hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dekkenbruk - sterkt overdrevet..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 dekkenbruk - sterkt overdrevet..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

amazing

Skrevet - 31/12/2002 :  01:31:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener at dagens bruk av dekken er veldig mye unødvendig..så fort gradene kryper ned mot 10 blå, så pakker vi inn hestene i det vi har av tepper og dekkener, fordi den ikke skal "fryse".. men det hadde den jo ikke gjort hvis vi IKKE begynte med denne "innpakkingen"...mener JEG...

hva mener dere om det?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:05:22

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2002 :  11:54:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
er enig med deg at d hadde gått greit uten dekken, men da får hesten oxo masse pels.. dette er ikke bra for hesten hvis du bruker den mye når d er kaldt.. da svetter hesten fortere og hesten blir kald på tur.. da er det mye bedere og heller bruke et dekken på beitet (1...ikke 4 dekkener oppåhverandre..) så hesten ikke får så masse pels!!
men d er min mening..
mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 31/12/2002 :  12:01:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Har dere lest arktikkelen om utegangshester???
Der står det at, og dette vet jeg at er sant, hestene fryser ikke selv om de er svette, de har sine egne måter å holde seg varme på, å at vi mennesker ødelegger varmereguleringen til hestene ved å barbere, ha på dem dekken og la dem stå inne!

Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2002 :  12:27:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
godt mulig det, men det kan da ikke vere bra for hestene at svetten stivner til is når du rir? da må det jo vere bedere og legge på et dekken på beitet og forhindre at hesten får lang pels.. Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  14:18:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg bruker mye dekken om vinteren. Jeg barberer nemlig hesten min og hun må stå med mye dekken. Hun står med opptil 3 dekken når det er på det kaldeste, da 2 tynne dekken og 1 tykt. Jeg må barbere hesten min siden jeg rir i ridehus, og jeg ønsker heller at hesten skal stå med noen dekken for mye enn at hun skal bli syk når hun blir svett med den lange vinterpelsen.

Men med hester som ikke blir ridd hardt på vinteren, og da heller ikke blir barbert er jeg helt enig i at de ikke bør stå med massevis av dekken. Før jeg barberte hesten min sto hun kun med ett dekken. Så dette med bruk av dekken må tilpasses hver enkelt hest. Noen har behov for mange dekken, andre kan stå uten dekken..

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  19:36:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
er vi i gang igjen.... hester som er barberte synes jeg bør ha på dekken når det er kaldt, men det er tydeligvis mange her som har langragga hester, og da ser det ikke vitsen i å ha på dekken. jeg ser ikke vitsen i å ha på tykke dekken på en langragga hest, men barberte derimot!

Gå til toppen av siden

randik

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  19:44:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri brukt dekken, men nå har jeg invistert i et vinter/utedekken og et termo inne dekken.

Fordi jeg skal kjøpe ny hest, og vil nå prøve å unngå meter lang vinterpels.. hesten jeg har nå (fjording) får ganske lang vinterpels, og blir fort svett og utkjørt m all den pelsen.

Så nå tenkte jeg at jeg skulle prøve om dekken har noe effekt.

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 03/01/2003 :  11:36:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville bare si at FLERE DEKKEN OPPÅ HVERANDRE, ødelegger pusteevnen i dekkenet.

Og dette med pusteevne i dekkenet er viktig, så "dampen" og slikt kommer ut.

Bruker selv regndekken på hesten på (kaldblods) nå på vinteren. Hun står ute store deler av dagen. Det er fordi hun ikke skal få så mye pels.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 03/01/2003 :  12:33:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
i stallen vår bruker 2 dekken, men vi har konkurranse hester som er barberte.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  00:18:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
ja.. Den ene hesten min er konkurranse hest, og blir brukt mye, så den er barbert. Da går den selvsagt med dekken. Det er logisk at en klippet hest skal gå med dekken når det er så kaldt for tiden..
Den andre, en liten shettis, bruker ikke dekken. Han er ikke klippet, og trenger derfor ingen dekken :)

p.s, dere så kanskje at han hadde dekken på seg på hovedsiden her, men jeg skulle bare prøve det på han, måtte vite at det passer, for en vakker dag skal han også klippes!

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 26/01/2003 :  14:41:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
En jeg kjenner driver med islandshester.. de står omtrent ute hele tiden... uten dekken samme hvor kaldt d er... De har en låve de kan gå inn i men de går bare inn der om sommeren når d blir for varmt... Islandshester tåler veldig mye.... De liker seg best ute uansett hva... Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2003 :  15:57:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste hester kan jo gå uten dekken døgnet rundt året rundt, det spørs om de er klippet eller ei. Fullblodshester og visse andre ømfintlige raser må nok ha dekken uanz klipp eller ikke... De er jo ikke tilpasset klimaet. Der jeg steller er d veldig påkledning av visse hester... 5 tepper inne i stallen er litt extremt. De to jeg steller har dyne(underdekken) inne og ute når det er kaldt (under inne- eller utedekkenet), ellers kun ett teppe om vinteren. Det syns jeg er ok.

Gå til toppen av siden

MaHi

» VIP

Skrevet - 26/01/2003 :  16:25:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er enig i at dekken bruk er overdrevet... blir litt irritert når jeg ser fjordinger med dekken. det er greit om de er i hard trening å snn. men jeg syns det er ganske fjolling med hestene. jeg har en traver som har veldi tynn pels og som er i hard trening men som ikke bruker dekken. bortsett fra nor den er vasket og er ute på beite og det er beinkaldt. den står ellers i en ganske så åpen stall. men er hesten barbert er jo det noe helt annet... Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 26/01/2003 :  21:21:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Dekken er en smart greie. Tenk deg at du ikke kan ri hardt om vinteren bare fordi hesten har mye pels. Da er det jo synd for hesten, for da får den ikke brukt kroppen. Venninna mi har ei New forest hoppe som er barbert. Hun har alltid på dekken. For hesten min står uten dekken inne, men ute har hun et bobble dekken hvis det bare er kalt, og hvis det er snø og klat har hun ett regn dekken oppå der. og selvfølgelig regn dekkenet hvis det regneg Syntes det er greit med et skritte teppe oxo. Det er det bare å slenge av hvis du rir i ridehus!

Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 26/01/2003 :  22:05:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg er EGENTLIG i mot det , men i år har jeg faktisk kjøpt et brukt dekken. Har bare brukt det når det har vært tilnærma snøstorm her. Ellers har jeg kun et svettedekken som hun får på når hun er våt.

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 27/01/2003 :  00:00:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dekkenbruk er definitivt sterkt overdrevet i de fleste tilfeller!
Men dekkenet er jo i enkelte tilfeller kjekt og nyttig, og det er jo variabelt hvilke behov hestene (og spes. rytterne!) har..

Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.