hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dekkenbruk - sterkt overdrevet..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 dekkenbruk - sterkt overdrevet..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  18:15:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har to hester. en fullblod og en døl. jeg rir mest på fullbloden. når hun har på seg vinterdekkenet og et annet under når det er veldig kaldt! hun har på seg et vinterdekken nå det er over -8-9. når det er -4(ca) tar jeg på henne et dekken som egentlig er stalldekken (sånn bobledekken), og et bucas shamrock ultra( tykt flisdekken) under. nå det er fra -2 og opptil 3 varmegrader har jeg kun på det stalldekkenet eller bucasen. det kommer jo an på om det er sol eller blåser eller ikke og sånne ting. men jeg har tatt utgangspunkt i en vanlig vinterdag som er sånn ca overskyet...
vinterpelsen er der, men den er ikke så tykk at hun blir svett.. men så rir ikke jeg hardt heller, og hun blir aldri svett. bare om sommeren og da er det jo ikke noe problem...

dølen min står med regndekken hvis det snør eller regner og jeg veit at han skal ris. hvis ikke tar det jo flere timer før han tørker, slik at han kan ris... men ellers står han uten.
de extra kalde dagene (over -20) får han på seg et bucas shamrock ultra han og. han har TYKK pels!! og hvis han blir svett på tur tar jeg på han det bucasdekkenet hans. for da tørker han samtidig som han ikke fryser. vil jo ikke at han skal bli forkjølet!
Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 05/02/2003 :  19:33:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne diskusjonen tar nok aldri slutt :) Når jeg ser hester med rompedekken på tur, og at det ikke er spesielt kaldt + at hesten i tillegg har vinterpels, så synes jeg det er unødvendig, da blir den jo bare mer svett. Eller at hester med tjukk pels står ute med flere dekken uten at været tilsier det..Da blir den også svett. Ellers må jo barberte hester bruke dekken, det sier seg selv. Men jeg mener man ikke skal barbere uten at det er høyst nødvendig, jeg tror ikke det er godt for pelsen. Synes det er viktigst at hesten ikke står ute bløt og fryser, så lenge hesten har pels og den er tørr overlever den nok! Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  22:20:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Er hesten født med dekken? NEI!! Er det nødvendig da? Går ville hester ute i snøstorm og kuldegrader med dekken? NEI!!! Hva skal en med dekken? En bare gjør det verre for hesten! Det samme med SKO (JA, faktisk!), BENBELEGG, BANDASJER, HOVOLJE++! (den ville hesten finner seg ikke bare et par sko, beinbelegg eller bandasjer...heller går den ikke i "hovolja" og smører seg!) Grunnen til at nesten ingen hester blir over 15 år (de "naturlige" hestene blir somregel 50!) er at vi mennesker gjør det verre for dem! De får ikke leve naturlig. Les "et sunt og naturlig hesteliv", så forstår du hva jeg mener... Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  22:33:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kommentar til Brynja
Vi mennesker er også skapt for å gå barbeint året rundt. Dessuten kan vi fint klare oss med skinnfelle istedet for skikkelige klær bare vi ikke vasker oss. Da får vi nemlig et veldig bra fettlag som gjør at vi ikke fryser. Det var slik urmenneskene levde..

Ok. Selv dusjer jeg og bruker klær og sko. Jeg har ikke hest, men hesten min kommer nok til å bruke sko og dekken (da den kommer til å bli klipt om den får "islandshestragg") og stå oppstallet på boks i en stall med kun paddocker den normalt kan gå ute i. Tviler på at jeg kommer til å ha tilgang på eller være eier av enorme fjellområder som f.eks. Andalusierfjellene som "villhestene" mine kan gå fritt rundt i.. Dessuten skal jeg har ridehest, som er avlet til å bli ridehest. Ikke "villhest".

--
spoff

Redigert av spoff den 05/02/2003 22:39:11
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  22:43:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Enig spoff.
De fleste av dagens hester er avlet for å være ridehester. Dekken og sko, belegg, bandasjer osv er nok nødvendig i de fleste tilfeller hvor de brukes. Jeg bruker dekken, belegg, bandasjer og sko på hesten min. Hesten min står heller ikke ute døgnet rundt.. Så la alle få behandle sine hester som de vil, jeg tror nok de fleste vet hva som er best for sin hest. Man kan dele sine meninger med andre, men ikke prakke de på andre..

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  23:25:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hesten har temperaturreguleringes-mekanisme! Har hesten normal temperatur, ligger hårene. Har hesten lav temperatur, håra reiser seg. Har hesten høy temperatur, blodkara blir utvidet. Noen som i det heletatt visste det?
Og; hesten er omtrent 20 ganger mindre følsom for kulde enn hva et menneske er! Ved bruk av dekken (klipping) forårsaker en total rasering av hestens naturlige varmeregulerende mekanismer! Da kan forkjølelse oppstå, noe som VAR veldig uvanlig hos hesten. (ikke nå lenger, en grunn til det er dekkenet!) Og "trimmer" ikke hesten de varmeregulerende musklene, virker de selfølgelig ikke!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  23:29:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Glemte en liten ting;
Jeg tror det kun er menneskene som har lagt alle disse tingene nødvendige. Vet du hvorfor du bruker det på hesten din? Vet du konsekvensene av det?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2003 :  00:03:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kommentar til Brynja
Det er helt nytt for meg at hesten er et vekselsvarmt dyr. Trodde hesten hadde en temeratur som holdt seg ganske konstant på rundt 38 grader.

