hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vanskelig å longere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 vanskelig å longere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

LivogZara

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  22:46:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hmmm.har prøvd det, men jeg får ikke stoppet han før han har løpt ut....går nesten bruktbart i skritt/hololdt, men det er ingen lydighet i grunn
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  00:51:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan er det å løpe rundt i ring på en line noe lignende ridning?

Longering er vel strengt tatt litt mer enn bare å løpe rundt i ring?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/10/2005 :  00:59:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten løper jo rundt i ring når den longeres ..

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  01:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten løper jo rundt i ring når den longeres ..

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Om man ikke "kan" longere så gjør den kanskje det....
Variasjon er stikkordet her

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/10/2005 :  01:14:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm.. Men jeg mener fortsatt at den går i ring.. =p

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 07/10/2005 :  09:32:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
longering er etter min mening løsgjørende,men longe kan man oxo bruke til så mangt...hesten går i ring ja,men som jeg skrev kan man bruke firkantspor,små volter store volter,bommer ,hindere,øke trav,sakte trav,galloppfatninger..osv... alt hva man gidder å gjøre... men jeg ser heller ingen grunn til å trøkke en hest rundt i den samme sirkelen i 20 min...
longerer max i 10 min hvis jeg ikke da trener på noen av tingene over...
longering kan ha noe med ridning å gjøre..kommer ann på hvordan man longerer da..men hver gang min hest skal gjøre noen form for vending,bruker jeg skuldrene mine til å vende med han.nå vender han etter hvilken vei mine skuldre går og dette overfører jeg til ridning...
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  22:34:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hmm.. Men jeg mener fortsatt at den går i ring.. =p

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Les Angelina1 sitt svar.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/10/2005 :  02:50:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joa, det er mer enn å gå i ring. Men akkuratt det som beskrives her om longering, det er det samme du kan gjøre med tømmelongering.

Løsgjørende arbeid, alt av overganger, trene på hinder osv. kan gjøres like godt eller bedre ved kjørelongering. Slik jeg ser det er trening med to tømmer mer likt ridning enn trening på en. Nettopp fordi man bruker to tøyler når man rir.

Jeg var ute å tømmelongerte Fabella idag, skulle bare trene litt på travet, og skifte hånd, siden jeg har trent litt lange tøyler. Har jobbet i skritt frem til nå. Det er så utrolig mye enklere å jobbe slik synes jeg, lettere å få hesten til å bøye seg skikkelig, og mye kjekkere fordi man kan variere lettere. Vi trente på å skifte hånd, 8-tall og serpentiner. Det er ikke like lett å gjøre med vanlig longe. Hesten likte det godt også.

