hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vanskelig å longere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 vanskelig å longere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

LivogZara

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  23:47:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!=)
har da som de fleste vet en 3 åring...og jeg hadde tenkt å longere han litt innimellom...men nå har det seg slik at det faktisker meget å konttrollere han under longering...han lyder ingen kommandoer...han går fint opp i skritt og trAv, men han lokker bare ørene og driter i hva jeg ber om når han skal senke tempoet...når vi sier pttro så skal jo hesten senke farten, men neida, da løper han bare fortere..

jeg vet han kan den kommandoen, for han lyder den helt bra ved ridning....han har løpt en del ganger i longen med andre...har tilog med stått på bena etter han inne i hallen....

hva gjør man med en sånn hest?!

har forresten forhørt meg med instrukøtren min....

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  23:58:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
hei! jeg ville lært han å vike for trykk. Og da mener jeg at han skal svare godt. Da kan du nemlig senke tempoet med kroppen din. se for deg at du deler hesten i to deler, fra midten og bak er den drivende sonen, der står du når du skal ha hesten fremover. Fra mulen og til midten er den bremsende, der kan du flytte deg for å senke tempoet. Men førstr må hesten vike for trykk, ellers forstår han ikke hva du ber om. Du er jo godt i gang med NH treningen du, så da er det bare å stå på :)

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  00:06:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hvordan foreslår du jeg skal starte med å trene for å vike for press?
jeg skjlønner hva du mener med inndelingen av han...

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  00:15:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Tenk deg at du spør hesten om noe (feks spør han om han vil flytte seg bakover ved å legge hånda på på bringa og presse forsiktig) da spør du pent om han ikke vil flytte seg bakover, viker han ikke presser du hardere, spør høyere, sånn fortsetter du til han gjør det minste tegn til å flytte seg bakover, når du merker han "tenker bakover" helst, da fjerner du hånda med en gang, dvs du slutter å spørre, siden han svarte. Det er det viktigste, at hver gang han svarer når du spør han om noe, slutter du å spørre. Feks jeg spør deg, hva er klokka? du svarer 12, men jeg fortsetter spørre hva klokka er, og du svarer hver gang, til slutt begynner du lurte på hva jeg egentlig vil? Du svarer, men det kan ikke være rett siden jeg fortsetter spørre? sånn ser hesten det også, derfor er det viktig å fjerne trykket hver gang han flytter seg vekk fra da. For hver gang vil du trenge mindre og mindre press, for han finner ut at det blir ubehaglig press til slutt om han ikke flytter seg når du spør pent. På samme måte flytter du bakpart og andre deler, husk å bruk blikket, skal du ha han til å rygge se på framparten, skal du flytte bakpart ser du på den.. Blikket er det viktigste trykket vi gir, og etter mye trening vil han reagere på blikket, og du vil ikek trenge hånda, eller tauet for å legge på press.

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  00:25:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
det var som jeg trodde...=) skal prøve det...takk for hjelpa ..=)
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 02/10/2005 :  19:20:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det stemmer det med start og stopp punkt. Jeg bruker å stille meg ved skuldra på hesten de gangene jeg longerer og vil senke farte og hesten ikke er enig. Det var ei anna jente på stallen som heller ikke fikk stoppa hesten i longen og jeg sa "still deg ved skuldra" og jenta så gjorde og hesten stoppa Skulle gjerne brukt tiden på å trene på å vike fra press men det går vel ikke særlig med krykker...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  19:29:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Skulle gjerne brukt tiden på å trene på å vike fra press men det går vel ikke særlig med krykker...
Emne

