hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dekkenbruk - sterkt overdrevet..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 dekkenbruk - sterkt overdrevet..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

dreamgirl

» VIP

Skrevet - 13/03/2003 :  22:46:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
hallooooo
kafor sko me skreve kor mange dekken me har på for å provosere???gad...
hestene våre har d faktisk kanonbra dr di bor!!!!!!!!
og di fryse nå isje når d e kaldt på vinteren....
hester som blir ridd svette og blir stående slik får en rask forandring fra varm til kald+blir stående våt og kald-høres dette bra ut for en hest-i dont think so!
hesten trenge jo kje ble barbert vis an isje bler trent ordentli ver dag-regelmessig,men det er jo best for hesten å bli barbert vis dn blir svett....kafor barbere di rideskolehester då??for å få bruga litt extra penger på dekken te di???ehm...
uanz finere me kort-barbert pels enn ein lang håra ragge ponni/hest!!!!!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 13/03/2003 :  23:14:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Anette :)
Dette virker dønn useriøst også for mitt vedkommende, og om det ikke skulle være det så er uansett meningene/påstandene til fjortisberter som snakker piss og tror dem er "kule" noe jeg godt kan greie meg foruten! (Her melder jeg meg ut!!!)

Gå til toppen av siden

dreamgirl

» VIP

Skrevet - 14/03/2003 :  09:00:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vår hester er sikkert mye finere enn deres daah.. De har det jempebra oxo sikkert bedre en deres Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2003 :  09:14:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til pepito/dreamgirl
50 dekken, et dekken eller ingen dekken.. Vi er iallfall litt mer seriøse og mer voksene enn deg. Dra på ponnistevne med deg (ta med skybertvennen din dreamgirl).

Uannsett hvor seriøs eller ikke du er, så er du iallfall en god latter.

Ikke meninga å være ekkel, men du røper jo rimelig bra at pepito og dreamgirl er samme person. Dobbelt identitet er uannsett i seg selv idiotisk mener nå jeg. *hihi*

Og.. Om hesten din koster mye eller ikke så er det igrunn det samme. Vil jeg har dyr hest, så kan jeg ta opp lån å få det jeg også. Ikke noe problem! Respekt står ikke i dyr ponni. Jeg vil heller ha respekt for en med litt vett i hode, og det har tydligvis ikke du. Og det er ikke så lett å bare kjøpe seg heller.. Så.. Noe argument med "Hadde du visst hva ponnien min kosta, så hadde du hold kjeft" er igrunn ennå en latterlig ting på din liste..

Dekkenhistorien din er virkerlig en historie for å få oppmerksomhet. Men uannsett.. Har du 9 dekken på "barbiehesten" din, så er det greit for meg. Lykke til på ponnistevne!

--
spoff

Redigert av spoff den 14/03/2003 09:20:49
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2003 :  10:21:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg spoff!!! Kunne ikke sagt det bedre selv :) Vanskelig å ta en person som pepito/dreamgirl alvorlig. Dyr hest eller ikke, dette er bare tåpelig! Skulle tro en som påstår at han/hun er ferdig med videregående ville oppføre seg en smule mer voksent enn dette.

Lurer bare på en ting jeg... Hvis du er ferdig med videregående er du vell rundt 19... Og du skulle starte ponni stevne??? Er ikke max alder der 16 år??? Høres litt rart ut dette...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2003 :  10:32:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Stemmer Bitten&Betty. Altså at man ikke kan starte ponni etter det året en fyller 16. Ponnistevnet som er i Arendal i helgen er et rent ponnistevne, så der kan ikke en som er ferdig vgs starte nei. Dvs.. Det finnes "vidunderbarn" som er ferdig med vgs i en alder av 15, men så lur har allerede pepito/dreamgirl bevist at hun ikke er

--
spoff
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 14/03/2003 :  10:50:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Gikk ut av videregående, også skal man til Arendal på ponnistevne..? Jeg går VK1 på videregående, og jeg er 18 år. Trodde ponnigrensa var på 16 år jeg, men mulig den er høyere i pepito og dreamgirls barbie/drømmeverden. Ikke vet jeg, men jeg synes uansett at de driter seg ut!

