hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Felleskjøpets nye sorter!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Felleskjøpets nye sorter!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2005 :  10:26:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Er det noen som har fått prøv de nye kraftforsortene til felleskjøpet! Tenker da mest på champion Ekstrem og Champion betfiber (eller hva det nå heter)? Så de også er kommet ut med en vitaminblokk som en kan ha på beitet - smart
Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2005 :  10:37:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Liss.

Har ikke prøvd de nye, er jammen ikke sikker på at de blir tatt inn her...
Sist jeg kjøpte betfor var det fortsatt i 35 kgs sekk, og pelletert, og sånn har det vært de siste 3 åra.

Men var på rideskolen her om dagen, og der hørte jeg at de hadde erstattet havre med soyahavre på FK.
Har tidligere fora med soya, kjøpt i Sverige, men soyahavre er ukjent for meg.
Noen andre som har prøvd det?

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/11/2005 :  10:56:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har kjøpt og prøvd betfiber..Ble så tykt og tungt at det minnet om sementblanding og derav ikke naturlig konsistens for en hest som skal tygge.
Uegna som hestefor spør du meg, og veterinæren min bare rista på hodet når han så den tykke grauten.
Det gamle betforet er nok bedre mht. å fordøye det mer riktig.

Redigert av - xxxx den 29/11/2005 10:58:18 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 29/11/2005 :  12:57:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har kjøpt og prøvd betfiber..Ble så tykt og tungt at det minnet om sementblanding og derav ikke naturlig konsistens for en hest som skal tygge.
Uegna som hestefor spør du meg, og veterinæren min bare rista på hodet når han så den tykke grauten.
Det gamle betforet er nok bedre mht. å fordøye det mer riktig.

Opprinnelig postet av In Nancyville

Skuffende... Hadde tenkt å få pappa til å kjøpe betfiber isteden for vanlig betfor til pånnis nå, men kanskje vi bare skal holde oss til det gamle da, selv om det er mer sukker?

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/11/2005 :  13:07:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble veldig skuffet jeg også.
Det hører også med til "historien" at hesten min satt denne grauten i vranghalsen og holdt på å bli kvalt (se evt. i dagboka mi).
Noe av det verste jeg har opplevd med hest siste 25 år, tenk deg selv å stå der å se hesten ikke få puste..Hva gjør man liksom..
Nå er hesten min litt glupsk,men alikevel.

Uansett har det en meget tung og tett konsistens når det har svellet ferdig.
Liker ikke sånt jeg..

Redigert av - xxxx den 29/11/2005 13:08:29 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 29/11/2005 :  18:25:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Oi! Vil ikke ha kvalt pånnis nei! Han har også litt glupske tendenser, så kanskje best å kutte den typen betfor.

Rart.. Det gamle får jo konsistens som fuktig havregryn når det er ferdig, helt ok, lett og fint. Tror jeg holder meg til det jeg da.. Evt Speedi-Beet igjen, det var jeg utrolig godt fornøyd med.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/11/2005 :  19:25:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror speedibet er bedre ja. Du må jo gjerne prøve men for min hest som er litt glupsk og i tillegg har en tendens til å svelge galt gikk det nesten til helv...

Jeg gir det nå i tyttesmå mengder til shettisen min.Men da blander jeg mye mer vann enn det man skal slik at det blir som tynn suppe.
(Det er egentlig bare et "tidsfordriv" så hun har litt å drive med mens den andre får pelletsen sin).

Har aldri sett noe lignende som hestefor før.Konsistensen er ja...vet ikke hvordan jeg skal beskrive det best, men den ble så tett og tung liksom.Det er jo fin-malt pellets som sveller.
Går ikke å tygge som gamle betforet og ikke ligner det i "tørr tilstand" heller.De må liksom sluk-suge dette greiene her..
Merkelig..
Går nok greit ned på høykant for de fleste men jeg tar ikke sjansen mer.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 29/11/2005 :  20:57:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Er det noe bedre hvis du blander med mindre vann da? Så det blir litt tørrere liksom..?
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/11/2005 :  21:54:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da tror jeg faktisk det blir verre for det er så "malt" liksom.
Gamle betforet er jo mer "å bite i", løsere i konsistensen.
Vansklig å forklare dette her.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 29/11/2005 :  22:04:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
OK, hmm.. Jeg må nesten bare vurdere litt.. Han bør få betfôr, vil ikke gi mer havre i år. Betfôr har funka kjempebra før, men vil ikke ha alt sukkeret! Argh.. SpeediBeet er så dyrt igjen og. Kanskje prøve det nye, bløtlegge det og svelle det, og så blande det med byggpelletsen hans etterpå, heller gi litt mindre betfôr i gangen og blande det godt med tørr pellets..?

Isj.. Jaja, mat skal'n iallfall få!

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 30/11/2005 :  12:28:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Nancy: Anbefaler deg virkelig å prøve Speedi-beet. Konsistensen er i det minste småkornet (se forøvrig bilder av det på nett), og det blir ikke sement. Personlig har jeg alltid hatt det i massemasse vann og så silt av overflødig vann med et dørslag (sånn til pasta) evt sil når den er ferdig. På denne måten unngår du "graut" som jeg ser i dagboken din at du ikke liker (jeg er forøvrig veldig enig) men får gitt god fordøyelig fiber uten haugevis av sukker. Riktignok er ikke Speedi-beet helt gratis, men den er nokså drøy.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/11/2005 :  13:07:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vurdert det ja.
Men får vel se an om han strengt tatt trenger noe betfor.
Han har god matlyst og er ikke tynn lenger, men jeg tenkte mer for fordøyelsens skyld, da kunne jeg evt. redusert noe på oppdretten.

Redigert av - xxxx den 30/11/2005 13:09:02 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  12:09:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Noen som har prøvd Champion Extrem da? prøvde å finne noe info om dette, men Felleskjøpets sider virker ikke for øyeblikket.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

ambra

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  13:30:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideambra  Svar med kopi av melding
Det ligger ikke noe info om de nye sortene på felleskjøpet sine nettsider og i brosjyren sto det bare at det er mer fett og mindre stivelse i Champion Ekstrem og i Diett var det havreskall og betepulp. Når det gjelder betfiber, så synes jeg det ser helt greit ut bare man bruker nok vann (masse!). Mindre sukker enn i den gamle typen og så har de selvfølgelig lagt til urtekrydder... Holder en knapp på Speedi-Beet som er helt fri for melasse. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  23:57:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her i Haugesund fikk jeg beskjed om at de hadde tatt bort den gamle bet-for typen, og selger bare den nye. Var litt usikker pga diskusjonene her, hvor mange mener den ble sement-aktig, men jeg kjøpte en sekk likevel. Og jeg ble faktisk positivt overasket! Hesten min likte den godt, og blandet sammen med tørr kraft, så ble konsistensen bra synes jeg.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  23:59:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
På FK her har de hatt bare "det nye" betforet i de siste 2 åra.
Og jeg kan ikke helt skjønne hvordan folk får det til å bli sementaktig.
Mitt blir i hvertfall ikke det.
Og jeg forer daglig begge mine hester med betfor til kvelds, blandet med vann og energi..

Anette Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.