hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - gammel hest!!! hvilket for og hvor mye???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 gammel hest!!! hvilket for og hvor mye???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  11:28:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
heij... jeg er en jente som steller en 24 år gammel hoppe som blir mye brukt... er veldig stresset.. har vært traver... men brukes mye... lurer på hvilket fôr man skal gi hesten da og hvor mye! og jeg steller en 5 år gammel vallak... har nettopp blitt innridd og lurer på hvordan fôr og hvor mye han skal ha! Begge er lettdøler.... ! håper jeg får svar!

Hilsen en som leter etter rett fôr til yndlings hestene sine...

Ingvild & Mio Golan.
Mio Golan, i love you honey ;€€

Lopke

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  12:52:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er ikke et angrep men jeg går ut fra at du ikke eier disse hestene men bare passer dem?For da tar vel eieren det ansvaret å gir hestene rett for i riktig mengde? eller har du fått dette ansvaret? Jeg mener bare at når en passer hest med foransvar eller eier dem og har det fulle ansvar for disse dyrene må en først sette seg litt inn i foring, før man annskaffer seg et dyr.

Kan du ikke skrive litt om hva disse hestene får idag? er holdet bra? Noen hester skal har mer enn andre..
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/12/2005 :  13:40:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Enig med Lopke..

For øvrig kan jeg tipse litt om hva vi gir vår 28 år gamle ponni da.. Han får betfôr, og litt bygg, samt multitilskudd (vitaminer/mineraler) og kalk. I tillegg får han 1 dl soyaolje og et tilskudd som hjelper på respirasjon.

Det viktigste han får er likevel grovfôret, og dette har han fri tilgang på hele tida. Gamle hester har ofte lett for å tape vekt, så jeg synes det er greit å la han spise det han vil ha. Dette gjør også at han ikke trenger å få så mye kraftfôr, som kan være litt tungfordøyelig for eldre hester. Jeg har valgt å gi betfôr, da det er "snilt" å tygge på, mildt for mage og fordøyelse, samt at det smaker veldig godt, og er et bra fôr for å holde han i godt hold.

Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 15/12/2005 :  14:59:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten må fôres utifra rase, type, vekt, hold, bruk etc. Det som er "spesielt" for eldre hester her:

- vanskeligere for å opprettholde og bygge muskulatur, krever derfor mer protein (bør være ca 12% av den totale dietten) og man må også se på proteinets kvalitet - dvs. oppbyggingingen av aminosyrer

- økt behov for fosfor fordi eldre hester bevarer mindre gjennom fordøyelsen

- vanskeligere for å absorbere mineraler - disse bør derfor være keleterte for å lette absorberingen

- Eldre hester har ofte nedsatt produksjon av vitamin B, må derfor tilføres ekstra vit B

- Lettfordøyelig fiber - særlig hvis tennene er dårlige

- kornprodukter bør være varmebehandlet/mikronisert for å lette fordøyelsen

I spesifikke fôr for eldre hester er seniorhestens økte næringsbehov ivaretatt, samt at disse ofte tilsettes Yea-Sacc 1026 for å lette fordøyelsen av fiber og opprettholde et sunt fordøyelsessystem, glucosamin hydroklorid for å bedre og vedlikeholde ledd og ekstra antioksydanter for å styrke hestens immunforsvar

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.