hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hjelpemidler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hjelpemidler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lucky june

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  21:58:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
har fått nesten forskjellig mening av alle trenere jeg har spurt, så jeg får prøve her også.

hva slags innspenning er best for hesten?
strikk? fast innspenningstøyle? eller...

håper dere kan svare meg og begrunne slik at jeg skjønner hvorfor

må legge til at det er innspenning under longering for å få henne til å søke ned, jeg bruker den IKKE så stramt at hesten blir tvunget ned.

på forhånd takk

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  22:19:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Ta en titt her.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  23:11:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
mye interessant, men sto ikke så mye om følge ved bruk av de forskjellige midlene og alt var til ridning.

når jeg longerer har jeg jo ikke mulighet til å bruke sjenkler og sete etc...

fikk beskjed av en om at jeg aldri skulle bruke strikk, da dette gjorde at hesten bygde undermuskler uansett hvor slakk strikken var. jeg skulle kun bruke fast innspenning.

av en annen fikk jeg beskjed om at jeg kun skulle bruke strikk fordi den var mild mot hesten. fast innspenning gjorde at hesten følte at den "satt fast" uansett hvor slakk den var. dette fordi en fast innspenning ikke ville gi etter hvis hesten ville gå med hode i været.

dette kaller jeg to motstridende svar, og er vel egentlig derfor jeg lurer på hva som er riktig.

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  00:01:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes ikke hjelpemiddler er noe bra.. bruker ALDRI hjelpetøyler lenger... hvist du bruker hjelpetøyler, vil du bare dekke over problemet, du vil ikke løse noe med det.. og ville i hvert fall ikke brukt hjelpetøyler hvist ikke du vet hvordan de brukes...
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  00:11:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Greit nok med hjelpetøyler når man longerer, da har man ikke så mye skjenkel og sete å jobbe med får å holde hesten på plass. Jeg ville satset på vanlige faste innspenningstøyler til longering, men gjerne med gummi ring så den gir litt etter. Hvis de spennes for riktig og brukes rett burde det ikke være noe problem. Strikk blir fort et problem hvis hesten jobber mot strikken, ettersom den da får konstant trykk som gjør at underhalsmusklene trenes statisk og kontinuerlig, som ikke er særlig ønskelig.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 11/10/2005 :  00:12:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bytter på strikk og innspenning ved longering jeg. Kiropraktoren til hesten sier strikk, instruktøren mener innspenning. Prøvde også chambon/goug, men den likte jeg ikke... Hesten bygger vel ikke undermuskler om strikken er slakk?!?
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  07:47:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
skal vel ikke gjøre det nei...var sikkert ment for å overdrive litt bare for å poengtere at jeg ikke skulle bruke det.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  09:11:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette bør kanskje leses. Er Jacob Kielland som sier det;

Kopi av melding:
Det finnes (dessverre) masse utstyr som brukes for å få en hest til å "gå på tøylen", men det aller meste av slikt utstyr virker mot sin hensikt, og gjør oftest bare vondt verre!

Det ALLER VERSTE "hjelpemidlet" jeg kjenner til, er STRIKK! (går fra gjorden, mellom forbena, gjennom trinseringen på den ene siden, over hestens hode bak ørene, ned gjennom bittringen på den andre siden, og ned mellom forbena til gjorden igjen).

Slik fungere strikken:
Strikken strammes når hesten hever hodet, slik at hesten "stanger" mot strikken, jo sterkere desto hardere hesten går imot strikken.

Ofte virker strikken tilsyneladende positivt de første gangene hesten hever hodet, men den positive reaksjonen blir snart borte, fordi hesten, ved å gå hardere imot strikken, snart lærer at den vinner endel av det den forsøker, nemmelig å heve hodet noe, hvis den bare går hardt nok imot strikken!

Resultatet ved bruk av strikk:
Resultatet blir oftest at hesten får trenet opp musklene den bruker for å tvinge hodet opp, så de blir veldig sterke!
(det blir nærmest som om den går med et vektlodd oppå hodet hele tiden, og da utvikles naturligvis styrken i nettopp de musklene som må være avslappet og myke/naturlig svake, for at hesten skal gå mykt og følsomt til ettergift, ofte kalt "gå på tøylen").

Konklusjon:
Konklusjonen blir at jo mer man bruker strikk, desto verre blir problemet: selv om man kan få en (forbigående) positiv virkning til å begynne med, utvikler dette seg snart negativt, og man forverrer situasjonen, utsetter og forstørrer problemet, så det kan bli meget krevende å løse det, selv for en meget erfaren og kyndig rytter.
ALTSÅ: BRUK IKKE STRIKK!!!

Men det er jo forskjellig svar, uansett hvem du spør....