Så at det skal være så mye mer forberedende eller likt ridning å longere med kun en line er jeg uenig i
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 08/10/2005 :  18:02:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruker endel lange tøyler på hesten min oxo,men da holder jeg meg kunn på siden av hesten og hesten skal da ikke trave osv fortere enn det jeg går.han skal oxo styres etter mine skuldre...tømmelongering ser jeg fortsatt ingen hensikt med...hvordan får du gitt ettergift når du tømmelongerer?
ettergift er etter min mening noe av det viktigste for at hesten skal lære noe som helst...men please forklar meg hvis jeg tar helt feil...
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/10/2005 :  19:49:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan mener du at man ikke får gitt ettergift når man tømmelongerer? Hvordan er den biten annerledes fra arbeid på lange tøyler? Jeg henger ikke helt med deg nå Og hvordan gir du ettergift når du longerer om du ikke gir ettergift når du tømmelongerer/kjører? Nei, nå forstod jeg ikke helt hvordan eller hva du tenkte på.
Redigert av - Irriducibili den 08/10/2005 19:52:34 Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 09/10/2005 :  11:24:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
på lange tøyler er det faktisk hesten som drar..vi skal lære hesten at han ikke skal dra,løpe fortere enn det vi går..når han går riktig forsvinner jo presset!!i begynnelsen vil det vere litt mye mikk makk,men hesten leter etter utveier for å lette på press hele tiden,så hvis man ikke har en hest som er stokk dum tar det nok ikke alt forlang tid før han forstår...
på longe bruker jeg ikke noen form for innspenninger,men der finnes det oxo innspenninger som gir etter når hesten gir etter...(men jeg er ikke noen fan av bruk av strikk,da jeg mener at det må gi helt feil signaler i hesten sin munn..ikke stabilt og men får dirring i hesten sin munn..mmm sikkert godt)
jeg longerer ALDRIG i bittet.på en longe har jeg ta og gi ...trekker han litt til meg oxo gir etter..legger jeg press på rompa (peker på rompa) vil jeg ha rompa ut.legger jeg press forran (fremparten ut) hesten min løper aldrig meningsløst rundt i den samme sirkelen,vi jobber med konsekvente ting hele tiden.overfører bruken av lange tøyler her oxo...så ettergift og bellønning blir en stor del av treningen...
nå spurte jeg faktisk deg om du kunne fortelle meg hvordan du får gitt ettergift og belønning da jeg karnsje kan ta feil...men tømmelongering går jo den ene longelinen "rundt"halve hesten..den linen må du jo ha stram for at den ikke skal gå i bakken..dette blir faktisk et konsekvent press på hesten hele tiden.både i munnen og på kroppen..i det sekundet hesten gir etter for bitt.grime osv hvordan kjenner du det i hånden din?hesten blir etter min mening alt for laaangt unna..vet at monty roberst og co( han er en dyktig mann) mener at hesten blir skeiv hvis hesten bare går på en line...men hvorfor egentlig? kom med en forklaring som stemmer i praksis så skal jeg høre...har ALDRIG sett at noen hest har blitt skjev på en line...da må man iallefall ha blitt longert mer på den ene siden enn den andre..men har noen her inne en hest som har blitt skjev på en line,blir jeg veldig int i å lytte har oxo hørt rykter om at hesten kan bli skjev hvis man rir formye på firkantsporet,men det kan vere en helt ny diskusjon igjen TØMMEKJØRING..når man havner laangt bak hesten på to liner blir det oxo et konsekvent press i munnen på hesten hele tiden(hvordan klarer han å redigere tempoet sitt?du går jo bak han så han ser jo ikke hvor fort du går..han får jo bare vondt i munnen sin når du blir hengende forlangt bak,da blir jo linene stramme.og når han gir etter blir jo linene for slakke og men mister all styring på hesten..og ang styring av hesten ,hvordan kan du sammenlinge det med ridning?noen gang kjørt en hest? de vender seg jo etter helt andre grunner..DE HAR EN VOGN BAK! men please forklar meg hvis jeg tar helt feil..

Redigert av - angelina1 den 09/10/2005 11:25:27 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 09/10/2005 :  15:29:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du går jo ikke med stramme tøyler når du tømmekjører. De henger slakke de, slik som ved lange tøyler. Hvorfor tror du ikke at man kan kjøre med slakk på tøylen? Selvfølgelig må du passe på å ikke komme forl angt bak og begynne å dra hesten i munnen, men det må du i lange tøyler også. Du gjør halvparader når du tømmekjører og tømmelongerer, ettergift etterpå når du gir ut. Den linen som henger langs utsiden på hesten kan henge slakk den også, den må ikke være stram. Den faller ikke ned selv om det er slakk på den, det regulerer du selv. Utvendig tøyler hjelper til å stille hesten, kan du kan gjøre 'halvparader' på utvendig tøyler, og regulere bøyning og farten på denne måten. Akkuratt som ved ridning.

Jeg synes det du beskriver høres litt rart ut, at man ikke skal kunne gi ettergift når man tømmekjører og longerer. For det klarer du helt fint å gjøre, prinsippene er veldig mye av de samme som i lange tøyler. Forskjellen må vel være at hesten ikke styrer sitt tempo etter hvor du går, men etter signaler gitt ved pisk (mer frem) og bitt (mindre frem).

