hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vanskelig å longere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 vanskelig å longere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 10/10/2005 :  13:28:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres ut som om det du har sett ikke akkuratt er riktige måte å gjøre det på. Når jeg longerer med to liner er begge med slakk, jeg bruker dem kun dersom jeg trenger det. Stor sett for å vise hesten retning, og for å regulere bøyning hos hesten. Bruker pisken samtidig. Linene holdes iallefall ikke stramme slik at det er et konstant trykk i hestens munn.

Vi tenkte tydeligvis ikke på samme type tømmekjøring her nei Når jeg tømmekjører ridehest blir det mer lignende tømmelongering. Jeg går sjeldent rett bak hesten, men mer på siden fordi jeg jobber masse på volter. I lange tøyler skal du også gå bak ved hestens bakpart etterhvert, i begynnelsen holder du deg til skuldrene for å hjelpe hesten mer. Lenger ut i utdannelsen går du ved bakparten. Derfor synes jeg det er greit å kunne tømmelongere også, for at hesten ikke alltid skal følge meg, men kunne ta beskjeder gitt gjennom bitt og ved pisken.

Slik jeg tømmekjører/longerer blir derfor i tråd med ridning. Fordi jeg bruker samme metoder på bakken som når jeg rir Men helt enig i at tømmekjøringen som blir brukt til innkjøring av travere ikke akkuratt har så my med ridning å gjøre
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  22:12:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

jeg hadde samme problemet med hesten min i begynnelsen, hun bare løp og løp hver gang jeg prøvde å sakke tempo.

jeg fikk beskjed om å gi henne tre sjanser til å bremse, gikk ikke det skulle jeg sende henne ut i stor volte og be henne løpe fort, fortere enn hun selv ville, når du tydlig ser at hun ikke vil løpe mer så ber du henne bremse.

det hjalp på min iallfall. men kommer sikkert litt ann på type hest å da. min klarer nemlig ikke løpe så kjempefort uten at beina stokker seg og da vil hun jo selvsagt bremse ned på farten.

lykke til uansett!

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  17:15:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Heilt enig i at det er mykje bedre for hesten å bli longert med to liner i staden for ei. Har lese litt av per waaler, og kjem aldri til å longere med ei line igjen, EVER! Longerer ofte med to, og dette fungerer kjempefint, hesten blir likt belasta, og du kan jobbe den i riktig form uten innspenning.

Når det gjeld spørsmålet ditt kross, så kan eg seie at eg hadde samme problemet med hoppa mi når ho var 2 år og eg skulle begynne å longere henne så smått(dette var før eg fikk vite kor skadelig vanleg longering er). Men ho spang i alle fall som en tulling, og eg måtte korte tauet heilt inn for å få stoppa henne. Ganske travelt i lengda, og ikkje noko vits i å longere heller når ho var slik. Kvitta meg derfor med lina, og longerte laus i paddock. Piska respekterte ho, så eg lærte henne, ved å lede med piska, kommandoar for trav og gallopp, (skritt klarte vi ikkje å lære enda for skritte gjorde ho så og seie aldri i paddocken, og kunne derfor ikkje rose henne når ho gjorde rett) Når trav og gallopp var innlært på kommando kvitta eg meg med piska også. Ho stoppa alltid når eg ska ptroo eller wooow når vi leidde på tur, men aldri i longe eller laus i paddock. Begynte med trav og gallopp i paddocken, etter å ha leidd ein tur i skritt seff. Etter nokre runder prøvde eg meg med eit "wooow" for å slakke farten. Eg visste ho forstod det, men ho lydde ikkje. Da jagde eg på med trav/gallopp igjen nokre runder, før eg ga henne kommando om roligare tempo igjen. Det tok kanskje 3-4 forsøk, før ho var så sliten at ho bestemte seg for å lyde. Roligare trav, men ikkje skritt enda. Med ein gong ho slakka av til rolig trav, var økta over og ho fekk fri. Etter nokre gongar forstod ho dette, og til slutt kom skritt også. Lærte då kommandoen "skriiiitte", og da brukte vi den:)

Har jobba mykje med tømmelongering etter det, og ho lyder no kommandoane skritte, trave og gallopp. Og i tillegg "roooolig" som eg bruker for å få til joggande trav, nesten skritt. (men ho skrittar aldri før eg seier skritte), og også svært rolig gallopp(under innlæring, har litt dårlig balanse enda) og kommandoen "fram!" for å øke gangartane. Har fått til gode travøkningar ved hjelp av den kommandoen nokre gongar!