Ridehester er avlet for å være ridehester. Ha egenskaper som å hoppe høyt, løpe fort, være utholden og/eller ha fantastiske gangarter. Og ja, det er vi mennesker som har gjort dem til det dem er i dag. Rasene som er benyttet for å få disse ridehestene er veldig mye rart. Men det er ikke hester som er hardføre utegangshester som er tilpasset nettopp Norge. Dagens ridehest er ikke en blanding av shetlandsponni, islandshest, fjording og ardenner. Det er endel raser gjerne med litt mer sydlig opprinnelse. Hester som altså ikke er avlet frem for å tårle -30 grader på vintern. Kanskje til og med innblandet blod fra hester som skal tårle ørkenvarmen bra.

Si hva du vil, men en ridehest er en ridehest uannsett hva du sier. De er "ødelagt" av menneskene og er kanskje ennå mindre egnet til å leve i "vill tilstand" nettopp av den grunn.

Nå er ikke dette en diskusjon om barbenthest, men siden du nevner det kan jeg jo påpeke en ting der også. Hestens høver er ikke skapt for asfalt. Asfalten er der, og vi kan ikke fjerne all asfalt fordi "villhesten" skal være mest mulig naturlig. Nå er jeg enig i at hester som har sterke høver (særlig ponnier) bør gå barbeint dersom de tårler det. Men at hester skal gå barbeint fordi det er "naturlig" er liksom for teit.. Hesten er ikke avlet for å være "naturlig" lengre.

--
spoff
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/02/2003 :  07:39:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: Enig med deg i en del ting ja, blant annet dette med at vi har tatt hesten ut av sitt naturlige mijø, og avlet den for andre ting enn å greie seg om vinteren og i all slags vær. Når vi først har gjort dette, må vi også ta ansvaret for konsekvensene.

Men jeg tror nok at det ikke bare er hester av den "kalde" typen som greier seg godt i kulde. Også hester av varmblods/fullblods type setter mye pels hvis vi lar den gå mye ute helt fra det begynner å bli kaldt om høsten. Nøyaktig hvor grensen går vet jeg jo ikke, og jeg ville neppe testet ut dette på min hest. I hvert fall ikke i veldig kaldt og surt vær.

Det er dessuten forskjell på hester som går ute hele tiden, og hester som står inne på stall. Lufta i en stall er veldig annerledes (dårligere, støvete, stillestående) enn lufta ute, og hestene står stille på en boks i stedet for å bevege seg fritt. Jeg vil tro at dette ødelegger en del for hestens naturlige varmeregulering, og at det er bedre for en hest med mye pels å stå ute i stedet for inne i en slik stall. Hvis man da ikke har anledning til å ha hesten ute, er det faktisk bedre å kontrollere pelsen, enten med dekken eller ved barbering.

En annen ting er at hvis man rir hesten en del, så må man faktisk også holde den nokså ren. Hvis hesten går ute i ren snø er dette kanskje ikke et stort problem, men i de periodene det er mye søle vil en hest med lang pels være et mareritt å få såpass ren at man vil legge på en sal.

Mitt poeng er at det er ikke ALLTID at det passer å ha en hest med masse pels. Det kommer an på hva slags stall og utemuligheter man har, hvordan man bruker hesten og så videre. Hvis hesten sjelden er særlig svett, kan den sikkert greie seg med mye pels selv i en stall med små bokser og dårlig luft. Hvis hesten går på utegang og setter bra nok med pels, så greier den seg sikkert fint uten dekken. Men i veldig mange tilfeller i dag er det ikke sånn. Folk må få lov å finne ut hva som passer best for seg og sin hest.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2003 :  19:59:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med eligj!
det er ikke alltid det passer med "islandshestragg"! når man rir aktivt om vinteren og hesten har lang pels, blir den fort svett, og da tar det lang tid før hesten tørker igjen. det fører til forkjølelse.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/02/2003 :  17:07:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting: Se på alle dekkenhestene som trasker rundt om kring. Ser det ut som de mistrives? NEI. Det er jo det viktigste, uansett hvilke teorier vi har om naturlig og ikke naturlig, pels og så videre. Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  20:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes også dekken-bruket er svært overdrevet mange plsser. Spesielt på ridesenter o.l,så ser man ofte at hesten faktisk kan stå med 4 dekken opp hverandre (!). Synes det er litt vel overdrevent.. Hesten min er barbert,og når det er kalde -grader,står hun av og til med et vinterforet inne teppe,og et regntett,vinter dekken oppå d igjen ute..ved+grder,står hun med 1. tykt,vinterforet regndekken. Inne står hun hele vinteren med dekken.. Synes d er nok,og hun fryse vertfall ikke..
Jeg vill heller bruke dekken,enn å ikke barbere konkuransehesten min.
Gå til toppen av siden

rambosgirl

Skrevet - 27/02/2003 :  21:52:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker regndekken, ufota.Så lenge hesten ikke er våt fryser den ikke! Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  23:11:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Selv ville jeg aldri pakke hesten min inn i mange lag av stoff. Hesten skades faktisk ikke av å ha lang pels. Tro det eller ei. Hesten har det bedre av å ha det helt naturlig. Den har sine egne måter å holde seg varm på..... Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  23:18:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
+en ting til. Det er ikke alle hesteraser som er avlet frem til det de kan. Det noen som alltid har hatt den egenskapen. Jeg tror heller ikke at når de begynte å avle frem hester med forskjellige "talenter" hadde på dem dekken. Du sparer også penger på å ikke la hesten stå ute med dekken. Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.