Kopi av melding:
på lange tøyler er det faktisk hesten som drar..vi skal lære hesten at han ikke skal dra,løpe fortere enn det vi går..når han går riktig forsvinner jo presset!!
Du styrer jo tempo når du tømmelongerer også, jeg går på en midtre volte, og hesten går rundt. Men jeg kan gjøre halvparader om hesten går litt for mye på.

Det greiene Roberts snakket om var mye av dette at med to liner har du mer kontroll over bakparten, og det er mindre risk for feil bøyning. Jeg kan ikke si at jeg ble særlig imponert over det han viste, da hesten har brukte tydeligvis gikk helt feil. Den vrengte seg ut fra volten, og det er ikke noe den nødvendigvis bare gjøre på en line. Det viserb are at den som hadde longert hesten før ikke hadde kunnskaper nok, og lot hesten gå stilt utover. Roberts brukte innspenninger for å stille hesten innover igjen, uten at det hjalp noe særlig spør du meg. Hesten vrengte bare mulen innover og fortsatte å gå feil stilt. Men det e i grunn en annen sak. Det som er er at man må gjøre ting riktig, enten man bruker en eller to liner. Selv foretrekker jeg to, da jeg har mer kontroll over bakpart og det ligger tettere opptil den type trening jeg driver med ellers. Longering på en line synes jeg ikke har like mye for seg i mitt arbeid.
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 09/10/2005 :  18:44:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for forklaringene...men jeg ser fortsatt ikke greia...
Kopi av melding:
Du går jo ikke med stramme tøyler når du tømmekjører. De henger slakke de, slik som ved lange tøyler. Hvorfor tror du ikke at man kan kjøre med slakk på tøylen?

jo,men kan sikkert ha lange og slakke tøyler når men kjører,men hvordan styrer du hesten når du går fra bakken?..du har vel ikke så mye annent valg en å dra i en av tøylene når du ber om noe?...man må gå i munnen på hesten..hesten kan jo ikke se hva du gjør bak der,heller ikke forutse noe.han må vente på besked i munnen??

Kopi av melding:
Selvfølgelig må du passe på å ikke komme forl angt bak og begynne å dra hesten i munnen, men det må du i lange tøyler også.

nei..det er hesten sin oppgave å ikke dra fra deg på lange tøyler.hesten har en mulighet til å følge med hvor jeg er til hver tid..derfor lærer han seg oxo hvor fort han kan gå...

Kopi av melding:
Jeg synes det du beskriver høres litt rart ut, at man ikke skal kunne gi ettergift når man tømmekjører og longerer. For det klarer du helt fint å gjøre, prinsippene er veldig mye av de samme som i lange tøyler. Forskjellen må vel være at hesten ikke styrer sitt tempo etter hvor du går, men etter signaler gitt ved pisk (mer frem) og bitt (mindre frem).

muligens at man kan gi fint med ettergit på tømmelongering,men de tilfellen jeg har sett har ikke vert pent..synes oxo at det ser forvirrende ut..men hvis det fungerer for deg er jo det det viktigste..
men fortasatt på tømmekjøring står jeg på mitt...det har ingen ting med ridning eller lange tøyler å gjøre!!!

kan jeg spørre hvem du har gått lange tøyler kurs med?

ja roberts gjorde ikke en så bra jobb der.tror det er veldig viktig for oss som er hesteeiere å tenke selv og ikke bare gjøre det som de "dyktige" gjør.hele tiden vurdere og finne løsninger som fungere for oss..tror ikke det finnes ett basic svar på hvorfor og hvordan på alt..at du og hesten synes det er greit på to liner,fortsett med det..det viktigste er jo at det fungerer for dere..

takk for dine synspungter og meninger

[:)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 09/10/2005 :  21:20:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men hvordan styrer du hesten når du går fra bakken?..du har vel ikke så mye annent valg en å dra i en av tøylene når du ber om noe?...