Har hatt SVÆRT god nytte av å ha lært ho desse kommandoane under innridinga no i sommar/haust:)

Lykke til Kross!

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  17:45:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor skadelig mener du egentlig det er å longere på en line?har aldrig hørt om direkte skader pga longe på en line..????
trur det er bare tull og tøys å si det.
da må man iallefall longere feil.
hvis det å longere på to liner fungere for noen er jo det kjempe flott..
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  17:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvor skadelig mener du egentlig det er å longere på en line?har aldrig hørt om direkte skader pga longe på en line..????
trur det er bare tull og tøys å si det.
da må man iallefall longere feil.
hvis det å longere på to liner fungere for noen er jo det kjempe flott..

Opprinnelig postet av angelina1

Tror nok ikke det er bare tull og tøys nei. Det er mange hestevante mennesker som mener det. Bla Per Waaler, som nevnt. Også Motny Roberts, som mener det er det verste man kan gjøre mot hesten sin. På andre plass bak vold.
Mange hester spenner seg veldig i en line, og blir vrangstilt. På denne måten bygger de feil muskler, i forhold til det du er ute etter.

Mens med to liner bøyes hesten rett vei, innover. På denne måten er to liner mye bedre, enn en.

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  18:34:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
men jeg har aldrig sett eller hørt om,eller fått bekreftet at det å longere på en line er skadelig.igjen kommer det sikkert an på hvordan man longerer..
greit at en dyktig mann som per sier sine meninger,men jeg derimot vil faktisk ikke høre på alle disse meningene uten fakta på bordet..
for eks ..
Kopi av melding:
Skepsis mot treningsmetoden Rollkür

På den internationelle dressurarenaen er metoden rollkür (kraftig bøyning) av hesten blitt ett kontroversiellt emne. Nå har Internationale ridesportforbundet FEI innkallet til et møte for å belyse metoden og om den bør ha noen framtid i ridesporten mht. hestens ve og vel.
Møtet avholdes i samarbeid med veterinær-komiteens møte i schweiziske Lausanne 31 januar 2006.

Kilde: http://www.horsesport.org/#

dette er en metode anky hvist nok bruker...og da,siden hun bruker den..skal jeg oxo da gjøre det!det blir helt feil å gjøre ting fordig noen andre gjør det.man må finne ut av hva som fungerer for seg og sin hest..

Kopi av melding:
Det greiene Roberts snakket om var mye av dette at med to liner har du mer kontroll over bakparten, og det er mindre risk for feil bøyning. Jeg kan ikke si at jeg ble særlig imponert over det han viste, da hesten har brukte tydeligvis gikk helt feil. Den vrengte seg ut fra volten, og det er ikke noe den nødvendigvis bare gjøre på en line. Det viserb are at den som hadde longert hesten før ikke hadde kunnskaper nok, og lot hesten gå stilt utover. Roberts brukte innspenninger for å stille hesten innover igjen, uten at det hjalp noe særlig spør du meg. Hesten vrengte bare mulen innover og fortsatte å gå feil stilt. Men det e i grunn en annen sak. Det som er er at man må gjøre ting riktig, enten man bruker en eller to liner..

jeg har fortalt litt om hva og hvordan jeg bruker longen til i tidligere innlegg..
men å si at det er skadelig for hesten er faktisk bare tull og tøys..
igjen kommer alt ann på hvordan man gjør det!!!
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  20:26:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
jeg longerer aldri hestene mine jeg da, men jeg bruker The Circling Game, men da har jeg lært hesten å flytte bakparten vekk fra meg når jeg gir signal. jeg bøyer ryggen (gammelmann stilling på en måte) å tar carrot sticken
ved baken til hesten å den flytter bakparten vekk og hodet vendt mot meg å stopper. framgangsmåten er delt i 4 faser. fase 1. se i øynene til hesten. fase 2. trekk tauet sakte til deg og ta corrot sticken ved baken til hesten. fase 3. sving tauet på corrot sticken i bakken ved baken til hesten.(rolig ikke noe sånn hardt piske slag. bere rolig i baken i en rytme) å før baken vekk . fase 4. sleng tauet på carrot sticken på baken til hesten å press bakeenden vekk fra deg til hesten retter seg rett mot deg. å SMIL.. det syns jeg fungerer veldig bra å er bedre enn å longere en hest syns jeg da

Redigert av - missy_ den 15/10/2005 20:31:12 Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  22:41:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
spennende
hvor står det mer om circling games??
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  23:54:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men Missy, denne øvelsen har vel ikke noe med å bøye hesten, har den? Slik jeg forstår den går det kun ut på å få hesten til å flytte bakpart. Fremben står i ro. Du bruker øvelsen for å trene opp hestens respons, og kunne flytte ulike deler av hesten. Men den utføres ikke med bøy i hestens kropp?

