hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  10:29:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor MÅ folk på liv og død absolutt avle på sine egne piratavla blandinger når det er så mange fine hingster på markedet?? Som faktisk oppfylder kravene til rasen.. og avler føll av verdi??

Er det folks egoisme "skal se hvordan denne blabndingen blir og blir det bra har jeg credit for det??"

Opprinnelig postet av Lopke

I alle dager!
Nei uff, jeg får vel kvitte meg med min verdiløse blanding og heller kjøpe meg en hest av verdi.

Men bare sånn for opplysningens skyld, ta f.eks flotte Taffy`s Tabaki, han er da like mye blanding som hesten min, men forskjellen er at han ikke er traverblanding.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  11:40:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan godt forstå hvorfor du er gla i hesten din, men ike hvorfor VELGER en hingst som ikke er godkjent nå de kan få en som er. Prisen på føllet vil også være mye høyere.

ang Taffy så er han kåret!!
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 23/01/2006 :  11:41:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klart du kan få kåra den om den er bra.G.Blackmale er kåra og v.blodsen er godkjent til dette formålet så dettte er ikkke å diskutere en gang.Nina Wattum som eier G.B vet alt om dette regelverket så ikke fortvil.

Forresten så har vel ikke dette noe å gjøre med norsk avlsarbeid å gjøre ,da vi har fjording,døl ,kaldblod og nordlandshest som vårt spesialfelt.Men jeg er enig i at det er nedbrytendes å blande disse med foreks araber osv.

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  12:02:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg kan godt forstå hvorfor du er gla i hesten din, men ike hvorfor VELGER en hingst som ikke er godkjent nå de kan få en som er. Prisen på føllet vil også være mye høyere.

ang Taffy så er han kåret!!

Jeg valgte denne hesten fordi jeg falt for han med en gang, han var akkurat en sånn hest jeg ønsket meg. Har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte han, å ville ikke byttet han bort mot alt i verden!
Hva mener du med godkjent? Det er jo papirer på han.
Å som jeg har sagt, om han ikke blir kåret gjør meg ingenting.

Jeg vet at Taffy er kåret, tok bare han som et eksempel fordi han er like mye blanding som hesten min.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  12:08:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Klart du kan få kåra den om den er bra.G.Blackmale er kåra og v.blodsen er godkjent til dette formålet så dettte er ikkke å diskutere en gang.Nina Wattum som eier G.B vet alt om dette regelverket så ikke fortvil.

Opprinnelig postet av marcello

Takk skal du ha. Jeg tror også Norsk Hestesenter vet hva de snakker om.
Jeg ville ikke påstått at de hadde sagt at jeg kunne kåre han om ikke det var sant.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  12:16:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Forresten så har vel ikke dette noe å gjøre med norsk avlsarbeid å gjøre ,da vi har fjording,døl ,kaldblod og nordlandshest som vårt spesialfelt.Men jeg er enig i at det er nedbrytendes å blande disse med foreks araber osv.

Opprinnelig postet av marcello

Det er jo litt merksnodig da at Norsk Pinto Forening i samarbeid med Norsk Hestesenter har utarbeidet denne vedtekten:

A-bok, for fullstammede hester (tre kåra ledd), føres av NHS

Hingster kan også registreres, men kun hingster med full stamme har avlsverdi.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 23/01/2006 :  14:24:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Litt Off-topic: Hvorfor tar alle som ahr blandingshest seg så innmari nær av at enkelte (inklusive meg) syns det er dumt å avle på bakgårdshester? Jeg sitter slett ikke her og sier at alt må være renavlet for å ha verdi for den enkelte bruker, men jeg sier at man bør ha litt objektivt syn på sin egen hest før man tror man skal blande den med "alt mulig rart". Som jo er det folk ofte holder på med. For ente gang: Vil man ha en Frieser får man ikke det ved å tjuvparre kaldblodshoppa si med naboens lekre lille Frieserhingst. Nei, da kjøper man seg en Frieser.

OT.2 : JCM: Er hesten din en blanding av Gamblers Blackmale og en amerikansk traver? Syns det så amerikansk traver ut på beinstillingen på det ene oppstilte bildet ditt. (Nå begrenser min kunnskap om amerikanske travere til diverse bilder rundt om på nettet og 1 eller så er det 2 jeg har sett i levende livet).

Guro
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 23/01/2006 :  14:45:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jack/Casana/Mahjiino - Han er helskjønn den hingsten din Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  15:36:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Litt Off-topic: Hvorfor tar alle som ahr blandingshest seg så innmari nær av at enkelte (inklusive meg) syns det er dumt å avle på bakgårdshester? Jeg sitter slett ikke her og sier at alt må være renavlet for å ha verdi for den enkelte bruker, men jeg sier at man bør ha litt objektivt syn på sin egen hest før man tror man skal blande den med "alt mulig rart". Som jo er det folk ofte holder på med. For ente gang: Vil man ha en Frieser får man ikke det ved å tjuvparre kaldblodshoppa si med naboens lekre lille Frieserhingst. Nei, da kjøper man seg en Frieser.