Jeg bruker pisk og tøyler. Pisken brukes i sjenkelleiet eller på bakparten for å svinge hesten og hjelpe den til å svinge riktig uten å vrenge utover eller hva den måtte finne på. Samme som du gjør ved lange tøyler, jeg bruker pisken som en forlengelse av meg. I lange tøyler er det du og din kropp som blir det som legger på presset, hesten viker for deg. Når jeg er på lengre avstand gjør pisken samme nytten. Det er det som er 'problemet' med å gå på bakken, du har ikke setet å virke inn med. Da må du bruke noe annet, slik som pisken.

Kopi av melding:
nei..det er hesten sin oppgave å ikke dra fra deg på lange tøyler.hesten har en mulighet til å følge med hvor jeg er til hver tid..derfor lærer han seg oxo hvor fort han kan gå...

Men hvordan regulerer du farten da? Hva gjør du om hesten går fortere enn deg og ikke venter? Du må vise hesten hvilket tempo den skal gå i, og hvordan gjør du det? Jeg bruker halvparader, og da bruker jeg bittet.

Kan du fortelle meg hvordan du gir ettergift med lange tøyler, og hvordan du har sett ettergiften blitt gitt ved tømmelongering?

Tømmekjøring og tømmelongering utføres etter samme prinsippene som arbeid på lange tøyler, det er derfor jeg ikke helt skjønner hvordan du kan mene at dette ikke har noe med ridning å gjøre, men longering på en line har det? Jeg har kjørt inn endel travere og da brukt tømmekjøring, men det er ikke denne typen tømmekjøring jeg snakker om her. Tømmekjøring til travere er kun forberedende på vogn og det å kunne svine. Den viser ingenting om bøyning, samling osv. Det er altså en ganske annen måte å tømmekjøre på. Da går du stort sett rett bak, og bruker nesten ikke volter, det handler kun om å svinge til høyre og venstre, stoppe og rygge.

Det er forøvrig Anne Gruntvig jeg har vært på kurs med i lange tøyler
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 10/10/2005 :  10:40:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
ettergiften på lange tøyler blir det ganske mye av når hesten har lært seg å gå riktig..hesten har fortsatt valget om å løpe fra deg eller bli.det er han som må finne ut av hvordan presset i munnen blir...ellers skal jo alt trenes inn på komandoer..

det ene tilfellet jeg så på tømmelongering var ikke pent..hesten var sååå spent og hadde det såå stramt i munnen sin..dama dro og herja så mye i disse linene..fikk helt vondt av å se på..men holdt helt kjeft da dama har tatt trinn 1 og 2 på ridelærerutdannelsen...ikke alle som liker å bli snakka til vettu..MEN gjør man det riktig kan det sikkert vere en fin ting.nå har jeg ikke sett hvordan du gjør det så da skal jeg gi meg på det..

Kopi av melding:
Tømmekjøring og tømmelongering utføres etter samme prinsippene som arbeid på lange tøyler, det er derfor jeg ikke helt skjønner hvordan du kan mene at dette ikke har noe med ridning å gjøre, men longering på en line har det? Jeg har kjørt inn endel travere og da brukt tømmekjøring, men det er ikke denne typen tømmekjøring jeg snakker om her.

nei,men da er vi nok enige på tømmekjøring oxo da..det var jo det jeg mente at venlig basic tømmekjøring ikke er noe særlig hvis man da ikke skal kjøre hesten inn..
men jeg ser ikke likheten på tømmekjøring og lange tøyler...
på lange tøyler skal hesten gå etter skuldrene dine,det kan han ikke når du går bak hesten..dette skal overføres til ridning..

hva jeg brukte longering til skrev jeg litt om i noen av mine tidligere innlegg...
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.