hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foringsplan
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foringsplan
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

ShyBoy

Skrevet - 22/09/2005 :  19:46:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nettopp laget en fôringsplan for fôrhesten min. Så vil jeg høre fra dere om det er noe mer jeg kunne gitt eller mindre eller oe jeg burde forandre evt. annet.

Ponnien er ei hoppe. Hun kommer til å bli ridd 5-7 dager i uken og hun er 135cm høy. Nordlandshest og normal bygning.

Morgen:
1 1/2 l Champion komplett
1 l havre
2 kg høy
1 ss salt

Kveld:
1 1/2 l Champion komplett
1 l havre
2 kg høy
1 ss salt
20 ml tran
1 dl soyaolje

Høres det greit ut?

http://www.mmdreamteam.piczo.com

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  20:13:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Synest hesten får lite grovfor. Hesten må vel være rundt 400 kg?? Dvs den får 1 kg grovfor pr 100 kg. Det er litt lite. Kva slags treningsintensitet får hesten, lett, middels osv. Den får bra mykje kraftfor synest eg.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  20:17:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg forstår ikke hvorfor du bruker komplett når du tilleggsforer med havre jeg da... Komplett er komplett, og inneholder faktisk havre. Ønsker man havre i tillegg bør man f.eks vurdere Energi eller tilsvarende Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  20:20:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg forstår ikke hvorfor du bruker komplett når du tilleggsforer med havre jeg da... Komplett er komplett, og inneholder faktisk havre. Ønsker man havre i tillegg bør man f.eks vurdere Energi eller tilsvarende

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Enig med xxxoooxxx her.

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 22/09/2005 :  20:35:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok. Men hvor mye grovfôr og kraftfôr bør hun få?

Treningen varierer. Ca en laaang skrittetur, 4 dager med intens skikkelig trening med veldig mye trav og galopp og en turdag med skritt, trav galopp. Omtrent slik.

http://www.mmdreamteam.piczo.com
Redigert av - ShyBoy den 16/12/2005 15:32:19 Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 22/09/2005 :  22:10:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor gammel er denne hesten og hvordan er kvaliteten på høyet?

Hvis dette er en voksen hest, og grovfôret er bra, vil jeg faktisk tro at den klarer seg med kun grovfôr og vitaminer/mineraler + saltstein.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  22:35:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
for å regne på forplan må du ha vekt på hesten din, eller i det minste brystmål på den. Jeg gir ikke anbefalinger på nøyaktig mengde på denne måten uansett men du bør vurdere en høyanalyse. Kanskje høyet ditt er bedre enn du tror og du sitter å dytter i en masse kraft uten at hesten trenger det.

sånn for å gjøre det litt lettere å tenke så veier komplett ca 700 g pr liter. Havre varierer litt i vekt, men ligger rundt 600g pr kg (hel). Med andre ord er du oppe i ca 2,1 kg komplett og 1,2 kg havre, en total kraftrasjon på ca 3,3 kg. Og du skriver 4 kg høy, altså en rasjon med ca 45% kraft og 55% høy. En så kraftfôrbasert forplan har jeg ikke engang brukt til løpshestene mine når de var i full trening (øh er trøtt, mulig denne matten her var litt feil...). Da har jeg ikke regnet inn soyaoljen din (glemte helt den), men du må huske at 1 dl faktisk gir en god del energi!

Generelt mener jeg at en sånn hest bør ha 75-100% av maten sin gjennom grovfôr (avhengig av trening, kvalitet på grovfôr etc, regnet i kg). Og avhengig av kvaliteten på grovfôret osv vil jeg gi rundt 1,5-2 kg høy pr 100 kg kroppsvekt (dette er ganske mye grovfôr men jeg er stor tilhenger av det, blir det for mye feh med denne mengden bør man heller søke et høy med lavere verdier istedenfor å gi mindre høy). Noen ponnier har en tendens til å bli tykke, og da er det kraften du i første omgang skal gå ned på, ikke antall kg høy (men evt kvalitet)

Sånn ellers bør du tenke på kalsium:fosfor forholdet i forplanen din, når man fôrer med såpass mye korn må man kompensere med noe for ikke å få for mye fosfor i forhold til kalsium.

Gud for et surrete innlegg.. jeg er trøtt
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  23:12:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

600g pr kg (hel).

opprinnelig postet av xxxoooxxx

rekner med du her meiner 600 g pr liter og ikkje 600 g pr kg noko som ehh høyrast litt rart ut for meg hehe

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  23:22:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

600g pr kg (hel).

rekner med du her meiner 600 g pr liter og ikkje 600 g pr kg noko som ehh høyrast litt rart ut for meg hehe

Opprinnelig postet av Lucinda:

Hun mener nok hel havre

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  23:29:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

600g pr kg (hel).

