hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dekkenbruk - sterkt overdrevet..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 dekkenbruk - sterkt overdrevet..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Braga

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  19:14:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker nesten aldri dekken på fôrhestene mine. Bare hvis de har blitt veldig svette etter en ridetur, og hvis det da er under -15. Men jeg rir egentlig aldri hestene svette når det er så kaldt.
Det er faktisk ikke nødvendig å pakke inn hesten med 4-5 dekken når det bare er noen få minus ute. Hesten har faktisk pels. En annen ting er at hesten tar opp blod inn i kroppen for å varme det opp, for så å sende det ut i huden, slik at den holder seg varm hele tiden.
Det at hesten blir forkjøla av å stå ute uten dekken når den er svett, er svært sjelden. Hvis du ser på pelsen til hesten når den er svett, så ser du at den legger seg i spesielle "mønstre". Det er for at hesten skal holde seg varm. Og hesten blir ikke så sliten og trøtt av å ha vinterpels, iallefall ikke hvis du er en fornuftig rytter.
Det jeg vil anbefale av dekken til en hest er et svettedekken, noe jeg anbefaler på det sterkeste, og et regndekken. Mer trenger du ikke. Trenger kanskje et bobledekken til en spesielt tynnhuda eller barbert hest.

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2003 :  11:59:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Selv ville jeg aldri pakke hesten min inn i mange lag av stoff. (den jeg har nå)Hesten skades faktisk ikke av å ha lang pels. Tro det eller ei.Den har sine egne måter å holde seg varm på.....

Redigert av josefine=) den 03/03/2003 19:34:14
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  13:48:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det er ikke det at den skades, men når den brukes i konkurranse, så er det vanlig å barbere slik at den ikke blir så svett.

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  15:24:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Bruker ikke dekken jeg heller!!!
Når d er kaldt reiser hårene seg på kroppen sånn at d oppstår luftlommer som danner et varmt isolerende teppe.... ser ikke noe behov for å bruke dekken...

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  18:08:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Men nå ser vi jo at du rir islandhest da..jeg har heller aldri sett en barbert islandshest med mange dekken. Det er litt annerledes med oss som har varmblods/halvblods ridehester, og som barberer dem for å unngå forkjølelse ved hard trening/konkurranse om vinteren.

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  18:49:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Ja så klart.. Men foreksempel en fjording som er skolehest som ikke blir barbert og bruker dekken synes jeg personlig er noe tull!!
Der jeg red før fikk vi nesten ikke lov til å legge dekken på fjordingene fordi eierene synes d var noe tull....

(Det er mange Islandshester som bruker dekken)

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  19:32:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Venninna mi har fjording som hun barberer og har på dobbelt så mye dekken på den, enn min fullblods! Personlig synes jeg det er litt vel overdrevet, men folk får gjøre det de vil(til en viss grad, liksom...) :)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  19:32:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
etter jeg fikk tengt meg om litt har jeg kommet til en konklusjon. De fleste som har hest er klar over hva hesten trenger. Det med dekken bruk er jo helt opp til hver enkelt hest. Jeg måtte ha dekken på den gamle hesten min selv om det var en islandshest. den spiste nemmelig ikke noe. Den hadde ikke energi til å holde seg varm...

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  12:05:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Jeg har nettopp begynnt å ha hestene mine ute om natta...jeg var litt redd for at de skulle fryse.
Men dere skulle sett hestene dagen etter vi begynnte å ha dem ute.
Pelsen stod rett ut, så ut som en gjeng med kose-bamser.

Så er det en ting jeg er helt sikker på er at en hest som ikke er barbert, vil garantert ikke fryse uten dekken, de retter seg alltid etter været!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 05/03/2003 :  14:28:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
pepito: det innlegget var en dårlig spøk (selvom det faktisk finnes de som er nærmest så ekstreme også)

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  19:27:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
jeg håper virkelig at det var en spøk!!!

Gå til toppen av siden

Adventure2

» VIP

Skrevet - 05/03/2003 :  23:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei tulle isje Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  08:27:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Har du 9 dekken på hesten din???
Hva er vitsen???

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  08:57:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Annette; Jeg har sett mange klippte islandshester. (det ser veeldig idiotisk og fælt ut.) Det er bare noen striper her og der.
Også har jeg sett varmblodshester på utegang og de har minst like tjukk pels som kaldblodsene. De blir også trente.

Gå til toppen av siden

Adventure2

» VIP

Skrevet - 06/03/2003 :  21:57:36  Vis profil  Svar med kopi av melding

For min elskede hest skal holde seg varm
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.