hehe, ja det blir vanskelig :P

Gå til toppen av siden

eniih

» VIP

Skrevet - 04/10/2005 :  19:18:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
..Prøvd å tømmelongere? Da har du støtte på yttertøylen,mer kontroll og en fin og myk hest dagen etterpå Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  06:59:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm. Nå er ikke jeg noe horsemanship-menneske, så har ingen sånne metoder (annet enn å vike for trykk), men på de hestene jeg har lärt å bli longert, har det fungert fint å forminske volten mens jeg sier kommandoen (skritte, sakte av etc. ). Tilslutt forstår de hva du mener... I tillegg blir jeg på en måte passiv, fölger ikke med i volten.. HEhehe.. Ikke så lett å forklare..
Feltritt - Tre ganger så gøy!!!
Redigert av - Liten_Lista den 05/10/2005 07:00:50 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  21:23:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
tømmekjøre ja...joda det funket det...helt til han røk noe tømmer...han vet jo hva de ordene betyr, men driter i det ved longering...og løper bare fortere, uansett hvor ned jeg går i tonen....
han løper ut som regel hver gang...har prøvd forskjelleige ting, med sal uten sal, med hodela, med bare grime..like jævlig hver gang...og jeg longerte hand ajeg prøvde han...så han det jo...

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 05/10/2005 :  22:26:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
bra breskrevet bea
ang tømmekjøring ville jeg ikke ha gjort mye av dette,hvis du da ikke har tenkt til å kjøre han inn..tømmekjøring ser ikke JEG noen sammenheng med ridning...
lurer på hvor lenge om gangen folk longerer jeg??? noen som har noen meninger der??? jeg longerer skjeldent lenge av gangen i den samme sirkelen,da jeg har noen fixe ideer....mener at når man" jager" driver..osv hesten rundt i sirkel krever man på hestespråket hestens underdannelse..hesten gir klare tegn etter 5 min i longen at han unnderdanner seg,sier ja jeg lytter,hva vil du???(ikke alle hester unnderdanner seg så enkelt) mener at hvis man ikke stopper i tide vil man få en hest som karnsje kan bli litt frustrert og lurer på hva du egentlig vil.og karsnsje ikke lenger gidder å høre..derfor mener jeg at man skal bevege seg mye,bruke firkantspor,små volter og store volter...og ikke longere lenge av gangen,max 10 min!! tror du har en hest som ikke unnderdanner seg..eller han karnsje lenger ikke forstår hva du vil siden du har drevet han forlenge?....hva om du ber han stoppe før han begynner å løpe?hva pruker du av press til å få han i gang(longepisk,tau eller bare hånda) tenk at så lite som å løfta hånda for noen hester kan vere ett stoort press for noen...ellers kan jeg annbefale lange tøyler kurs(klassisk dressur)noen som har andre meninger om dette??? har selv en hest som kan få noen rapptus i longen,men mer sånn hiihaa dette var gøy,hvis jeg vil at han da skal stoppe setter jeg meg bare på huk..da brå stopper han og kommer inn til meg..hvorfor? jeg aner faktisk ikke men utrolig morsomt.dette er vel ikke noe jeg annbefaler hver og en!! ...lykke til
Gå til toppen av siden

eniih

» VIP

Skrevet - 05/10/2005 :  22:51:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tømmelongering og tømmekjøring er ikke det samme da... Når du tømmelongerer så er det nesten det samme som å longere,bare med to longeliner Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  09:37:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det er sant..men så at kross skrev tømmekjøring.
men jeg ser heller ingen grunn til å longere med to liner heller...ivertfall ikke på en tre åring,heller ikke longere med noen form for innspenning...

KROSS... har du prøvd å longere på kortere line?... (litt om gangen)
Gå til toppen av siden

eniih

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  12:21:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
å longere med to liner er myye bedre for hesten enn med bare en!
Fordi det hjelper hesten å arbeide i riktig form uten noen form for innspenningstøyler+ at du unngår å få en skjev hest, hvis du gjør dette på hver hånd da selvfølgelig. Fordi den får da den utvendige støtten som er veldig nødvendig når du rir også..
Tror det er en grunn til at Per og Helene Waaler bruker tømmelongering på alle unghestene de får til tilridning
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  19:01:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
tja..hvis man gjør det riktig kan det sikkert vere greit,men jeg ser ikke helt poenget...har aldrig sett en hest bli skjev av longering på en line..
de hestene jeg trente i danmark longerte vi bare på en line..(den ene hesten er i dag italiensk mester i dressur)
men alle har sine metoder
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  21:56:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er det som gjør at longering har så mye mer sammenheng med ridning da? Hvordan er det å løpe rundt i ring på en line noe lignende ridning? Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.