hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foringsplan
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foringsplan
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

lino

» VIP

Skrevet - 12/12/2005 :  12:47:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg tror du er mye nærmere en løsning nå enn du var, men jeg lurer litt på hvorfor du setter mengde på høyet når du etterpå skriver at hun skal ha fri tilgang?

Og er hun fremdeles feit? Jeg ville ikke gitt fra tilgang, slik fri tilgang er i mitt hode (ingen måling av hvor mye høy som spises) til en feit hest..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 12/12/2005 :  12:50:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Har lest litt i debatten her, og de fleste kommer med veldig gode råd. Den forplanen du har satt opp nå ser mye mer fornuftig ut enn de andre du har eksperimentert med. Som tidligere nevnt: 3-4 kg kraftfor er mye til en liten hest!
1,5 kg kraftfôr og 6,5 kg høy virker som en mye mer fornuftig sammensetning, selv om du sikkert kan gi enda mindre kraftfôr og enda mer høy.

For å ta et eksempel: ei venninne av meg har en fjording på størrelse med Maxi, kanskje noe større. Disse rasene er jo begge hardføre, og trenger egentlig ikke så mye mat. Denne hesten får kun 8 kg høy pr dag, pluss vitamintilskudd som han får blanda med en neve havre for at han skal spise det. Og denne hesten er i svært godt hold, og ris normalt 5-6 dager i uka.
Så lenge hesten er i godt hold, og ikke blir veldig lat ser jeg ingen grunn til å peise på med kraftfor bare for å gi kraftfor. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å gi det bare fordi hesten synes det er "godt", og ender opp med kanskje en litt for rund hest..

Jeg er veldig tilhenger av det prinsippet med mest mulig grovfôr, og så lite som mulig, men så mye som nødvendig av kraftfôr. Vår ponni hjemme har fri tilgang på høy, og får ikke mye kraft i det hele tatt, men han er rund og fin, og sprek og glad, til tross for sine 28 år.

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  12:54:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå TROR jeg at jeg har tatt til fornuft

1,5 kg Gull
6,5 kg høy
2 dl soyaolje
1 ss salt
1 ss tran
Fri tilgang på saltstein å høy (selvsagt)

Hvis jeg er HELT på villspor nå, så skal jeg slutte å sette opp forplaner selv, og overlate det til andre!

PS: Grunnen til at jeg vil prøve gull, er fordi jeg vil prøve rådet hennes. Maxi har en tedens til å legge lett på seg og hun er drittlei det vanlige kraftfôret. Så jeg tror kanskje det kan hjelpe, hvis ikke, går jeg tilbake til energi.

Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

hvis maxi er drittlei vanlig kraftfor kan det være tegn på at hun har fått for mye?

du skriver 6kg høy, også skriver du fri tilgang på høy. betyr det da at hun har fri tilgang men spiser ca 6 kg el betyr det at du gir 6 kg høy?

på oljen min står det at 1dl soyaolje tilsvarer i energi 0.75l havre.

uansett, har selv nordlandshest.
hun får fri tilgang på høy, men vanskelig å si eksakt hvor mange kilo som går med da hun nå står sammen med en annen hest.
da hun sto i egen paddock gikk det rundt 6-7kg høy.
i tillegg får hun 1,5l komplett og vitaminer.

mulig jeg også er på villspor men det fungerer fint på henne (dvs blank pels, energien holder til trening og lek og hesten er sunn og frisk)

får forresten ikke kjøpt havre her hvor jeg bor lenger, og hvis det er så dårlig at FK butikkene tar det ut av salg ville jeg heller ikke foret med det.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 12/12/2005 :  19:15:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Nå TROR jeg at jeg har tatt til fornuft

1,5 kg Gull
6,5 kg høy
2 dl soyaolje
1 ss salt
1 ss tran
Fri tilgang på saltstein å høy (selvsagt)

Hvis jeg er HELT på villspor nå, så skal jeg slutte å sette opp forplaner selv, og overlate det til andre!

PS: Grunnen til at jeg vil prøve gull, er fordi jeg vil prøve rådet hennes. Maxi har en tedens til å legge lett på seg og hun er drittlei det vanlige kraftfôret. Så jeg tror kanskje det kan hjelpe, hvis ikke, går jeg tilbake til energi.

hvis maxi er drittlei vanlig kraftfor kan det være tegn på at hun har fått for mye?

du skriver 6kg høy, også skriver du fri tilgang på høy. betyr det da at hun har fri tilgang men spiser ca 6 kg el betyr det at du gir 6 kg høy?

på oljen min står det at 1dl soyaolje tilsvarer i energi 0.75l havre.

uansett, har selv nordlandshest.
hun får fri tilgang på høy, men vanskelig å si eksakt hvor mange kilo som går med da hun nå står sammen med en annen hest.
da hun sto i egen paddock gikk det rundt 6-7kg høy.
i tillegg får hun 1,5l komplett og vitaminer.

mulig jeg også er på villspor men det fungerer fint på henne (dvs blank pels, energien holder til trening og lek og hesten er sunn og frisk)

får forresten ikke kjøpt havre her hvor jeg bor lenger, og hvis det er så dårlig at FK butikkene tar det ut av salg ville jeg heller ikke foret med det.

