hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foringsplan
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foringsplan
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  22:16:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Helt enig med Lucinda.Mer høy mindre kraft. Siden hesten er tykk må den i en tid også få litt færre feh enn hva den egentlig har bruk for.

Altså må hesten forbruke mer energi enn hva du tilfører.

Enig med Lucinda også ang moderat trening, det er faktisk ganske hardt. Hard trening er det nærmest bare løpshester og de aller aller mest seriøse ridehestene som går i. De aller aller fleste ridehester går i lett trening, eller litt mer enn lett trening
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/09/2005 :  22:22:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei det høyrest ikkje bra ut. 3kg kraftfor til ein feit hest. nei, nei nei. Spesielt ikkje til ein hesterase som nordlandshest. Dei er vanlegvis nøysomme.

Har du overhode rekna på forenheter her?

2 kg energi blir 2 forenheter og havre blir ca 0,8-0,9 forenhet.

Ei Nordlandshoppe på 400 kg ca trenger ca 3,2 forenheter til vedlikehold. Ved trening må man justere dette sjølvsagt. Dersom hesten blir trent f.eks moderat (som etter min meining er ganske mykje trening) kan du gange 3,2 med 1,5. Men tja er ikkje sikker på om du trenger rekne så høg trening eg da.

Vel ei rask utrekning på forplanen du har laga gir 5,9 forenheter ca. Men det er uten å vite kva høyet du gir egentleg inneheld.

Min meining er meir grovfor gjerne 6-7 kg og mindre kraftfor. I allefall til hesten er i meir normalt hold. Etter min meining vil det være nok med max 1 kg kraftfor til hesten no. Dere snakker om att hesten er lat. Kanskje det er litt i samanheng med att hesten er tjukk.??

Opprinnelig postet av Lucinda:

Har du noen forslag til fôrplan? Men likevel, Maxi er blitt tynnere og er absolutt ikke daffen lenger. Jeg sitter ofte å strever med å holde henne igjen. Men likevel, jeg hadde jo tenkt å bruke denne forplanen når hun ble i god form, når hun er i dårlig form, gir jeg henne etter det hun trenger.

Men jeg skjønte lite av det forenheter greiene dine, siden jeg faktisk bare er tolv år.

PS: Akkurat nå så får hun bare 500gr Champion komplett om dagen, siden hun går på beite enda, denne planen har jeg regnet for begynnelsen av November.

Men angående høyet: Det er veldig lite vits egentlig, siden vi kjøper høy overalt. Noe lager vi selv, noe kjøper vi fra nabogården osv.

Nå er jeg litt trøtt og veldig forvirra altså... Fôring er blitt vanskeligere enn det var før=S

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/09/2005 :  12:19:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med en 5,6 - 6,6 kg høy og 1,5 - 2,5 kg kraftfôr?
Jeg regnet litt ut i fra vekta og ansatte ca. høyde på hesten og fant ut dette.
Men du kan jo endre fôrplana etter hvert og da.
Om du ser hesten legger igjen noe, kan det bety at du har overvurdert appetitten, at fôret ikke smaker godt eller at hesten ikke er i form. Temrament eller ytelse påvirket? Om hesten minster eller taper hold eller er der ingen endringer?

Etter min mening så skal en hest på 400 kg ha en apetitt på 8 - 10 kg..
Og da skal utregninga mi stemme ganske bra

Redigert av - Bustetrollet den 25/09/2005 12:20:39 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  01:25:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Nei det høyrest ikkje bra ut. 3kg kraftfor til ein feit hest. nei, nei nei. Spesielt ikkje til ein hesterase som nordlandshest. Dei er vanlegvis nøysomme.

Har du overhode rekna på forenheter her?

2 kg energi blir 2 forenheter og havre blir ca 0,8-0,9 forenhet.

Ei Nordlandshoppe på 400 kg ca trenger ca 3,2 forenheter til vedlikehold. Ved trening må man justere dette sjølvsagt. Dersom hesten blir trent f.eks moderat (som etter min meining er ganske mykje trening) kan du gange 3,2 med 1,5. Men tja er ikkje sikker på om du trenger rekne så høg trening eg da.

