hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hjelpemidler, hva synes dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hjelpemidler, hva synes dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

ann-elen

» VIP

Skrevet - 07/08/2005 :  01:49:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vil bare hva dere synes om hjelpemidler som: hjelpetøyler, martingal,strikk,innspenningstøyler ?

Destrier

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  10:23:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Under begrepet hjelpetøyler kommer flere ulike tøyletyper, som: Grammantøyle, martingal, strikk, innspenningstøyler (finnes flere typer og måter å feste de på), chambon og ulike varianter som ligner på chambon.

Martingal er greit om rytteren trenger det. Korrekt tilpasset gjør den ingen skade, og det er heller ikke mulig å bruke den feil (når den er korrekt).

Grammentøyle fungerer som regel som en 'hvilepute' for rytteren, d.v.s. at det tar mye lenger tid før rytteren lærer seg å bruke hjelperne korrekt, og det er kun når rytteren kan bruke hjelperne korrekt at grammantøylen blir overflødig. Korrekt brukt kan grammantøyle være et fint hjelpemiddel på feilridde hester, men det forutsetter at rytteren kan ri til og med ettergift, og at det er hesten som 'velger' hvorvidt grammantøylen skal virke eller ikke. På den måten blir den overflødig ganske snart, hvilket er hensikten - at man skal bort fra den ekstra hjelpen denne tøylen gir.

Strikk. I og med at rytteren ikke kan gi etter i rett øyeblikk, er de - om mulig - til enda mindre hjelp. Om det tar lang tid for rytteren å lære seg å bruke hjelperne korrekt med grammen, så er det nærmest umulig med strikk, i og med at det er ettergiften som forteller om en hjelp var korrekt, og 'igjennom'.

Innspenningstøyler skal spennes så slakt at rytteren rir på den vanlige tøylen, og dermed kan gi ettergift. Korrekt brukt, og når hesten er tilvent de, så er det en fin hjelp. Desverre så er det veldig lett å misbruke innspenningstøyler, samme kan sies om grammantøyler.

Som med alt annet, så er det mye som kommer an på når det gjelder slikt utstyr. Det viktiste er dog at rytteren kan ri i balanse, med korrekte avstemte hjelpere og gi ettergift i rett øyeblikk. Hjelpetøyler vil aldri kunne erstatte dette, men de kan i enkelte tilfeller gjøre arbeids-situasjonen lettere og mer positiv for både hest og rytter, og i en slik sammenheng har de sin plass.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  12:08:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er i litt "enig humør" i dag jeg, og synes at Destrier beskrev det jeg mener veldig bra:)
Hege Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  14:42:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri brukt noe av dette på egene hester ,mener at man skal klare å ri den ned og i form uten dette. Hvis den ikke klarer dette er heller ikke hesten sterk nok til å gjøre den jobben som forlanges av den...
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  14:55:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Litt uenig lene, når det gjelder ridehester er det en ting, men under omskolering av travere bruker jeg gjerne hjelpetølyler som går gjennom bittringene og ned til gjordten. Dette for å lede hesten bedre og "vise" veien. Dettew gjør det mye enklere for hesten. Man bør alltid vise hesten letteste vei mener nå jeg. En traver som har gått med hodet i været hele livet trenger litt hjelp. Så lenge man gir etter med en gang hesten søker litt ned så ser jeg ikke problemet. Da rir jeg også med to tøyler og overfører det hesten lærer til vanlig tøyle etterhvert som hesten forstår hvor jeg vil.

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  15:14:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Destrier, og bruker aldri hjelpetøyler selv pga at de lett kan brukes feil og dermed gjøre mer skade enn nytte, både ved ridning av travere og ridehester (har selv en omskolert traver, og har klart dette uten bruk av hjelpetøyler, kan hende det tar lengre tid, men traveren trenger tid til å bygge opp ridemusklene (enig med lene):) Men, det finnes maaaange veier til samme mål:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  15:47:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Er enig i at det gjerne gjør mer skade enn nytte, om det brukes feil! Ettergiften er jo det viktigste :) Strikk synes jeg ingenting om.

