hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Shabrack,voilock,salteppe ol eller ikke no?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Shabrack,voilock,salteppe ol eller ikke no?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  08:23:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
Hei lurte på hva dere mener om å ri med sal underlag og om å ri uten!?! det er mange her som rir uten, men de sier at det ikke er nødvendig når man har en god sal!JEg bruker sal underlag, det er både pent og jeg tviler på at det på noen måte forverrer situasjonen til hesten! heller forbedrer den!
Vil høre deres meninger!

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:01:24

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  08:37:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Jeg bruker også salunderlag (shabrack), har hørt at det egentlig ikke er nødvendig men jeg bruker det nå likevel. Har faktisk hørt at underlaget egentlig skal beskytte salen og ikke hesten....

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  08:42:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Har du en god sal (mener jeg at alle skal ha..) så trenger en ikke noe underlag. Shabrakk/voilock/salteppe bruker en jo gjerne kun av den grunn at det beskytter salen. Bedre å få shabraken full av svette, enn læret i salen. Så har man en sal en har lyst til å spare litt på så er noe form for salunderlag fint. Dessuten er det lettere å vaske enn å vaske hele salen gjerne.

Vanlig å bruke nye saler uten underlag de første ukene mens den er ny. Dette for å få perfekt passform uten salunderlag som kan finne på å krølle seg.

Å være for eller mot salunderlag er helt absurd. Om noen mener det er enklere å bytte ut salen enn salunderlaget etter noen år i bruk så er jo det en valgfri sak. Det er ikke bedre eller verre for hesten.. Gitt at salen er bra (desverre ikke alle hester som har godt tilpassede saler, og det er iallfall jeg motstander av..).

--
spoff
Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 29/04/2003 :  10:06:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker shabrack og "tennisrackert" (pad) under salen min! Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  11:10:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
I boka saltilpasning står det at salunderlag ikke trengs så lenge salen passer! det står også at pader kan forverre en hesterygg om salen passer! Selv brukte jeg haugevis med padder helt til jeg leste det! Men schabracker bruker jeg, fordi det beskytter mot svette, smuss og ser fint ut! Men ALLE: Husk at det skal være en slags LUFTEKANAL mellom hesten og schabracken, den skal være trukket opp mellom salputene...

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 29/04/2003 :  14:52:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker shabrack under jeg. Men som det er blitt sagt her før, passer salen godt, og det skal den jo gjøre, så trenger man ikke underlag for hestens skyld. Det er til for salen.

Det er riktig at man ikke skal bruke masse pader under, for om salen passer så vil en pad bare gjøre den for trang. Men tynne underlag vil ikke være noe problem, er nok helst snakk om gelpader o.l. Pader skal bare brukes i en overgangsperiode, f.eks. om hesten har stått en stundt og må bygge opp musklene igjen, da kan paden brukes for å fylle ut i mellomtiden. Men så skal den bort!
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  16:53:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker også shabrack..
Altslags pader ol.,er ikke vits egentlig,det bare forverrer salens stilling, spes. i sprang.
Folk bruker mest pader for at det skal se litt " profft" ut,men noen trenger det jo også da!
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  17:19:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
hei... Jeg bruker noen ganger shabrack og noen ganger uten.... Trenger egentlig ikke men har hørt noe om at det beskytter salen for slitasje!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  12:35:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Heia.. en må bruke salunderlag, for viss du ikkje bruker det kan hesten din få: trykkskader, gnagsår osv.. Ej bruker alltid sjabrak eller voilock og en sal-padd.....!

Tenk over det: du kan ødelegge hesten sin rygg viss du ikkje bruker noken av delene!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  12:40:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hiiler.. Det er langt verre å ha en sal som uten salunderlag faktisk vil gi trykkskader eller gnagsår. Da passer nemlig ikke salen hesten som den skal.. Og det kan du ødelegge hestens rygg med..