Helt enig med deg spoff!!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2003 :  11:56:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til pepito/dreamgirl
Små barn, store gleder. Gikk du ut fra vgs for 3 år siden er du nesten like gammel som meg.. Jeg trodde jeg var barnslig, men det er jeg da tydligvis ikke. For meg er det rett og slett det du sier for latterlig til å kunne være sant. MSN eller ikke har ingenting med at jeg antar at pepito og dreamgirl er samme person (du skulle bare visst.. Jeg er ikke så dum skjønner du).

Men å ha krangling på MIX er jeg veldig lite for. For meg er det et fett om "barbiehesten" din står med 9 dekner eller ikke. Du er bare så utrolig teit som krangler på det. Og du krangler jo ikke bare på det, men også på andre helt absurde ting. Derfor tror jeg hele greia er eneste stor løgn. Og godt er det, for da er det ingen hest å synes synd på.

Men som sagt.. Jeg er ikke for krangling. Jeg trekker meg ut her, og folk vet hva jeg mener!

Lykke til på ponnistevne! *hihi*

--
spoff
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2003 :  19:01:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg er så enig som det går ann å få blitt. Spoff, anette Og B&B har de beste argumentene. Ever.. Melder meg ut av denne debatten...

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 14/03/2003 :  21:32:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Dette er d mest usaklige jeg noen gang har hørt.. er dere her BARE for å kverrulere?? Hvis dere/du bruker ni dekken på hesten synes jeg seriøst synd på hesten.. Hvis dere bare er her for å kverrulere så gå inn på popit i stedet!!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 15/03/2003 :  15:42:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har 1 regndekken til hesten min. Det holder. Hesten burde få være så mye "hest" som den kan, og dermed ha så få dekken som mulig.

Og til Pepito...:

Den regla du ramser opp om hvordan du behandler hesten din og hvor fiiiin den er og sånn,- passer vel i en debatt om "det jeg har er det beste som finnes, og jeg gjør alt riktig"...

Hold deg til dabatten da vel, eller er det vanskelig siden hesten din er så fiiiin. Du må vel skjønne hvor dumt dette høres ut for oss andre.

Gå til toppen av siden

Solmira
» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2003 :  19:32:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en ting vi må huske. Hestene kevde ville en tid tilbake
og noen gjør det ennå.
De hestene som ble temmet av mennesket ble bare pøset på med
ting vi trodde hestene trengte og sånn er det nok ennå.
Bare at siden hesten er veldig tilpasningsdyktig har den blitt mye mer vant til det.

Det er nok sant det at overdreven dekkenbruk kan være et problem
mange hester står jo med lag å lag med dekkener på seg.
Et dekken bør være nok for hester som ikke er barberte. Men dette varier selvsagt fra hest til hest. Visste dere det at
fullblodshesten ble avlet fram til tanke på veddeløp og ble
ikke naturlig utviklet som de andre. De ble satt i staller når
andre hester gikk ute og det førte med seg at de fikk en mye
kortere naturlig pels.

Sånn er det nok med noen hesteraser idag... Mange kan ikke
gå uten dekken for at det blir for kaldt til dem, men
Mange hester med lang pels klarer seg fint uten dekken.
Selv om mange ikke liker at hesten får lang pels så holder det med et dekken over dem , ikke 5.
Lende dekken synes jeg også er ganske unødvendig siden at når hesten trener blir den som regel varm og såpass bør den tåle å gå ute
uten dekken vis ikke så bør vi begynne å vurdere om vi kan
kalle hestene hardføre lengre...