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 11/10/2005 :  11:56:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig enig med deg, men hos oss har strikken en psykisk effekt, så når hun får den på, så ER hun nede. Strikken henger løs og dingler (den er aldri strammet, men helt ute på det løseste), men hun prøver ikke å gå opp igjen med hodet likevel. Med innspenningstøylene derimot er hun med oppe og flakser, må se på det og må se på det... og da ligger jo de og napper henne i bittet hele tiden, noe som også forstyrrer. Derfor bytter jeg på de...
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  13:00:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok. Du har helt sikkert rett. Det er nok individuelt hvordan de forskjellige hestene reagerer på hva... Jeg har ikke noe praktisk erfaring her i det hele tatt. Men jeg kom bare over Kiellands mening om strikk og tenkte jeg skulle poste det
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 11/10/2005 :  14:22:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du har en hest som jobber bakfra under rytter, skal dette også la seg gjøre i longe. Noen hester jobber bra i longe, og noen jobber imot. Om man har en hest som jobber imot konstant, hadde jeg kanskje hoppet over hele longe treningen. Da virker det jo uanset mot sin hensikt. (sier ikke at det er det som skjer i ditt tilfelle)
Ellers er jo longe med 2 tøyler veldig bra! får arbeidet hesten på en annen måte, enklere å få hesten med. Og du har kontakt på begge sider. (som om du tømmekjører, bare at du longerer) du kan da longere på 8 tall også, lettere å få hesten til å jobbe bakfra da. Om man har en hest som helst ikke vil arbeide i longe.
Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  16:34:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker grammantøyler ved longering. Lærte det i Tyskland hvor de for det meste bruker denne form for innspenning. På min hest fungerer det veldig bra. Jeg fester dem som vanlig i gjorten mellom forbena, gjennom bittringene og binder dem fast i siden på longeringsgjorten. Ved bruk av disse legger hesten min seg veldig godt til og jobber fint bakfra. Ved bruk av innspenningstøyler blir han mer stiv og går lettere i mot. Jeg strammer aldri grammantøylene stramt, men har dem veldig løse. Har også sett andre på stallen som har begynt å longere hestene med denne form for innspenning og de fungerer også veldig bra.

For å få jobbet med bøying av hesten under longering fester jeg longetauet i gjorten. Trekker det gjennom bittringen på innvendig side og opp til en av ringene på gjorten. Fungerer også fint for å kunne reglurere bøyningen hele tiden.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  21:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
masse gode råd, takk for all hjelp!
hesten min jobber nok ikke imot, men hun trenger litt hjelp for å forstå hva jeg vil.
ellers i longe er hun veldig fin, hører på alle komandoer på stemmen, det er bare den lille biten så hun virkelig skjønner at hun skal søke ned, også i longe som mangler.

bare å fortsette hvis det er andre som har noe å legge til:o
man kan alltids prøve forskjellige metoder. og hesten min sier fra med en gang om det er noe som ikke kommer til å fungere...da setter hun seg på bakbeina(nesten bokstavlig talt)

nok en gang 1000takk til alle

mvh sigrid

Gå til toppen av siden

Ally&Mille

» VIP

Skrevet - 17/10/2005 :  18:54:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Jeg har tidligere vært en hyppig bruker av hjelpetøyler (strikk, innspenning).
Men har erfart at dette er noe som må brukes med ytterst forsiktighet, jeg brukte det kun når jeg longerte, men allikevel erfarte jeg at hesten min den gangen sakte men sikkert begynte å veksle mellom å slippe bittet (bare knekke i nakken/bare bøye hodet) og å jobbe mot bittet i stedetfor, samtidig som steglengden hennes ble kortet ned.
Jeg har nå lært meg å tømmelongere, som å tømmekjøre, bare at man longerer istedet...dette er jo også noe som må læres da, og jeg er ikke utlært på dette ennå, men synes metoden er super!
Ellers tror jeg at hvos man skal bruke et hjelpemiddel under longering er chambon det beste, da man her lettere oppfordrer hesten til å gå lang og lav, og hvis den da går godt frem i tillegg, bruker den iallefall ryggen sin...
Instruktøren jeg nå rir for (Helen Waaler) har vist og lærer meg hvordan jeg heller skal ri frem hesten slik at den byr frem og søker ned til tøylen uten unaturlig press, som har gitt et bedre resultet nå i lengden...
Men det er mange veier å gå, dette er ialefall min erfaring..

Mvh Camilla
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  21:01:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig med deg. mye bedre for hesten og hvis vi rir den bedre fram til tøylen. er ikke meningen at man skal tvinge hesten ned, men jeg er for at man kan bruke hjelpemidler i en kortere periode for å hjelpe hesten å presisere hva man vil. når hesten har skjønt det må hjelpemidlene vekk.
blir det samme som at jeg brukte pisk for å forsterke sjenkelen når hun skulle lære galoppfatning. det gikk mye lettere, fordi hun reagerte med engang og fikk da også ros med engang. så når jeg la vekk pisken så fortsatte hun å ta fatningen med engang fordi hun kun var vant med å få ros for den responsen.

har aldri longert med chambon da jeg har lært at det kun er til ridning. så mye forskjellig kan vi lære....er jo faktisk rake motsetninger:)

jeg tømmelongerer litt, men siden jeg da bruker sele hender det seg lettere at hesten min får fram litt av traverinstinktet. da går det veldig fort i trav en stund med hodet høyt til værs:-p

får vel nevne at det er en kaldblodstraver jeg har av rase, altså ikke en lettlært dressurhest med kapasitet til ene med det andre.... men hun brukes som ridehest da hun ikke vil gå på travbanen.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.