hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Grime på beite og i stallen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Grime på beite og i stallen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:05:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tar du av grima når du har hesten ute i paddock/beite??
Enn i stallen? Tar du av grima der? Hva mener dere om grime i stall/beite?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 11:52:49

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:16:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg bruker aldri grime når jeg ikke er i nærheten. På beitet får ikke hesten lov til å gå med grime (er redd for at en kan sette seg fast og rykke...) Dagens grimer er jo ikke de mest "solide", men det er alltid en fare ved det. Hesten min går alltid uten grime bortsett fra når jeg leier den (bruker også et tau rundt halsen og ingenting) eller om dyrlegen er på besøk. Grima er fin å ha når jeg rir tur. (bruker da solid horsemanship grime med "fasthengende" tau) Skulle det skje noe, kan jeg gå av og leie hesten i tau (pluss at jeg får avstand fra hesten) og ikke i tøyler (får ikke så stor avstand fra hesten + at en leier ikke en hest i tøylene=?) Tenk på hva som kan skje om hesteb tar av med tøylene på slep? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:18:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det mest ideelle tror jeg er å ta av grime både i stallen og på beite/i paddocken. Pleier alltid å ta av grima i boksen, med mindre jeg skal ta hesten ut igjen om veldig kort tid.

På stallen jeg rir står hestene stortsett ute med grime. Hestene står i et tett bebygget strøk, og det hender jo at hestene kommer løs. En løs hest er veldig mye enklere å fange med grime enn uten. Dessuten tror jeg hesten irriterer seg veldig lite over denne grima. I paddockene hvor de står er det dessuten veldig vanskelig for dem å finne noe de kan tukle grima fast i. Så med hensyn på disse kriteriene så synes jeg valget med å la hestene stå med grime i paddockene på våres stall er et bra valg.

Hadde hestene derimot stått i paddock eller på beite med f.eks. trær, eller andre gjenstander som de lett kan henge seg opp i. Og også stått på et område hvor det ikke er tettbebyggelse slik at det blir rabalder i borettslaget om en hest er løs, så hadde vel ikke grime ute vært det beste.

--
spoff
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:38:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med deg spoff! jeg tar som regel av grima på hestene mine når de står ute, men det kommer helt an på... veit ikke hvorfor jeg tar den av. menmen. tar også av grima i boksen, for jeg har hørt om en hest som lå. så satte den fast bakbeinet i grima(godt gjort). dette skjedde på natta, så den hadde ligget med bakbeinet fast i grima hele natta. når morgenforeren kom om morran hadde hesten så store sår på beinet og i nakken(hvis det ikke var mere også). da ble den avlivet. høres usannsunlig ut, men det er jo ikke stor jobb å ta av og på grima :) Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  20:25:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenker det samme som spoff her. Ponniene jeg steller står med grime i paddock, firkantede gruspaddocker med strømgjerde. Lite sannsynlig at de skulle henge seg opp i noe lixom!!!=)=) Men har ikke grime på i boksen, med mindre jeg skal ut igjen om en kort stund, som spoff også nevnte!!

Gå til toppen av siden

MaHi

» VIP

Skrevet - 20/02/2003 :  21:32:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
er enig med alt det dere sier og sånt...men ene hesten jeg rir er umulig og få tak i på beite om hun ikke har grime...så vi må ha på henne grime uansett... Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  21:53:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Det er litt forskjell på stallen min... Noen ganger er grima på og noen ganger ikke...:P Enig med Spoff;)

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  22:08:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tar av grimen til Ninni med en gang hun hommer inn i boksen selv om jeg skal ut med henne like etterpå... Det har vel egentlig blitt en vane så jeg bare tar den av automatisk uten å tenke over det.
På beitet går hun nesten alltid med grime. De som slipper henne ut om morgenen tar den aldri av ellers tror jeg hun hadde fått "luftet" hodet sitt litt hvis jeg ordnet det... De tar den av hvis hun har fått sår i fjeset selfølgelig...