Som dere ser så er det forskjellige meninger....
Jeg selv har et fleecedekken som jeg legger oppå etter at jeg har ridd og setter henne ut. Og et utedekken til ekstremt dårlig være-
+ et pustedekken som jeg kan ha under så dekkenet kan puste skikkelig. Skulle gjerne gjordt det som alle dere sier er rett men det hadde nok bare endt opp med en litt forvirret hest.
Det er ikke bare en fasit når det gjelder hest , så alle
hesteeiere gjør det som dere synes funker best for dere og hesten
men tenk før der gjør det.

Gå til toppen av siden

mari_solbakken

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2003 :  13:34:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemari_solbakken  Svar med kopi av melding
denne diskusjonen er blitt heilt infisert av useriøse inlegg, men viss det framlies er nokon med som er interesserte i emnet vil eg legge ut eit utdrag fra H. Strasser si bok "et sunt og naturlig hesteliv" som handler om hestens termoregulering:

Hos hesten består hudens ”termostat” av fire hoveddeler.

a) Huden, som gjennom sin relative tykkelse virker som et isolerende lag.
b) Hårlaget, som skiftes to ganger i året og er tilpasset sesongens basistemperatur.
I tillegg kan hesten ved hjelp av små muskelfibrer festet til hårrøttene, reise opp, senke eller snu hårene i forskjellige retninger i hele eller deler av pelsen. På det viset endrer pelsen isoleringsevnen og varierer luftinnstrømmingen på hudoverflaten. Disse muskelfibrene må, som alle andre muskler, ”mosjoneres” regelmessig for å kunne fungere som de skal.
c) Arteriene i selve huden kan ved hjelp av muskelkraft trekke seg sammen eller utvide seg etter behov. Sammensnevring hindrer tap av kroppsvarme ettersom det reduserer mengden blod som blir transportert til den kalde hudoverflaten. Utvidelse tillater større mengder blod (fra muskelarbeid), å strømme i hudoverflaten for å bli nedkjølt og som deretter returneres til det indre av kroppen, hvor det blir brukt for å holde konstant kroppsvarme.
d) Svettekjertlene starter sitt arbeid når luften alene ikke er nok for å kjøle ned blodet. Gjennom fordampning av svette oppstår ytterligere nedkjøling av huden og dermed blodårene som kan kvitte seg med sin overskuddsvarme. På det viset kan kroppsvarmen holdes konstant endatil når hestens muskler arbeider under varme klimaforhold. Hesten slutter å svette umiddelbart når den indre kroppsvarmen er korrekt. Den bør deretter tørke opp forholdsvis raskt for at ikke fortsatt fordamping skal senke kroppsvarmen under normalen (en tilstand som lett kan føre til at hesten blir forkjølet). For å unngå slik underkjøling og lette en rask opptørking, vil en ofte kunne observere at en svett hest normalt vil søke et luftig sted, (hvis mulig i vind), og at den vender hårene i alle retninger. Dette viser seg som det spesielle mønsteret man kan se pelsen legger seg i, når hesten er gjennomsvett.
Det må noteres at også svettekjertlene funksjonerer gjennom muskelarbeid.