Salunderlag er nemligkun beskyttelse for salen. Slik at den ikke blir så møkkete og utsatt for så mye svette. På den måten holder salen lengre.. Dessuten er det brukt fordi det tar seg godt ut. Men salunderlag for å beskytte hestens rygg er tull. Isåfall er det salkjøpet/saltilpasningen det er noe galt med.

Akuratt hva slags utstyr en kjøper til hesten mener jeg så og si er vilkårlig. Men akuratt salen skal være godt tilpasset, og ikke bare kjøpes som en sal på Hööks f.eks. som en slenger på hesten fordi salen var billig. Selvfølgelig kan en sal fra Hööks være bra for en hest, men alt for mange kjøper sal som det skulle vært hodelag eller grime, og det er veldig trist.. Ofte kan dette resultere i en sal som ikke er bra for hestens rygg og det kan gjøre vondt verre. Noen hester får ryggproblemer av det. Andre hester viser ikke tegn til å ikke trives med salen (kan være hest med bra rygg, eller sal som bare ligger delvis dårlig). Men faktisk har jeg opplevd hester som ikke har vist ubehag ved en sal, men som så har fått ny sal og rett og slett har blitt en helt annen hest å ri på. Så mye kan det faktisk ha å si.. Akuratt salen skal alltid passe perfekt.. Det mener jeg er hestens rett som ridedyr egentlig.. Og salen skal tilpasses hestens rygg, og ikke din lommebok.

--
spoff

Redigert av spoff den 03/05/2003 12:48:17
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 03/05/2003 :  12:45:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Om man ikke bruker salunderlag, er det stoorre sjanse for at salen gnager, om den passer eller ikke. Jeg bruker salunderlag og pad... Men det viktigste er at slane passer! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  12:51:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis salen gnager uten salunderlag er det salen det er noe galt med. Saler som er godt tilpasset gnager nemlig ikke. Akuratt som joggesko.. Har du perfekt tilpassede joggesko så får du ikke gnagsår uten sokker. Men en bruker gjerne sokker fordi det er mer hygienisk, og så slipper en å få "tåfissko".

--
spoff
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  19:23:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvis salen gnager uten salunderlag er det salen det er noe galt med. Saler som er godt tilpasset gnager nemlig ikke. Akuratt som joggesko.. Har du perfekt tilpassede joggesko så får du ikke gnagsår uten sokker. Men en bruker gjerne sokker fordi det er mer hygienisk, og så slipper en å få "tåfissko".

Hehe..må si jeg digga den forklaringa der
Med tåfissko Bra skrevet Spoff, og på en forholdsvis lettforståelig måte!!

Enig ellers også, en sal bør være godt tilpassa slik at salunderlag strengt tatt ikke skal være nødvendig..men ofte når en sal er så godt tilpassa så koster den _mange_ penger!! Og da vil jeg heller bruke noe under så jeg tar litt bedre varet på læret (akkurat som sko-sammenligningen til Spoff)

Guro
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  23:51:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker voilock når jeg er ute å rir. Det sparer salen så kanskje den holder lenger? Synes det er mest lettvint oxo. En kan jo vaske voilocken i vaskemaskinen, mens salen må man pusse ganske ofte hvis man rir uten noe under. Da samler det jo seg en del møkk, svette og hår der som kan ligge å gnage hvis det ikke blir fjernet ofte nok. Ihvertfall når hestene røyter mye synes jeg det er best å ha en voilock under Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2003 :  00:49:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
jeg bruker alltid underlag, men jeg må nok kjøpe meg en ny sal, er vel derfor jeg bruker det, men jeg tar det egentlig som en selvfølge å ha på underlag jeg.

Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 04/05/2003 :  01:50:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
--------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------
ehm.... jeg har gode dyre kjempe deilige joggesko, men går jeg i skogen med dem uten sokker, og det kommer smuss, rusk støvkorn osv nedi, så kniper og gnager og irriterer det! slik tror jeg det er med salen også! eller rettere sagt jeg er overbevist!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.