Redigert av lillings den 20/02/2003 22:09:09

Redigert av lillings den 20/02/2003 22:09:58
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/02/2003 :  00:24:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tar alltid av grima når jeg setter hesten i boksen, men grima er på når den er ute i luftegården. Vil ikke at den skal henge seg fast når den står inne, ute er ikke problemet til stede slikt sett siden de ikke har noe å henge fast i der. Tar ALLTID av grima når hesten slippes på beite, har sett hester på sommerbeite med grime på! Det blir bare for risikabelt å slippe en hest på beite med grime, man kommer som regel ikke til beitet hver dag og mye kan skje.

Når jeg rir eller kjører har jeg ikke grime på. En vanlig grime innbiller jeg meg er litt ubehagelig for hesten å ha under hodelaget, derfor tar jeg den av. Nå har jeg fått meg en taugrime, den er jo mye mindre og lettere, så jeg kommer til å ha på den hvis jeg skal litt langt. Det spiller også en rolle, om jeg skal på en lang tur eller bare ri litt på banen, på langtur bruker jeg som regel å ha på grime, da det fort kan oppstå vansker om du er langt hjemmefra og noe skulle gå galt.
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  12:03:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
er enig med dere alle, men jeg tar ikke av grima i paddock. det er blitt en vane å la de gå ute med grime....

på stallen tar jeg selvsagt av grimen! tenk på hva som kunne skjedd om den hektet seg opp i noe...
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  12:07:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Hesten min har grime på seg når hun er på beite. Er alltid redd hun skal komme seg ut , og hvis hun har grime på er det lettere for andre å få tak i henne.

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  13:38:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
er helt enig med spoff her, men hesten min er vanskelig å få tak i på beitet så jeg er nødt til og ha på ho grima! men den er altid av i stallen og det er ikke veldig mange trær på beitet som ho kan henge seg opp i heller =) men hvis ho ikke hadde vært vanskelig å få tak i hadde jeg ikke hatt på ho grima!

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  13:45:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det virker som folka her er fornuftige når det gjelder grima! Fint å se :) Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 21/02/2003 :  14:10:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
De heste jeg jobber med og de jeg steller går aldri med grime. De jeg jobber med blir sluppet ut hver morgen rett fra stallen - bare åpner døra og lar hesta gå rett ut i lutegården. De er også greie å få tak i igjen - bare å åpne døra og rope på dem. De får kraftforet inne og har derfor ingen problemer med å komme inn.

De jeg steller står heller ikke med grime. I begge tilfellene står det opptil 10-15 hester i samme luftegård. De står på store områder med både skog og kratt. Når så mange hester står sammen blir det gjærne mye leking, og da kan grimen være farlig å ha på - hesta kan hekte seg fast i hverandre. Og ikke bare det - de er mestere i å herpe andre sine grimer så det ville blitt dyrt i lengden om de skulle gått med grime.

Jeg har aldri på grime inne. Da må jeg i så fall stå sammen med hesten. De som står på spiltau har halsring.

Heldigvis er stallene og luftegårdene langt unna sivilisajsonen, så om hesta kommer seg løs er det ingen større fare for omgivelsene rundt. Men jeg forstår de som har hest i nærheten av boligstrøk og vil ha grime på hesta ute. Det er noe værre om de kommer seg løs...da er det greit å ha grime slik at hesta blir lette å få tak i.

Den ene ponnien jeg steller er et sann helvete å få tak i noen ganger i luftegården - alikevel går hun alltid uten grime. Leier ofte med bare tauet rundt nakken på hesten.

Og som Brynja bruker jeg også taugrime med fast tau når jeg rir på langturer i krevende terreng. På småturer blir grima hjemme.

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  16:58:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg lar aldri min hest stå med grime når jeg ikke er der for naboen min hadde en hest som gikk med grime og den hengte seg opp og lå død når han kom hjemm
Gå til toppen av siden

lm
» VIP

Skrevet - 21/02/2003 :  18:46:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Hestene mine bruker kun grime når de blir leid eller blir stelt.
Hvis jeg skulle hatt dem på biete med grime ville jeg hatt en grime som røk veldig lett, men da kunne det jo blitt farlig hvis grima ble liggende og hestene snublet i den. Så konklusjonen er: IKKE BRUK GRIME PÅ BEITET, selv om den ryker lett!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.