Skjelving eller bevegelse kan utgjøre en annen måte å regulere kroppsvarmen på. Ikke en funksjon i huden, men igjen betinget av muskelarbeid. I sitt naturlige miljø, er det uvanlig at en hests kroppsvarme blir for lav. (Forkjølelse er et ukjent fenomen blant ville hester). Dette fordi hud og hår isolerer så effektivt. Dersom hesten blir nedkjølt kan den enten bevege seg, eller om den er lat eller sliten, bare stå der å skjelve, og det vil gi den samme varmeproduksjonen.
Hesten har i naturen svært sjelden vanskeligheter med kulde. Den er omlag 20 ganger mindre følsom for kulde enn et menneske. Hestens problem er alltid å kvitte seg med den varmen som blir produsert gjennom det at den er i stadig bevegelse.
I Vanlig oppstalling : Lufttemperaturen skifter plutselig.
Vanlig oppstalling og den vanlige praksisen med dekkenbruk og klipping, forårsaker en total rasering av hestens naturlige varmeregulerende mekanismer på mange måter. Noe som bevises av det at det faktisk finnes, og frekvensen av, ”forkjølelser”, hos domestiserte og konvensjonelt oppstallete hester.
For å få en mer helhetlig forståelse, la oss se nærmere på hvordan hestens naturlige varmeregulering påvirkes av vår ”omsorg”.
Tre av de fire reguleringsmekanismene drives av muskulær aktivitet. Hovedbetingelsen for at disse tre (hår, arterier og svettekjertler) skal virke optimalt er trening, som med alle muskler.
Hester som holdes innelukket i staller eller i boks i større bygninger, lever i et miljø hvor temperaturen blir holdt tilnærmet konstant. Slike hester mangler i stor grad den stimulansen (temperaturvariasjonene), som skal sette i gang hestens egne varmeregulerende mekanismer. Disse hestene har verken behov for eller mulighet til å trimme muskulaturen som er ansvarlige for å reise eller senke hårlaget, utvide eller trekke sammen arterier i hudoverflaten, eller aktivere svettekjertlene. Ved vedvarende mangel på bruk vil rett og slett muskulaturen svinne hen (noe alle vet, som har hatt en gipset fot), til de ikke kan ivareta den funksjon de opprinnelig var tiltenkt å ha. Siden tre av fire reguleringsmekanismer er muskelavhengig, vil derfor tre av fire til en viss grad ikke fungere, og dermed øke risikoen for at hesten ikke evner å svare på endringer når den blir utsatt for det.
Et ekstremt eksempel kan være en hest som er oppstallet i en oppvarmet bygning og som rides to ganger i uken i en ridehall. Den blir så tatt ut på terrengritt en klar kald vinterdag. Hesten er nå konfrontert med en temperaturendring på 20-30 grader Celsius (pluss eventuell vindavkjølingsfaktor). På grunn av ”manglende trening” vil musklene som har ansvaret for å regulere kroppsvarmen ikke greie å denne jobben. Derfor vil hestens indre temperatur synke for lavt. Den blir ”avkjølt” og de temperaturavhengige kjemiske prosessene som pågår inne i hestens kropp vil ikke fungere som de skal. Dette kan eksempelvis forstyrre produksjon og sirkulasjon av hvite blodlegemer og antistoffer; lamme immunforsvaret , og bakterier og virus blir gitt en mulighet for å blomstre opp og angripe organismen. Resultatet kan bli sykdom eller infeksjon.
Et annet scenario er føllet som fødes i en boks –stall, og som på grunn av dårlig vær ute blir holdt inne et par uker (kanskje endatil med et ullteppe påteipet som dekken). Denne lille ”nykomlingen” mottar ingen følestimuli som kan lære huden å reagere på varme og kulde, termoregulatormekanismen kan ikke utvikle seg og kroppen kan ikke lære hvordan den kan holde seg varm eller kjøle seg ned. Resultatet blir at ethvert temperaturfall i miljøet kan føre til nedkjøling av føllet; de biologisk-kjemiske prosessene kan ikke fungere som de skal, immunsystemet kan ikke fungere som det skal og vil ikke kunne mobilisere motstandskraft. Føllet er med andre ord blitt gjort (av menneskelig omsorg) svært utsatt for å pådra seg ”forkjølelser”, feber, betennelser, etc. For en uvitende, som følger tradisjonelle råd for oppstalling av føllhopper, vil konklusjonen ved eventuelle problemer fort bli, at føllet ikke skulle vært sluppet ut i det kjølige været så tidlig.