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  16:03:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Egentlig er jeg litt i mot bruken av hjelpetøyler. Men hvis de brukes korrekt, kan det sikkert være et supert hjelpemiddel for noen. Selv bruker jeg bare innspenning ved longering. Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  16:08:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Enig med Lene23 jeg også, hjelpetøyler syns jeg ingenting som. Hvis hesten ikke klare rå gå i form, er det rett og slett fordi den ikke har de musklene som kreves for å gå i form! Eller det kan faktisk være at beinbygningen til hesten er feil, og at det ikke er nok plass ved atlasvirvelen til at hesten kan klare å søke seg tilstrekkelig ned, slik at spyttkjertelen blir klemt ut hvis hesten går i form..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  17:01:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg mp bruke glidetøyler når jeg skal ri hoppa mi med bitt. Og det har ikke noe med feil bygning eller for lite muskler å gjøre, dette har noe med at hu har blitt rykka så i munnen med bitt tidligere, og skal jeg starte dressur med hu så må hun jo kunne gå med bitt.

Og prøver jeg å ri henne med bitt uten glidetøyler så er hu umulig. Hun går samla i skritt, men med en gang vi kommer i andre gangarter spenner hun seg og blir umulig å stoppe å styre. Jeg bruker hjelpetøyler for å vise henne at bitt ikke er farlig, og med en gang hun samler seg så blir hu styrbar og stoppbar. Og da trenger eg ikke glidetøylene lenger.

Jeg bruker bare disse til hun lærer seg at det ikke er farlig, hun stresser ikke noe med bitt men hodet er rett til værs. Når hun går såpass at hun kan samle seg uten glidetøyler trav er det slutt på dem...
Gå til toppen av siden

Gismo & Hiawata

Skrevet - 12/08/2005 :  21:55:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!! Hjelpetøyler er unødvendige greier. Uansett om man kan bruke det riktig eller ikke! Innspenning under longering er greit. Det er ganske viktig egentlig sånn at ikke hesten vrangstiller seg. Men under ridning er det bare tull! Det eneste hjelpetøyler gjør er å få hestens hodet ned. Hva er vitsen med det??? For å få hesten til å se mer pen ut??
Hester bøyer nakken når de jobber, ja, men bøyningen skal komme bakfra! Når hesten setter seg på bakparten og flytter tyngdepunktet bakover bøyes nakken for at hesten skal klare å holde ballansen!
Men hjelpetøyler får hesten til å bøye hodet nedover og gå på framparten. Det er jo helt feil!! Så hjelpetøyler er bare tull spør du meg!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  22:07:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Synest stort sett ikkje noko om bruk av hjelpetøyler etc. Einaste til longering. Ellers stort sett ikkje. Er man flink nok kan man stort sett ri hesten riktig uten slike ting. Er man ikkje flink nok er det svært lett å bruke desse hjelpemidlene på feil måte.
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  16:24:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
brukte det før, men det hjalp ikke noe, å har senere bare blitt mere å mere imot det. men det kan sikkert virke for noen....
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  19:31:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
det er ett hjelpemiddel om det brukes rett, og skadelig om det brukes feil. Hva er problemet med å bruke hjelpetøyler for å lede hesten (som tidligere har lært at hodet skal være spent opp med sjekk) ? Kan noen si meg hvorfor det er galt? innene NH er det iallefall viktig å LEDE hesten så godt man kan? så da vil det vel være naturlig å lede hesten og vise veien ,så den forstår hvor jeg vil hen? nå tenker jeg på travere. Ridehster rir jeg til på en annen måte, de skal søke til rett samling av seg selv uten at man haler og drar eller piller i munnen dems. Samlingen skal ris frem med bena til en jevn støtte på tøyle..

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  19:32:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
forsåvidt også merkelig at dere ikke har noe imot å ri med nesreim som fatisk ER skadelig for hesten ;) men det var en digresjon.

Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  20:30:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hei Bea!
Hva mente du egentlig med nesereim utspillet?
Jeg var med på den diskusjonen he he lurte bare på om den var rettet mot meg...Ble litt nysgjerrig. Hehe

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.