Hun mener nok hel havre

Opprinnelig postet av Bente71

att ho meinte heil havre forstod eg, men det går da virkelig ikkje ann å få 600 g pr kg er du med da. men det går ann å få 600 gram heil havre pr liter

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 22/09/2005 :  23:31:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
4 kg høy høres litt for lite ut, ville nok økt til 5-6 kg.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  23:39:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
haha ja jeg mener 600 g pr liter.. jeg burde absolutt gå å legge meg nå Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  23:44:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
[/quote]

att ho meinte heil havre forstod eg, men det går da virkelig ikkje ann å få 600 g pr kg er du med da. men det går ann å få 600 gram heil havre pr liter

[/quote]

Haha, ja nå er jeg med * må visst få meg litt søvn jeg også ser det ut til *

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 23/09/2005 :  08:11:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akj: Hoppa er 13 år og det er grei kvalitet på høyet.

Hørtes dette greit ut:
Morgen:
- 1 l komplett
- 2 kg høy
- 1 ss salt

Kveld:
- 1 1/2 l komplett
- 3 kg høy
- 1 ss salt (har bestemt meg for å blande salt i fôret så jeg har kontroll på det;-)
- 1 dl soyaolje (er litt usikker, men trenger hun det? Sist jeg leste på komplett pakken, så tror jeg det stod soyaolje, men er ikke sikker)
- 1 ss tran

Hørtes det greit ut?
Jeg har prøvd å måle henne rundt brystet, men somregel så har det endt opp med at hun er er nesten 500kg tung, og det kan ikke stemme! Akkurat nå så er hun feitere enn det hun skal være (vi har ikke tatt inn hestene enda, så de står ute å beiter hele døgnet, bortsett fra når de blir brukt).

PS: Hun står ute hele dagen + at hun blir ridd da.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/09/2005 :  11:51:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns denne forplanen ser veldig grei ut for en nordlandshest. Fungerer den greit på det, er fin i hold og alt ser bra ut, ville jeg prøvd dette en stund.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke skal kunne gi havre i tillegg, dersom hesten har behov for litt ekstra energi. Dette fordi mange foretrekker faktisk å fore med ren havre, men vil ha pellets som "grunnfor" for å sikre hestens daglige behov av vitaminer/mineraler/sporstoffer. Personlig ville jeg heller foretrukket å gi ren helhavre som tilleggsfor, istedet for å bytte kraftfortype. Men dette er jo bare en smakssak. Vi hestefolk blir nok aldri helt enige om "den optimale forplan".

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  12:20:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke skal kunne gi havre i tillegg, dersom hesten har behov for litt ekstra energi. Dette fordi mange foretrekker faktisk å fore med ren havre, men vil ha pellets som "grunnfor" for å sikre hestens daglige behov av vitaminer/mineraler/sporstoffer. Personlig ville jeg heller foretrukket å gi ren helhavre som tilleggsfor, istedet for å bytte kraftfortype. Men dette er jo bare en smakssak. Vi hestefolk blir nok aldri helt enige om "den optimale forplan".

Altså, selv Felleskjøpet som lager dette fôret sier komplett skal brukes som eneste kraftfôr sammen med havre. Det sier seg dermed selv at dersom man tilsetter havre til dette vil man f.eks få et feil fosfor:kalsium forhold ettersom komplett er laget for å gies sammen med bare høy (havre vil gi vesentlig mer fosfor f.eks).

Innhold i komplett
Havre 35 %
Hvete 15 %
Betepulp 15 %
Bygg 15 %
Hvetekli 11 %
Rørmelasse 7 %
Mineralpremiks 1,59 %
Vegetabilsk fett 1,5 %
Vitaminpremiks 0,253 %
Smakspremiks 0,015 %
Feh pr kg: ca 0,95

Ang. soyaolje. Jeg gjentar igjen at dette faktisk er noe som gir rett mye energi. Fôrplan hest opererer med 3,2 Feh pr kilo soyaolje (nå er det ingen som gir en kilo med dette da men det er for å gi et sammenligningsgrunnlag). Jeg vet det forskes endel på dette og enkelte hevder at energiinnholdet faktisk er enda høyere for hesten. til sammenligning gir havre 0,88 feh pr kg, og bygg gir som kjent 1 feh pr kg. Nå gir fett ikke en hetende energi slik stivelsesinnholdige fôr gjerne gjør (havre og bygg f.eks), men det er likefullt ikke bra å gi en hest for mye energi. Så skal man gi soyaolje må man huske på at det ikke bare er "bra for pelsen" men også gir energi.

Ellers vil jeg si at det er rimelig umulig å regne på en forplan uten f.eks vekt på hesten. En grovfôranalyse hadde igrunn og løst det meste.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.