OT.2 : JCM: Er hesten din en blanding av Gamblers Blackmale og en amerikansk traver? Syns det så amerikansk traver ut på beinstillingen på det ene oppstilte bildet ditt. (Nå begrenser min kunnskap om amerikanske travere til diverse bilder rundt om på nettet og 1 eller så er det 2 jeg har sett i levende livet).

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Jeg tar meg ikke nær av noe som helst jeg, men synes det er greit å få ordnet opp i denne "misforståelsen", for hesten min er jo faktisk lovlig.

Mora til hesten min er ikke Amerikansk Traver, men det er mange amerikanere i slekten.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  15:38:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jack/Casana/Mahjiino - Han er helskjønn den hingsten din

Opprinnelig postet av linki

TUSEN TAKK for det
Å det som er så bra er at han har et like nydelig gemytt
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  16:26:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil man ha en Frieser får man ikke det ved å tjuvparre kaldblodshoppa si med naboens lekre lille Frieserhingst. Nei, da kjøper man seg en Frieser.

Opprinnelig postet av Guro

Måtte bare kommentere at det IKKE finnes noen godkjente hingster i skandinavia. Dvs jeg må importere sæd fra Holland fra en EU godkjent hingstestasjon. Så eksempelet ditt må settes omvendt. Hvilket jeg også har sett eksempler av.. Ikke bra!!! men jeg vil ha ekte frieserføll og da må jeg følge reglene som alle andre..

Ellers veldig enig i innlegget til Guro! Merker også en motstand mot dem som ønsker renavl innen for renavla hester. Hvorfor ødelegge noe andre har bygget opp gjennom mange år. Jeg tviler egentlig også på at så mange her inne som "hobbyavler" selv sitter med den kompetansen og erfaringen med avkom og avlsarbeid.

Kopi av melding:

I alle dager!
Nei uff, jeg får vel kvitte meg med min verdiløse blanding og heller kjøpe meg en hest av verdi.

Men bare sånn for opplysningens skyld, ta f.eks flotte Taffy`s Tabaki, han er da like mye blanding som hesten min, men forskjellen er at han ikke er traverblanding.

Opprinnelig postet av Jack/Casana/Mahjiino

På vippen din er det veldig mange hundebilder, de er vel alle renrasa eller?
Bare lurte på om du kunne parret puddelen med collien også? Det er vel samme regler for hundeavl?
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  17:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jammen er jeg glad for at jeg driver med Islandshest.
KLARE,ENKLE regler man er nødt til å følge om man vil ha en hest som kan konkureres med eller godkjennes for noe som helst.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  17:37:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
På vippen din er det veldig mange hundebilder, de er vel alle renrasa eller?
Bare lurte på om du kunne parret puddelen med collien også? Det er vel samme regler for hundeavl?

Alle er renrasa ja.
Nei det blir nok vanskelig å parre Puddelen og Collien, for alle er tisper

Men jeg begynner egentlig å bli veldig lei dette her, for jeg vet jo selv at hesten min er lovlig og altså har papirer.
Hvis du leser noen av mine første innlegg i denne debatten, så vil du se at jeg ikke er for å avle ulovlig, enten det er å bruke ukåret hingst eller krysse raser som ikke er lov.
Trur neppe Nina Wattum ville brukt Blackmale ulovlig, det ville vel ikke vært så bra.

Må bare legge til at det er jo ikke jeg som har avlet denne hesten.
Jeg var faktisk veldig skeptisk når jeg hørte at han var blanding av Varmblodstraver. Men før jeg bestemte meg for kjøp skjekket jeg opp en del ang dette, å fant jo ut at han var lovlig blandet, men ikke ble registrert i Norge.

Redigert av - SkyggenogCo den 23/01/2006 17:44:24 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  17:50:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil tippe at din lille hingst har kommet til før forbudet mot innblanding av traver i pintoavelen ble laget.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 23/01/2006 :  23:26:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var inne og mysa litt på Nina Wattum sine sider og der står det at han ikke tar imot norske raser og hester med trekkhestblod.

Ellers fant jeg en vedtekt på Pinto sidene om at hingsteholdere kunne bli ekskludet om de tok imot hopper uten stamme.

Traverhoppene er etter kåra hingster og er fullstammet ,men kunne ikke finne noe om at de var utestengt fra pinto stammboka.
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.