackmale ble først kåra for paint.Året etterpå var han atter en gang på Starum for å bli godkjent for Pinto,og det ble han en 3 premie tror jeg han fikk.Da vi var på internatet på Starum satt det norske dommere der(nevner ikke navn)og de fikk bakover sveis da vi informerte om at han i samme slengen var blitt godkjent for varmblodstravereDa den eldre tyske dommeren som var hyra inn for å bedømme pintone kom inn i stua så skulle han angripes anngående dette med v.blods.IT`S A FUNNY HORSE TO RIDE Sa han og så snudde han på hælen og gikk.Så debatten ble ikke lenger enn det,men jeg fikk oppleve arrogansen på nært hold.

Vet dere forresten at i USA er det en rase som heter Walkallosa.Tenneseewalker og Appaloosa.

Eller Pintaloosa.Det er en mix av Appaloosa og pinto.Den skal ha både pinto mønster og Appaloosa mønster.

Dette er ikke lov i Norge selvfølgelig.Ja det er sågar ikke kåra noen Appaloosa her på berget

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  10:59:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men jeg fikk oppleve arrogansen på nært hold.

Mulig jeg er litt "tett" nå men hvorfor var han arrogant?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  11:28:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Får litt sånn..."Labraduddel" følelse her jeg.
Vi krysser noe også bare putter vi på et navn og lager en ny rase!
I Tyskland avler de på Islands/storhest kryssninger.Hva får de? En halvstor hest uten hverken gode islandske eller gode grunn gangarter.
Så også presentert på et annet forum en "america Walking Pony" Mix av Welsh B og Tennesee Walking horse.
Ny rase registrert i England.Vet ikke om den hadde andre enn de 3 vanlige gangartene,vet heller ikke tanken bak disse ponniene.

Motstanden mot traverblod i ridehestavlen er jeg arrogant og snobbete nok til å synes er helt korrekt.

Varmblodstraveren er avlet fre gjennom lang tid for å fortest mulig forflytte seg fra A til B med en liten vogn bak.
Hesten er konstruert for å yte mest mulig strekk og påskyv i bevegelsene.
IKKE bærekraft og evne til å vinkle bakbena (=samling) som er det vi ønsker i en moderne ridehest.
Jeg sier her ikke noe om temperamentet,for mange varmblodstravere har virkelig godt hode og en enorm arbeidsvilje,det handler om bruksegenskaper og i mitt hode er ikke en traverkryssning en hest jeg ville satse på for riding.

SELV OM den er flekkete.
Statene har en dyp fascinasjon i forhold til fargeavl og tror gjerne de "tar det meste" om hesten ser morsom nok ut.

Hva en hest skal være for å kalles Paint er jo greit nok.Flekkete hest med Quarterblod,evt iblandet xx.
Appaloosaen er vel også helt greit,dette er så vidt jeg vet en egen rase der det er langt flere kriterier som skal være på plass (Ellers har du lært meg opp for dårlig Linda!)

Pinto derimot virker som jeg har forstått som REN fargeavl.
Hadde i sin tid en bekjent m en norsk varmblods ridehest med en hvit flekk på magen,den ble registrert i pintoregister i statene.
Der har jeg funnet rene travere som av en eller annen grunn har fått en liten hvit flekk,registrert Pinto.
Ponnier av alle typer....

Det ser her ut som om det eneste kriteriet er at hesten skal ha flekker.Og å blande inn varmblodstravere i ridehestavl er for meg useriøst og lite gjennomtenkt uansett hvor "fun" de måtte være å ri.

Og at det ikke er kåret noen Appaloosa her i Norge har vel noe med det å gjøre at det ikke har vært vist hester av god nok kvalitet?
Noe jeg antar vil rettes på når lille Phenomenal stilles til doms!!

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  12:24:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Min Pintohingst er registrert i USA som Amerikansk Pinto.
Han kan stilles ut her i landet, og kan også bli kåret. Om han såklart er et bra individ, og ikke traverbevegelsene er for fremtredende.
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 22/01/2006 :  21:15:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var ikke tyskeren som var arrogant,men våre kjære dommere her i Norge som ikke vil ha alt dette (jalla greiene)på markedet.De er slett ikke overbegeistret for ameikanere heller til opplysning.
De synes Paint,Quarter har altfor stor muskelmasse i forhold til de pipestilkene de går rundt på.Dette gjelder også min rase Appaloosa som er av samme type.

Det er en rekke i dag ikke godkjente hester som går rundt her i Norge,en del av disse kunne vært fanget opp som papir dyr om de hadde blitt gjort litt mer forarbeid før en bedekning.