Opprinnelig postet av lucky june

Synes ikke 1 l kraftfor om dagen er så mye jeg

Skrev jeg høy? Oi, gjorde vist det, men jeg mente saltstein og vann

Og grunnen til at jeg gir henne soyaolje er fordi hun trenger det for å holde pelsen fin. Hun har større energibehov enn de fleste andre hester og har kjempestore beiter å løpe på, så hvis det blir for mye energi så kutter jeg ned på noe.

Takk for svar! Jeg kommer jo til å merke det om hun har for mye energi, og kutter ned da og gir mer høy

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  20:48:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

det er ikke mye men jeg så på noe av den mengden hun fikk før

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 12/12/2005 :  21:05:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Dyret mitt får bare 5 dl kraftfor om dagen og klarer seg fint på det :)
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  21:25:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
på FK ble jeg anbefalt å gi lille ponni 4KG!! kraftfor og hesten 6KG kraftfor.
ble visst regnet ut på den datagreia dømmers. så meningene er mange:)
jeg gir nok 3 *så mye som deg, men ikke er hun feit og ikke oversprek så da tror jeg det går.
hun er av den typen som trenger litt ekstra energi, men jeg forer ikke med havre i år...

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 13/12/2005 :  11:55:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

det er ikke mye men jeg så på noe av den mengden hun fikk før

Opprinnelig postet av lucky june

Den mengden er det 2 år siden hun fikk, og det varte ikke lenge...

Keida

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  13:46:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor gammel er denne hesten og hvordan er kvaliteten på høyet?

Hvis dette er en voksen hest, og grovfôret er bra, vil jeg faktisk tro at den klarer seg med kun grovfôr og vitaminer/mineraler + saltstein.

Opprinnelig postet av akj

Enig. Min får 6 kg høy pr dag fordelt på 3 måltider, han har saltstein stående i boksen + at han får tilskudd på multivitaminer. Han får også av og til gulrøtter og eple + brødskalker (som gir energi). På vinteren blir det også satt inn rundball.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  14:11:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dyret mitt får bare 5 dl kraftfor om dagen og klarer seg fint på det :)

Opprinnelig postet av lino

Det er omtrent det eg gir mine også. Rundt 4 dl og egentleg kun for å få i dei multitilskuddet og litt salt til hesten eg trener mest. Unghesten plukker ut saltet i foret uansett men er heldigvis flink til å slikke på den røde saltslikksteinen. Den kvite vil ho ikkje ha.

Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  16:01:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding

som folk har nevnt før her er jo nordlanshester veldig nøysomme hester,og trenger vel i grunnen ikke så veldig mye kraftfor med mindre de trenes hardt...

min får 8kg høy fordelt på 3 måltider,saltstein har han i boksen sin.
også får han ca 0.5l komplett så han og får noe når varmblodsen får
og han greier seg fint på det...så lenge de får godt høy,og de vitaminer og mineralene de trenger er det ikke vitsi å gi flere liter med kraftfor...det er bare bortkastede penger og kan føre til overvekt å forfangenhet

men men,uansett... ser ut som du har planer om å bare fore 2 ganger om dagen...
hvorfor det???
er jo mye bedre om de får minst 3 måltider om dagen,så får de litt mindre om gangen men oftere

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/12/2005 :  19:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

hvorfor det???
er jo mye bedre om de får minst 3 måltider om dagen,så får de litt mindre om gangen men oftere

Opprinnelig postet av Brun best

Fordi jeg går på skole og ikke har tid til å fôre middag.

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/12/2005 :  20:15:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

hvorfor det???

Det må vel gå an å få til likevel..? Søstra mi går også på skole, hun fôrer før hun går på skolen, stikker innom stallen og fôrer middag rett etter skolen, går hjem og spiser selv, går i stallen og rir, fôrer kvelds når hun er ferdig.
Det er ikke bra for hesten å få mat bare to ganger om dagen, magesekken er for liten, den er ikke skapt for det. Har du ikke mulighet til å få noen andre til å ta middagsfôring?

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/12/2005 :  21:14:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

hvorfor det???

Det må vel gå an å få til likevel..? Søstra mi går også på skole, hun fôrer før hun går på skolen, stikker innom stallen og fôrer middag rett etter skolen, går hjem og spiser selv, går i stallen og rir, fôrer kvelds når hun er ferdig.
Det er ikke bra for hesten å få mat bare to ganger om dagen, magesekken er for liten, den er ikke skapt for det. Har du ikke mulighet til å få noen andre til å ta middagsfôring?

Opprinnelig postet av Anniken B.

Det hadde kanskje vært en ide... Isåffal ville det blitt slik: 07.30 - 15.00 - 20.30. Men jeg skal jo ri også, får jeg tid til det? Liksom, bruker kanskje 2-3 timer på å spise, og ca. 1 1/2 t på å fordøye.

lino

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  21:30:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Ja, det vil jeg da tro du rekker, måltidet midt på dagen behøver ikke være så stort.
Min fores slik:
frokost 08.00: 3 kg høy, 5 dl kr.for
middag: 14.30: 1,5 kg høy
kveld: 20.30: 4 kg høy

Jeg rir sånn ca klokken 18 da..

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.