Om jeg forstod den riktig er det samme som jeg sier flytte bakpart til. Og i så fall kan det ikke sammenlignes med longering. Både fordi det ikke krever noe bøy eller samling hos hesten, eller at den skal ha avstand til deg og holde seg ute på en volte. Det blir to forskjellige oppgaver.

Om jeg nå forstod deg riktig da
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  00:18:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men Missy, denne øvelsen har vel ikke noe med å bøye hesten, har den? Slik jeg forstår den går det kun ut på å få hesten til å flytte bakpart. Fremben står i ro. Du bruker øvelsen for å trene opp hestens respons, og kunne flytte ulike deler av hesten. Men den utføres ikke med bøy i hestens kropp?

Om jeg forstod den riktig er det samme som jeg sier flytte bakpart til. Og i så fall kan det ikke sammenlignes med longering. Både fordi det ikke krever noe bøy eller samling hos hesten, eller at den skal ha avstand til deg og holde seg ute på en volte. Det blir to forskjellige oppgaver.

Om jeg nå forstod deg riktig da

Opprinnelig postet av Irriducibili

bøye hesten? hmm..sa ikke noe om det nei. det er jeg som bøyer ryggen i sånn gammelmann form på en måte. (dårlig til å forklare meg kanskje) men jeg bøyer ikke hesten nei. jeg får den til å løpe i rundt meg i mn.2 runder max4 runder. tar den inn ved at JEG bøyer ryggen å inntar en posisjon å ber hesten om å flytte bakpart vekk fra carrot sticken. men ikke noe bøying av hest nei les det en gang til. kanskje du sjønner det da

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  00:32:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
du kan lese mere om dette på denne linken: http://www.parelli.com/info_page.php?page=article&lit_num=26&title=What%20are%20the%20Parelli%20Seven%20Games?&t=lit

vet det ikke er det samme som longering, men bedre spør du meg. da du trener det mentale og ikke bare det fysiske. longering gir deg en sprek hest, men som kanskje ikke er helt go i hodet. (min mening)
men circling game gir deg en fin måte å få mer kontakt med hesten under treningen. Det handler om å sende, gi lov og hente inn. har ikke noe med longering å gjøre,men kan være en fin måte å få hesten inn på, ved å bruke samme måte som på circling game når du longerer. kan jo prøves. Det handler jo om å lære hesten å lyde. å det er en fin måte å gjøre det på. så det kan jo prøves. bare bruk samme måte når du henter han inn i circling game når du henter han inn når du longerer. er jo værd et forsøk

Redigert av - missy_ den 16/10/2005 00:38:48 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/10/2005 :  15:18:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo,jo, skjønte at det var du og ikke hesten som bøyde ryggen

Det jeg tenkte på var at om hesten ikke skal være bøyd i kroppen, blir det ikke helt samme som longering. Som man bruker for å trene hesten, bøy i kroppen og samling. Det oppnår du ikke med den metoden du bruker. Selv om den er fin på sin måte. Da forstod jeg det riktig
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  20:23:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Bra du forsto Men hun kan jo longere hesten på vanligvis, men hente den inn til seg ved samme teknik som jeg foreslo..
huff a meg jeg er så elendig til å beskrive slikt kan jo henne denne tekniken ikke vil fungere, jeg longerer jo aldri..

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 16/10/2005 :  20:31:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei..det er jo ikke alle som bøyer å tøyer hestene så mye i longe
..forstålig missy..
men jeg tror jeg forstod greia.
virker som hesten min er har gjort det før..han er trent utrolig mye i NH av tidligere eiere..
veldig dyktig til å flytte bakpart og adlyde,og komme inn..
veldig morsomt ..

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  23:09:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Ja, det er det
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.