Vel ei rask utrekning på forplanen du har laga gir 5,9 forenheter ca. Men det er uten å vite kva høyet du gir egentleg inneheld.

Min meining er meir grovfor gjerne 6-7 kg og mindre kraftfor. I allefall til hesten er i meir normalt hold. Etter min meining vil det være nok med max 1 kg kraftfor til hesten no. Dere snakker om att hesten er lat. Kanskje det er litt i samanheng med att hesten er tjukk.??

Opprinnelig postet av Lucinda:

Har du noen forslag til fôrplan? Men likevel, Maxi er blitt tynnere og er absolutt ikke daffen lenger. Jeg sitter ofte å strever med å holde henne igjen. Men likevel, jeg hadde jo tenkt å bruke denne forplanen når hun ble i god form, når hun er i dårlig form, gir jeg henne etter det hun trenger.

Men jeg skjønte lite av det forenheter greiene dine, siden jeg faktisk bare er tolv år.

PS: Akkurat nå så får hun bare 500gr Champion komplett om dagen, siden hun går på beite enda, denne planen har jeg regnet for begynnelsen av November.

Men angående høyet: Det er veldig lite vits egentlig, siden vi kjøper høy overalt. Noe lager vi selv, noe kjøper vi fra nabogården osv.

Nå er jeg litt trøtt og veldig forvirra altså... Fôring er blitt vanskeligere enn det var før=S

Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

HAr allerede i tidlegare innlegg sagt att ca 6-7 kg høy og rundt 1 kg kraftfor vil være min anbefaling. Men da har eg ikkje rekna så velig nøye på det og noko meir utfyllande forplan synest eg ikkje det er noko poeng å gi over nett. Eg har aldri sett hesten og korleis du trener den og korleis grovforet ser ut osv.

Men det eg vil sei er att om du gir denne hesten 2,5-3 kg kraftfor er det i beste fall bortkasta penger, i verste fall kan du over tid gi hesten forfangenhet. Nordlandshester er nøysome hester som fjordingen og diverse andre raser. Det er faktisk farlig å gi desse for kraftig for og spesielt om hesten er feit for da har den allerede fått for mykje for. Til slutt er begeret fylt og du risikerer å gi hesten forfangenhet.

Synest derfor ikkje noko om Kristine og Rositas forslag om 1,5 til 2,5 kg kraftfor.

Men det er altså min meining og min erfaring. Forstår att det kan være "kjekt" å gi hesten masse "god" mat, men dersom du vil hestens beste så ikkje gi den så mykje kraftfor. Ikkje før den er i passe hold i allefall, men uansett vil ikkje den hesten der trenge 2,5 kg kraftfor pr dag. Da skal den trenast hardt da.

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 29/09/2005 :  16:01:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg regnet nok en gang:

6 kg høy
0,8 kg Champion energi
0,8 kg havre
2 ss salt
1 dl soyaolje
1 ss tran

Hørtes det greit ut? Jeg synes hvertfall det hørtes ganske bra ut, kanskje litt mer kraftfôr enn havre, men det ser vi etterhvert;-).

Men lurer på hvor mye en sekk på 40kg med Energi koster?

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  20:38:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal du gi så mye kraftfòr til en liten nordlandshest?

Synes alle plutseli har fått "stappe i mest mulig av mange forskjellige typer kraftfòr" tendenser.

Energi er vel ment til hester som er i HARD trening er det ikke? Jeg kan anbefale Gull når det kommer til fjording,nordlandshest o.l..

Therese
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 30/09/2005 :  07:56:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor skal du gi så mye kraftfòr til en liten nordlandshest?

Synes alle plutseli har fått "stappe i mest mulig av mange forskjellige typer kraftfòr" tendenser.

Energi er vel ment til hester som er i HARD trening er det ikke? Jeg kan anbefale Gull når det kommer til fjording,nordlandshest o.l..

Opprinnelig postet av Eikdokka

Det er ikke så mye kraftfôr nei... Det er til DAGEN. Å gull er for hester i mye hardere trening i energi. Hun blir trent ganske hardt for tiden nå, og dessuten så er hun litt lat å trenger litt havre. Jeg har regnet utfra fôrplanen til en hest på 500kg på felleskjøpet, jeg tok det som stod på lett trening å plusset å delte osv, så fikk jeg det riktige svaret.