De sitter nå i januar og jobber med Welshpart breed avlsplan,dette blir spennende,det er ened til 12,5%Welsh blod.England bedekker de fjordinger,Shire ja det er vel ingen begrensning for hva som ikke blir spedd på med.Her i Norge skal det være et regelverk på hva vi får bruke men det blir spennende å se hva som kommer utav det.Denne avlsplanen kommer til å ta tid da det er et stykke arbeid som er skubbet forann seg i lenger tid.Første gangen jeg hørte om den var for 2-3 år siden.Men dette er heller ikke ønskelig for de øvrige hesteinstansene .

Jeg er ingen tilhenger av krysnings avl,men synes det kan bli bedre på denne måten da man bruker kårede hingster.

Tidene forandrer seg også i hesteverden i en forrykendes fart det er bare å innse,ridestilene likeså.For 20 år siden var barrock for meg bilder i en bok,i dag kan vi dra i lillle Norge på trening og dølahestene har plutselig blitt ridehester.Da jeg begynnte å ri for 25 år siden så var det noe vi rei på i mangel av noe som helst annet.

Det er ikke lett å drive avl og det er en stor porsjon kunnskap som skal til for å få fram noe som er bra.Om en traver/paint er en bra mix betyr ikke at alle er det og den kan fort få helt galt rykte.
Tinkeren er en hest som bokstavlig talt er både elsket og hatet,dette er selvfølgelig for at det spriker litt på rasestandaren,og avstamning,men det kan jo komme seg etter hvert

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  23:57:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han kan stilles ut her i landet, og kan også bli kåret.

Ikke for avl.
Sakset fra Norsk Pinto Forening sine vedtekter:

§ 2; REGISTRERING
Hester med minst tre kårede ledd i avstamningen, registreres og stambokføres av Norsk Hestesenter.
Hester som ikke oppfyller NHS’ krav til registrering og stambokføring, kan registreres av Zuchtverband für deutche Pferde (ZfdP).

Medlemmer som bruker en ukåret hingst på sin hoppe kan bli ekskludert for ti år.

· Medlemmer som bruker sin kårede hingst på hopper som ikke oppfyller Norsk Pintoforenings krav, kan bli ekskludert for ti år.

· Medlemmer som annonserer for og/eller bruker sin ukårede hingst i avl, kan bli ekskludert for ti år.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  08:26:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor MÅ folk på liv og død absolutt avle på sine egne piratavla blandinger når det er så mange fine hingster på markedet?? Som faktisk oppfylder kravene til rasen.. og avler føll av verdi??

Er det folks egoisme "skal se hvordan denne blabndingen blir og blir det bra har jeg credit for det??"
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  09:03:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Han kan stilles ut her i landet, og kan også bli kåret.

Ikke for avl.
Sakset fra Norsk Pinto Forening sine vedtekter:

§ 2; REGISTRERING
Hester med minst tre kårede ledd i avstamningen, registreres og stambokføres av Norsk Hestesenter.
Hester som ikke oppfyller NHS’ krav til registrering og stambokføring, kan registreres av Zuchtverband für deutche Pferde (ZfdP).

Medlemmer som bruker en ukåret hingst på sin hoppe kan bli ekskludert for ti år.

· Medlemmer som bruker sin kårede hingst på hopper som ikke oppfyller Norsk Pintoforenings krav, kan bli ekskludert for ti år.

· Medlemmer som annonserer for og/eller bruker sin ukårede hingst i avl, kan bli ekskludert for ti år.

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Etter hva jeg har hørt så kan han kåres og brukes i avl.
Jeg har hatt kontakt med en del folk, også Norsk Hestesenter.
Her er noen av mailene fra NHS: "Hei igjen!
Den eneste muligheten for evt. å kunne stille til kåring i Norge med denne hingsten er hvis den blir registrert i USA som amerikansk pinto.
Da vil man kunne melde til kåring i Norge.

Man vet aldri om de blir kåret før de har vært på utstilling, men man skal være klar over at dersom bevegelsesmønsteret til varmblodstraveren er veldig fremtredende vil det nok bli vanskelig."

Velger og høre på Norsk Hestesenter jeg.
Men det er da ikke sånn på død og liv om å få han kåret, samma for meg om han blir noen avlshingst eller ei.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  09:21:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det gjør tydeligvis NPF også:

§ 2; REGISTRERING

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  10:20:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det gjør tydeligvis NPF også:

§ 2; REGISTRERING

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Jaja Jeg fikk ihvertfall beskjed om at han kunne kåres.
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.