Dog trengs ikke ekstreme ytre temperaturer (varme eller kulde), for at det skal oppstå farlig ubalanse i kroppsvarmen hos hester som er avskåret fra naturlig levemiljø.
Et annet problem med innelukkete lokaliteter blir en konfrontert med når en hest blir plassert i en stallboks varm og svett. På grunn av mangelen på luftsirkulasjon vil nedkjøling av hesten ta lenger tid og hesten vil svette lenger. Luften inne i stallen vil fort bli mettet av fuktighet og opptørking av hesten vil ta svært lang tid. Kanskje hesteeieren til og med stenger dører og vinduer for at hesten (som er skinnvåt av svette), ikke skal fryse. Hesten blir underkjølt og igjen er grunnlaget for sykdom eller infeksjon tilstede.
Dekken og ulltepper er et termomareritt for hester. Som vi nå vet har hester et fullt oppegående system i hud og skinn, for å tilpasse seg enhver temperatur. Ved å bruke dekken gjør vi det svært vanskelig for hesten å reise hårlaget for å holde varmen. Dessuten hindrer det hesten i å utvikle vinterpels. En hest som er tilvent dekken, og får fjernet dekkenet for en ridetur på vinterstid, vil ikke være forberedt for dette og blir mer utsatt for nedkjøling.
Dessuten vil en hest som beveger seg produsere så mye varme, at selv moderate bevegelser i en kald luftegård, kan med dekken på forårsake overoppheting. Hesten er helt avhengig av lufttilførsel mot kroppsoverflaten for å bli av med varme.
Det er helt vanlig og normal praksis å legge på dekken på svette hester. Svetten som naturlig skulle tørket ut av luft i bevegelse er fanget under et dekken. Mellomrommet mellom hårene blir fylt med varm damp fordi det ikke er nok lufttilførsel for å transportere dette vekk. Det tar lenger tid for hesten å få tørket seg ned med det resultat at hesten blir underkjølt.
Dekkenbruk under transport er også et problem. Hesten må aktivt bruke muskler for å holde balansen i traileren. Den produserer en masse muskelvarme. På samme tid er deler av bakbena langs halen hvor isjiasnervene går, blottlagt og utsatt for trekk. Vomma er også utsatt. Hesten har ikke fysiologiske forutsetninger for å varme opp deler av kroppen mens den kjøler ned andre. Det betyr at for å holde varm vomma (fordøyelsen må ikke gå i stå), og bakbena, så må også resten av hesten varmes opp. De områdene av hesten som er tildekket blir for varme, noe som igjen fører til at hesten svetter. (Svetten er synlig bare under dekkenet hvor det ikke fins luftsirkulasjon for å transportere den bort). Det igjen fører til at de kalde områdene blir enda kaldere, og så videre,……
Tildekking vil derfor effektivt sabotere hestens eget naturlige og svært effektive varmeregulerende system.
Klipping og barbering vil også fjerne deler av hestens naturlige evne til å regulere kroppsvarme. Fjerning av hårlaget gjør det selvsagt umulig for hesten å skape det isolerende luftlaget som oppstår når den reiser hårene. Dette er spesielt problematisk når bare deler av hesten er klippet. Enten forblir de uklippede områdene for varme, eller de klippede blir for kalde. Igjen den samme situasjonen som tildekking under transport.
Det er svært viktig for hestens helse å leve i et miljø som er naturlig for den, og ikke bli sabotert gjennom (velmenende) oppstalling, klipping eller tildekking. Mennesker er ikke kompetente til å bedømme, og burde derfor ikke blande seg opp i en hests varmeregulering.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 16/03/2003 :  22:28:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
JA, mari_solbakken!!!

Gå til toppen av siden

dreamgirl

» VIP

Skrevet - 16/03/2003 :  22:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
gad!!!!!!!!
kafor i all verden tror dokkk at mg å pepito e same person????
bare for d ein hets har d så bra-kan d kje ver to??????
ja alt e jo bare tull!!!ehhh-gad for nogen tullinger-kafor sko me lyge om d?????
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.