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  18:59:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
energi er ikke nødvendigvis ment til hester i hard trening nei. Dersom man kun ser på forenhetene så gir energi bare 0,05 feh mer pr kg.

Jeg gidder egentlig ikke kommentere denne forplanen mer jeg, men vil generelt si at forprodusentene selger kraft, ikke høy og dermed er det ofte oppgitt snaue mengder med høy.I tillegg skal det sies at dette er en veiledning, ikke noen fôrplan. En fôrplan skal være individuelt tilpasset.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 30/09/2005 :  21:07:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg tenker meg om, så gidder jeg egentlig ikke å spør likevel. Jeg har laget denne fôrplanen og den var akkurat passelig til henne synes jeg, så derfor blir den slik, enkelt å greit

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  21:41:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
var igrunn det jeg følte var holdninga di, derfor jeg ikke tok meg bryet med å skrive et velformulert informativt innlegg Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 30/09/2005 :  22:09:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
var igrunn det jeg følte var holdninga di, derfor jeg ikke tok meg bryet med å skrive et velformulert informativt innlegg

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  08:24:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Nemlig, hvorfor spørre når du ikke vil høre på råd?

Uansett, forhåpentligvis vil du se at det ikke er ideelt, i beste fall uten at det går ut over hesten.

edit: Ville bare legge til at jeg tror ikke hesten nødvendigvis trenger så fryktelig mye mer energi, det kan ligge i hodet til hesten også. Tror du kan få mye bedre aktivitet og fremdrift fra hesten hvis du heller ber om det og roser når den gjør riktig. Eikdokka er og "daff" til tider, men hun har bra fremdrift hvis jeg ber om det. Og tempo er det nok av..
Bare mitt råd

Therese

Redigert av - Eikdokka den 01/10/2005 18:34:56 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 01/10/2005 :  18:24:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nemlig, hvorfor spørre når du ikke vil høre på råd?

Uansett, forhåpentligvis vil du se at det ikke er ideelt, i beste fall uten at det går ut over hesten.

edit: Ville bare legge til at jeg tror ikke hesten nødvendigvis trenger så fryktelig mye mer energi, det kan lige i hodet til hesten også. Tror du kan få mye bedre aktivitet og fremdrift fra hesten hvis du heller ber om det og roser når den gjør riktig. Eikdokka er og "daff" til tider, men hun har bra fremdrift hvis jeg ber om det. Og tempo er det nok av..
Bare mitt råd

Opprinnelig postet av Eikdokka

Sa jeg det at jeg ikke ville ha råd? Var det det jeg sa? Ikke som jeg husker. Hvis du kan lese og leser det øynene dine orker og det ikke blir for store anstrengelser for hjernen, så skrev jeg det at jeg ikke selv sjønte hvorfor jeg spurte, for nå har jo jeg tilpasset fôrplanen utrfa hestens str, temperament ++. Eller hva? Og hvordan tror du jeg klarte det? Ved hjelp av de kompliserte rådene jeg fikk.

Ja, jeg tror nok jeg kjenner hesten godt nok til å se om fôrplanen passer til hesten.

Hun trenger ikke sååå mye energi, men litt + at hun blir trent hver dag nå, og minimum 4 timer i uka er litt hard (mye traving, sprang ++)

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  18:34:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Ville bare hjelpe men ok.

Lykke til

Therese
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 12/12/2005 :  11:43:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå TROR jeg at jeg har tatt til fornuft

1,5 kg Gull
6,5 kg høy
2 dl soyaolje
1 ss salt
1 ss tran
Fri tilgang på saltstein å høy (selvsagt)

Hvis jeg er HELT på villspor nå, så skal jeg slutte å sette opp forplaner selv, og overlate det til andre!

PS: Grunnen til at jeg vil prøve gull, er fordi jeg vil prøve rådet hennes. Maxi har en tedens til å legge lett på seg og hun er drittlei det vanlige kraftfôret. Så jeg tror kanskje det kan hjelpe, hvis ikke, går jeg tilbake til energi.

http://www.mmdreamteam.piczo.com
Redigert av - ShyBoy den 12/12/2005 11:49:01 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.